eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie, firmach audytorskich oraz o nadzorze publicznym

Rządowy projekt ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie, firmach audytorskich oraz o nadzorze publicznym

- określenie zasad uzyskiwania tytułu i wykonywania zawodu biegłego rewidenta, organizacji samorządu zawodowego biegłych rewidentów, odpowiedzialności dyscyplinarnej biegłych rewidentów, działania firm audytorskich, w tym firm audytorskich wykonujących czynności rewizji finansowej w jednostkach zainteresowania publicznego, sprawowania nadzoru publicznego nad biegłymi rewidentami i firmami audytorskimi oraz samorządem zawodowym biegłych rewidentów, utworzenia i działania komitetów audytu w jednostkach zainteresowania publicznego, współpracy organu nadzoru publicznego z innymi organami nadzoru publicznegoz państw Unii Europejskiej i państw trzecich;- uchylenie poprzedniej ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1627
  • Data wpłynięcia: 2009-01-22
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym
  • data uchwalenia: 2009-05-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 77, poz. 649

1627

5. Prace egzaminacyjne powinny być pisane przy pomocy przyborów dających pismo
utrwalone, wyłącznie na papierze dostarczonym przez Komisję.
6. Podczas egzaminu zdający może opuścić salę po uzyskaniu zgody przewodniczącego lub
członka zespołu egzaminacyjnego. Na czas nieobecności w sali egzaminacyjnej kandydat na
biegłego rewidenta przekazuje pracę do zespołu egzaminacyjnego, który zaznacza na niej
czas nieobecności.
7. Zespół egzaminacyjny może wykluczyć z egzaminu pisemnego kandydata na biegłego
rewidenta, który podczas egzaminu korzysta z materiałów innych niż określone w ust.12 lub
w inny sposób zakłócał przebieg egzaminu.
8. Przewodniczący zespołu egzaminacyjnego zamieszcza w protokole egzaminacyjnym
stosowną adnotację o wykluczeniu z egzaminu kandydata na biegłego rewidenta wraz
z podaniem przyczyny usunięcia.
9. Prace egzaminacyjne napisane bez zachowania warunków, o których mowa w ust. 5 oraz
w przypadku wykluczenia kandydata na biegłego rewidenta na podstawie ust. 7, podlegają
dyskwalifikacji.
10. Dyskwalifikacji podlegają również prace egzaminacyjne, które:
1) zawierają inne, poza przydzielonym kodem, elementy pozwalające na identyfikacje autora
pracy,
2) nie zawierają kompletnych arkuszy z blokami tematycznymi,
3) są rozwiązane w sposób nietrwały lub nieczytelny
- podlegają ocenie negatywnej.
11. Zdyskwalifikowane prace egzaminacyjne, o których mowa w ust.9 i ust.10 otrzymują
ocenę negatywną.
12. W czasie egzaminu pisemnego dopuszczone jest korzystanie z:
1) przepisów prawa opublikowanych w dziennikach promulgacyjnych lub zawartych
w zbiorach przepisów bez komentarzy;
2) norm zawodowych, standardów rachunkowości, standardów rewizji finansowej,
wytycznych Krajowej Rady Biegłych Rewidentów;
3) urządzeń ułatwiających liczenie oraz innych pomocy technicznych (tablic itp.) określonych
przez Komisję, z wyjątkiem urządzeń posiadających funkcje gromadzenia, przetwarzania
i przenoszenia danych.
13. Po zakończeniu egzaminu kandydat na biegłego rewidenta zwraca do zespołu
egzaminacyjnego prace egzaminacyjne, oraz zaklejoną kopertę z danymi osobowymi, które
są oznaczane przez członków zespołu egzaminacyjnego indywidualnym kodem.

§ 11.1. Egzamin pisemny składa się z bloków tematycznych zawierających pytania testowe
i zadania sytuacyjne.
2. Każde pytanie testowe oceniane jest w następujący sposób:
1) odpowiedź prawidłowa – dwa punkty;
2) odpowiedź nieprawidłowa – minus jeden punkt;
3) brak odpowiedzi – zero punktów.
3. Każde zadanie sytuacyjne oceniane jest według skali punktowej ustalonej przez Komisję.
Za nieprawidłowo rozwiązane zadanie lub brak rozwiązania nie stosuje się punktów
ujemnych.
4. Warunkiem otrzymania pozytywnej oceny z egzaminu pisemnego jest uzyskanie co
najmniej 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania za wszystkie pytania
egzaminacyjne i zadania sytuacyjne wchodzące w skład egzaminu, natomiast jeżeli egzamin
składa się z bloków tematycznych zawierających pytania egzaminacyjne i zadania
sytuacyjne, warunkiem zaliczenia egzaminu jest uzyskanie za każdy blok tematyczny co
najmniej 60% z maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania.

§ 12.1. Zespół egzaminacyjny sporządza protokół z przebiegu egzaminu pisemnego,
podpisywany przez przewodniczącego oraz członków zespołu egzaminacyjnego, w którym
podaje imiona i nazwiska członków zespołu, czas rozpoczęcia i zakończenia egzaminu oraz

4
ważniejsze okoliczności, jakie nastąpiły w trakcie egzaminu. Do protokołu dołącza się testy
egzaminacyjne, listę zdających oraz końcowe wyniki.
2. Miejsce, sposób i termin ogłoszenia wyników egzaminu, ustalone przez Komisję, podaje
do wiadomości przewodniczący zespołu egzaminacyjnego przed rozpoczęciem egzaminu.
3. Wyniki egzaminu są również ogłaszane na stronie internetowej Krajowej Izby Biegłych
Rewidentów.

§ 13.1. Egzamin dyplomowy obejmuje zagadnienia z zakresu badania sprawozdań
finansowych i wykonywania zawodu biegłego rewidenta.
2. Komisja ustala termin egzaminu dyplomowego indywidualnie dla poszczególnych
kandydatów na biegłych rewidentów.

§ 14.1. Egzamin dyplomowy jest egzaminem ustnym.
2. Egzamin dyplomowy odbywa się w obecności przewodniczącego i dwóch członków
zespołu egzaminacyjnego będących członkami Komisji.
3. W czasie egzaminu dyplomowego nie wolno korzystać z żadnych pomocy.

§ 15 Zespół egzaminacyjny sporządza protokół z przebiegu egzaminu ustnego, podpisywany
przez przewodniczącego oraz członków zespołu egzaminacyjnego, w którym podaje imiona
i nazwiska członków zespołu, czas rozpoczęcia i zakończenia egzaminu oraz ważniejsze
okoliczności, jakie nastąpiły w trakcie egzaminu. Wyniki egzaminu podaje przewodniczący
zespołu egzaminacyjnego po zakończeniu egzaminu.

§ 16 1.Egzamin, o którym mowa w § 2 ust. 2, obejmuje zagadnienia z prawa gospodarczego
w zakresie:
1) elementów prawa cywilnego, prawa handlowego, prawa pracy, finansów, prawa
działalności gospodarczej;
2)
prawnych regulacji rachunkowości i sprawozdawczości finansowej;
3) prawa
podatkowego.
2. Uczestnik egzaminu zdaje przed Komisją egzamin pisemny i ustny z zagadnień, o których
mowa w ust.1
3. Do przebiegu egzaminu stosuje się odpowiednio § 10 - 12 i § 15.

§ 17.1 Wolę przystąpienia do egzaminu, osoba o której mowa w § 2 ust. 2, zgłasza do Komisji
w formie wniosku.
2. Komisja zawiadamia o spełnieniu wymagań uprawniających do przystąpienia do egzaminu,
przynajmniej na 6 tygodni przed terminem egzaminu.
3. Egzamin może być powtórzony w terminach ustalonych przez Komisję, nie wcześniej
jednak niż po 10 tygodniach od poprzedniego egzaminu.

§ 18.1. Osoby bliskie, bezpośredni przełożeni oraz współpracownicy uczestnika egzaminu nie
mogą wchodzić w skład zespołu egzaminacyjnego.
2. O wyłączeniu członka Komisji decyduje Komisja.

§ 19.1. Oceny uzyskane z poszczególnych egzaminów są wnoszone do karty egzaminacyjnej
uczestnika egzaminu oraz do protokołów egzaminacyjnych.
2. Od oceny negatywnej uzyskanej na egzaminie uczestnikowi egzaminu przysługuje prawo
do wniesienia pisemnego odwołania do Komisji, w terminie 14 dni od daty ogłoszenia
wyników egzaminu, z zastrzeżeniem ust. 3-4.
3.Przed wniesieniem odwołania, o którym mowa w ust. 2, uczestnik egzaminu ma prawo, w
terminie 7 dni od dnia ogłoszenia wyników egzaminu, pisemnie zwrócić się do Komisji z
wnioskiem o udostępnienie do wglądu pracy egzaminacyjnej. Praca egzaminacyjna
udostępniana jest w siedzibie Komisji w obecności dwóch członków Komisji.

5
4. Uczestnik egzaminu, któremu udostępniono pracę egzaminacyjną, o której mowa w ust. 3,
ma prawo do wniesienia pisemnego odwołania do Komisji, w terminie 3 dni od dnia
udostępnienia pracy, jednakże nie krótszym niż 14 dni od dnia ogłoszenia wyników
egzaminu.
5. Komisja rozpatruje odwołanie w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania, zgodnie
z regulaminem Komisji, oraz niezwłocznie zawiadamia pisemnie uczestnika egzaminu
o rozstrzygnięciu. Rozstrzygnięcie jest ostateczne.

§ 20.1. Egzaminy są organizowane i przeprowadzane na koszt kandydatów na biegłych
rewidentów oraz osób, o których mowa w § 2 ust. 2.
2. Uiszczenie opłaty egzaminacyjnej jest warunkiem zakwalifikowania do egzaminu.
3. Egzamin pisemny dla kandydatów na biegłych rewidentów jest przeprowadzany, jeżeli do
egzaminu zostało zakwalifikowanych co najmniej 50 kandydatów.

§ 21.1. Ustala się następujące terminy wnoszenia opłat za egzaminy:
1) za egzaminy w pierwszej sesji – w terminie 7 dni od dnia otrzymania zawiadomienia
i dopuszczeniu do egzaminów,
2) za egzaminy w pozostałych sesjach - na 4 tygodnie przed terminem każdego egzaminu,
- podając na dowodzie wpłaty datę egzaminu i nazwę przedmiotu.
3. Osoba, o której mowa w § 2 ust. 2, zobowiązana jest uiścić opłatę egzaminacyjną za
egzamin na 3 tygodnie przed terminem egzaminu.
Przez termin wniesienia opłaty egzaminacyjnej rozumie się dzień wpłaty środków lub dzień
złożenia dyspozycji wpłaty w banku.
4. Przewodniczący Komisji, uwzględniając wniesione opłaty, zawiadamia niezwłocznie
pisemnie osobę, która została zakwalifikowana do udziału w egzaminach, o terminie
i miejscu przeprowadzenia każdego z egzaminów.

§ 22.1. W razie rezygnacji z przystąpienia do egzaminu opłata egzaminacyjna podlega
zwrotowi lub może zostać zaliczona na poczet kolejnego terminu egzaminu, pod warunkiem
pisemnego zawiadomienia Komisji, nie później niż 14 dni przed terminem egzaminu.
2. W przypadku, gdy przewodniczący Komisji uzna, na wniosek zainteresowanej osoby, że
nieprzystąpienie do egzaminu było spowodowane ważną przyczyną losową, opłata
egzaminacyjna podlega zwrotowi, mimo zawiadomienia Komisji o rezygnacji w egzaminu
w terminie późniejszym, niż określony w ust. 1.
3. Wniosek o zwrot opłaty, o którym mowa w ust. 2, powinien zostać złożony w terminie
14 dni od dnia egzaminu.
4. W przypadku niezawiadomienia Komisji o rezygnacji z przystąpienia do egzaminu, bądź
o zaliczeniu opłaty egzaminacyjnej na poczet kolejnego terminu egzaminu zgodnie z ust.1,
lub niezłożenia wniosku, o którym mowa w ust. 3, opłata nie podlega zwrotowi i jest
przeznaczana na pokrycie kosztów przygotowania egzaminu.

§ 23.1. Komisja ma prawo unieważnić lub odwołać egzamin w uzasadnionych przypadkach.
2. W przypadku naruszenia zasad ochrony tajemnicy dotyczącej przeprowadzania egzaminu,
Komisja unieważnia egzamin.
3. W przypadku unieważnienia lub odwołania egzaminu z przyczyn, o których mowa w ust. 1
i ust. 2, opłata egzaminacyjna podlega zaliczeniu na poczet opłaty za przystąpienie do
kolejnego egzaminu. Komisja nie zwraca jednak kosztów poniesionych przez uczestnika
egzaminu, związanych z przystąpieniem tej osoby do egzaminu.

§ 24. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem……………..r. /po upływie 14 od dnia
ogłoszenia………………………………/z dniem ogłoszenia.

Minister
Finansów

6

U Z A S A D N I E N I E

do projektu rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wymagań kwalifikacyjnych
i sposobu przeprowadzania egzaminów na biegłego rewidenta

Potrzeba wydania rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wymagań kwalifikacyjnych i
sposobu przeprowadzania egzaminów na biegłego rewidenta wynika z delegacji zawartej w
art. 9 ust. 8 pkt 1-3 ustawy z dnia……………………o biegłych rewidentach i ich
samorządzie, firmach audytorskich oraz o nadzorze publicznym (Dz. U.
z……Nr……poz….), która uchyliła w art. 114 ustawę z dnia 13 października 1995 roku o
biegłych rewidentach i ich samorządzie (Dz. U z 2001 roku, Nr 31, poz. 359, z późn. zm.).

Projekt rozporządzenia określa wymagania kwalifikacyjne, tryb i sposób przeprowadzania
egzaminów oraz tryb wnoszenia odwołań od wyników egzaminów na biegłego rewidenta,
które na podstawie uchylonej ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie były
uregulowane w uchwałach Krajowej Rady Biegłych Rewidentów – organu samorządu
zawodowego biegłych rewidentów. W szczególności w jednym akcie normatywnym został
uregulowany cały proces przeprowadzania egzaminów na biegłego rewidenta.

Propozycje regulacji zawartych w rozporządzeniu mają zastosowanie do osób
przystępujących do postępowania kwalifikacyjnego na biegłego rewidenta, tj. kandydatów na
biegłego rewidenta oraz osób ubiegających się o uznanie kwalifikacji do wykonywania
zawodu biegłego rewidenta, uzyskanych w innym państwie Unii Europejskiej lub na zasadach
wzajemności uzyskanych w państwie trzecim, jeżeli spełniają wymogi określone w ustawie
lub równoważne.

Rozwiązania przyjęte w projekcie rozporządzenia uwzględniają potrzebę obiektywnego
sprawdzenia teoretycznego i praktycznego przygotowania kandydatów do wykonywania
zawodu biegłego rewidenta oraz sprawne funkcjonowanie Komisji egzaminacyjnej, do której
zadań należy przeprowadzanie egzaminów oraz rozpatrywanie odwołań od wyników
egzaminów.

7

Ocena skutków regulacji:

1. Cel wprowadzenia rozporządzenia.

Projekt stanowi wypełnienie delegacji zawartej w art. 9 ust. 8 pkt 1-3 ustawy z dnia
o biegłych rewidentach i ich samorządzie, firmach audytorskich oraz o nadzorze publicznym
(Dz. U. z……Nr……poz….), która uchyliła w art. 114 ustawę z dnia 13 października 1995
roku o biegłych rewidentach i ich samorządzie (Dz. U z 2001 roku, Nr 31, poz. 359, z późn.
zm.).

2. Podmioty

objęte projektem.

Projekt ma zastosowanie do kandydatów na biegłego rewidenta oraz osób ubiegających się o
uznanie kwalifikacji do wykonywania zawodu biegłego rewidenta, uzyskanych w innym
państwie Unii Europejskiej lub na zasadach wzajemności uzyskanych w państwie trzecim,
jeżeli spełniają wymogi określone w ustawie lub równoważne.

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego.

Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa i
budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Obsługę Komisji egzaminacyjnej i egzaminów, a także środki na wynagrodzenia członków
Komisji i egzaminatorów zapewniać będzie Krajowa Izba Biegłych Rewidentów (KIBR).
Koszty te pokrywane będą z opłat pobieranych przez KIBR od uczestników egzaminów za
poszczególne egzaminy.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy.

Wejście w życie rozporządzenia nie wywoła skutków dla rynku pracy, ponieważ co do istoty
przeprowadzania egzaminów nie różni się od obecnie funkcjonującego systemu.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw.

W związku z możliwością wzrostu konkurencyjności na rynku pracy w tym obszarze usług, w
konsekwencji wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na zwiększenie
jakości świadczonych usług.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny.

Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało bezpośredniego wpływu na sytuację i
rozwój regionów.

7. Konsultacje społeczne.

Projekt rozporządzenia będzie przedmiotem konsultacji z Krajową Izbą Biegłych
Rewidentów, Generalnym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych, z partnerami

8
strony : 1 ... 10 ... 19 . [ 20 ] . 21 ... 25

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: