eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie, firmach audytorskich oraz o nadzorze publicznym

Rządowy projekt ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie, firmach audytorskich oraz o nadzorze publicznym

- określenie zasad uzyskiwania tytułu i wykonywania zawodu biegłego rewidenta, organizacji samorządu zawodowego biegłych rewidentów, odpowiedzialności dyscyplinarnej biegłych rewidentów, działania firm audytorskich, w tym firm audytorskich wykonujących czynności rewizji finansowej w jednostkach zainteresowania publicznego, sprawowania nadzoru publicznego nad biegłymi rewidentami i firmami audytorskimi oraz samorządem zawodowym biegłych rewidentów, utworzenia i działania komitetów audytu w jednostkach zainteresowania publicznego, współpracy organu nadzoru publicznego z innymi organami nadzoru publicznegoz państw Unii Europejskiej i państw trzecich;- uchylenie poprzedniej ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1627
  • Data wpłynięcia: 2009-01-22
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym
  • data uchwalenia: 2009-05-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 77, poz. 649

1627

REWERS

POUCZENIE:

• Podstawa prawna kontroli:
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2009 r. w sprawie szczegółowych
zasad i
trybu przeprowadzania kontroli wykonywania zawodu przez biegłych
rewidentów i
działalności firm audytorskich oraz określenia wzoru imiennego
upoważnienia do jej przeprowadzenia (Dz. U. Nr , poz. ).
• Kontrola jest przeprowadzana w siedzibie kontrolowanego oraz w miejscach i czasie
wykonywania jego zadań.
• Czynności kontrolne są dokonywane w obecności kontrolowanego lub w obecności
osób wyznaczonych przez kontrolowanego.
• Kontrolowany udostępnia kontrolującym oraz obserwatorom posiadane urządzenia
techniczne służące usprawnieniu wykonywania czynności kontrolnych oraz oddzielne
pomieszczenie z odpowiednim wyposażeniem.
• Osoba przeprowadzająca kontrolę, w zakresie wynikającym z upoważnienia, jest
uprawniona do:
1) wstępu do wszystkich pomieszczeń kontrolowanego;
2) wglądu do wszelkich dokumentów kontrolowanego;
3) sporządzania uwierzytelnionych kopii, odpisów lub wyciągów z dokumentów oraz
zestawień i danych niezbędnych do przeprowadzenia kontroli;
4) wglądu do danych zawartych w systemie informatycznym kontrolowanego oraz
sporządzenia kopii lub wyciągów z tych danych, w tym w formie elektronicznej;
5) żądania udzielania ustnych lub pisemnych wyjaśnień w zakresie objętym kontrolą,
w terminie przez nią wyznaczonym, oraz zapewnienia terminowego udzielania
wyjaśnień przez pracowników;
6) żądania zapewnienia warunków i środków będących w dyspozycji kontrolowanego
niezbędnych do sprawnego przeprowadzania kontroli;
7) żądania zapewnienia nienaruszalności zabezpieczonych przez kontrolującego
materiałów pozostawionych na przechowanie u kontrolowanego.
• Protokół kontroli sporządza się w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym
dla osoby przeprowadzającej kontrolę, obserwatora oraz kontrolowanego.
• W terminie 14 dni od dnia potwierdzenia odbioru protokołu kontroli kontrolowany
może zgłosić Komisji Nadzoru Audytowego pisemne, umotywowane zastrzeżenia do
treści protokołu.
• O sposobie rozpatrzenia zastrzeżeń Komisja Nadzoru Audytowego informuje
kontrolowanego w terminie 14 dni od dnia ich doręczenia.
• W przypadku niezgłoszenia zastrzeżeń przyjmuje się, że kontrolowany nie
kwestionuje ustaleń kontroli.




6
UZASADNIENIE
Projektowane rozporządzenie
w sprawie szczegółowych zasad i trybu
przeprowadzania kontroli wykonywania zawodu przez biegłych rewidentów i działalności
firm audytorskich oraz określenia wzoru upoważnienia do jej przeprowadzenia
stanowi
wykonanie upoważnienia zawartego w art. 85 ustawy z dnia 2009 r. o biegłych
rewidentach i ich samorządzie, firmach audytorskich oraz o nadzorze publicznym (Dz. U. z
2009 r. Nr , poz. ).

Zagadnienia zawarte w treści projektu nie były dotychczas uregulowane, ponieważ nie
istniał system nadzoru publicznego nad wykonywaniem zawodu przez biegłego rewidenta ani
nad działalnością firm audytorskich.
Do projektu rozporządzenia wprowadzono szczegółową procedurę zarządzania,
przeprowadzania i zakończenia kontroli u biegłych rewidentów i w firmach audytorskich
badających zarówno jednostki zainteresowania publicznego, jak i pozostałe jednostki. Wynika
to z brzmienia przepisu delegacji ustawowej, jak również z potrzeby sprawowania nadzoru
publicznego nad wszystkimi firmami audytorskimi.
Organem uprawnionym do wykonywania kontroli będzie Krajowa Komisja Nadzoru
(KKN) w przypadku przeprowadzania kontroli planowej przez kontrolerów lub wizytatorów
zatrudnionych w KKN. Natomiast Komisja Nadzoru Audytowego (KNA) będzie organem
uprawnionym w sytuacji przeprowadzania kontroli pozaplanowych przez KNA.
Rozporządzenie reguluje również uprawnienia obserwatorów, którzy będą
uczestniczyli w kontrolach planowych, jeżeli KNA tak postanowi. Rola obserwatorów jest
bierna, jednak powinni oni znać przebieg kontroli, ponieważ KNA, zgodnie z ustawą jest
właściwa w sprawie zatwierdzania raportów z kontroli przeprowadzonych przez kontrolerów
KKN w firmach audytorskich badających jednostki zainteresowania publicznego i przed
podjęciem decyzji może zaistnieć potrzeba uzyskania wyjaśnień od obserwatorów.


7
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja.

Regulacja oddziałuje na biegłych rewidentów i firmy audytorskie, w których będzie
przeprowadzana kontrola.

2. Zakres konsultacji społecznych.

Projekt rozporządzenia zostanie poddany konsultacjom społecznym poprzez umieszczenie go
w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów.

3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki sektora finansów publicznych, w tym na dochody
i wydatki budżetu państwa oraz budżety jednostek samorządu terytorialnego.

Wejście w życie projektowanego rozporządzenia będzie rodziło skutki finansowe dla budżetu
państwa w postaci potrzeby wypłaty wynagrodzenia dla osób przeprowadzających kontrolę z
upoważnienia Komisji Nadzoru Audytowego, jednak potrzeba wypłaty wynagrodzenia
została przewidziana na etapie projektowania ustawy z dnia .............. 2009 r. o biegłych
rewidentach i ich samorządzie, firmach audytorskich oraz o nadzorze publicznym i została
zgłoszona jako wydatki Budżetu Państwa na rok 2009.
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie rodziło skutków finansowych dla
budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje znaczących skutków dla rynku pracy.
Przewiduje się zatrudnienie w Ministerstwie Finansów około 10 osób na stanowiska związane
z przeprowadzaniem kontroli.
Konkurencyjność gospodarki może wzrosnąć poprzez zwiększenie pewności obrotu
gospodarczego wynikającej z objęcia działalności biegłych rewidentów i firm audytorskich
nadzorem publicznym.

5. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny.

Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na sytuację i rozwój regionów.


07/01/BS

8
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 24 . [ 25 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: