Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Narodowym Banku Polskim oraz ustawy - Prawo dewizowe
projekt ustawy dotyczy umożliwienia efektywniejszego pozyskiwania przez NBP danych statystycznych od podmiotów spoza sektora bankowego, a zwłaszcza od funduszy inwestycyjnych w celu ustalania i realizowania polityki pieniężnej oraz sporządzania okresowych ocen sytuacji pieniężnej państwa
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1620
- Data wpłynięcia: 2009-01-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o Narodowym Banku Polskim oraz ustawy - Prawo dewizowe
- data uchwalenia: 2009-03-05
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 69, poz. 589
1620
przez podmioty inne niż obwiązane do ich przekazywania na podstawie art. 23 ustawy o NBP,
wymagało wprowadzenia stosownych zmian w ustawie – Prawo dewizowe. Dlatego też
w art. 2 projektu proponuje się zmianę dotychczasowego brzmienia art. 30 ust. 1 ustawy
– Prawo dewizowe określającego obowiązki sprawozdawcze względem NBP podmiotów
wskazanych w ww. artykule. Zgodnie ze znowelizowanym art. 30 ust. 1 ww. ustawy,
rezydenci dokonujący obrotu dewizowego oraz przedsiębiorcy wykonujący działalność
kantorową, na mocy przepisu dotyczącego odpowiedniego stosowania art. 23a ustawy o NBP,
będą obowiązani przekazywać dane w postaci elektronicznej (z tym że osoby fizyczne będą
mogły je przekazywać również w formie dokumentu papierowego).
Regulacje w projektowanym art. 3 mają charakter przepisów przejściowych. Ich wprowadzenie
jest związane z ustawowym wymogiem przekazywania danych do NBP w
postaci
elektronicznej także przez podmioty określone w art. 30 ustawy – Prawo dewizowe. W ww.
przepisie określono terminy sprawozdawcze, w których po raz pierwszy regulacje dotyczące
trybu przekazywania danych w postaci elektronicznej będą miały zastosowanie względem
podmiotów będących adresatami przedmiotowego obowiązku. W celu precyzyjnego
określenia momentu powstania obowiązku przekazywania sprawozdań w formie elektronicznej
projekt przewiduje – w przypadku sprawozdań miesięcznych, że będą one przekazywane po
raz pierwszy za miesiąc październik 2009 r., w odniesieniu do sprawozdań kwartalnych – za
czwarty kwartał 2009 r., a w przypadku sprawozdań rocznych – za 2009 r.
Art. 4 projektu określa odpowiednio długi termin wejścia w życie przepisów projektowanej
ustawy (vacatio legis), uwzględniając konieczność przygotowania się podmiotów do
wykonywania obowiązków sprawozdawczych wynikających z nowelizowanej ustawy o NBP.
7
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które będzie oddziaływał akt normatywny
Projekt ustawy o zmianie ustawy o Narodowym Banku Polskim oraz ustawy – Prawo
dewizowe, zgodnie z przyjętymi założeniami, będzie oddziaływał przede wszystkim na
fundusze inwestycyjne. Projektowana ustawa może oddziaływać również na inne
podmioty, które zostaną zobowiązane do przekazywania danych do NBP, przepisami
aktu wykonawczego wydanego w oparciu o delegację dla ministra właściwego do spraw
instytucji finansowych.
Realizacja przepisów ustawowych będzie miała również wpływ na funkcjonowanie
Narodowego Banku Polskiego, przede wszystkim w związku z koniecznością
zaprojektowania, wdrażania systemu sprawozdawczości adresowanej do funduszy
inwestycyjnych oraz egzekwowania przez NBP obowiązków sprawozdawczych od
podmiotów zobowiązanych do przekazywania danych.
2. Wpływ aktu normatywnego na dochody i wydatki sektora finansów publicznych
Wejście w życie projektu ustawy nie spowoduje zmniejszenia dochodów, a także
zwiększenia wydatków budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
3. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Zakładane w projekcie ustawy rozwiązania w zakresie przekazywania do NBP
określonych danych statystycznych, spełniając wymogi przewidziane rozporządzeniem
(WE) Nr 958/2007 Europejskiego Banku Centralnego z dnia 27 lipca 2007 r. dotyczące
danych statystycznych w zakresie aktywów i zobowiązań funduszy inwestycyjnych,
umożliwiają terminowe przygotowanie się w dziedzinie statystyki do uzyskania statusu
uczestniczących państw członkowskich (państw, które przyjęły wspólną walutę euro).
Tym samym, Polska znajdzie się, zgodnie z
posiadanymi informacjami, wśród
zdecydowanej większości krajów spoza strefy euro (w tym m.in. z Czechami i Węgrami),
gdzie przepisy prawne zostały już zmodyfikowane w kierunku nadania uprawnień
8
bankom centralnym do rozszerzenia katalogu podmiotów sprawozdających się na ich
rzecz.
Wykonywanie przez fundusze inwestycyjne obowiązków sprawozdawczych określonych
w przepisach projektowanej ustawy będzie skutkować zwiększeniem kosztów
administracyjnych działalności ww. podmiotów. Jak wynika z informacji Izby
Zarządzających Funduszami i Aktywami (IZFiA) koszt stworzenia systemu potrzebnego
do prowadzenia sprawozdawczości funduszy inwestycyjnych w oparciu o proponowane
w nowelizacji rozwiązania, będzie obejmować kwotę rzędu 200 – 300 tys. zł dla każdego
towarzystwa funduszy inwestycyjnych (w zależności od skali działania). Do wskazanej
kwoty należałoby doliczyć także opłaty stałe generowane po uruchomieniu systemu, jak
np. opłaty licencyjne, koszty dzierżawy systemu, zakupu odpowiedniego osprzętu
teleinformatycznego oraz ewentualnie innych programów ochronnych lub innych
niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania systemu, a także adaptacji istniejących
systemów księgowych na potrzeby generowania i transferu danych źródłowych. IZFiA
zwraca uwagę, że obszerny zakres oczekiwanych informacji oraz wymagany nakład
pracy w tym zakresie, wymusi zapewne powołanie w strukturach towarzystwa funduszy
inwestycyjnych odrębnego stanowiska osobowego do obsługi systemu (niezależne
gromadzenie i przetwarzanie danych oraz generowania właściwych raportów), z czym
wiążą się także koszty zatrudnienia i odpowiedniego przeszkolenia pracownika.
Szacunkowa suma kosztów stałych to 150 – 200 tys. zł dla jednego towarzystwa
funduszy inwestycyjnych.
Na obecnym etapie nie jest możliwe ostateczne i jednoznaczne określenie kosztów, które
zostaną poniesione przez NBP. Dla potrzeb przedmiotowej statystyki planuje się
uruchomienie innego systemu sprawozdawczego, który jest obecnie budowany w NBP.
Takie podejście, które zakłada wykorzystanie dla celów sprawozdawczości funduszy
istniejącego systemu informatycznego powoduje, że koszty wdrożenia omawianej
sprawozdawczości będą obejmować jednorazowo ok. 300 tys. zł na zakup większej niż
pierwotnie zakładano liczby licencji formularzy elektronicznych oraz koszty związane
z zatrudnieniem 1 osoby, które można oszacować na poziomie 60 – 70 tys. zł w skali
roku.
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Projekt ustawy nie będzie miał wpływu na rynek pracy.
9
5. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny
Projekt ustawy nie będzie miał wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
6. Wskazanie źródeł finansowania
Realizacja założeń projektu ustawy nie wiąże się z koniecznością ustanowienia
dodatkowych źródeł i nie powoduje obciążenia strony wydatkowej budżetu państwa.
7. Konsultacje społeczne
W trybie uzgodnień międzyresortowych projekt ustawy został poddany szerokim
konsultacjom społecznym. W ramach konsultacji projekt był opiniowany m.in. przez
Komisję Nadzoru Finansowego, Prokuratorię Generalną Skarbu Państwa, Izbę
Zarządzających Funduszami i Aktywami (IZFiA), Izbę Domów Maklerskich, Giełdę
Papierów Wartościowych w Warszawie S.A., Krajowy Depozyt Papierów
Wartościowych S.A., Związek Banków Polskich, Polskie Stowarzyszenie Inwestorów
Kapitałowych, Biuro Informacji Kredytowej S.A., Fundację na Rzecz Kredytu
Hipotecznego, Polską Izbę Ubezpieczeń, Bankowy Fundusz Gwarancyjny, Krajowy
Związek Banków Spółdzielczych, Krajową Spółdzielczą Kasę Oszczędnościowo-
-Kredytową, Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce, Generalnego
Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Projekt został także zaopiniowany przez
Narodowy Bank Polski.
Uwagi do projektu zgłosiła Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Prokuratoria Generalna
Skarbu Państwa, Komisja Nadzoru Finansowego, Narodowy Bank Polski, Główny Urząd
Statystyczny, Rządowe Centrum Legislacji, Generalny Inspektor Ochrony Danych
Osobowych (uwagi zgłoszone do nowelizacji ustawy o NBP w związku ze zmianami
zawartymi w projekcie ustawy o Komitecie Stabilności Finansowej).
Podstawowe uwagi ze strony IZFiA odnosiły się do braku obowiązku przekazywania
Europejskiemu Bankowi Centralnemu przez polskie fundusze inwestycyjne informacji
określonych w rozporządzeniu (WE) Nr 958/2007 EBC dotyczącym danych
statystycznych w zakresie aktywów i zobowiązań funduszy inwestycyjnych. IZFiA
wskazywała, że obowiązki, które określa ww. rozporządzenie EBC, nie mają
10
zastosowania do systemu prawnego w Polsce, posiadającej status państwa objętego
derogacją (art. 122 Traktatu). Przedmiotowe obowiązki, zdaniem IZFiA, powstaną
bowiem w momencie uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską statusu państwa
uczestniczącego (należącego do strefy euro). Jednocześnie IZFiA podkreślała, że wejście
w
życie projektowanej ustawy będzie skutkować istotnymi obciążeniami
biurokratycznymi po stronie funduszy inwestycyjnych, w szczególności mając na
uwadze, że fundusze inwestycyjne podlegają już obecnie obowiązkom informacyjnym
realizowanym na rzecz Komisji Nadzoru Finansowego. Dlatego też IZFiA proponowała
rozważenie możliwości odstąpienia od wprowadzania omawianych obowiązków na
obecnym etapie lub ewentualnie skorelowanie istniejących obecnie obowiązków
informacyjnych funduszy inwestycyjnych z obowiązkami, które wejdą w życie na mocy
rozporządzenia.
IZFiA wskazywała również na brak podstaw do obciążenia projektowanymi
obowiązkami, równolegle obok funduszy inwestycyjnych, towarzystw funduszy
inwestycyjnych. Ponadto, zdaniem IZFiA, unormowania dotyczące zbierania
i udostępniania przez NBP podmiotom trzecim danych indywidualnych, chronionych na
mocy odrębnych przepisów, powinny być jako regulacja kompleksowa, zamieszczone
w ustawie o Narodowym Banku Polskim – podmioty uprawnione do ich otrzymywania
należałoby wprost wskazać w zmienianym art. 23 ust. 7 ustawy. IZFiA podkreśliła
konieczność wyraźnego wskazania w projektowanej ustawie, że przepisy wydane na
podstawie art. 23 ust. 2c ustawy o Narodowym Banku Polskim stosuje się po raz
pierwszy do informacji miesięcznych i kwartalnych przekazywanych za grudzień 2008 r.
(tak, aby przepisy polskie nie wprowadzały rygorów dalej idących niż wynikające
z przepisów rozporządzenia, pomimo że akt ten nie obowiązuje w stosunku do
podmiotów polskich).
Wśród uwag zgłoszonych przez IZFiA w projekcie zostały uwzględnione m.in.
zastrzeżenia dotyczące rozszerzenia obowiązków informacyjnych na towarzystwa
funduszy inwestycyjnych. Uległy zmianie również wcześniej projektowane regulacje
o przekazywaniu do NBP przez podmioty sprawozdawcze danych objętych ochroną na
podstawie przepisów innych ustaw (art. 23 ust. 4a). Postulat dotyczący terminu objęcia
funduszy inwestycyjnych obowiązkami sprawozdawczymi wynikającymi
z nowelizowanej ustawy o NBP został uwzględniony przez wydłużony termin wejścia
w życie ustawy (6-miesięczne vacatio legis); dodatkowo w przepisach aktu
wykonawczego zostaną określone terminy sprawozdawcze, które będą miały
11
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1620
› Pobierz plik