eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie, firmach audytorskich oraz o nadzorze publicznym

Rządowy projekt ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie, firmach audytorskich oraz o nadzorze publicznym

- określenie zasad uzyskiwania tytułu i wykonywania zawodu biegłego rewidenta, organizacji samorządu zawodowego biegłych rewidentów, odpowiedzialności dyscyplinarnej biegłych rewidentów, działania firm audytorskich, w tym firm audytorskich wykonujących czynności rewizji finansowej w jednostkach zainteresowania publicznego, sprawowania nadzoru publicznego nad biegłymi rewidentami i firmami audytorskimi oraz samorządem zawodowym biegłych rewidentów, utworzenia i działania komitetów audytu w jednostkach zainteresowania publicznego, współpracy organu nadzoru publicznego z innymi organami nadzoru publicznegoz państw Unii Europejskiej i państw trzecich;- uchylenie poprzedniej ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1627
  • Data wpłynięcia: 2009-01-22
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym
  • data uchwalenia: 2009-05-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 77, poz. 649

1627

4. Kandydat na biegłego rewidenta zakwalifikowany do egzaminu uiszcza opłatę
egzaminacyjną na pokrycie kosztów przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego,
stanowiącą przychód Krajowej Izby Biegłych Rewidentów. Opłata za egzamin pisemny
jest ustalana w kwocie nieprzekraczającej równowartości 20 %, zaś za egzamin
dyplomowy w kwocie nieprzekraczającej równowartości 30 % przeciętnego
wynagrodzenia w gospodarce narodowej, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu
Statystycznego za poprzedni rok kalendarzowy.
5. Komisja może zwolnić kandydata na biegłego rewidenta, w okresie 3 lat od ukończenia
studiów, na jego wniosek, z egzaminów z przedmiotów objętych postępowaniem
kwalifikacyjnym, jeżeli w tym zakresie zdał egzaminy uniwersyteckie lub równorzędne.
6. Komisja może zwolnić kandydata na biegłego rewidenta, posiadającego uprawnienia
inspektora kontroli skarbowej, na jego wniosek, z egzaminu z prawa podatkowego.
7. Komisja może zwolnić kandydata na biegłego rewidenta, na jego wniosek, z praktyki,
o której mowa w ust. 3 pkt 1, jeżeli kandydat na biegłego rewidenta:
1) był zatrudniony w firmie audytorskiej przez co najmniej 3 lata albo
2) pozostawał w stosunku pracy na samodzielnym stanowisku w komórkach
finansowo-księgowych co najmniej 3 lata lub posiada uprawnienia inspektora
kontroli skarbowej.
8. Minister
właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:
1) warunki przystąpienia do postępowania kwalifikacyjnego,
2) tryb i sposób przeprowadzania egzaminów,
3) tryb i termin wnoszenia odwołań od wyników egzaminów,
4) zasady odbywania praktyki i aplikacji
– uwzględniając potrzebę obiektywnego sprawdzenia teoretycznego i praktycznego
przygotowania kandydatów na biegłych rewidentów, prawidłowy przebieg egzaminów
oraz konieczność zapewnienia sprawnego funkcjonowania Komisji.
9. Krajowa Rada Biegłych Rewidentów określi, w formie uchwał zatwierdzanych przez
Komisję Nadzoru Audytowego:
1)
ramowy harmonogram przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego,
określający miejsce i termin przeprowadzania egzaminów dla kandydatów na
biegłych rewidentów, a także egzaminu z prawa gospodarczego dla osób, o których
mowa w art. 5 ust. 3 i 4;
2) szczegółowy zakres tematyczny egzaminów, uwzględniający dziedziny, o których
mowa w ust. 1 i 2;

10
3) wysokość opłat za poszczególne egzaminy oraz wysokość wynagrodzenia
przysługującego członkom Komisji;
4) tryb powoływania egzaminatorów oraz wysokość przysługującego im
wynagrodzenia;
5) warunki udzielania zwolnień, o których mowa w ust. 5;
6) zasady dokumentowania praktyki i aplikacji;
7) zakres, tryb i zasady innych działań niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania
Komisji oraz postępowania kwalifikacyjnego dla kandydatów na biegłych
rewidentów.

Art. 10. 1. Rejestr prowadzi Krajowa Rada Biegłych Rewidentów.
2. Rejestr obejmuje następujące dane:
1) numer wpisu do rejestru;
2) imię i nazwisko oraz adres biegłego rewidenta;
3) obywatelstwo;
4) formę wykonywania przez biegłego rewidenta zawodu lub informację
o niewykonywaniu tego zawodu;
5) nazwę, adres strony internetowej i adres firmy audytorskiej zatrudniającej biegłego
rewidenta lub której jest wspólnikiem, lub z którą jest powiązany w inny sposób;
6) numer w rejestrze nadany biegłemu rewidentowi przez organ rejestrujący innego
państwa Unii Europejskiej lub państwa trzeciego oraz nazwę tego organu;
7) adres Komisji Nadzoru Audytowego.
3. Wpisu do rejestru dokonuje się na wniosek osoby, o której mowa w art. 5 ust. 2 – 4.
4. Krajowa Rada Biegłych Rewidentów podejmuje uchwały o wpisie do rejestru.
5. Krajowa Rada Biegłych Rewidentów dokonuje wpisu do rejestru niezwłocznie po
podjęciu uchwały, o której mowa w ust. 4, nie później niż w terminie 30 dni od dnia
złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 3.
6. Wpis do rejestru uważa się za dokonany, jeżeli Komisja Nadzoru Audytowego nie
sprzeciwi się wpisowi w terminie 30 dni od dnia otrzymania uchwały o wpisie. Komisja
Nadzoru Audytowego wyraża sprzeciw w formie decyzji administracyjnej.
7. Biegły rewident ma obowiązek pisemnego zgłaszania Krajowej Radzie Biegłych
Rewidentów zmiany danych podlegających wpisowi do rejestru w terminie 30 dni od
dnia ich zaistnienia.

11
8. Krajowa Rada Biegłych Rewidentów wydaje legitymację biegłego rewidenta zawierającą
następujące dane osobowe: imię i nazwisko oraz numer legitymacji będący jednocześnie
numerem wpisu biegłego rewidenta do rejestru.
9. Rejestr jest prowadzony w formie elektronicznej i dostępny na stronie internetowej
Krajowej Izby Biegłych Rewidentów. Dane dotyczące obywatelstwa oraz adresu
biegłego rewidenta nie podlegają publikacji.

Art. 11. 1. Krajowa Rada Biegłych Rewidentów podejmuje uchwałę o skreśleniu biegłego
rewidenta z rejestru w przypadku:
1) śmierci biegłego rewidenta;
2) wystąpienia biegłego rewidenta z samorządu biegłych rewidentów;
3) niespełniania któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 5 ust. 2 pkt 1 – 3;
4) nieuiszczania składek członkowskich za okres dłuższy niż rok;
5) prawomocnego orzeczenia o wydaleniu z samorządu biegłych rewidentów.
2. Krajowa Rada Biegłych Rewidentów może odmówić podjęcia uchwały o skreśleniu
z rejestru z przyczyny wymienionej w ust. 1 pkt 2, jeżeli przeciwko biegłemu rewidentowi
toczy się postępowanie dyscyplinarne.
3. Osoba skreślona z rejestru z przyczyny wymienionej w ust. 1 pkt 2 podlega, na swój
wniosek, ponownemu wpisowi do rejestru, jeżeli spełnia warunki określone w art. 5 ust. 2
pkt 1 – 5 i 7 oraz złożyła ponownie egzaminy, o których mowa w art. 5 ust. 2 pkt 6.
4. Skreślenie z rejestru biegłego rewidenta, który prowadzi działalność w formie określonej
w

art.
47 pkt 1, powoduje również skreślenie jego firmy audytorskiej z listy firm
audytorskich.

Art. 12. 1. Do uchwał Krajowej Rady Biegłych Rewidentów w przedmiocie wpisu lub
skreślenia z rejestru mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks
postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.10)).
2. Odwołanie od uchwały, o której mowa w ust. 1, wnosi się do Komisji Nadzoru
Audytowego, za pośrednictwem Krajowej Rady Biegłych Rewidentów, w terminie 14 dni od
dnia jej doręczenia.
12
Rozdział 3
Samorząd zawodowy biegłych rewidentów

Art. 13. 1. Biegli rewidenci tworzą samorząd zawodowy biegłych rewidentów, zwany dalej
„Krajową Izbą Biegłych Rewidentów”.
2. Krajowa Izba Biegłych Rewidentów działa na podstawie przepisów ustawy oraz
postanowień statutu.
3. Przynależność do Krajowej Izby Biegłych Rewidentów jest obowiązkowa i powstaje
z dniem wpisu do rejestru.

Art. 14. 1. Biegłym rewidentom przysługuje, z zastrzeżeniem ust. 2:
1) czynne prawo wyborcze, z wyłączeniem biegłego rewidenta ukaranego karą
wymienioną w art. 31 ust. 2 pkt 4,
2) bierne prawo wyborcze, z wyłączeniem biegłego rewidenta ukaranego karą
wymienioną w art. 31 ust. 2 pkt 3 – 4
– do przewidzianych niniejszą ustawą organów samorządu zawodowego.
2. Ukaranie biegłego rewidenta karą określoną w art. 31 ust. 2 pkt 3 – 4 powoduje utratę
biernego prawa wyborczego do organów Krajowej Izby Biegłych Rewidentów do czasu
zatarcia kary.
Art. 15. 1. Krajowa Izba Biegłych Rewidentów posiada osobowość prawną; siedzibą
Krajowej Izby Biegłych Rewidentów jest miasto stołeczne Warszawa.
2. Krajowa Izba Biegłych Rewidentów tworzy i likwiduje oddziały regionalne.
3. Krajowa Izba Biegłych Rewidentów ma prawo używania pieczęci urzędowej.
Art. 16. Do zadań Krajowej Izby Biegłych Rewidentów należy w szczególności:
1) reprezentowanie członków oraz ochrona ich interesów zawodowych;
2) ustanawianie standardów rewizji finansowej;
3) sprawowanie kontroli nad należytym wykonywaniem zawodu i przestrzeganiem zasad
etyki zawodowej przez członków Krajowej Izby Biegłych Rewidentów oraz
przestrzeganiem przez firmy audytorskie obowiązujących przepisów prawa;
4) współdziałanie w kształtowaniu zasad rachunkowości i rewizji finansowej;
5) opracowywanie materiałów szkoleniowych dla kandydatów na biegłych rewidentów;
6) prowadzenie działalności wydawniczej i szkoleniowej.

13
Art. 17. 1. Organami Krajowej Izby Biegłych Rewidentów są:
1) Krajowy Zjazd Biegłych Rewidentów;
2) Krajowa Rada Biegłych Rewidentów;
3) Krajowa Komisja Rewizyjna;
4) Krajowy Sąd Dyscyplinarny;
5) Krajowy Rzecznik Dyscyplinarny;
6) Krajowa Komisja Nadzoru.
2. Kadencja organów, o których mowa w ust. 1 pkt 2 – 6, trwa 4 lata, jednakże organy są
obowiązane działać do czasu ukonstytuowania się nowo wybranych organów.
3. Tej samej funkcji w organach samorządu nie można sprawować dłużej niż przez dwie
następujące po sobie kadencje.
4. Nie
można łączyć funkcji w organach określonych w ust. 1 pkt 2 – 6.
Art. 18. 1. Krajowy Zjazd Biegłych Rewidentów odbywa się co 4 lata.
2. Krajowy Zjazd Biegłych Rewidentów jest zwoływany przez Krajową Radę Biegłych
Rewidentów.
3. Krajowa Rada Biegłych Rewidentów może z własnej inicjatywy zwołać Nadzwyczajny
Krajowy Zjazd Biegłych Rewidentów przed upływem okresu, o którym mowa w ust. 1.
4. Nadzwyczajny Krajowy Zjazd Biegłych Rewidentów obraduje nad sprawami, dla których
został zwołany.
5. Krajowa Rada Biegłych Rewidentów jest obowiązana do zwołania Nadzwyczajnego
Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów na żądanie:
1) co najmniej 1/10 ogółu biegłych rewidentów wpisanych do rejestru;
2) Krajowej Komisji Rewizyjnej z powodu rażącego naruszenia prawa w działalności
finansowej i statutowej Krajowej Izby Biegłych Rewidentów.
6. Krajowy Zjazd Biegłych Rewidentów stanowią delegaci wybrani przez walne
zgromadzenia w regionalnych oddziałach Krajowej Izby Biegłych Rewidentów,
w proporcji do ogólnej liczby biegłych rewidentów wpisanych do rejestru, według zasad
określonych przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów, z tym że łączna liczba delegatów
nie może być mniejsza niż 2 % biegłych rewidentów wpisanych do rejestru.
7. Mandaty delegatów wybranych na Krajowy Zjazd Biegłych Rewidentów zachowują
ważność przez okres 4 lat.
8. W obradach Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów udział biorą członkowie organów
Krajowej Izby Biegłych Rewidentów, niebędący delegatami.

14
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 10 ... 20 ... 25

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: