eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie, firmach audytorskich oraz o nadzorze publicznym

Rządowy projekt ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie, firmach audytorskich oraz o nadzorze publicznym

- określenie zasad uzyskiwania tytułu i wykonywania zawodu biegłego rewidenta, organizacji samorządu zawodowego biegłych rewidentów, odpowiedzialności dyscyplinarnej biegłych rewidentów, działania firm audytorskich, w tym firm audytorskich wykonujących czynności rewizji finansowej w jednostkach zainteresowania publicznego, sprawowania nadzoru publicznego nad biegłymi rewidentami i firmami audytorskimi oraz samorządem zawodowym biegłych rewidentów, utworzenia i działania komitetów audytu w jednostkach zainteresowania publicznego, współpracy organu nadzoru publicznego z innymi organami nadzoru publicznegoz państw Unii Europejskiej i państw trzecich;- uchylenie poprzedniej ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1627
  • Data wpłynięcia: 2009-01-22
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym
  • data uchwalenia: 2009-05-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 77, poz. 649

1627

1) korzysta w pełni z praw publicznych oraz ma pełną zdolność do czynności prawnych;
2) ma nieposzlakowaną opinię i swoim dotychczasowym postępowaniem daje rękojmię
prawidłowego wykonywania zawodu biegłego rewidenta;
3) nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za umyślnie popełnione przestępstwo
lub przestępstwo skarbowe;
4) ukończyła studia wyższe w Rzeczypospolitej Polskiej lub zagraniczne studia wyższe
uznawane w Rzeczypospolitej Polskiej za równorzędne i włada językiem polskim
w mowie i w piśmie;
5) odbyła roczną praktykę w zakresie rachunkowości w państwie Unii Europejskiej oraz
co najmniej dwuletnią aplikację pod kierunkiem biegłego rewidenta, mającą na celu
praktyczne przygotowanie do samodzielnego wykonywania zawodu, przy czym
spełnienie tych warunków zostało stwierdzone przez Komisję Egzaminacyjną, zwaną
dalej „Komisją”;
6) złożyła z wynikiem pozytywnym egzaminy dla kandydatów na biegłego rewidenta
przed Komisją;
7) złożyła ślubowanie przed prezesem Krajowej Rady Biegłych Rewidentów lub innym
upoważnionym członkiem Krajowej Rady Biegłych Rewidentów.
3. Do rejestru może być wpisana również osoba fizyczna, która posiada uprawnienia do
wykonywania zawodu biegłego rewidenta, uzyskane w innym państwie Unii Europejskiej, po
złożeniu z wynikiem pozytywnym, przed Komisją, egzaminu w języku polskim z prawa
gospodarczego, w zakresie niezbędnym do wykonywania czynności rewizyjnych,
obowiązującego w Rzeczypospolitej Polskiej.
4. Do rejestru może być wpisana również osoba fizyczna, która posiada uprawnienia do
wykonywania zawodu biegłego rewidenta, uzyskane w państwie trzecim, jeżeli spełnia
wymagania w zakresie kwalifikacji zawodowych zgodne z warunkami określonymi w ustawie
lub równoważne oraz złoży z wynikiem pozytywnym, przed Komisją, egzamin w języku
polskim z prawa gospodarczego, w zakresie niezbędnym do wykonywania czynności
rewizyjnych, obowiązującego w Rzeczypospolitej Polskiej.
5. Tytuł „biegły rewident” podlega ochronie prawnej.
6. Rota ślubowania składanego przez biegłego rewidenta ma następujące brzmienie:
„Przyrzekam, że jako biegły rewident będę wykonywać powierzone mi zadania
w poczuciu odpowiedzialności, z całą rzetelnością i bezstronnością, zgodnie
z przepisami prawa i obowiązującymi standardami rewizji finansowej, kierując się
w swoim postępowaniu etyką zawodową i niezawisłością. Poznane w czasie

5
wykonywania czynności rewizji finansowej fakty i okoliczności zachowam w tajemnicy
wobec osób trzecich.”.

Art. 6. 1. Komisja składa się z 20 członków powoływanych i odwoływanych przez ministra
właściwego do spraw finansów publicznych, zwanego dalej „Ministrem Finansów”. W skład
Komisji wchodzi:
1) 11 przedstawicieli Ministra Finansów, w tym 5 osób niebędących pracownikami
Ministerstwa Finansów, wybranych spośród przedstawicieli środowisk naukowych lub
akademickich;
2) 7 przedstawicieli rekomendowanych przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów,
spośród biegłych rewidentów wpisanych do rejestru;
3) 2 przedstawicieli rekomendowanych przez Komisję Nadzoru Finansowego.
2. Członkowie Komisji powoływani są spośród osób, które:
1) posiadają obywatelstwo polskie;
2) korzystają z pełni praw publicznych;
3) ukończyły studia wyższe w Rzeczypospolitej Polskiej lub zagraniczne studia wyższe
uznawane w Rzeczypospolitej Polskiej za równorzędne;
4) mają nieposzlakowaną opinię;
5) posiadają autorytet, wiedzę oraz doświadczenie, które dają rękojmię prawidłowego
przebiegu egzaminów dla kandydatów na biegłych rewidentów;
6) nie były skazane prawomocnym wyrokiem sądu za umyślnie popełnione przestępstwo
lub przestępstwo skarbowe.
3. Rekomendację, o której mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, należy przedstawić nie później niż 60 dni
przed upływem kadencji Komisji.
4. Kadencja Komisji trwa 4 lata.
5. W przypadku śmierci albo odwołania członka Komisji Minister Finansów powołuje w jego
miejsce nowego członka Komisji. Kadencja osoby powołanej w miejsce odwołanego członka
kończy się wraz z upływem kadencji Komisji. Nieprzedstawienie rekomendacji, o której
mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, w terminie 30 dni od dnia śmierci albo odwołania członka Komisji,
nie stanowi przeszkody do działania Komisji.
6. Odwołanie członka Komisji przed upływem kadencji może nastąpić:
1) na jego wniosek;
2) z urzędu, w przypadku:

6
a) skazania prawomocnym wyrokiem sądu za umyślnie popełnione przestępstwo
lub przestępstwo skarbowe,
b) rażącego naruszenia regulaminu działania Komisji,
c) niezłożenia oświadczenia, o którym mowa w ust. 7, lub naruszenia jego treści,
d) utraty warunków uprawniających do powołania w skład Komisji.
7. Członkowie Komisji oraz osoby, o których mowa w art. 8 ust. 3, składają oświadczenia, że
nie będą w jakikolwiek sposób udostępniać lub wykorzystywać informacji dotyczących
testów egzaminacyjnych oraz zadań sytuacyjnych, w szczególności przez prowadzenie
szkoleń mających na celu przygotowanie do egzaminów dla kandydatów na biegłych
rewidentów lub publikację materiałów szkoleniowych.

Art. 7. Do zadań Komisji należy:
1) przeprowadzanie egzaminów dla kandydatów na biegłych rewidentów, w tym
egzaminu dyplomowego;
2) stwierdzanie, na wniosek kandydata na biegłego rewidenta, odbycia praktyki
i aplikacji;
3) ustalanie pytań testowych, zadań sytuacyjnych oraz przygotowywanie zestawów
egzaminacyjnych na poszczególne egzaminy, w tym egzamin dyplomowy, dla
kandydatów na biegłych rewidentów;
4) rozpatrywanie odwołań od wyników egzaminów;
5) przeprowadzanie egzaminów, o których mowa w art. 5 ust. 3 i 4;
6) ocena równoważności, o której mowa w art. 5 ust. 3.

Art. 8. 1. Minister Finansów wyznacza Przewodniczącego Komisji spośród jej członków.
Przewodniczący Komisji kieruje jej pracami, wyznacza składy egzaminacyjne na
poszczególne egzaminy spośród członków Komisji oraz ustala przewodniczących tych
składów.
2. Komisja wydaje uchwały w sprawach należących do jej zadań.
3. Komisja może zlecić, na podstawie umowy cywilnoprawnej, sprawdzanie prac
egzaminacyjnych egzaminatorom powołanym przez Komisję spośród osób posiadających
niezbędną wiedzę z zakresu danej dziedziny.
4. Krajowa Izba Biegłych Rewidentów zapewnia obsługę Komisji i egzaminów dla
kandydatów na biegłych rewidentów oraz pokrywa koszty wynagrodzeń członków Komisji
i egzaminatorów.

7
5. Krajowa Rada Biegłych Rewidentów uchwala w porozumieniu z Komisją regulamin, na
podstawie którego działa Komisja. Uchwała wymaga zatwierdzenia przez Komisję Nadzoru
Audytowego.
6. Komisja składa Komisji Nadzoru Audytowego sprawozdanie z działalności za każdy rok
kalendarzowy, w terminie do dnia 31 marca roku następnego.
7. Członkom Komisji przysługuje wynagrodzenie:
1) za udział w posiedzeniu Komisji lub składu egzaminacyjnego – w wysokości
nieprzekraczającej 15 % przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej,
ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za poprzedni rok
kalendarzowy;
2) za udział w egzaminie – w wysokości nieprzekraczającej przeciętnego wynagrodzenia
w gospodarce narodowej, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego
za poprzedni rok kalendarzowy;
3) za przygotowanie testów egzaminacyjnych oraz zadań sytuacyjnych, a także opracowanie
wzorca prawidłowych odpowiedzi – w wysokości nieprzekraczającej przeciętnego
wynagrodzenia w gospodarce narodowej, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu
Statystycznego za poprzedni rok kalendarzowy;
4) za rozpatrzenie odwołania – w wysokości nieprzekraczającej 2 % przeciętnego
wynagrodzenia w gospodarce narodowej, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu
Statystycznego za poprzedni rok kalendarzowy;
5) za rozpatrzenie wniosku o stwierdzenie odbycia aplikacji – w wysokości
nieprzekraczającej 2 % przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej,
ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za poprzedni rok
kalendarzowy;
6) za rozpatrzenie wniosku o stwierdzenie odbycia praktyki – w wysokości
nieprzekraczającej 2 % przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej,
ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za poprzedni rok
kalendarzowy;
7) za sprawdzanie prac – w wysokości nieprzekraczającej przeciętnego wynagrodzenia
w gospodarce narodowej, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego
za poprzedni rok kalendarzowy.
8. Egzaminatorom, o których mowa w ust. 3, za sprawdzanie prac przysługuje wynagrodzenie
w wysokości nieprzekraczającej przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej,
ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za poprzedni rok kalendarzowy.

8
Art. 9. 1. Zakres egzaminów obejmuje następujące dziedziny:
1) teorię i zasady rachunkowości;
2) zasady sporządzania sprawozdań finansowych, w tym skonsolidowanych
sprawozdań finansowych;
3) międzynarodowe standardy sprawozdawczości finansowej;
4) analizę finansową;
5) rachunek kosztów i rachunkowość zarządczą;
6) zarządzanie ryzykiem i kontrolę wewnętrzną;
7) rewizję finansową;
8) standardy rewizji finansowej;
9) etykę zawodową i niezależność biegłego rewidenta;
10) wymagania prawne dotyczące badania sprawozdań finansowych oraz biegłych
rewidentów i firm audytorskich.
2. Egzaminy obejmują również, w zakresie niezbędnym dla rewizji finansowej, następujące
dziedziny:
1) prawo spółek i ład korporacyjny;
2) prawo o postępowaniu upadłościowym i naprawczym;
3) prawo podatkowe;
4) prawo cywilne;
5) prawo pracy i ubezpieczeń społecznych;
6) prawo bankowe;
7) prawo ubezpieczeniowe;
8) technologie informacyjne i systemy komputerowe;
9) mikroekonomię i makroekonomię;
10) matematykę i statystykę;
11) podstawowe zasady zarządzania finansowego w jednostkach gospodarczych.
3. Kandydat na biegłego rewidenta przystępuje do ustnego egzaminu dyplomowego
przeprowadzanego przez Komisję po:
1) odbyciu rocznej praktyki w zakresie rachunkowości, stwierdzonej przez Komisję;
2) zdaniu z wynikiem pozytywnym 10 tematycznych egzaminów pisemnych
składających się z pytań testowych i zadań sytuacyjnych;
3) odbyciu co najmniej dwuletniej aplikacji, pod kierunkiem biegłego rewidenta,
stwierdzonej przez Komisję.

9
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 10 ... 20 ... 25

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: