eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Narodowym Banku Polskim oraz ustawy - Prawo dewizowe

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Narodowym Banku Polskim oraz ustawy - Prawo dewizowe

projekt ustawy dotyczy umożliwienia efektywniejszego pozyskiwania przez NBP danych statystycznych od podmiotów spoza sektora bankowego, a zwłaszcza od funduszy inwestycyjnych w celu ustalania i realizowania polityki pieniężnej oraz sporządzania okresowych ocen sytuacji pieniężnej państwa

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1620
  • Data wpłynięcia: 2009-01-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o Narodowym Banku Polskim oraz ustawy - Prawo dewizowe
  • data uchwalenia: 2009-03-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 69, poz. 589

1620


Druk nr 1620

Warszawa, 14 stycznia 2009 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów

RM 10-241-08



Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy

- o zmianie ustawy o Narodowym Banku
Polskim oraz ustawy - Prawo dewizowe
wraz z projektem aktu wykonawczego.

W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu w
tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister Finansów.



(-) Donald Tusk
Projekt


U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy o Narodowym Banku Polskim oraz ustawy – Prawo dewizowe


Art. 1.
W ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o Narodowym Banku Polskim (Dz. U. z 2005 r.
Nr 1, poz. 2, z późn. zm.1)) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 23:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Naczelne organy państwowe, organy administracji rządowej i samorządu
terytorialnego, banki i inne osoby prawne, jednostki organizacyjne niebędące osobami
prawnymi oraz inni przedsiębiorcy:
1) przekazują NBP dane niezbędne do ustalania polityki pieniężnej i okresowych ocen
sytuacji pieniężnej państwa;
2) uczestniczący w obrotach z zagranicą – przekazują NBP dane niezbędne do
sporządzenia bilansu płatniczego oraz międzynarodowej pozycji inwestycyjnej.”,
b) po ust. 2b dodaje się ust. 2c w brzmieniu:
„2c. Minister właściwy do spraw instytucji finansowych, po zasięgnięciu opinii Prezesa
NBP i Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego, określi, w drodze
rozporządzenia, uwzględniając w szczególności pozycję, udział w rynku finansowym oraz
znaczenie dla analizy zjawisk monetarnych działalności podmiotów, o których mowa
w ust. 2, innych niż banki, sposób, szczegółowy zakres i terminy przekazywania przez te
podmioty danych niezbędnych do ustalania polityki pieniężnej i okresowych ocen sytuacji
pieniężnej państwa, kierując się potrzebą zapewnienia NBP dostępu do informacji
niezbędnych do wykonywania jego obowiązków wynikających z ustawy oraz zadań
wynikających z uczestnictwa w Europejskim Systemie Banków Centralnych.”,
c) po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:
„4a. Obowiązek przekazywania do NBP danych niezbędnych do wykonywania zadań
NBP wynikających z ustawy oraz uczestnictwa w Europejskim Systemie Banków
Centralnych, obejmuje również dane objęte ochroną na podstawie odrębnych ustaw,
w tym informacje objęte tajemnicą bankową.”,
d) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Dane indywidualne, o których mowa w ust. 2, 2a i 3, mogą być wykorzystywane
wyłącznie do sporządzania zestawień statystycznych, opracowań, ocen i bilansów oraz
międzynarodowej pozycji inwestycyjnej i, z zastrzeżeniem ust. 6 – 8 i 10, nie mogą być
udostępniane osobom trzecim.”,
e) dodaje się ust. 10 i 11 w brzmieniu:
„10. NBP i Główny Urząd Statystyczny przekazują sobie nieodpłatnie, na zasadzie
wzajemności, będące w ich posiadaniu odpowiednio dane indywidualne i dane
statystyczne, w zakresie niezbędnym dla wykonywania ich ustawowo określonych zadań.
11. Szczegółowy zakres i tryb przekazywania danych, o których mowa w ust. 10, określa
umowa o wymianie informacji zawarta między Prezesem NBP i Prezesem Głównego
Urzędu Statystycznego.”;
2) po art. 23 dodaje się art. 23a w brzmieniu:
„Art. 23a. 1. Dane niezbędne do:
1) sporządzania bilansu płatniczego oraz międzynarodowej pozycji inwestycyjnej,
2) ustalania polityki pieniężnej i okresowych ocen sytuacji pieniężnej państwa,
3) oceny sytuacji finansowej banków i ryzyka sektora bankowego
– są przekazywane do NBP w postaci elektronicznej.
2. Dane w postaci elektronicznej są przekazywane z wykorzystaniem odpowiednich
certyfikatów wydanych przez NBP lub innych form uwierzytelniania stosowanych przez
NBP.
3. Przekazanie danych w sposób niezgodny z wymogami wskazanymi w ust. 1 i 2 jest
równoznaczne z nieprzekazaniem tych danych.”.



2
Art. 2. W ustawie z dnia 27 lipca 2002 r. – Prawo dewizowe (Dz. U. Nr 141, poz. 1178,
z późn. zm.2)) w art. 30 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. Rezydenci dokonujący obrotu dewizowego oraz przedsiębiorcy wykonujący
działalność kantorową są obowiązani przekazywać Narodowemu Bankowi Polskiemu
dane w zakresie niezbędnym do sporządzania bilansu płatniczego oraz międzynarodowej
pozycji inwestycyjnej. Do przekazywania tych danych art. 23a ustawy o Narodowym
Banku Polskim stosuje się odpowiednio, z zastrzeżeniem, że osoby fizyczne mogą je
przekazywać również w formie dokumentu papierowego według ustalonego wzoru.”.


Art. 3.
Obowiązek, o którym mowa w art. 30 ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 2,
w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, w zakresie dotyczącym odpowiedniego stosowania
art. 23a ustawy o Narodowym Banku Polskim do przekazywania danych, stosuje się po raz
pierwszy do danych przekazywanych za miesiąc październik i czwarty kwartał 2009 r. oraz za
2009 r.

Art. 4 Ustawa wchodzi w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia.


_________________
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 167, poz. 1398,
z 2006 r. Nr 157, poz. 1119 i Nr 218, poz. 1592, z 2007 r. Nr 25, poz. 162 i Nr 61, poz. 410 oraz z 2008 r.
Nr 209, poz. 1315 i 1317.
2) Zmiany tekstu wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 228, poz. 2260, z 2004 r. Nr 91,
poz. 870 i Nr 173, poz. 1808, z 2006 r. Nr 157, poz. 1119, z 2007 r. Nr 61, poz. 410 oraz z 2008 r. Nr 228,
poz. 1506.
25-12-dg

3
U Z A S A D N I E N I E


Część ogólna

1. Gromadzenie i przetwarzanie danych statystycznych uzyskiwanych od funduszy
inwestycyjnych przewiduje rozporządzenie (WE) Nr 958/2007 EBC z dnia 27 lipca 2007 r.
dotyczące danych statystycznych w zakresie aktywów i zobowiązań funduszy inwestycyjnych.
Zgodnie z pkt 5 preambuły tego rozporządzenia, państwa członkowskie objęte derogacją mają
na poziomie krajowym (w krajowym porządku prawnym) wdrożyć wszelkie środki, jakie
uznają za właściwe, w celu zbierania informacji statystycznych potrzebnych do wypełnienia
wymogów EBC dotyczących sprawozdawczości statystycznej oraz terminowego
przygotowania się w dziedzinie statystyki do uzyskania statusu uczestniczących państw
członkowskich (państw, które przyjęły wspólną walutę euro).
W świetle obecnego stanu prawnego i instytucjonalnego (na obecnym etapie członkostwa
w Unii Europejskiej) Rzeczpospolita Polska jest państwem członkowskim objętym derogacją.
Skutki związane z takim statusem państwa członkowskiego są określone
w art. 122 TWE oraz w art. 43 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych
i Europejskiego Banku Centralnego (Statutu ESBC i EBC) stanowiącego integralną część
TWE. Oznacza to, że wspomniane rozporządzenie (WE) Nr 958/2007 EBC z dnia 27 lipca
2007 r. dotyczące danych statystycznych w zakresie aktywów i zobowiązań funduszy
inwestycyjnych nie jest aktem prawnym, który na podstawie TWE obowiązuje w całości i ma
bezpośrednią moc obowiązywania w naszym kraju.
Art. 5.1. Statutu EBC i ESBC stanowi, że w celu realizacji zadań ESBC, EBC przy współpracy
krajowych banków centralnych ma obowiązek zbierania danych, zarówno od władz krajowych
jak i od podmiotów gospodarczych. Obowiązki statystyczne na rzecz EBC, w imieniu Polski,
realizuje Narodowy Bank Polski.
Zgodnie z art. 4 rozporządzenia Rady Nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczącego
zbierania danych statystycznych przez EBC wszystkie państwa członkowskie są obowiązane
do wprowadzenia odpowiedniej organizacji w dziedzinie statystyki oraz współpracy z ESBC
w celu zapewnienia realizacji obowiązków wynikających z art. 5 Statutu ESBC i EBC.
Jednym z wymogów dostosowawczych przed przystąpieniem Polski do Unii Gospodarczej
i Walutowej jest m.in. harmonizacja statystyki funduszy inwestycyjnych na gruncie krajowym
z zakresem określonym przez EBC. Zasady tej sprawozdawczości zostały określone we
strony : [ 1 ] . 2 ... 10 ... 15

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: