Rządowy projekt ustawy o instytutach badawczych
- wprowadzenie przepisów dotyczących instytutów badawczych - zasad ich działania, organizacji i zadań oraz nadzoru nad nimi;- wprowadzenie przepisów dotyczących Rady Głównej Instytutów Badawczych;- wprowadzenie przepisów dotyczących współpracy w ramach centrów naukowo-badawczych;- wprowadzenie przepisów dotyczących pracowników instytutów badawczych;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1629
- Data wpłynięcia: 2009-01-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o instytutach badawczych
- data uchwalenia: 2010-04-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 96, poz. 618
1629
1) określenie szczegółowych kryteriów oceny przydatności kandydata;
2) podjęcie rozstrzygnięcia w sprawie dopuszczenia kandydata do konkursu na podstawie
dokumentów przez niego złożonych;
3) przeprowadzenie konkursu.
§ 5.
1. Komisja konkursowa obraduje na posiedzeniach.
2. Pracami komisji konkursowej kieruje przewodniczący.
3. Przewodniczący komisji konkursowej może zaprosić do udziału w posiedzeniach komisji w
charakterze obserwatorów, bez prawa głosowania, nie więcej niż 2 przedstawicieli
zakładowych organizacji związkowych.
4. Komisja konkursowa podejmuje rozstrzygnięcia w głosowaniu tajnym, zwykłą większością
głosów, w obecności przewodniczącego oraz co najmniej dwóch członków komisji.
5. Z posiedzenia komisji konkursowej sporządza się protokół, który podpisują członkowie
komisji obecni na posiedzeniu.
§ 6.
1. Komisja konkursowa, na podstawie przedstawionych dokumentów, stwierdza czy kandydat
spełnia warunki, o których mowa w art. 24 ust. 6 ustawy, oraz decyduje o dopuszczeniu go do
konkursu.
2. Każdemu kandydatowi dopuszczonemu do konkursu komisja konkursowa udostępnia
ustalony przez radę naukową instytutu taki sam zestaw materiałów informacyjnych o stanie
prawnym, organizacyjnym i ekonomicznym instytutu.
§ 7.
1. W przypadku konkursu jednoetapowego, na posiedzeniu komisji kandydaci prezentują
swoje osiągnięcia zawodowe, w szczególności przedstawiają koncepcję kierowania
instytutem oraz plany dotyczące działania i rozwoju instytutu.
2. W konkursie wieloetapowym posiedzenie komisji może być poprzedzone zasięgnięciem
pisemnych opinii o przebiegu dotychczasowej pracy kandydatów. Opinie są udostępniane
kandydatom.
2
§ 8.
1. Po zakończeniu konkursu komisja konkursowa, w formie uchwały, przedstawia ministrowi
nadzorującemu instytut kandydata na dyrektora instytutu wraz z opinią rady naukowej
instytutu oraz przekazuje dokumentację z przebiegu konkursu.
2. Komisja konkursowa powiadamia kandydatów o wynikach konkursu nie później niż w
terminie 7 dni od jego zakończenia.
§ 9.
Wyniki konkursu są niezwłocznie ogłaszane na stronie internetowej instytutu oraz w miejscu
powszechnie dostępnym w siedzibie instytutu.
§ 10.
1. W przypadku stwierdzenia przez komisję konkursową, że żaden z kandydatów nie spełnia
warunków wymaganych do objęcia stanowiska dyrektora instytutu, przewodniczący komisji
konkursowej powiadamia o tym fakcie radę naukową instytutu oraz ministra nadzorującego
instytut.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, rada naukowa instytutu zarządza ponowne
przeprowadzenie konkursu. Rada naukowa instytutu może powołać nową komisję
konkursową.
§ 11.
Komisja konkursowa ulega rozwiązaniu z dniem przekazania wyników konkursu ministrowi
nadzorującemu instytut.
§ 12.
Instytut zapewnia środki finansowe i warunki do przeprowadzenia konkursu oraz obsługę
komisji konkursowej.
§ 13.
Konkursy rozpoczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie niniejszego
rozporządzenia przeprowadzane są na zasadach dotychczasowych.
3
§ 14.
Traci moc rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 21 września 2007 r.
w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania konkursu na dyrektora jednostki
badawczo-rozwojowej (Dz. U. Nr 182, poz. 1303).
§ 15.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego
4
UZASADNIENIE
W
związku z wejściem w życie ustawy z dnia ……….. o instytutach badawczych
(Dz. U. Nr …, poz. ….) minister właściwy do spraw nauki został upoważniony do wydania
rozporządzenia, które określi sposób i tryb przeprowadzania konkursu na dyrektora instytutu
badawczego.
Projekt rozporządzenia jest wykonaniem upoważnienia zawartego w art. 25 ust. 6 ustawy.
Ustawodawca, regulując sprawę powoływania dyrektora instytutu badawczego określił
sposób powołania i skład komisji konkursowej.
Równocześnie art. 24 ust. 2 ustawy o instytutach badawczych określa, że dyrektora instytutu
badawczego powołuje na okres 4 lat minister nadzorujący ten instytut, po zasięgnięciu opinii
rady naukowej.
Projektowane rozporządzenie będzie regulowało tryb przeprowadzania konkursu.
Rozwiązania przyjęte w projekcie zapewniają jawność i przejrzystość procedury oraz
właściwą ocenę przydatności kandydatów do pełnienia funkcji dyrektora instytutu. Na
zaproszenie przewodniczącego komisji konkursowej w pracach tej komisji mogą uczestniczyć
również - jako obserwatorzy - przedstawiciele organizacji związkowych działających w
instytucie (nie więcej niż dwie osoby, bez prawa głosowania).
Zgodnie z projektowanym rozporządzeniem konkurs może być przeprowadzony w jednym
lub kilku etapach. Komisja konkursowa obraduje na posiedzeniach, podejmując
rozstrzygnięcia w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów, w obecności
przewodniczącego i co najmniej dwóch członków komisji. Z posiedzeń komisji sporządza się
protokoły, które podpisują wszyscy członkowie komisji obecni na posiedzeniu.
W przypadku konkursu jednoetapowego, na posiedzeniu komisji kandydaci prezentują swoje
osiągnięcia zawodowe, w szczególności przedstawiają koncepcję kierowania instytutem oraz
plany dotyczące działania i rozwoju tego instytutu.
Równocześnie projektowane rozporządzenie przewiduje, że w konkursie wieloetapowym
posiedzenie komisji konkursowej może być poprzedzone zasięgnięciem pisemnych opinii o
przebiegu dotychczasowej pracy kandydatów (opinie są udostępniane kandydatom przez
komisję).
Rozwiązania przyjęte w projekcie rozporządzenia zapewniają równy dostęp kandydatów do
informacji o stanie prawnym, organizacyjnym i finansowym instytutu oraz bezstronność
oceny kandydatów na dyrektora instytutu.
5
Komisja konkursowa informuje kandydatów o wynikach konkursu nie później niż w terminie
7 dni od jego zakończenia oraz przedstawia kandydata na funkcję dyrektora ministrowi
nadzorującemu instytut, przekazując ministrowi dokumentację z przebiegu konkursu. Wyniki
konkursu są niezwłocznie ogłaszane w siedzibie instytutu oraz na jego stronie internetowej.
Komisja konkursowa ulega rozwiązaniu z dniem przekazania wyników konkursu i
dokumentacji z jego przebiegu ministrowi nadzorującemu instytut.
Dodatkowo w § 10 projektowanego rozporządzenia uregulowany został sposób postępowania
w przypadku stwierdzenia przez komisję konkursową, że żaden z kandydatów nie spełnia
warunków wymaganych do pełnienia funkcji dyrektora instytutu. W tej sytuacji rada naukowa
instytutu zarządza ponowne przeprowadzenie konkursu. Rada naukowa może również
powołać nową komisję konkursową.
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej
Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższe)
z dnia …………………. 2009 r.
w sprawie postępowania dyscyplinarnego pracowników naukowych
i badawczo-technicznych zatrudnionych w instytutach badawczych
Na podstawie art. 61 ustawy z dnia …………………… o instytutach badawczych (Dz. U. Nr …,
poz. …) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Rozporządzenie określa szczegółowy tryb postępowania wyjaśniającego i postępowania
dyscyplinarnego, w tym przebieg postępowania wyjaśniającego i dyscyplinarnego, możliwość
zawieszania i wznawiania postępowania dyscyplinarnego, sposób i warunki wzywania i
przesłuchiwania obwinionego, świadków i biegłych oraz przeprowadzania innych dowodów, a
także sposób wykonywania kar dyscyplinarnych i ich zatarcia w stosunku do pracowników
naukowych i badawczo-technicznych zatrudnionych w instytutach badawczych, zwanych dalej
„instytutami”.
§ 2. 1. Nie wszczyna się postępowania dyscyplinarnego, a wszczęte umarza się, gdy:
1) obwiniony zmarł;
2) nastąpiło przedawnienie, o którym mowa w art. 56 ust. 2 ustawy z dnia ….. o instytutach
badawczych, zwanej dalej „ustawą”;
1 Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - nauka na podstawie § 1 ust. 2 pkt
1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 216, poz. 1596).
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1629
› Pobierz plik