eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o instytutach badawczych

Rządowy projekt ustawy o instytutach badawczych

- wprowadzenie przepisów dotyczących instytutów badawczych - zasad ich działania, organizacji i zadań oraz nadzoru nad nimi;- wprowadzenie przepisów dotyczących Rady Głównej Instytutów Badawczych;- wprowadzenie przepisów dotyczących współpracy w ramach centrów naukowo-badawczych;- wprowadzenie przepisów dotyczących pracowników instytutów badawczych;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1629
  • Data wpłynięcia: 2009-01-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o instytutach badawczych
  • data uchwalenia: 2010-04-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 96, poz. 618

1629

Rozdział 8
Zatarcie kar dyscyplinarnych
§ 38. O zatarciu kary orzeka na posiedzeniu niejawnym komisja dyscyplinarna, która
orzekała w sprawie w pierwszej instancji.
§ 39. W przypadku likwidacji komisji dyscyplinarnej w instytucie, o zatarciu kary orzeka na
posiedzeniu niejawnym wyższa komisja dyscyplinarna.
§ 40. Traci moc rozporządzenie Ministra Nauki z dnia 26 września 2001 r. w sprawie
postępowania dyscyplinarnego w stosunku do mianowanych pracowników naukowych
zatrudnionych w jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. Nr 118, poz. 1264).
§ 41. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego





12
Uzasadnienie
Projektowane rozporządzenie wykonuje upoważnienie ustawowe zawarte w art. 61 ustawy z
dnia …………………… o instytutach badawczych (Dz. U. Nr …., poz. ….).
Projektowane rozporządzenie określa:
1) tryb postępowania wyjaśniającego i dyscyplinarnego w pierwszej i drugiej instancji
wobec pracowników naukowych i badawczo-technicznych zatrudnionych w instytutach
badawczych;
2) sposób i warunki wzywania i przesłuchiwania obwinionego, świadków i biegłych oraz
przeprowadzania innych dowodów w sprawach dyscyplinarnych;
3) sposób wykonywania kar dyscyplinarnych oraz ich zatarcia.
Projektowane rozporządzenie, ze względu na charakter spraw, których dotyczy, określa w sposób
szczegółowy tryb postępowania dyscyplinarnego w obu instancjach.
Regulacje dotyczące trybu postępowania wyjaśniającego i dyscyplinarnego umożliwiają
wyjaśnienie wszystkich okoliczności sprawy w celu potwierdzenia lub wykluczenia wysuniętych
zarzutów wobec obwinionego pracownika naukowego lub badawczo-technicznego.
Przewiduje się również prawo obwinionego do obrony oraz prawo do wniesienia odwołania od
orzeczenia komisji dyscyplinarnej.
Rzecznika dyscyplinarnego do udziału w postępowaniu przed komisją dyscyplinarną powołuje
rada naukowa instytutu, a do udziału przed komisją dyscyplinarną drugiej instancji – minister
właściwy do spraw nauki. Rzecznik dyscyplinarny jest powoływany na okres trwania kadencji
komisji dyscyplinarnej.
Postępowanie dyscyplinarne poprzedzone jest postępowaniem wyjaśniającym, którego wszczęcie
poleca rzecznikowi dyscyplinarnemu rada naukowa instytutu badawczego po otrzymaniu
informacji o rażącym naruszeniu przez pracownika naukowego lub badawczo-technicznego
instytutu obowiązków lub uchybieniu godności pracownika naukowego.
Jeżeli wyniki postępowania wyjaśniającego wskazują na zasadność wysuniętych zarzutów,
rzecznik dyscyplinarny składa komisji dyscyplinarnej wniosek o wszczęcie postępowania
dyscyplinarnego, po uprzednim zapoznaniu z treścią wniosku osoby, której postępowanie

13
dotyczy.
Wniosek powinien zawierać dokładne określenie zarzucanego czynu, proponowany rodzaj i
wymiar kary oraz uzasadnienie oparte na wynikach postępowania wyjaśniającego.
W trakcie postępowania dyscyplinarnego komisja dyscyplinarna wzywa obwinionego, świadków
i biegłych, wysłuchuje głosów stron oraz zapoznaje się z innymi dowodami w sprawie.
Skład orzekający orzeka zgodnie z przekonaniem opartym na ocenie dowodów ujawnionych
w toku sprawy. Z przebiegu postępowania sporządza się protokół.
Orzeczenie komisji dyscyplinarnej, wraz z uzasadnieniem, sporządza się na piśmie oraz
doręcza się obwinionemu, jego obrońcy, rzecznikowi dyscyplinarnemu, ministrowi
nadzorującemu instytut i dyrektorowi instytutu. Od orzeczenia komisji dyscyplinarnej pierwszej
instancji obwinionemu, jego obrońcy i rzecznikowi dyscyplinarnemu przysługuje prawo
wniesienia odwołania. Odwołanie w dwóch egzemplarzach wnosi się za pośrednictwem komisji
dyscyplinarnej, która wydała orzeczenie, w terminie 14 dni od dnia doręczenia orzeczenia wraz z
uzasadnieniem.
Prawomocne orzeczenia komisji dyscyplinarnej i wyższej komisji dyscyplinarnej podlegają
niezwłocznemu wykonaniu. Wykonywanie orzeczeń zarządza minister nadzorujący instytut, w
którym jest zatrudniony pracownik naukowy lub badawczo-techniczny. Karę wykonuje dyrektor
instytutu.
O zatarciu kary orzeka na posiedzeniu niejawnym komisja dyscyplinarna, która orzekała w
sprawie w pierwszej instancji. W przypadku likwidacji komisji dyscyplinarnej w instytucie
badawczym, o zatarciu kary orzeka na posiedzeniu niejawnym wyższa komisja dyscyplinarna.



Opinia o zgodności projektu rozporządzenia z prawem Unii Europejskiej

Projekt rozporządzenia zostanie przesłany do Komitetu Integracji Europejskiej w celu uzyskania
opinii tym zakresie.


14
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty na które oddziałuje projektowane rozporz dzenie.
Projektowane rozporządzenie określa tryb postępowania dyscyplinarnego wobec pracowników
naukowych i badawczo-technicznych zatrudnionych w instytutach badawczych w przypadku
stwierdzenia rażącego naruszenia przez nich obowiązków lub uchybienia godności pracownika
nauki. Rozporządzenie oddziałuje zatem bezpośrednio na instytuty badawcze, w szczególności na
pracowników naukowych i badawczo-technicznych tych instytutów.

2. Konsultacje społeczne i środowiskowe
W trakcie prac nad rozporządzeniem przeprowadzone będą konsultacje z przedstawicielami
środowiska, którego projekt przede wszystkim dotyczy, tj. instytutów badawczych. W
konsultacjach będzie uczestniczyła Rada Główna Instytutów Badawczych jako organ
przedstawicielski tych instytutów. Projekt zostanie również poddany uzgodnieniom ze związkami
zawodowymi działającymi w pionie nauki – NSZZ Solidarność oraz OPZZ.
Ponadto, projekt ustawy będzie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa
Nauki i Szkolnictwa Wyższe="http://bip.mnisw.gov.pl/"godnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca
2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414).

3. Wpływ projektowanej regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na wydatki i
dochody budżetu państwa i budżetów jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sektor finansów
publicznych, ani na wydatki i dochody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu
terytorialnego.
Ewentualne koszty związane z pracami komisji dyscyplinarnych w pierwszej instancji będą
ponosiły instytuty badawcze, w których te komisje będą działały. Obsługę prac wyższej komisji
dyscyplinarnej - zgodnie z projektowanym rozporządzeniem – zapewni urząd obsługujący
ministra właściwego do spraw nauki. Należy jednak zaznaczyć, że odwołania w sprawach

15
dyscyplinarnych wnoszone są sporadycznie, a koszty niewielkie.

4. Wpływ projektu ustawy na rynek pracy
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na krajowy rynek pracy.

5. Wpływ projektu ustawy na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, ani na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

6. Wpływ projektu ustawy na sytuację i rozwój regionalny
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.

31-1-dg

16
strony : 1 ... 10 ... 16 . [ 17 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: