eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Narodowym Banku Polskim oraz ustawy - Prawo dewizowe

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Narodowym Banku Polskim oraz ustawy - Prawo dewizowe

projekt ustawy dotyczy umożliwienia efektywniejszego pozyskiwania przez NBP danych statystycznych od podmiotów spoza sektora bankowego, a zwłaszcza od funduszy inwestycyjnych w celu ustalania i realizowania polityki pieniężnej oraz sporządzania okresowych ocen sytuacji pieniężnej państwa

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1620
  • Data wpłynięcia: 2009-01-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o Narodowym Banku Polskim oraz ustawy - Prawo dewizowe
  • data uchwalenia: 2009-03-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 69, poz. 589

1620

Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (Statutu
ESBC i EBC) stanowiącego integralną czę ć TWE. Oznacza to, że wspomniane
rozporządzenie (WE) Nr 958/2007 EBC z dnia 27 lipca 2007r. dotyczące danych
statystycznych w zakresie aktywów i zobowiązań funduszy inwestycyjnych nie jest aktem
prawnym, który na podstawie TWE obowiązuje w cało ci i ma bezpo rednią moc
obowiązywania w naszym kraju. Dlatego też, aby NBP mógł zbierać dane w zakresie
przewidzianym w rozporządzeniu (WE) Nr 958/2007 EBC, zarówno dla wykonywania zadań
z obszarze analizy zjawisk monetarnych dla potrzeb ustalania polityki pieniężnej, związanych
z uczestnictwem w ESBC, jak i w celu prowadzenia przygotowań do uzyskania przez Polskę
statusu uczestniczącego państwa członkowskiego, muszą istnieć odpowiednie regulacje
prawne w polskim porządku prawnym.
Projekt przedmiotowego rozporządzenia umożliwia realizację obowiązków w zakresie
statystyki funduszy inwestycyjnych, która jest okre lona w rozporządzeniu (WE) Nr 958/2007
EBC oraz obowiązków zawartych w projekcie rozporządzenia EBC w sprawie statystyki
podmiotów sekurytyzacyjnych. Równocze nie w ramach rozporządzenia będą pozyskiwane
dane na potrzeby prowadzonych już statystyk, tj. statystyki bilansu płatniczego oraz
statystyki rachunków finansowych. Należy wskazać, że posiadanie wysokiej jako ci danych
rzeczywistych pozwalających na bieżące monitorowanie rynku finansowego w Polsce, jest
niezwykle istotne z punktu widzenia potrzeb związanych z ustalaniem polityki pieniężnej i
dokonywaniem okresowych ocen sytuacji pieniężnej państwa.

Część szczegółowa
Projekt przewiduje, że podmioty sprawozdawcze, tj. fundusze inwestycyjne i
subfundusze objęte zostaną sprawozdawczo cią w zakresie aktywów i zobowiązań.
Podmioty te wobec NBP reprezentowane będą przez towarzystwa funduszy inwestycyjnych.
Podmioty sprawozdawcze w szczególno ci zostaną zobowiązane do przekazywania
danych o warto ci: dłużnych papierów warto ciowych, udziałowych instrumentów
finansowych, depozytów, pożyczek i kredytów udzielonych oraz otrzymanych, instrumentów
pochodnych, rzeczowych aktywów trwałych, wyemitowanych jednostek uczestnictwa i
certyfikatów inwestycyjnych. Informacje o papierach warto ciowych będących w posiadaniu
podmiotów sprawozdawczych będą przekazywane w ujęciu jednostkowym (dla papierów z
kodem ISIN) lub w ujęciu agregatowym w wymaganych w rozporządzeniu przekrojach (dla
papierów bez kodu ISIN).
Sformułowanie zakresu przedmiotowego niniejszego rozporządzenia w
zaproponowany sposób pozwoli na jednokrotne zwracanie się do podmiotów

55
sprawozdawczych o dane, a tym samym na ograniczenie nakładanych na nie obowiązków
sprawozdawczych.
Dane stanowiące przedmiot sprawozdawczo ci przekazywane będą na formularzach
sprawozdawczych stanowiących załącznik do rozporządzenia. Załącznik zawiera również
zestawienie obejmujące definicje pojęć i terminów występujących w formularzach
sprawozdawczych.
Dla poszczególnych rodzajów podmiotów sprawozdawczych, wyodrębnionych na
podstawie przepisów ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych
(fundusze/subfundusze otwarte, specjalistyczne fundusze/subfundusze otwarte,
fundusze/subfundusze zamknięte, fundusze/subfundusze sekurytyzacyjne) przewidziano
odpowiednie grupy formularzy sprawozdawczych.
Dane pochodzące od funduszy i subfunduszy będą agregowane przez NBP według
ustalonych przez EBC kryteriów agregacji. W celu dokonania poprawnej agregacji podmioty
sprawozdawcze zostaną przyporządkowane do odpowiednich grup podmiotów. W
rozporządzeniu zdefiniowano grupy funduszy i subfunduszy wyodrębnione według rodzaju
polityki inwestycyjnej, zgodnie z metodologią okre loną przez EBC. Z uwagi na to, że w
polskim porządku prawnym nie występują takie podziały, w rozporządzeniu sformułowano
definicje wyspecyfikowanych grup podmiotów. Przyjęto założenie, że podmioty
sprawozdawcze samodzielnie będą klasyfikowały się na podstawie zapisów w statucie lub w
prospekcie informacyjnym, do jednej ze wskazanych w rozporządzeniu grup.
Kolejnym kryterium klasyfikacji podmiotów sprawozdawczych zapisanym w
rozporządzeniu jest kryterium geograficznej alokacji aktywów, polegające na
przyporządkowaniu podmiotu do grupy funduszy/subfunduszy aktywów krajowych lub grupy
funduszy/subfunduszy aktywów zagranicznych na podstawie wielko ci udziału instrumentów
finansowych i niefinansowych, których emitentami lub posiadaczami są instytucje krajowe, w
warto ci aktywów ogółem podmiotu sprawozdawczego.
Projekt rozporządzenia przewiduje, że towarzystwa funduszy inwestycyjnych
przekazywać będą do NBP dane od podmiotów sprawozdawczych, którymi zarządzają, w ich
imieniu z częstotliwo cią miesięczną, do 20 dnia kalendarzowego miesiąca następnego po
miesiącu sprawozdawczym. Miesięczna częstotliwo ć sprawozdawcza została wprowadzona
przede wszystkim na potrzeby bieżącego monitorowania zjawisk zachodzących na rynku
finansowym oraz na potrzeby statystyki bilansu płatniczego. 20-dniowy okres przekazywania
danych przez podmioty sprawozdawcze wynika z konieczno ci dotrzymania przez NBP
terminu przekazania danych do EBC.
Projekt rozporządzenia przewiduje również, że wymiana wszelkich informacji między
podmiotami sprawozdawczymi a NBP będzie się odbywać w formie elektronicznej. Dane
będą przekazywane wyłącznie w formie elektronicznej wymaganej przez NBP na portal

56
wskazany w rozporządzeniu jako miejsce przekazywania danych. Dostęp do portalu
odbywać się będzie przy użyciu nieodpłatnych: klucza prywatnego i certyfikatu wydanych
przez NBP na okres 2 lat i służących wyłącznie do uwierzytelnienia towarzystwa funduszy
inwestycyjnych.


57
O C E N A S K U T K Ó W R E G U L A C J I



1. Podmioty, na które będzie oddziaływał akt normatywny

Projektowane rozporządzenie będzie oddziaływać przede wszystkim na fundusze
inwestycyjne. Towarzystwa funduszy inwestycyjnych, zgodnie z przepisami
rozporządzenia, będą przekazywać do Narodowego Banku Polskiego raporty
sprawozdawcze tych podmiotów - z uwzględnieniem klasyfikacji funduszu
inwestycyjnego lub subfunduszu według kryterium polityki inwestycyjnej.
Realizacja przepisów rozporządzenia będzie miała również wpływ na funkcjonowanie
Narodowego Banku Polskiego, przede wszystkim w związku z konieczno cią
zaprojektowania, wdrażania systemu sprawozdawczo ci adresowanej do funduszy
inwestycyjnych oraz egzekwowania przez NBP obowiązków sprawozdawczych od
podmiotów zobowiązanych do przekazywania danych.


2. Wpływ aktu normatywnego na dochody i wydatki sektora finansów publicznych

Wej cie w życie projektu ustawy nie spowoduje zmniejszenia dochodów, a także
zwiększenia wydatków budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu
terytorialnego.


3. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjno ć gospodarki i przedsiębiorczo ć, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw

Projekt reguluje w sposób szczegółowy obowiązki przekazywania do NBP
okre lonych danych statystycznych. Projektowane przepisy spełniając wymogi
przewidziane Rozporządzeniem (WE) Nr 958/2007 Europejskiego Banku
Centralnego z dnia 27 lipca 2007r. dotyczące danych statystycznych w zakresie
aktywów i zobowiązań funduszy inwestycyjnych, umożliwiają terminowe
przygotowanie się w dziedzinie statystyki do uzyskania statusu uczestniczącego
państwa członkowskiego (państwa, które przyjęły wspólną walutę euro).
Wykonywanie przez fundusze inwestycyjne obowiązków sprawozdawczych
okre lonych w przepisach rozporządzenia będzie skutkować zwiększeniem kosztów
administracyjnych działalno ci ww. podmiotów. Jak wynika z informacji Izby
Zarządzających Funduszami i Aktywami (IZFiA) koszt stworzenia systemu
potrzebnego do prowadzenia sprawozdawczo ci funduszy inwestycyjnych w oparciu
o proponowane rozwiązania, będzie obejmować kwotę rzędu 200-300 tys. złotych dla
każdego towarzystwa funduszy inwestycyjnych (w zależno ci od skali działania). Do
wskazanej kwoty należałoby doliczyć także opłaty stałe generowane po uruchomieniu
systemu, jak np. opłaty licencyjne, koszty dzierżawy systemu, zakupu odpowiedniego
osprzętu teleinformatycznego oraz ewentualnie innych programów ochronnych lub
innych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania systemu, a także adaptacji
istniejących systemów księgowych na potrzeby generowania i transferu danych
źródłowych. IZFiA zwraca uwagę, iż obszerny zakres oczekiwanych informacji oraz
wymagany nakład pracy w tym zakresie, wymusi zapewne powołanie w strukturach
towarzystwa funduszy inwestycyjnych odrębnego stanowiska osobowego do obsługi
systemu (niezależne gromadzenie i przetwarzanie danych oraz generowania

wła ciwych raportów), z czym wiążą się także koszty zatrudnienia i odpowiedniego
przeszkolenia pracownika. Szacunkowa suma kosztów stałych to 150-200 tys.
złotych dla jednego towarzystwa funduszy inwestycyjnych.

58
Na obecnym etapie nie jest możliwe ostateczne i jednoznaczne okre lenie kosztów, które
zostaną poniesione przez NBP. Dla potrzeb przedmiotowej statystyki planuje się
uruchomienie innego systemu sprawozdawczego, który jest obecnie budowany w
NBP. Takie podej cie, które zakłada wykorzystanie dla celów sprawozdawczo ci
funduszy istniejącego systemu informatycznego powoduje, że koszty wdrożenia
omawianej sprawozdawczo ci obejmować będą jednorazowo ok. 300 tys. zł. na
zakup większej, niż pierwotnie zakładano liczby licencji formularzy elektronicznych
oraz koszty związane z zatrudnieniem 1 osoby, które można oszacować na poziomie
60-70 tys. zł w skali roku.

4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy

Projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na rynek pracy.

5.
Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny

Projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na sytuację i rozwój regionalny.

6. Wskazanie źródeł finansowania.

Realizacja rozporządzenia nie wiąże się konieczno cią ustanowienia dodatkowych
źródeł i nie powoduje obciążenia strony wydatkowej budżetu państwa.

7. Konsultacje społeczne

W trybie uzgodnień międzyresortowych projekt rozporządzenia będzie poddany
szerokim konsultacjom społecznym. W ramach konsultacji projekt będzie przesłany
między innymi do Komisji Nadzoru Finansowego, Izby Zarządzających Funduszami i
Aktywami (IZFiA), Izby Domów Maklerskich, Giełdy Papierów Warto ciowych w
Warszawie S.A., Krajowego Depozytu Papierów Warto ciowych S.A., Związku
Banków Polskich, Polskiego Stowarzyszenia Inwestorów Kapitałowych, Biura
Informacji Kredytowej SA, Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, Krajowego
Związku Banków Spółdzielczych, Krajowej Spółdzielczej Kasy Oszczędno ciowo-
Kredytowej, Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce. Projekt
zaopiniowany będzie także przez Narodowy Bank Polski.
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005r. o działalno ci lobbingowej w
procesie stanowienia prawa, projektowane rozporządzenie będzie udostępnione na
stronach urzędowego informatora teleinformatycznego – Biuletynu Informacji
Publicznej.

8. Zgodno ć z prawem Unii Europejskiej

Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
01/30rch

59
strony : 1 ... 10 ... 14 . [ 15 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: