eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie, firmach audytorskich oraz o nadzorze publicznym

Rządowy projekt ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie, firmach audytorskich oraz o nadzorze publicznym

- określenie zasad uzyskiwania tytułu i wykonywania zawodu biegłego rewidenta, organizacji samorządu zawodowego biegłych rewidentów, odpowiedzialności dyscyplinarnej biegłych rewidentów, działania firm audytorskich, w tym firm audytorskich wykonujących czynności rewizji finansowej w jednostkach zainteresowania publicznego, sprawowania nadzoru publicznego nad biegłymi rewidentami i firmami audytorskimi oraz samorządem zawodowym biegłych rewidentów, utworzenia i działania komitetów audytu w jednostkach zainteresowania publicznego, współpracy organu nadzoru publicznego z innymi organami nadzoru publicznegoz państw Unii Europejskiej i państw trzecich;- uchylenie poprzedniej ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1627
  • Data wpłynięcia: 2009-01-22
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym
  • data uchwalenia: 2009-05-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 77, poz. 649

1627

samorządzie, w których nie doszło do rozpoczęcia rozprawy, zostaną przekazane sądowi
właściwemu według przepisów projektowanej ustawy. Sprawy, w których przed dniem
wejścia w życie ustawy rozpoczęto rozprawę, toczyć się będą do końca postępowania w danej
instancji według przepisów aktualnie obowiązującej ustawy o biegłych rewidentach i ich
samorządzie. W przypadku jednak wystąpienia konieczności odroczenia rozprawy na czas
powyżej 2 miesięcy, zawieszenia postępowania lub ponownego rozpoznania sprawy albo po
zapadnięciu prawomocnego orzeczenia, postępowanie będzie prowadzone według przepisów
projektowanej ustawy. Sprawy te powinny zostać przekazane niezwłocznie właściwemu
sądowi.

Ustawa przewiduje, iż Komisja Egzaminacyjna powołana na mocy aktualnie obowiązującej
ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie, będzie działała do czasu powołania Komisji
Egzaminacyjnej według zasad określonych w projektowanej ustawie, jednak nie dłużej niż
jednak nie dłużej niż przez 4 miesiące od dnia wejścia w życie ustawy. Osoby, które
rozpoczęły postępowanie kwalifikacyjne na biegłego rewidenta przed wejściem w życie
projektu ustawy, będą mogły odbywać je według przepisów dotychczasowych, jednak nie
dłużej niż przez 4 lata od wejścia w życie ustawy.

Projekt ustawy zobowiązuje organy KIBR do przekazania Komisji Nadzoru Audytowego
uchwał podlegających zatwierdzeniu.

JZP, które nie zostały zwolnione z obowiązku powołania komitetu audytu, zobowiązane będą
do powołania tego komitetu w formie określonej w projektowanej ustawie.



20
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Cel wprowadzenia ustawy
Implementacja przepisów dyrektywy 2006/43/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
z dnia 17 maja 2006r. w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych
i skonsolidowanych
sprawozdań finansowych, zmieniającej dyrektywy Rady
78/660/EWG w sprawie rocznych sprawozdań finansowych niektórych rodzajów spółek
i 83/349/EWG w sprawie skonsolidowanych sprawozdań finansowych banków i innych
instytucji finansowych oraz uchylającej dyrektywę Rady 84/253/EWG w sprawie
zatwierdzania osób odpowiedzialnych za dokonywanie ustawowych kontroli
dokumentów rachunkowych. Jednocześnie w projekcie wprowadzono zmiany w ustawie
o rachunkowości, a także uwzględniono dotychczasowe praktyczne doświadczenia
w stosowaniu przepisów ustawy z dnia 13 października 1994 r. o biegłych rewidentach
i ich samorządzie.

2. Podmioty
objęte projektem
Projekt dotyczy kandydatów na biegłych rewidentów, biegłych rewidentów, firm
audytorskich, jednostek zainteresowania publicznego, samorządu biegłych rewidentów
oraz nadzoru publicznego sprawowanego przez Komisję Nadzoru Audytowego nad
wykonywaniem czynności rewizji finansowej przez biegłych rewidentów i działalnością
firm audytorskich.
Aktualnie do rejestru wpisanych jest ok. 7.600 biegłych rewidentów, natomiast na listę
firm audytorskich – 1.900 podmiotów.

3. Skutki wprowadzenia ustawy

– Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Ustawa spowoduje skutki finansowe dla budżetu państwa zarówno po stronie dochodów
jak i wydatków w części 19 – Budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe.

Dochody
1) Wpływy w wysokości 20 % należnych opłat z tytułu nadzoru od firm audytorskich
wykonujących czynności rewizji finansowej w jednostkach zainteresowania

21
publicznego przekazywane przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów. Kwota
wpływów jest trudna do określenia z uwagi na brak informacji w zakresie wysokości
przychodów z tytułu czynności rewizji finansowej świadczonych przez firmy
audytorskie w jednostkach zainteresowania publicznego oraz aktualnej liczby takich
firm audytorskich. Kwota 20 % wpływów została szacunkowo określona przez
Krajową Radę Biegłych Rewidentów na poziomie 800 000 zł.
2) Wpływy z tytułu kar finansowych, które nakładane będą przez organ nadzoru
publicznego (Komisję Nadzoru Audytowego) na firmy audytorskie.

Wydatki

Wprowadzenie instytucji nadzoru publicznego (Komisji Nadzoru Audytowego) oraz
zadania związane z realizacją tego nadzoru wymagać będą zatrudnienia w Ministerstwie
Finansów 20 wysokiej klasy specjalistów z dziedziny rachunkowości, rewizji finansowej
i prawa. Z uwagi na wykonywanie przez Komisję Nadzoru Audytowego zadań z zakresu
współpracy z Komisją Europejską, a także z organami nadzoru z innych państw Unii
Europejskiej i państw trzecich, część zatrudnionych pracowników powinna posługiwać
się biegle językami obcymi. Przy szacowaniu wydatków na dodatkowe 20 etatów
konieczne jest zapewnienie 6 etatów dla osób, które przeprowadzać będą kontrole
w firmach audytorskich. Osoby te powinny posiadać np.: tytuł biegłego rewidenta lub
radcy prawnego, znajomość specyfiki działalności emitentów papierów wartościowych
dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym RP, działalności banków, towarzystw
i zakładów ubezpieczeń. Z tego względu osoby te powinny być zatrudnione na
stanowiskach nie niższych niż główny specjalista, z wynagrodzeniem adekwatnym do
realizowanych zadań, posiadanych kwalifikacji i doświadczenia.

Na dzień wejścia w życie ustawy w zakresie nadzoru publicznego należy założyć wydatki
na następującym szacunkowym poziomie:

– wynagrodzenie minimalne jednego pracownika przeprowadzającego kontrole to
czterokrotność kwoty bazowej, tj.:
4 x 1 837,10 zł = 7 348,40 zł


22
– wynagrodzenie minimalne jednego pracownika wykonującego pozostałe zadania
w zakresie nadzoru publicznego to trzykrotność kwoty bazowej, tj.:
3 x 1 837,10 zł = 5 511,30 zł

Zakładając zatrudnienie od 1 stycznia 2009 r. 20 pracowników wynagradzanych zgodnie
z powyższym schematem, będzie to implikowało minimalne wydatki:

a) w 2009 r. i w latach następnych: 12 miesięcy x 6 pracowników kontroli
x 7 348,40 zł = 529 084,80 zł

b) w 2009 r. i w latach następnych: 12 miesięcy x 14 pozostałych pracowników
x 5 511,30 zł = 925 898,40 zł

– razem a + b = 1 454 983,20 zł

Skutki finansowe w zakresie wypłaty wynagrodzenia Przewodniczącemu i członkom
Komisji Nadzoru Audytowego szacuje się w następującej wysokości:

– w 2009 r. przewidywane wynagrodzenie miesięczne jednego członka Komisji Nadzoru
Audytowego to kwota nie wyższa niż wysokość przeciętnego wynagrodzenia
w gospodarce narodowej (przyjmując wysokość wynagrodzenia obowiązującego w 2008r.
ustalonego za 2007 r.), tj.:
2 691,03 zł x 12 miesięcy x 9 członków = 290 631,24 zł

Łącznie przewiduje się na wynagrodzenie środki w wysokości 1 745 614,44 zł.
Powyższa kwota nie uwzględnia wydatków z tytułu dodatkowego wynagrodzenia
rocznego oraz odpisu z tytułu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

Skutki finansowe w zakresie wyposażenia (zakup sprzętu, oprogramowania, systemu
zabezpieczeń) wystąpią w dłuższym czasie. Na obecnym etapie nie jest możliwe dokładne
oszacowanie tych skutków. Przewiduje się wydatki w następującej wysokości:

– 20 pracowników x (3.000 zł zestaw komputerowy + 1000 zł inne urządzenia peryferyjne
+ 2 000 zł meble biurowe) = 120 000 zł

23
W związku z przepisem stanowiącym, że kwoty wyegzekwowane z tytułu opłat
wpłacanych przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów i kar pieniężnych nakładanych na
firmy audytorskie stanowią dochód budżetu państwa i podlegają egzekucji w trybie
przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, przewiduje się potrzebę
uwzględnienia odpowiednich środków finansowych na zapewnienie realizacji tych zadań
przez urzędy skarbowe.

Realizacja ww. zadań nie spowoduje skutków finansowych dla budżetów jednostek
samorządu terytorialnego.

– Wpływ regulacji na rynek pracy
Projekt przewiduje rozszerzenie zakresu tematycznego egzaminów dla kandydatów na
biegłych rewidentów w stopniu minimalnym, tj. jedynie o matematykę i statystykę,
w zakresie niezbędnym dla rewizji finansowej – są to dziedziny niemające istotnego
wpływu na zakres tematyczny przeprowadzanych egzaminów. Powyższe rozszerzenie
zakresu tematycznego nie wpłynie na zwiększenie trudności dostępu do zawodu biegłego
rewidenta.
Nie przewiduje się wpływu ustawy na rynek pracy.

– Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie ustawy będzie miało pozytywny wpływ na konkurencyjność
przedsiębiorstw, w szczególności jednostek zainteresowania publicznego, poprzez
zwiększenie zaufania do danych i ustaleń wynikających ze sprawozdań finansowych tych
jednostek zbadanych przez firmy audytorskie objęte systemem nadzoru publicznego.
Przewiduje się, iż nałożone na firmy audytorskie, wykonujące czynności rewizji
finansowej w jednostkach zainteresowania publicznego, obowiązki informacyjne
w zakresie zamieszczania na stronach internetowych sprawozdania oraz przekazywania
informacji do organu nadzoru publicznego, nie powinny mieć istotnego wpływu na
obciążenia o charakterze administracyjnym i finansowym tych firm.
Projekt ustawy nakłada na firmy audytorskie obowiązek wnoszenia rocznej opłaty z tytułu
kontroli w wysokości nie wyższej niż 2 % (aktualnie – 1,5 %) rocznych przychodów
z tytułu wykonywania czynności rewizji finansowej. Dokładną wysokość tej kwoty

24
strony : 1 ... 10 ... 17 . [ 18 ] . 19 ... 25

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: