Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Narodowym Banku Polskim oraz ustawy - Prawo dewizowe
projekt ustawy dotyczy umożliwienia efektywniejszego pozyskiwania przez NBP danych statystycznych od podmiotów spoza sektora bankowego, a zwłaszcza od funduszy inwestycyjnych w celu ustalania i realizowania polityki pieniężnej oraz sporządzania okresowych ocen sytuacji pieniężnej państwa
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1620
- Data wpłynięcia: 2009-01-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o Narodowym Banku Polskim oraz ustawy - Prawo dewizowe
- data uchwalenia: 2009-03-05
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 69, poz. 589
1620
odnoszące się do konieczności skorelowania istniejących obecnie obowiązków
informacyjnych funduszy inwestycyjnych z obowiązkami, które wejdą w życie na mocy
rozporządzenia wydanego na podstawie art. 23 ust. 2c ustawy, będą brane pod uwagę w
toku prac legislacyjnych nad opracowywaniem projektu ww. rozporządzenia. Trzeba
podkreślić, że w świetle zmodyfikowanego brzmienia art. 23 ust. 2c ustawy o NBP,
minister właściwy do spraw instytucji finansowych jest upoważniony do wydania
przedmiotowego rozporządzenia, po zasięgnięciu opinii Prezesa NBP oraz
Przewodniczącego KNF.
Wszystkie uwagi ze strony IZFiA były wyjaśniane i uzgadniane podczas prac
legislacyjnych nad nowelizowaną ustawą, w ramach przeprowadzanych konferencji
uzgodnieniowych. Trzeba wskazać, że uwagi IZFiA zgłoszone do projektu ustawy,
będącego przedmiotem konferencji uzgodnieniowej zorganizowanej w dniu 18 sierpnia
2008 r., miały wyłącznie charakter uwag legislacyjno-redakcyjnych i zostały uzgodnione.
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa, nowelizowana ustawa została udostępniona na stronach
urzędowego informatora teleinformatycznego – Biuletynu Informacji Publicznej. aden
podmiot nie zgłosił zainteresowania pracami nad projektem w trybie przepisów
ww. ustawy.
8. Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projektowana ustawa została także skonsultowana z Europejskim Bankiem Centralnym.
W dniu 2 września 2008 r. projekt został przesłany do konsultacji EBC; opinia EBC
w sprawie projektu została wydana w dniu 20 października 2008 r.
26-12-dg
12
Projekt
R O Z P O R Z D Z E N I E
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia ……
w sprawie sposobu, szczegółowego zakresu i terminów przekazywania przez fundusze
inwestycyjne danych niezbędnych do ustalania polityki pieniężnej i okresowych ocen sytuacji
pieniężnej państwa
Na podstawie art. 23 ust. 2c ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o Narodowym Banku Polskim
(Dz. U. z 2005 r. Nr 1, poz. 2, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Rozporządzenie okre la sposób, szczegółowy zakres i terminy przekazywania do Narodowego
Banku Polskiego, zwanego dalej NBP, przez fundusze inwestycyjne danych niezbędnych do ustalania
polityki pieniężnej i okresowych ocen sytuacji pieniężnej państwa.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) podmiocie sprawozdawczym – rozumie się przez to fundusz inwestycyjny lub subfundusz, o
których mowa w ustawie z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146,
poz. 1546, z późn. zm.3)) zwanej dalej „ustawą”;
2) funduszu funduszy – rozumie się przez to fundusz inwestycyjny lokujący co najmniej 50% swoich
aktywów w jednostki uczestnictwa innych funduszy inwestycyjnych otwartych, certyfikaty
inwestycyjne innych funduszy inwestycyjnych zamkniętych, tytuły uczestnictwa emitowane przez
fundusze zagraniczne lub tytuły uczestnictwa emitowane przez instytucje wspólnego
inwestowania mające siedzibę za granicą;
3) fundusz hedgingowy – rozumie się przez to fundusz inwestycyjny, którego głównym celem jest
osiągnięcie zysku absolutnego, niezależnie od tendencji rynkowych; w fundusz inwestuje
niewielkie grono inwestorów osiągających wysoką minimalną kwotą zainwestowanych rodków;
4) pozostały okres zapadalno ci – rozumie się przez to okres pozostały do terminu zapadalno ci
danego instrumentu dłużnego;
5)
okresie sprawozdawczym – rozumie się przez to okres, za który sporządza się raport
sprawozdawczy na zasadach okre lonych w rozporządzeniu;
6) kodzie ISIN – rozumie się przez to kod instrumentu finansowego, o którym mowa w normie ISO
6166.
§ 3. Dane przekazywane do NBP sporządza się na podstawie zapisów w księgach rachunkowych
lub innych dokumentów źródłowych obrazujących stan faktyczny.
Rozdział 2
Raporty sprawozdawcze
§ 4. 1. Podmioty sprawozdawcze są obowiązane do sporządzania raportów sprawozdawczych na
formularzach, których wzory zostały okre lone w załączniku do rozporządzenia. Raport sprawozdawczy
stanowi zestaw formularzy sprawozdawczych adresowanych do okre lonej w rozporządzeniu grupy
funduszy lub subfunduszy inwestycyjnych.
2. Fundusz inwestycyjny z wydzielonymi subfunduszami jest obowiązany do sporządzania
jednostkowych raportów sprawozdawczych dla poszczególnych subfunduszy. Fundusz
inwestycyjny z wydzielonymi subfunduszami nie sporządza zbiorczego raportu sprawozdawczego
funduszu, jest obowiązany jedynie do sporządzenia raportu sprawozdawczego na formularzu o
numerze FIN.01
3.
Fundusz inwestycyjny otwarty oraz subfundusz utworzony w ramach funduszu
inwestycyjnego otwartego z wydzielonymi subfunduszami jest obowiązany do sporządzania
raportów sprawozdawczych na formularzach o numerach: FIN.01 – FIN.11, FIN.14 – FIN.16 oraz
FIN.21 – FIN.25, których wzory zostały okre lone w załączniku do rozporządzenia.
4.
Specjalistyczny fundusz inwestycyjny otwarty oraz subfundusz utworzony w ramach
specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego z wydzielonymi subfunduszami jest
obowiązany do sporządzania raportów sprawozdawczych na formularzach o numerach: FIN.01 –
FIN.12, FIN.14 – FIN.16 oraz FIN.21 – FIN.25, których wzory zostały okre lone w załączniku do
rozporządzenia.
5. Fundusz inwestycyjny zamknięty, nie będący funduszem sekurytyzacyjnym, oraz subfundusz
utworzony w ramach funduszu inwestycyjnego zamkniętego z wydzielonymi subfunduszami nie
będącego funduszem sekturytyzacyjnym, jest obowiązany do sporządzania raportów
sprawozdawczych na formularzach o numerach: FIN.01 – FIN.12, FIN.14 oraz FIN.17 – FIN.25,
których wzory zostały okre lone w załączniku do rozporządzenia.
6. Fundusz sekurytyzacyjny oraz subfundusz utworzony w ramach funduszu sekurytyzacyjnego
jest obowiązany do sporządzania raportów sprawozdawczych na formularzach o numerach: FIN.01
– FIN 07, FIN.09 – FIN.11, FIN.13 – FIN.14 oraz FIN.17 – FIN.25, których wzory zostały okre lone
w załączniku do rozporządzenia.
§ 5. Po badaniu sprawozdania finansowego przez biegłego rewidenta podmiot sprawozdawczy
sporządza raport sprawozdawczy uwzględniający korekty danych w poszczególnych okresach
sprawozdawczych. Towarzystwo funduszy inwestycyjnych, zwane dalej „towarzystwem”, w imieniu
podmiotu sprawozdawczego, którym zarządza, przekazuje do NBP raport sprawozdawczy, zawierający
dane skorygowane po badaniu sprawozdań finansowych przez biegłego rewidenta, nie później niż w
terminie 2 miesięcy i 15 dni kalendarzowych od daty zakończenia pierwszego półrocza roku obrotowego
i nie później niż w terminie 4 miesięcy od daty zakończenia roku obrotowego.
Rozdział 3
Grupy podmiotów sprawozdawczych
§ 6. 1.Towarzystwo przekazuje do NBP raport sprawozdawczy, w którym klasyfikuje fundusz
inwestycyjny lub subfundusz którym zarządza, według kryterium polityki inwestycyjnej, do jednej z
następujących grup:
1) fundusze akcyjne;
2) subfundusze akcyjne;
3) fundusze dłużnych papierów warto ciowych;
4) subfundusze dłużnych papierów warto ciowych;
5) fundusze zrównoważone;
6) subfundusze zrównoważone;
7) fundusze stabilnego wzrostu;
8) subfundusze stabilnego wzrostu;
9) fundusze nieruchomo ci;
10) subfundusze nieruchomo ci;
11) fundusze pieniężne;
2
12) subfundusze pieniężne;
13) fundusze funduszy hedgingowych;
14) subfundusze funduszy hedgingowych;
15) fundusze pozostałe;
16) subfundusze pozostałe.
2.
Fundusz inwestycyjny lub subfundusz klasyfikuje się odpowiednio jako fundusz lub
subfundusz pieniężny jeżeli, zgodnie ze statutem lub prospektem informacyjnym, jego jednostki
uczestnictwa charakteryzują się płynno cią zbliżoną do depozytów bankowych na żądanie, a
dodatkowo spełnia przynajmniej jeden z następujących warunków:
1) inwestuje co najmniej 85% aktywów łącznie w instrumenty rynku pieniężnego, jednostki
uczestnictwa i inne tytuły uczestnictwa funduszy pieniężnych, zbywalne instrumenty dłużne z
pozostałym okresem zapadalno ci do jednego roku włącznie oraz depozyty bankowe;
2) dochodowo ć jego jednostek uczestnictwa jest zbliżona do oprocentowania instrumentów rynku
pieniężnego.
3. Jeżeli fundusz inwestycyjny lub subfundusz nie spełnia warunku z ust. 2, zaliczenie
podmiotu sprawozdawczego do grupy następuje na podstawie następujących kryteriów:
1) kryterium podstawowego, które stanowi zapis w statucie lub w prospekcie informacyjnym
funduszu inwestycyjnego wskazujący typ funduszu lub subfunduszu lub takie okre lenie zasad
polityki inwestycyjnej, które umożliwia jednoznaczne zdefiniowanie rodzaju funduszu lub
subfunduszu;
2)
kryterium pomocniczego, które stanowią zadeklarowane w statucie lub prospekcie
informacyjnym funduszu inwestycyjnego progi zaangażowania inwestycyjnego.
4. Kryterium pomocnicze stosuje się w przypadku, gdy nie jest możliwe zastosowanie kryterium
podstawowego.
5. Za minimalny próg zaangażowania inwestycyjnego przyjmuje się deklarowany przez fundusz
inwestycyjny w statucie lub prospekcie informacyjnym, minimalny udział aktywów, które podmiot
sprawozdawczy inwestuje w jeden typ lokat.
6. Za maksymalny próg zaangażowania inwestycyjnego przyjmuje się deklarowany przez
fundusz inwestycyjny w statucie lub prospekcie informacyjnym, maksymalny udział aktywów, które
podmiot sprawozdawczy inwestuje w jeden typ lokat.
7.
Fundusz inwestycyjny lub subfundusz klasyfikuje się odpowiednio jako fundusz lub
subfundusz nieruchomo ci, jeżeli statut lub prospekt informacyjny funduszu inwestycyjnego ustala
minimalny próg zaangażowania inwestycyjnego na poziomie wyższym niż 50% dla inwestycji w
nieruchomo ci, zarówno bezpo rednich jak i po rednich - poprzez akcje lub udziały w spółkach
celowych, niedopuszczonych do publicznego obrotu.
8.
Fundusz inwestycyjny lub subfundusz klasyfikuje się odpowiednio jako fundusz lub
subfundusz akcyjny, jeżeli statut lub prospekt informacyjny funduszu inwestycyjnego ustala
minimalny próg zaangażowania inwestycyjnego dla akcji lub udziałów, z wyjątkiem okre lonych w
ust. 6, na poziomie wyższym niż 50%.
9.
Fundusz inwestycyjny lub subfundusz klasyfikuje się odpowiednio jako fundusz lub
subfundusz dłużnych papierów warto ciowych, jeżeli statut lub prospekt informacyjny funduszu
inwestycyjnego ustala minimalny próg zaangażowania inwestycyjnego dla dłużnych papierów
warto ciowych na poziomie wyższym niż 50%.
10. Fundusz inwestycyjny lub subfundusz klasyfikuje się odpowiednio jako fundusz lub
subfundusz zrównoważony, jeżeli statut lub prospekt informacyjny funduszu inwestycyjnego ustala
minimalne progi zaangażowania inwestycyjnego funduszu lub subfunduszu w akcje lub udziały, z
wyjątkiem okre lonych w ust. 7, w przedziale od powyżej 20% do 50% włącznie, a maksymalny
3
próg zaangażowania inwestycyjnego funduszu lub subfunduszu w akcje lub udziały, z wyjątkiem
okre lonych w ust. 7, przekracza 50%.
11. Fundusz inwestycyjny lub subfundusz klasyfikuje się odpowiednio jako fundusz lub
subfundusz stabilnego wzrostu, jeżeli statut lub prospekt informacyjny funduszu inwestycyjnego
ustala minimalne progi zaangażowania inwestycyjnego funduszu lub subfunduszu w akcje lub
udziały, z wyjątkiem okre lonych w ust. 7, w przedziale od powyżej 20% do 50% włącznie, a
maksymalny próg zaangażowania inwestycyjnego funduszu lub subfunduszu w akcje lub udziały, z
wyjątkiem okre lonych w ust. 7, nie przekracza 50%. Minimalne progi inwestycyjne dla pozostałych
typów lokat nie przekraczają 50%.
12. Fundusz inwestycyjny lub subfundusz klasyfikuje się odpowiednio jako fundusz lub
subfundusz funduszy hedgingowych, jeżeli statut lub prospekt informacyjny funduszu
inwestycyjnego ustala minimalny próg zaangażowania inwestycyjnego funduszu lub subfunduszu w
tytuły uczestnictwa zagranicznych funduszy hedgingowych na poziomie wyższym niż 50%.
13. Jeżeli w statucie lub prospekcie informacyjnym funduszu inwestycyjnego nie zostały
zadeklarowane progi inwestycyjne, o których mowa w ust. 2 oraz ust. 7 – 12, a zapisy statutu lub
prospektu informacyjnego jednoznacznie wskazują, że spełniony jest jeden z warunków
okre lonych w ust. 2 oraz ust. 7 – 12, fundusz inwestycyjny lub subfundusz klasyfikuje się zgodnie z
tym ustępem.
14. Fundusze inwestycyjne lub subfundusze, które nie spełniają warunków okre lonych w ust.
2 oraz ust. 7 – 13 klasyfikuje się jako fundusze lub subfundusze pozostałe.
15. Fundusze funduszy, z wyjątkiem funduszu funduszy hedgingowych, klasyfikuje się do tej
samej grupy, co dominujący zbywca jednostek uczestnictwa lub emitent certyfikatów inwestycyjnych
wchodzących w skład portfela lokat.
§ 7. 1. Towarzystwo przekazuje do NBP raport sprawozdawczy, w którym klasyfikuje fundusz
inwestycyjny lub subfundusz, którym zarządza, do jednej z następujących grup według kryterium
geograficznego alokacji aktywów:
1) fundusze aktywów krajowych;
2) subfundusze aktywów krajowych;
3) fundusze aktywów zagranicznych;
4) subfundusze aktywów zagranicznych.
2. Fundusz lub subfundusz kwalifikuje się odpowiednio jako fundusz lub subfundusz aktywów
krajowych, jeżeli udział instrumentów finansowych i niefinansowych, których emitentami lub
posiadaczami są instytucje krajowe, w warto ci aktywów ogółem jest większy niż 50%. W
pozostałych przypadkach fundusz lub subfundusz kwalifikuje się odpowiednio jako fundusz lub
subfundusz aktywów zagranicznych.
Rozdział 4
Przekazywanie raportów sprawozdawczych do NBP
§ 8. 1. Towarzystwo przekazuje do NBP raporty sprawozdawcze podmiotów sprawozdawczych,
którymi zarządza w ich imieniu za miesiąc kalendarzowy na ostatni dzień roboczy miesiąca. Warto ć
aktywów jest wykazywana zgodnie z wyceną dokonaną na ostatni dzień wyceny oraz według zasad
wyceny, okre lone w statucie funduszu inwestycyjnego. Warto ć zobowiązań jest ustalana zgodnie z
zasadami okre lonymi w statucie funduszu inwestycyjnego.
2. Towarzystwo przekazuje raporty sprawozdawcze podmiotów sprawozdawczych, którymi
zarządza w ich imieniu, począwszy od danych za miesiąc, w którym dokonano pierwszej wyceny
aktywów podmiotu sprawozdawczego.
4
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1620
› Pobierz plik