eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie, firmach audytorskich oraz o nadzorze publicznym

Rządowy projekt ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie, firmach audytorskich oraz o nadzorze publicznym

- określenie zasad uzyskiwania tytułu i wykonywania zawodu biegłego rewidenta, organizacji samorządu zawodowego biegłych rewidentów, odpowiedzialności dyscyplinarnej biegłych rewidentów, działania firm audytorskich, w tym firm audytorskich wykonujących czynności rewizji finansowej w jednostkach zainteresowania publicznego, sprawowania nadzoru publicznego nad biegłymi rewidentami i firmami audytorskimi oraz samorządem zawodowym biegłych rewidentów, utworzenia i działania komitetów audytu w jednostkach zainteresowania publicznego, współpracy organu nadzoru publicznego z innymi organami nadzoru publicznegoz państw Unii Europejskiej i państw trzecich;- uchylenie poprzedniej ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1627
  • Data wpłynięcia: 2009-01-22
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym
  • data uchwalenia: 2009-05-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 77, poz. 649

1627

Rozdział 8
Czynności rewizji finansowej w jednostkach zainteresowania publicznego

Art. 86. 1. W jednostkach zainteresowania publicznego działa komitet audytu, którego
członkowie są powoływani spośród członków rady nadzorczej.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do:
1) otwartych funduszy emerytalnych, powszechnych towarzystw emerytalnych oraz
funduszy inwestycyjnych;
2) oddziałów instytucji kredytowych i oddziałów banków zagranicznych, o których
mowa w art. 2 pkt 4 lit. b;
3) głównych oddziałów zakładów ubezpieczeń, o których mowa w art. 2 pkt 4 lit. d.
3. W jednostkach zainteresowania publicznego, w których rada nadzorcza składa się z nie
więcej niż 5 członków, zadania komitetu audytu mogą zostać powierzone radzie nadzorczej.
4. W skład komitetu audytu wchodzi co najmniej 3 członków, w tym przynajmniej jeden
członek powinien spełniać warunki niezależności i posiadać kwalifikacje w dziedzinie
rachunkowości lub rewizji finansowej.
5. W zakresie spełniania warunków niezależności członka komitetu audytu stosuje się
odpowiednio przepisy art. 56 ust. 3 pkt 1, 3 i 5. W odniesieniu do członka komitetu audytu
banku spółdzielczego, o którym mowa w ustawie z dnia 7 grudnia 2000 r. o funkcjonowaniu
banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających (Dz. U. Nr 119, poz. 1252,
z późn. zm.16)), oraz spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, o której mowa
w ustawie z dnia 14 grudnia 1995 r. o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych,
nie stosuje się kryterium niezależności określonego w art. 56 ust. 3 pkt 1. Pozostałe kryteria
niezależności może określać statut jednostki zainteresowania publicznego.
6. Do zadań komitetu audytu należy w szczególności:
1) monitorowanie procesu sprawozdawczości finansowej;
2) monitorowanie skuteczności systemów kontroli wewnętrznej, audytu wewnętrznego
oraz zarządzania ryzykiem;
3) monitorowanie wykonywania czynności rewizji finansowej;
4) monitorowanie niezależności biegłego rewidenta i firmy audytorskiej, w
tym
w przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 48 ust. 2.
7. Komitet audytu rekomenduje radzie nadzorczej lub innemu organowi nadzorującemu firmę
audytorską do przeprowadzenia czynności rewizji finansowej jednostki.

45
8. Firma audytorska pisemnie informuje komitet audytu o istotnych kwestiach dotyczących
czynności rewizji finansowej, w tym w szczególności o znaczących nieprawidłowościach
systemu kontroli wewnętrznej jednostki w odniesieniu do procesu sprawozdawczości
finansowej.

Art. 87. 1. Firma audytorska składa Krajowej Komisji Nadzoru, w terminie do dnia
31 stycznia każdego roku, informację o podpisanych w roku poprzedzającym umowach na
wykonywanie czynności rewizji finansowej z jednostkami zainteresowania publicznego.
Informacja ta powinna zawierać nazwę jednostki zainteresowania publicznego oraz rodzaj
czynności rewizji finansowej objętej umową, jak również:
1) uchwałę o wpisie firmy audytorskiej na listę;
2) aktualny odpis z właściwego rejestru albo aktualne zaświadczenie o wpisie do
ewidencji działalności gospodarczej;
3) informację na temat wyników ostatniej przeprowadzonej kontroli w zakresie systemu
zapewnienia jakości wraz z opisem stwierdzonych nieprawidłowości;
4) informację o liczbie biegłych rewidentów wykonujących czynności rewizji
finansowej;
5) informację, czy w stosunku do biegłych rewidentów toczyły się w ciągu 3 ostatnich lat
postępowania dyscyplinarne zakończone prawomocnym orzeczeniem;
6) informację o rodzaju i liczbie przeprowadzonych w ciągu 3 ostatnich lat czynności
rewizji finansowej, w tym o rodzaju i liczbie tych czynności w jednostkach
zainteresowania publicznego.
2. Informacje, o których mowa w ust. 1, Krajowa Komisja Nadzoru przekazuje do dnia
15 lutego każdego roku Komisji Nadzoru Audytowego.
3. W przypadku niewypełnienia przez firmę audytorską obowiązku, o którym mowa w ust. 1,
Komisja Nadzoru Audytowego może wydać decyzję administracyjną, o której mowa w art. 83
ust. 1 pkt 2.

Art. 88. Firma audytorska wykonująca czynności rewizji finansowej w jednostce
zainteresowania publicznego jest obowiązana w szczególności do:
1) zamieszczania na swojej stronie internetowej, w ciągu 3 miesięcy od zakończenia roku
obrotowego, sprawozdania zawierającego w szczególności:
a) informacje
dotyczące formy organizacyjno-prawnej oraz struktury własnościowej,

46
b) w przypadku gdy firma audytorska należy do sieci, opis danej sieci, jak również
rozwiązania prawne i strukturalne w danej sieci,
c) opis struktury zarządzania firmy audytorskiej,
d) opis systemu wewnętrznej kontroli jakości firmy audytorskiej oraz oświadczenie
zarządu na temat skuteczności jego funkcjonowania,
e) wskazanie, kiedy odbyła się ostatnia kontrola w zakresie systemu zapewnienia
jakości, przeprowadzona przez Krajową Komisję Nadzoru,
f) wykaz jednostek zainteresowania publicznego, dla których firma audytorska
wykonywała czynności rewizji finansowej w poprzednim roku obrotowym,
g) oświadczenie o stosowanej przez firmę audytorską polityce w zakresie
zapewnienia niezależności, zawierające również potwierdzenie, że została
przeprowadzona wewnętrzna kontrola przestrzegania zasad niezależności,
h) oświadczenie o stosowanej przez firmę audytorską polityce w zakresie
doskonalenia zawodowego biegłych rewidentów,
i) informacje
o
osiągniętych przychodach, z podziałem na poszczególne czynności
rewizji finansowej i usługi, o których mowa w art. 48 ust. 2,
j) informacje o zasadach wynagradzania kluczowych biegłych rewidentów oraz
członków zarządu
– wraz ze wskazaniem biegłego rewidenta odpowiedzialnego w imieniu firmy
audytorskiej za sporządzenie tego sprawozdania;
2) corocznego składania komitetowi audytu w jednostce zainteresowania publicznego:
a) oświadczenia potwierdzającego niezależność firmy audytorskiej i niezależność
biegłych rewidentów wykonujących czynności rewizji finansowej,
b) informacji dotyczących usług, o których mowa w art. 48 ust. 2, świadczonych na
rzecz tej jednostki;
3) pisemnego informowania komitetu audytu w jednostce zainteresowania publicznego
o zagrożeniach niezależności firmy audytorskiej oraz czynnościach zastosowanych w celu
ograniczenia tych zagrożeń.

Art. 89. 1. Kluczowy biegły rewident nie może wykonywać czynności rewizji finansowej
w jednostce zainteresowania publicznego w okresie dłuższym niż 7 lat.
2. Kluczowy biegły rewident może ponownie wykonywać czynności rewizji finansowej w tej
samej jednostce po upływie co najmniej 2 lat.


47
Art. 90. Kluczowy biegły rewident oraz biegli rewidenci uczestniczący w czynnościach
rewizji finansowej nie mogą zajmować kierowniczych stanowisk w jednostce zainteresowania
publicznego przed upływem co najmniej 2 lat od zakończenia wykonywania tych czynności.

Rozdział 9
Współpraca z innymi państwami Unii Europejskiej i państwami trzecimi

Art. 91. 1. W celu zapewnienia sprawowania prawidłowego nadzoru nad wykonywaniem
zawodu przez biegłych rewidentów i działalnością firm audytorskich Komisja Nadzoru
Audytowego współpracuje z właściwymi organami nadzoru publicznego z państw Unii
Europejskiej.
2. W związku z realizacją celu, o którym mowa w ust. 1, między organami nadzoru z państw
Unii Europejskiej a Komisją Nadzoru Audytowego mogą być wymieniane informacje.
3. Komisja Nadzoru Audytowego może odmówić udzielenia informacji organom nadzoru
publicznego z państw Unii Europejskiej w następujących przypadkach:
1) udzielenie informacji mogłoby mieć szkodliwy wpływ na suwerenność,
bezpieczeństwo lub porządek publiczny Rzeczypospolitej Polskiej;
2) przeciwko biegłemu rewidentowi lub firmie audytorskiej, których dotyczy wniosek
o udzielenie informacji, toczy się postępowanie sądowe w tej samej sprawie;
3) wydania prawomocnego orzeczenia w tej samej sprawie przeciwko biegłemu
rewidentowi lub firmie audytorskiej, których dotyczy wniosek o udzielenie informacji.
4. Odmowa udzielenia informacji, o której mowa w ust. 3, następuje w formie pisemnej.
5. Informacje, o których mowa w ust. 2, są przekazywane, na pisemne żądanie organu
nadzoru publicznego z państwa Unii Europejskiej, w terminie 30 dni od dnia otrzymania
wniosku. O
przyczynach niezachowania tego terminu Komisja Nadzoru Audytowego
powiadamia organ nadzoru publicznego, który wystąpił z takim żądaniem.
6. Informacje otrzymane przez Komisję Nadzoru Audytowego od organów nadzoru
publicznego z państw Unii Europejskiej są objęte obowiązkiem zachowania tajemnicy
zawodowej.

Art. 92. 1. W ramach realizacji celu, o którym mowa w art. 91 ust. 1, Komisja Nadzoru
Audytowego może kierować wnioski o wszczęcie przez organy nadzoru publicznego z państw
Unii Europejskiej dochodzenia dyscyplinarnego przeciwko biegłemu rewidentowi lub
o przeprowadzenie w firmie audytorskiej kontroli.

48
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, Komisja Nadzoru Audytowego może skierować
wniosek do organu nadzoru publicznego z państwa Unii Europejskiej, aby jej upoważnieni
przedstawiciele mogli uczestniczyć w przeprowadzanym postępowaniu dyscyplinarnym lub
w kontroli.
3. Do osób, o których mowa w ust. 2, stosuje się odpowiednio przepisy art. 59 ust. 2.

Art. 93. 1. Realizując wniosek organu nadzoru publicznego z państwa Unii Europejskiej,
w sprawie wszczęcia dochodzenia dyscyplinarnego przeciwko biegłemu rewidentowi,
Komisja Nadzoru Audytowego może złożyć do Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego
wniosek o wszczęcie dochodzenia dyscyplinarnego przeciwko biegłemu rewidentowi,
z zastrzeżeniem ust. 3.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, upoważnieni przedstawiciele organu nadzoru
publicznego z państwa Unii Europejskiej mogą uczestniczyć w przeprowadzanym
dochodzeniu dyscyplinarnym.
3. Komisja Nadzoru Audytowego odmawia realizacji wniosku, o którym mowa w ust. 1,
w przypadkach wymienionych w art. 91 ust. 3.

Art. 94. 1. W przypadku gdy Komisja Nadzoru Audytowego otrzyma informację, że na
terytorium państwa Unii Europejskiej są podejmowane przez biegłego rewidenta lub firmę
audytorską działania niezgodne z prawem Unii Europejskiej w zakresie rewizji finansowej,
powiadamia o tym odpowiedni organ nadzoru publicznego z tego państwa.
2. W przypadku gdy Komisja Nadzoru Audytowego otrzyma informację od organu nadzoru
publicznego z państwa Unii Europejskiej, że na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej są
podejmowane przez biegłego rewidenta lub firmę audytorską działania niezgodne z prawem
Unii Europejskiej w zakresie rewizji finansowej, podejmuje stosowne działania i informuje
o nich ten organ.

Art. 95. 1. Komisja Nadzoru Audytowego prowadzi rejestr biegłych rewidentów z państw
trzecich oraz listę firm audytorskich z państw trzecich.
2. Rejestr i lista, o których mowa w ust. 1, zawierają informacje przewidziane odpowiednio
w art. 10 ust. 2 i w art. 53 ust. 3. Przepisy art. 10 ust. 7 stosuje się odpowiednio.
3. Rejestr i lista, o których mowa w ust. 1, podlegają publikacji na stronie internetowej
Ministerstwa Finansów.


49
strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11 ... 20 ... 25

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: