eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o instytutach badawczych

Rządowy projekt ustawy o instytutach badawczych

- wprowadzenie przepisów dotyczących instytutów badawczych - zasad ich działania, organizacji i zadań oraz nadzoru nad nimi;- wprowadzenie przepisów dotyczących Rady Głównej Instytutów Badawczych;- wprowadzenie przepisów dotyczących współpracy w ramach centrów naukowo-badawczych;- wprowadzenie przepisów dotyczących pracowników instytutów badawczych;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1629
  • Data wpłynięcia: 2009-01-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o instytutach badawczych
  • data uchwalenia: 2010-04-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 96, poz. 618

1629

3) postępowanie dyscyplinarne co do tego samego czynu tej samej osoby jest w toku lub zostało
prawomocnie zakończone.
2. Jeżeli podstawą umorzenia postępowania dyscyplinarnego była śmierć obwinionego, na
żądanie jego małżonka, krewnego w linii prostej, brata lub siostry, zgłoszone w terminie roku od
dnia śmierci obwinionego, komisja dyscyplinarna wydaje na posiedzeniu niejawnym
postanowienie o podjęciu postępowania; w takim przypadku postępowanie dyscyplinarne
prowadzi się nadal z udziałem obrońcy ustanowionego przez jedną z tych osób.
Rozdział 2
Komisje dyscyplinarne
§ 3. Osoba będąca członkiem komisji dyscyplinarnej pierwszej instancji nie może być
równocześnie członkiem komisji dyscyplinarnej, o której mowa w art. 54 ust. 1 pkt 2 ustawy,
zwanej dalej „wyższą komisją dyscyplinarną”, ani rzecznikiem dyscyplinarnym.
§ 4. Członek komisji dyscyplinarnej nie może być równocześnie członkiem Komisji do
spraw etyki w nauce, o której mowa w art. 35 ust. 1 ustawy z dnia …… o Polskiej Akademii
Nauk (Dz. U. Nr …, poz. …).
§ 5. Członkowie komisji dyscyplinarnej pierwszej instancji są wybierani spośród
pracowników naukowych zatrudnionych w instytucie.
§ 6. Obsługę prac komisji dyscyplinarnych, o których mowa w § 5, zapewnia instytut, w
którym działa ta komisja.
§ 7. 1. Wyższą komisję dyscyplinarną w liczbie 12 osób powołuje minister właściwy do
spraw nauki spośród pracowników naukowych zatrudnionych w instytutach, posiadających co
najmniej stopień naukowy doktora habilitowanego.
2. Minister właściwy do spraw nauki wyznacza spośród członków komisji dyscyplinarnej, o
której mowa w ust. 1, przewodniczącego komisji oraz jego zastępcę.
§ 8. 1. Członek komisji dyscyplinarnej nie może pełnić swoich obowiązków, jeżeli
przeciwko niemu toczy się postępowanie karne lub dyscyplinarne.
2. Mandat członka komisji dyscyplinarnej wygasa:

2
1) w razie jego śmierci;
2) jeżeli członek komisji przestał spełniać warunki określone w § 5 lub § 7 ust. 1;
3) jeżeli toczące się przeciwko członkowi komisji postępowanie karne lub dyscyplinarne
zakończy się prawomocnym orzeczeniem skazującym.
§ 9. Członek wyższej komisji dyscyplinarnej może być odwołany przez ministra
nadzorującego instytut w przypadku:
1) niewykonywania obowiązków;
2) choroby uniemożliwiającej mu sprawowanie funkcji członka komisji;
3) złożenia rezygnacji.

Rozdział 3
Rzecznicy dyscyplinarni
§ 10. Do zadań rzecznika dyscyplinarnego należy wszechstronne wyjaśnienie okoliczności
sprawy, a w szczególności:
1) wszczynanie i prowadzenie postępowania wyjaśniającego na polecenie rady naukowej
instytutu oraz informowanie przewodniczącego rady naukowej o dokonanych ustaleniach;
2) zawiadamianie obwinionego o wszczęciu postępowania;
3) składanie komisji dyscyplinarnej wniosków o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego;
4) uczestniczenie w posiedzeniach i w rozprawach komisji dyscyplinarnej;
5) składanie wniosków o umorzenie postępowania dyscyplinarnego;
6) występowanie z wnioskiem o ukaranie przed komisją dyscyplinarną oraz z wnioskami
dotyczącymi wymiaru kar dyscyplinarnych;
7) wnoszenie zażaleń i odwołań od postanowień i orzeczeń komisji dyscyplinarnej pierwszej
instancji oraz od postanowień przewodniczącego komisji dyscyplinarnej.

Rozdział 4
Postępowanie wyjaśniaj ce

3
§ 11. 1. Rada naukowa instytutu po otrzymaniu wiadomości o rażącym naruszeniu przez
pracownika naukowego lub badawczo-technicznego obowiązków lub uchybieniu godności
pracownika nauki poleca rzecznikowi dyscyplinarnemu instytutu wszczęcie i przeprowadzenie
postępowania wyjaśniającego.
2. W razie otrzymania wiadomości o przewinieniu zarzucanym przewodniczącemu komisji
dyscyplinarnej lub rzecznikowi dyscyplinarnemu, rada naukowa instytutu zawiadamia o tym
ministra nadzorującego instytut oraz ministra właściwego do spraw nauki.
3.
W toku postępowania wyjaśniającego rzecznik dyscyplinarny może przesłuchiwać
obwinionego, świadków i biegłych, jak również przeprowadzać wszelkie inne dowody,
konieczne do wyjaśnienia sprawy.
4. Do wzywania i przesłuchiwania obwinionego, świadków i biegłych oraz przeprowadzania
innych dowodów w postępowaniu wyjaśniającym stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu
postępowania karnego.
5. W sprawach przeciwko przewodniczącemu komisji dyscyplinarnej lub rzecznikowi
dyscyplinarnemu uprawnienia rady naukowej określone w ust. 1 przysługują ministrowi
właściwemu do spraw nauki. Czynności rzecznika dyscyplinarnego wykonuje w stosunku do
tych osób rzecznik dyscyplinarny przy wyższej komisji dyscyplinarnej.
§ 12. 1. Jeżeli wyniki postępowania wyjaśniającego wskazują na zasadność wysuniętych
zarzutów, rzecznik dyscyplinarny składa komisji dyscyplinarnej pierwszej instancji wniosek o
wszczęcie postępowania dyscyplinarnego i o ukaranie. Przed złożeniem wniosku z jego treścią
zapoznaje się obwinionego.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać:
1) dane obwinionego:
a) imię i nazwisko,
b) tytuł naukowy lub stopień naukowy,
c) stanowisko służbowe,
d) miejsce pracy;
2) dokładne określenie zarzucanego czynu ze wskazaniem czasu i miejsca jego popełnienia;
3) wykaz zawierający imiona i nazwiska oraz adresy świadków, którzy mają być wezwani na
rozprawę, jak również wskazanie innych dowodów; do wykazu może być dołączony wniosek

4
o zaniechanie wezwania na rozprawę świadków przesłuchanych w toku postępowania
wyjaśniającego i o odczytanie ich zeznań na rozprawie;
4) proponowany rodzaj i wymiar kary dyscyplinarnej;
5) uzasadnienie oparte na wynikach postępowania wyjaśniającego.
§ 13. Z każdej czynności postępowania wyjaśniającego rzecznik dyscyplinarny sporządza
protokół.
§ 14. Jeżeli wyniki postępowania wyjaśniającego nie potwierdziły wysuniętych zarzutów lub
jeżeli powstały okoliczności, o których mowa w § 2 ust. 1, rzecznik dyscyplinarny odstępuje od
złożenia wniosku o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego i wydaje postanowienie o
umorzeniu postępowania wyjaśniającego.

Rozdział 5
Postępowanie dyscyplinarne w pierwszej instancji
§ 15. 1. Komisja dyscyplinarna z dniem zgłoszenia wniosku rzecznika dyscyplinarnego o
wszczęcie postępowania wydaje postanowienie o wszczęciu postępowania dyscyplinarnego.
2. Przewodniczący komisji dyscyplinarnej wyznacza skład orzekający.
3. Skład orzekający na posiedzeniu niejawnym wydaje postanowienie o:
1) wyznaczeniu terminu rozprawy albo
2) zwrocie wniosku w celu uzupełnienia przez rzecznika dyscyplinarnego postępowania
wyjaśniającego, wskazując kierunek uzupełnienia i termin zakończenia tego postępowania,
nie dłuższy niż 30 dni, albo
3) umorzeniu postępowania w przypadkach wymienionych w § 2 ust. 1.
4. Odpisy postanowień wydanych na posiedzeniu niejawnym doręcza się rzecznikowi
dyscyplinarnemu i obwinionemu.
5. Obwinionemu doręcza się, wraz z odpisem postanowienia komisji o wszczęciu
postępowania dyscyplinarnego, odpis wniosku rzecznika dyscyplinarnego o wszczęcie
postępowania dyscyplinarnego i o ukaranie.

5
§ 16. W trakcie postępowania dyscyplinarnego rzecznik dyscyplinarny, obwiniony lub jego
obrońca mogą zgłaszać do komisji dyscyplinarnej wnioski o dopuszczenie nowych dowodów.
Wnioski uwzględnia się, jeżeli okoliczności, do których stwierdzenia dowody miałyby być
powołane, mogą mieć istotny wpływ na rozstrzygnięcie sprawy.
§ 17. 1. O terminie i miejscu rozprawy przewodniczący składu orzekającego zawiadamia na
piśmie przewodniczącego rady naukowej instytutu, rzecznika dyscyplinarnego i obrońcę
obwinionego, jeżeli został ustanowiony, a ponadto wzywa na rozprawę:
1) obwinionego;
2) świadków i biegłych.
2. Obwinionemu doręcza się wraz z wezwaniem:
1) listę członków składu orzekającego;
2) pouczenie o przysługujących mu uprawnieniach i skutkach niestawiennictwa na rozprawę
określonych w § 22 ust. 3.
3. Termin rozprawy powinien być tak wyznaczony, aby między doręczeniem obwinionemu
wezwania na rozprawę a dniem rozprawy upłynęło co najmniej 14 dni. W razie niezachowania
tego terminu, rozprawa na wniosek obwinionego lub jego obrońcy może być odroczona.
4. Po wydaniu postanowienia o wszczęciu postępowania dyscyplinarnego obwiniony i jego
obrońca mogą w obecności osoby upoważnionej lub przewodniczącego składu orzekającego
przeglądać akta sprawy oraz sporządzać wypisy i notatki.
§ 18.
1.
Rzecznik dyscyplinarny, obwiniony lub jego obrońca mogą zgłosić
przewodniczącemu komisji dyscyplinarnej żądanie wyłączenia członka składu orzekającego,
jeżeli między obwinionym lub pokrzywdzonym a członkiem składu orzekającego zachodzą
stosunki tego rodzaju, że mogą wzbudzać wątpliwość co do bezstronności członka składu
orzekającego. Wniosek rozpoznaje na posiedzeniu niejawnym powołany przez przewodniczącego
komisji dyscyplinarnej inny skład orzekający.
2. Wniosek o wyłączenie od rozpoznania sprawy może również złożyć, z przyczyn
określonych w ust. 1, członek składu orzekającego.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 i 2, powinien być zgłoszony nie później niż przed
rozpoczęciem rozprawy.
§ 19. Obrońcą nie może być członek komisji dyscyplinarnej, przed którą sprawa się toczy.

6
strony : 1 ... 10 ... 14 . [ 15 ] . 16 . 17

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: