Rządowy projekt ustawy - Prawo geologiczne i górnicze
projekt dotyczy: usunięcia barier utrudniających podejmowanie i wykonywanie działalności w zakresie geologii i górnictwa, pobudzenia przedsiębiorczości oraz zwiększenia pewności inwestowania, co powinno zapewnić racjonalną gospodarkę złożami kopalin w ramach zrównoważonego rozwoju
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1696
- Data wpłynięcia: 2008-12-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Prawo geologiczne i górnicze
- data uchwalenia: 2011-06-09
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 163, poz. 981
1696-wykonawcze-tom-I
w wodzie złożowej;
4) przewidywaną ilość gazu rozpuszczonego w ropie naftowej;
5) przewidywaną wydajność otworu (odwiertu).
2. Dokumentacja, na podstawie której dokonuje się zaliczenia miejsc występowania siarkowodoru w
powietrzu do poszczególnych kategorii zagrożenia siarkowodorowego, zawiera wyniki badań stężenia siar-
kowodoru w powietrzu.
Rozdział 11
Zagrożenie substancjami promieniotwórczymi
§ 43. Zagrożenie substancjami promieniotwórczymi, zwane dalej „zagrożeniem radiacyjnym”, powstaje,
jeżeli istnieje narażenie potencjalne w wyrobiskach wynikające z możliwości:
1) wchłonięcia do organizmu krótkożyciowych produktów rozpadu radonu lub izotopów radu;
2) narażenia zewnętrznego na promieniowanie gamma emitowane przez osady dołowe i skały górotworu.
§ 44. 1. W podziemnych zakładach górniczych zaliczeniu do jednej z dwóch klas zagrożenia radiacyjne-
go podlegają wyrobiska lub ich części.
2. Ustala się dwie klasy wyrobisk lub ich części zagrożonych substancjami promieniotwórczymi:
1) wyrobiska lub ich części klasy A, do których zalicza się wyrobiska lub ich części zlokalizowane na tere-
nach kontrolowanych w rozumieniu ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. — Prawo atomowe (Dz. U.
z 2007 r. Nr 42, poz. 276 oraz z 2008 r. Nr 93, poz. 583);
2) wyrobiska lub ich części klasy B, do których zalicza się wyrobiska lub ich części zlokalizowane na tere-
nach nadzorowanych w rozumieniu ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. — Prawo atomowe.
§ 45. Dokumentacja, na podstawie której dokonuje się zaliczenia wyrobisk lub ich części do odpowied-
niej klasy zagrożenia radiacyjnego, zawiera:
1) opis wyrobiska, jego przeznaczenie w ciągu technologicznym zakładu i funkcję wentylacyjną, którą peł-
ni w systemie wyrobisk;
2) charakterystykę stanowisk pracy zlokalizowanych w wyrobisku oraz liczbę godzin przepracowanych
w okresie roku przez pracownika w wyrobisku;
3) charakterystykę czynników zagrożenia radiacyjnego w wyrobisku;
4) wyniki pomiarów dozymetrycznych wykonanych na stanowiskach pracy w wyrobisku;
5) wyniki pomiarów dawek indywidualnych otrzymanych przez pracowników na stanowiskach pracy
w wyrobisku;
6) oszacowanie wniknięcia substancji promieniotwórczych do organizmu, z uwzględnieniem rodzaju nukli-
dów, ich aktywności i stężenia, i — tam gdzie jest to właściwe — ich stanu fizycznego i chemicznego;
7) wartość dawki skutecznej, na wchłonięcie której jest narażony pracownik przebywający w wyrobisku;
8) liczbę osób narażonych;
9) określenie granic proponowanego zaliczenia wyrobiska do odpowiedniej klasy zagrożenia radiacyjnego
wraz z uzasadnieniem;
10) mapy wyrobisk, w skali nie mniejszej niż 1 : 10 000, z wyszczególnieniem wyrobisk, które mają zostać
zaliczone do odpowiedniej klasy zagrożenia radiacyjnego.
14
Rozdział 12
Przepis końcowy
§ 46. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2009 r.4)
MINISTER ŚRODOWISKA
1) Minister rodowiska kieruje działem administracji rządowej — środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra rodowiska (Dz. U. Nr 216,
poz. 1606).
2) Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia następujących aktów prawnych Wspólnot Europej-
skich:
1) dyrektywy Rady 92/91/EWG z dnia 3 listopada 1992 r. dotyczącej minimalnych wymagań mających na celu poprawę warun-
ków bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników w zakładach górniczych wydobywających kopaliny otworami wiertni-
czymi (jedenasta dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/391/EWG) (Dz. Urz. WE L 348 z
28.11.1992, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 5, t. 2, str. 118, z późn. zm.);
2) dyrektywy Rady 92/104/EWG z dnia 3 grudnia 1992 r. w sprawie minimalnych wymagań w zakresie poprawy bezpieczeń-
stwa i ochrony zdrowia pracowników odkrywkowego i podziemnego przemysłu wydobywczego (dwunasta dyrektywa szcze-
gółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/391/EWG) (Dz. Urz. WE L 404 z 31.12.1992, z późn. zm.; Dz. Urz. UE
Polskie wydanie specjalne, rozdz. 5, t. 2, str. 134, z późn. zm.).
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 52, poz. 452, z 2004 r. Nr 96, poz. 959,
z 2005 r. Nr 100, poz. 835 i 836, z 2006 r. Nr 191, poz. 1410 oraz z 2007 r. Nr 89, poz. 590.
4) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 14 czerwca
2002 r. w sprawie zagrożeń naturalnych w zakładach górniczych (Dz. U. Nr 94, poz. 841, z 2003 r. Nr 181, poz. 1777 oraz z
2004 r. Nr 219, poz. 2227).
15
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zamieszczonego w art. 116 ust. 4 ustawy
z dnia ................................ — Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr ..., poz. ...). Na mocy powołanego
przepisu minister właściwy do spraw środowiska został upoważniony do określenia:
1) kryteriów oceny zagrożeń naturalnych wymienionych w art. 116 ust. 1 ustawy z dnia ................................
2008 r. — Prawo geologiczne i górnicze, zależnie od rodzaju kopaliny, natężenia zagrożeń, przestrzeni
występowania zagrożeń oraz rodzaju zakładu górniczego;
2) dokumentacji, w oparciu o którą dokonuje się zaliczeń, innej niż dokumentacja sporządzona przez rze-
czoznawcę do spraw ruchu zakładu górniczego;
3) przypadków, w których zaliczeń dokonuje się w oparciu o wyniki badań przeprowadzonych przez rze-
czoznawcę do spraw ruchu zakładu górniczego oraz opinię tego rzeczoznawcy.
Wydając to rozporządzenie, minister właściwy do spraw środowiska ma kierować się potrzebą zapew-
nienia bezpieczeństwa i higieny pracy, bezpieczeństwa powszechnego oraz bezpieczeństwa ruchu zakładu
górniczego.
Projektowany akt zastąpi rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia
14 czerwca 2002 r. w sprawie zagrożeń naturalnych w zakładach górniczych (Dz. U. Nr 94, poz. 841,
z 2003 r. Nr 181, poz. 1777 oraz z 2004 r. Nr 219, poz. 2227), wydane na podstawie art. 73a ust. 3 ustawy
z dnia 4 lutego 1994 r. — Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2005 r. Nr 228, poz. 1947, z późn. zm.),
obowiązującej do dnia 30 czerwca 2009 r.
Regulacje zamieszczone w powołanej ustawie, w tym delegacja do wydania projektowanego rozporzą-
dzenia, różnią się od dotychczasowego stanu prawnego przede wszystkim w dwóch obszarach, co miało
przemożny wpływ na treść projektowanego aktu. Różnice te polegają na:
1) przeniesieniu obowiązku dokonywania zaliczeń z dyrektora okręgowego urzędu górniczego na kierowni-
ka ruchu zakładu górniczego, którego kompetencje w obecnym stanie prawnym są określone w enumera-
tywnie określonych przypadkach; zrezygnowano zatem w tym zakresie z konieczności wszczynania po-
stępowań administracyjnych, co będzie miało wpływ na odbiurokratyzowanie działalności gospodarczej;
2) modyfikacji katalogu zagrożeń naturalnych, które podlegają obowiązkowi klasyfikowania.
Poza zmianami wynikającymi z obowiązku dostosowania projektowanej regulacji do rozwiązań o cha-
rakterze ustawowym, zaproponowano również odmienną budowę całego aktu, rezygnując z rozbudowanego
„słowniczka” na rzecz wprowadzania tzw. skrótów w tekście projektu.
W zakresie rozwiązań merytorycznych zasadnicze zmiany wprowadzono w rozdziale dotyczącym zagro-
żenia wyrzutami gazów i skał z uwagi na potrzebę:
1) usystematyzowania obowiązujących przepisów, ponieważ dotychczas obowiązujące opracowane zostały
dla warunków występujących w kopalniach nieistniejącego Dolnośląskiego Zagłębia Węglowego, w któ-
rych gazem wyrzutowym był dwutlenek węgla;
2) „rozdzielenia” przepisów dla zakładów górniczych wydobywających węgiel kamienny i sól;
3) uwzględnienia wniosków z prac Komisji powołanej przez Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego dla
zbadania przyczyn i okoliczności wyrzutu metanu i skał oraz wypadku zbiorowego zaistniałego w dniu
22 listopada 2005 roku w Kopalni Węgla Kamiennego „Zofiówka”.
16
Z kolei w rozdziałach dotyczących zagrożeń: wybuchem pyłu węglowego, wodnego, erupcyjnego i siar-
kowodorowego zmieniono bądź rozszerzono warunki, na podstawie których kierownik ruchu zakładu górni-
czego będzie zaliczał te zagrożenia do odpowiednich klas, stopni lub kategorii. Propozycje te uwzględniają
doświadczenia w stosowaniu przepisów dotychczasowego rozporządzenia. W zakresie zagrożenia tąpaniami
zapewniono precyzyjne rozróżnienie stanów faktycznych, stanowiących podstawę dokonania zaliczenia, co
spowodowało zastąpienie dotychczasowej dwustopniowej klasyfikacji klasyfikacją dwustopniową.
Przyjęto jednocześnie, że istniejący zakres kompetencji rzeczoznawców do spraw ruchu zakładu górni-
czego (zagrożenia: tąpaniami, metanowego, wyrzutami gazów i skał lub wybuchem pyłu węglowego) jest
wystarczający. Ze względu na konieczność określenia dokumentacji, w oparciu o którą dokonuje się zali-
czeń, w przypadku każdego z normowanych zagrożeń naturalnych, w których zaliczeń dokonywał dotych-
czas właściwy organ nadzoru, dokumentacja ta zastąpiła dokumentację przedkładaną temu organowi wraz
z wnioskiem o wszczęcie postępowania administracyjnego. W przypadkach, w których utrzymano kompe-
tencję kierownika ruchu zakładu górniczego, konieczne było natomiast określenie elementów tej dokumen-
tacji.
Projektowane rozporządzenie wejdzie w życie równocześnie z ustawą z dnia ................................
— Prawo geologiczne i górnicze, tj. z dniem 1 lipca 2009 r.
Projekt zostanie umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Ministerstwa
rodowiska (http://ww.mos.gov.pl/bip/index.php?idkat=412), stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca
2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414), w celu umoż-
liwienia zgłoszenia, w trybie art. 7 tej ustawy, zainteresowania pracami nad przedmiotowym projektem roz-
porządzenia.
Projekt nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów
prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597) i w związku z tym nie podlega procedu-
rze notyfikacji Komisji Europejskiej.
17
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowany akt normatywny.
Przepisy zawarte w projekcie rozporządzenia oddziałują w szczególności na:
1) przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie wydobywania kopalin ze złóż;
2) kierowników ruchu zakładów górniczych, zaliczających złoża (pokłady), ich części lub wyrobiska oraz
inne przestrzenie w zakładach górniczych do poszczególnych stopni (kategorii, klas) klas zagrożenia;
3) organy nadzoru górniczego, sprawujące nadzór nad ruchem zakładów górniczych;
4) rzeczoznawców do spraw ruchu zakładu górniczego, specjalizujących się w zakresie zagrożeń: tąpania-
mi, metanowego, wyrzutami gazów i skał lub wybuchem pyłu węglowego.
2. Konsultacje społeczne.
Projekt zostanie rozesłany do:
1) reprezentatywnych organizacji związkowych oraz reprezentatywnych organizacji pracodawców w rozumieniu
ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich ko-
misjach dialogu społecznego (Dz. U. Nr 100, poz. 1080, z późn. zm.), tj. do:
a) Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego „Solidarność”, w tym zrzeszonych w tym podmiocie
górniczych struktur związkowych,
b) Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych, w tym zrzeszonych w tym podmiocie górniczych
struktur związkowych,
c) Forum Związków Zawodowych, w tym zrzeszonych w tym podmiocie górniczych struktur związkowych,
d) Konfederacji Pracodawców Polskich,
e) Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”,
f) Business Centre Club — Związku Pracodawców,
g) Związku Rzemiosła Polskiego;
2) jednostek ratownictwa górniczego: Centralnej Stacji Ratownictwa Górniczego S.A. w Bytomiu, Jednostki Ra-
townictwa Górniczo-Hutniczego w Lubinie, Ratowniczej Stacji Górnictwa Otworowego w Krakowie oraz Jed-
nostki Ratownictwa Górniczego w Tarnobrzegu;
3) Forum Przemysłu Wydobywczego;
4) Polskiego Związku Pracodawców Producentów Kruszyw;
5) Porozumienia Pracodawców Przemysłu Wydobywczego (Związku Pracodawców Górnictwa Węgla Kamienne-
go);
6) Związku Pracodawców Polska Miedź;
7) Regionalnego Stowarzyszenia Przedsiębiorców Wydobywających Kopaliny Pospolite;
8) Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa S.A.;
9) Głównego Instytutu Górnictwa;
10) Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie;
11) Politechniki ląskiej;
12) Politechniki Wrocławskiej;
13) Polskiej Akademii Nauk — Instytutu Geofizyki oraz Instytutu Mechaniki Górotworu;
14) Przedsiębiorstwa Miernictwa Górniczego sp. z o.o.;
18
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1696-wykonawcze-tom-II
› Pobierz plik

-
1696
› Pobierz plik

-
1696-wykonawcze-tom-I
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei