Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2008
- roczny plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 16
- Data wpłynięcia: 2007-11-16
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: budżetowa na rok 2008
- data uchwalenia: 2008-01-23
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 19, poz. 117
16-uzasadnienie
Bud et zadaniowy w swej cisłej formule dotyczy bud etu po stronie wydatków. W wersji
szerszej bud et zadaniowy obejmuje skonsolidowane w ramach zda poszczególnych
dysponentów cz ci bud etowych wydatki bud etu pa stwa, pa stwowych funduszy
celowych oraz pa stwowych osób prawnych, wymienionych w art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy.
Dotyczy wi c najwa niejszego aktu prawnego uchwalanego przez Parlament, którym
jest ustawa bud etowa. Wydatki bud etu pa stwa w bud ecie zadaniowym uporz dkowane
s tak, aby znajdowały odniesienie do odpowiednich zada , celów i mierników. Bud et
zadaniowy daje odpowiedzi na nast puj ce 5 podstawowych pyta :
1) jakie zadania wykonuj ministerstwa i urz dy centralne,
2) jakie wydatki przeznacza społecze stwo na poszczególne zadania,
3) jakie cele maj by osi gni te,
4) jakie efekty (rezultaty) maj przynie zamierzone cele,
5) w jakim stopniu udało si doprowadzi do zamierzonych celów.
W tym celu, zgodnie z not bud etow dla ka dego dysponenta wydzielono zadania,
stanowi ce wzgl dnie wyodr bnione obszary działalno ci. W ramach zada wydzielono
kolejne podobszary działalno ci którym przypisano wydatki bud etu pa stwa na rok 2008
z wyszczególnieniem celów i mierników.
Zestawienie zada , o którym mowa w art. 124 pkt 9 ustawy o finansach publicznych,
obejmuje wydatki bud etu pa stwa oraz pa stwowych osób prawnych, wymienionych
w art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy, sporz dzane w układzie zada , wraz ze wskazaniem dla
ka dego zadania:
a) celów, które planuje si osi gn w wyniku realizacji zadania,
b) mierników, okre laj cych stopie realizacji celów,
c) wydatków planowanych na dany rok bud etowy,
d)
ródeł finansowania planowanych wydatków.
Zestawienie zada jest sporz dzone w podziale na dysponentów cz ci bud etowych.
Zadanie, o którym mowa w art. 124 pkt 9 ustawy o finansach publicznych, jest zespołem
działa finansowanych z bud etu pa stwa lub innych ródeł publicznych, którego celem jest
osi gni cie okre lonego ilo ciowo lub jako ciowo efektu. Zadanie obejmuje cało
wykonywanych lub zlecanych przez jednostki podsektora rz dowego w danej dziedzinie
działa . Okre la si nazw zadania, jego cel, miernik realizacji zało onego celu oraz
wysoko planowanych wydatków na jego realizacj .
308
Cało działalno ci danego dysponenta jest uj ta w poszczególne zadania bud etowe.
Zadania nie s zbyt liczne – d y si do tego, aby w sposób syntetyczny grupowa działania,
które słu osi gni ciu jednego celu.
Wyró nia si zadanie „Tworzenie i koordynacja polityki”, w którym ujmowane s
działania maj ce charakter wspólny (ogólny) dla zada realizowanych w ramach całej cz ci
bud etowej lub jednostki realizuj cej zadania, i nie daj ce si przypisa do poszczególnych
zada . Dotycz one w szczególno ci zarz dzania oraz obsługi administracyjnej i technicznej
dysponenta, a zwłaszcza:
a) merytorycznej koordynacji działalno ci dysponenta, planowania strategicznego
i operacyjnego, obsługi merytorycznej ministra, wojewody lub kierownika urz du
centralnego,
b) administracyjnej obsługi realizacji zada (przykładowo: kadr, ksi gowo ci, kontroli
wewn trznej i audytu, archiwum, działa z zakresu BHP, działa z zakresu Obrony
Cywilnej),
c) obsługi technicznej (usług transportowych, informatycznych, ochrony, sprz tania
budynku, remontów).
Je eli dysponent odpowiada za wi cej ni jedn cz
bud etow , zadania dysponenta
s definiowane dla ka dej cz ci osobno lub obejmuj wydatki, które znajduj si w ró nych
cz ciach bud etowych.
Zadanie jednocze nie obejmuje działania finansowane w cało ci ze ródeł krajowych
i działania realizowane w ramach programów operacyjnych.
Dysponent cz ci bud etowej wykazuje zadania, które b d finansowane ze rodków
uj tych w danej cz ci bud etowej, a wi kszo ci przypadków cz ci bud etowych, których
dysponentami s wła ciwi ministrowie, równie ze rodków pochodz cych z innych ródeł.
Dysponent cz ci bud etowej wykazuje tak e zadania realizowane przez nadzorowane
przez niego podmioty wymienione w art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o finansach publicznych.
Dla ka dego zadania jest okre lony cel, który zamierza si osi gn w wyniku jego
realizacji. Zgodnie z powszechnie obowi zuj cymi standardami cele powinny by :
a) konkretne – nie mog pozostawia pola dla swobodnej ich interpretacji; winny by na
tyle precyzyjnie sformułowane, aby mo na było w oparciu o nie ustali mierniki. Cel taki
pozwala na jednoznaczne sformułowanie miernika,
b) mierzalne, co pozwala na stwierdzenie, czy zostały osi gni te,
c) zaakceptowane przez jednostki odpowiedzialne za jego realizacj ,
309
d) realistyczne – ambitne, lecz zarazem mo liwe do osi gni cia,
e) okre lone w czasie; je li realizacja celów nie jest umieszczona w konkretnym horyzoncie
czasowym, s one nieprecyzyjne.
Cele s formułowane tak, aby odnosiły si do efektów działa , a nie do działa , które
słu ich osi gni ciu.
Aby wła ciwie okre li stopie realizacji celów zadania, dobrano najlepsze pod
wzgl dem metodologicznym mierniki. Zgodnie z wytycznymi Uni Europejskiej, wszystkie
mierniki wykorzystywane w procesie ewaluacji musz by :
a) adekwatne – ci le powi zane z celami zadania; musz one odzwierciedla
podstawowy cel, któremu realizacja zadania b dzie słu y ,
b) akceptowane przez jednostki, realizuj ce dane zadanie,
c) wiarygodne, a tak e łatwe do zrozumienia dla osób nieposiadaj cych szczegółowej
znajomo ci tematu,
d) łatwe do monitorowania; proces pozyskiwania danych powinien by ponadto racjonalny
kosztowo (proces zbierania informacji nie mo e by dro szy ni realizacja samego
zadania lub stanowi istotnej cz ci jego kosztów),
e) odporne na manipulacj .
Mierniki u yte w bud ecie zadaniowym stworzono aby były:
a) zdefiniowane w sposób umo liwiaj cy ci gło ich pomiaru w wieloletniej perspektywie;
b) u yte do mierzenia tylko tego, na co wykonawca zadania ma wpływ; unika si
stosowania mierników, na których wysoko w niewielkim stopniu wpływa realizowane
zadanie,
c) dobrane w taki sposób, aby ich warto ci mogły by uzyskane jak najszybciej po upływie
okresu sprawozdawczego,
d) wiarygodnym ródłem danych,
e) dobrane oszcz dnie, tzn. nie nale y mno y ich liczby ponad potrzeb .
Przy formułowaniu celów i mierników realizacji zada wa ne jest, e pozostaj one
w zgodzie z realizowanymi przez rz d dokumentami strategicznymi, takimi jak Strategia
Rozwoju Kraju (SRK) oraz resortowe dokumenty strategiczne. Warto ci docelowe mierników,
okre lone przez dysponentów rodków bud etowych w bud ecie zadaniowym, s spójne
z poziomami tych mierników, okre lonymi w dokumentach strategicznych.
310
Docelowe poziomy mierników s okre lane w powi zaniu z wysoko ci planowanych
wydatków, przy uwzgl dnieniu zada i priorytetów okre lonych w Strategi Rozwoju Kraju
oraz regulacji prawnych oczekuj cych na wej cie w ycie.
Ustalaj c docelowe warto ci mierników, powinno si uwzgl dni sytuacj
makroekonomiczn kraju oraz tendencje zachodz ce w ró nych dziedzinach gospodarki.
Opracowuj c mierniki docelowe wyra one w liczbach, nale y mie na uwadze czynniki
demograficzne, np. planuj c liczb stypendiów dla dzieci i młodzie y na najbli sze 3 lata,
nale y dysponowa wiedz na temat liczby dzieci i młodzie y w wieku szkolnym
w rozpatrywanym okresie.
Równie istotne przy planowaniu docelowej warto ci mierników jest uwzgl dnienie
wiatowych uwarunkowa społeczno-gospodarczych oraz politycznych.
Bud etem zadaniowym w 2008 r. obj to wydatki 67 dysponentów, uj te w 82 cz ciach
bud etowych. W wi kszo ci przypadków zadania były formułowane w ramach danej cz ci
bud etowej. W przypadku dwóch dysponentów – ze wzgl du na brak precyzyjnego podziału
merytorycznego pomi dzy poszczególnymi cz ciami i wzajemne przenikanie si
realizowanych działa – odst piono od podziału na cz ci bud etowe. Sytuacja taka ma
miejsce w przypadku Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej (cz
31. Praca, cz
44.
Zabezpieczenie społeczne, cz
63.Rodzina) oraz Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi
(cz
32. Rolnictwo, cz
33. Rozwój wsi, cz
35 Rynki Rolne). W przypadku cz ci 19.
Bud et, finanse publiczne i instytucje finansowe bud etem zadaniowym obj to wydatki
dotycz ce działalno ci administracji podatkowej, słu by celnej oraz kontroli skarbowej.
W wi kszo ci przypadków, dla mierników okre lono ich warto bazow oraz warto
jak planuje si osi gn na koniec roku 2008. Za warto bazow miernika, w zale no ci
od dost pnych danych dysponenci przyjmowali planowany poziom miernika na koniec
2007 r. lub jego warto na koniec roku 2006. W przypadku, je eli dane dotycz ce warto ci
mierników s w trakcie gromadzenia lub s to nowe mierniki w tabeli u yto sformułowania
„b dzie monitorowany”.
311
WYDATKI BUD ETU PA STWA Z WYSZCZEGÓLNIENIEM CELÓW i MIERNIKÓW DLA ZADA
Miernik
Warto
Lp.
Nazwa zadania
Poz. Plan na 2008r.
Cel
Nazwa
C
(w tys. zł)
bazowa
2008 r.
1
2
3
4
5
6
7
NAJWY SZA IZBA KONTROLI - CZ
07
1
252 482
Procent wydatków publicznych poddanych w danym
roku audytowi finansowemu typu po wiadczaj cego
-
12
Wzmocnienie mechanizmów doskonalenia działaA
u dysponentów bud etu III stopnia
1.
Działania kontrolne w tym
2
163 560 oraz rozliczalno ci publicznej dla podmiotów
Procent wydatków na realizacj podzadaA
wydatkuj cych rodki publiczne
przyj tych w układzie zadaniowym, poddanych w
b dzie
-
danym roku kontroli wykonania zadaA w
monitorowany
jednostkach sektora finansów publicznych
Liczba informacji o wynikach kontroli przedło onych
Przekazywanie Sejmowi oraz kontrolowanym podmiotom
174
170
Sejmowi RP
wiarygodnych ocen i informacji niezb dnych do
Liczba jednostek organizacyjnych obj tych badaniami
1.1.
Przygotowanie i wykonanie kontroli oraz upublicznienie ich wyników
3
141 552 doskonalenia funkcjonowania administracji pa stwowej
2 615
2 500
kontrolnymi
oraz podmiotów wykonuj cych zadania publiczne lub
Liczba wyst pie pokontrolnych przedstawiaj cych
korzystaj cych ze rodków publicznych
2 772
2 600
oceny kontrolowanej działalno ci
Ł czna liczba przedstawionych opinii prawnych, opinii
dotycz cych metodyki kontroli oraz recenzji
Zapewnienie merytorycznego wsparcia procesu
wewn trznych przedstawionych jednostce
1.2.
Centralne wspomaganie procesu kontrolnego
4
22 008 kontrolnego w obszarze prawnym, informatycznym oraz
-
12
koordynuj cej kontrol w trakcie przygotowywania oraz
metodycznym
realizacji kontroli planowanych, w stosunku do liczby
informacji o wynikach kontroli
Liczba jednostek kontrolowanych w kontrolach
przeprowadzanych wspólnie pod kierownictwem
58
60
NIK lub na zlecenie NIK z innymi organami kontroli,
Zwi kszenie wpływu NIK jako naczelnego organu
rewizji i inspekcji w paAstwie
kontroli paAstwowej na system kontroli w paAstwie
Liczba informacji i wzmianek w mediach o
rezultatach kontroli przeprowadzonych przez NIK (w
6
6
2.
Wykonywanie innych funkcji naczelnego organu kontroli
5
10 547
tys. zł)
Liczba pracowników bior cych udział w
zagranicznych seminariach, szkoleniach,
182
190
konferencjach i spotkaniach
Zwi kszenie roli NIK w mi dzynarodowych
Liczba przedstawicieli najwy szych organów
stowarzyszeniach najwy szych organów kontrolnych kontroli innych paAstw bior cych udział w
250
350
seminariach, szkoleniach, konferencjach i
spotkaniach organizowanych przez NIK
Ocena, na podstawie wyników ankiet wewn trznych,
b dzie
-
poziomu merytorycznego aplikacji i szkoleA
monitorowany
Podnoszenie wiedzy i umiej tno ci pracowników, w
3.
Rozwój kadry
6
13 515 tym w zakresie metodyki kontroli
Procent pracowników bior cych w ci gu roku udział
w szkoleniach specjalistycznych w wymiarze
-
85
wi kszym lub równym 5 dni
Liczba zada
4.
Tworzenie i koordynacja polityki w tym
7
64 860 Sprawne funkcjonowanie Centrali i Delegatur
A i podzadaA, w których osiagni to
100
100
zaplanowane wskaBniki (w %)
Przyj cie przez Kolegium NIK rocznego planu pracy
tak
tak
Izby
Zapewnienie prowadzenia działalno ci zgodnie z misj i
Planowanie strategiczne i operacyjne działa kontrolnych, koordynacja
Przyj cie przez Kolegium NIK analizy wykonania
4.1.
8
6 049 wizj NIK oraz sprawnego funkcjonowania Centrali i
tak
tak
działa , działania audytu wewn trznego i komórki kontroli wewn trznej
bud etu pa stwa
Delegatur Izby
Przyj cie przez Kolegium NIK sprawozdania z
tak
tak
działalno ci NIK
Zapewnienie sprawnego funkcjonowania Centrali i
4.2.
Obsługa administracyjna i techniczna Centrali i Delegatur NIK
9
58 811 Delegatur, utrzymanie i modernizacja posiadanego przez Procentowy udział kosztów obsługi w kosztach ogółem
23,5
23,3
NIK maj tku
312
szerszej bud et zadaniowy obejmuje skonsolidowane w ramach zda poszczególnych
dysponentów cz ci bud etowych wydatki bud etu pa stwa, pa stwowych funduszy
celowych oraz pa stwowych osób prawnych, wymienionych w art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy.
Dotyczy wi c najwa niejszego aktu prawnego uchwalanego przez Parlament, którym
jest ustawa bud etowa. Wydatki bud etu pa stwa w bud ecie zadaniowym uporz dkowane
s tak, aby znajdowały odniesienie do odpowiednich zada , celów i mierników. Bud et
zadaniowy daje odpowiedzi na nast puj ce 5 podstawowych pyta :
1) jakie zadania wykonuj ministerstwa i urz dy centralne,
2) jakie wydatki przeznacza społecze stwo na poszczególne zadania,
3) jakie cele maj by osi gni te,
4) jakie efekty (rezultaty) maj przynie zamierzone cele,
5) w jakim stopniu udało si doprowadzi do zamierzonych celów.
W tym celu, zgodnie z not bud etow dla ka dego dysponenta wydzielono zadania,
stanowi ce wzgl dnie wyodr bnione obszary działalno ci. W ramach zada wydzielono
kolejne podobszary działalno ci którym przypisano wydatki bud etu pa stwa na rok 2008
z wyszczególnieniem celów i mierników.
Zestawienie zada , o którym mowa w art. 124 pkt 9 ustawy o finansach publicznych,
obejmuje wydatki bud etu pa stwa oraz pa stwowych osób prawnych, wymienionych
w art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy, sporz dzane w układzie zada , wraz ze wskazaniem dla
ka dego zadania:
a) celów, które planuje si osi gn w wyniku realizacji zadania,
b) mierników, okre laj cych stopie realizacji celów,
c) wydatków planowanych na dany rok bud etowy,
d)
ródeł finansowania planowanych wydatków.
Zestawienie zada jest sporz dzone w podziale na dysponentów cz ci bud etowych.
Zadanie, o którym mowa w art. 124 pkt 9 ustawy o finansach publicznych, jest zespołem
działa finansowanych z bud etu pa stwa lub innych ródeł publicznych, którego celem jest
osi gni cie okre lonego ilo ciowo lub jako ciowo efektu. Zadanie obejmuje cało
wykonywanych lub zlecanych przez jednostki podsektora rz dowego w danej dziedzinie
działa . Okre la si nazw zadania, jego cel, miernik realizacji zało onego celu oraz
wysoko planowanych wydatków na jego realizacj .
308
Cało działalno ci danego dysponenta jest uj ta w poszczególne zadania bud etowe.
Zadania nie s zbyt liczne – d y si do tego, aby w sposób syntetyczny grupowa działania,
które słu osi gni ciu jednego celu.
Wyró nia si zadanie „Tworzenie i koordynacja polityki”, w którym ujmowane s
działania maj ce charakter wspólny (ogólny) dla zada realizowanych w ramach całej cz ci
bud etowej lub jednostki realizuj cej zadania, i nie daj ce si przypisa do poszczególnych
zada . Dotycz one w szczególno ci zarz dzania oraz obsługi administracyjnej i technicznej
dysponenta, a zwłaszcza:
a) merytorycznej koordynacji działalno ci dysponenta, planowania strategicznego
i operacyjnego, obsługi merytorycznej ministra, wojewody lub kierownika urz du
centralnego,
b) administracyjnej obsługi realizacji zada (przykładowo: kadr, ksi gowo ci, kontroli
wewn trznej i audytu, archiwum, działa z zakresu BHP, działa z zakresu Obrony
Cywilnej),
c) obsługi technicznej (usług transportowych, informatycznych, ochrony, sprz tania
budynku, remontów).
Je eli dysponent odpowiada za wi cej ni jedn cz
bud etow , zadania dysponenta
s definiowane dla ka dej cz ci osobno lub obejmuj wydatki, które znajduj si w ró nych
cz ciach bud etowych.
Zadanie jednocze nie obejmuje działania finansowane w cało ci ze ródeł krajowych
i działania realizowane w ramach programów operacyjnych.
Dysponent cz ci bud etowej wykazuje zadania, które b d finansowane ze rodków
uj tych w danej cz ci bud etowej, a wi kszo ci przypadków cz ci bud etowych, których
dysponentami s wła ciwi ministrowie, równie ze rodków pochodz cych z innych ródeł.
Dysponent cz ci bud etowej wykazuje tak e zadania realizowane przez nadzorowane
przez niego podmioty wymienione w art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o finansach publicznych.
Dla ka dego zadania jest okre lony cel, który zamierza si osi gn w wyniku jego
realizacji. Zgodnie z powszechnie obowi zuj cymi standardami cele powinny by :
a) konkretne – nie mog pozostawia pola dla swobodnej ich interpretacji; winny by na
tyle precyzyjnie sformułowane, aby mo na było w oparciu o nie ustali mierniki. Cel taki
pozwala na jednoznaczne sformułowanie miernika,
b) mierzalne, co pozwala na stwierdzenie, czy zostały osi gni te,
c) zaakceptowane przez jednostki odpowiedzialne za jego realizacj ,
309
d) realistyczne – ambitne, lecz zarazem mo liwe do osi gni cia,
e) okre lone w czasie; je li realizacja celów nie jest umieszczona w konkretnym horyzoncie
czasowym, s one nieprecyzyjne.
Cele s formułowane tak, aby odnosiły si do efektów działa , a nie do działa , które
słu ich osi gni ciu.
Aby wła ciwie okre li stopie realizacji celów zadania, dobrano najlepsze pod
wzgl dem metodologicznym mierniki. Zgodnie z wytycznymi Uni Europejskiej, wszystkie
mierniki wykorzystywane w procesie ewaluacji musz by :
a) adekwatne – ci le powi zane z celami zadania; musz one odzwierciedla
podstawowy cel, któremu realizacja zadania b dzie słu y ,
b) akceptowane przez jednostki, realizuj ce dane zadanie,
c) wiarygodne, a tak e łatwe do zrozumienia dla osób nieposiadaj cych szczegółowej
znajomo ci tematu,
d) łatwe do monitorowania; proces pozyskiwania danych powinien by ponadto racjonalny
kosztowo (proces zbierania informacji nie mo e by dro szy ni realizacja samego
zadania lub stanowi istotnej cz ci jego kosztów),
e) odporne na manipulacj .
Mierniki u yte w bud ecie zadaniowym stworzono aby były:
a) zdefiniowane w sposób umo liwiaj cy ci gło ich pomiaru w wieloletniej perspektywie;
b) u yte do mierzenia tylko tego, na co wykonawca zadania ma wpływ; unika si
stosowania mierników, na których wysoko w niewielkim stopniu wpływa realizowane
zadanie,
c) dobrane w taki sposób, aby ich warto ci mogły by uzyskane jak najszybciej po upływie
okresu sprawozdawczego,
d) wiarygodnym ródłem danych,
e) dobrane oszcz dnie, tzn. nie nale y mno y ich liczby ponad potrzeb .
Przy formułowaniu celów i mierników realizacji zada wa ne jest, e pozostaj one
w zgodzie z realizowanymi przez rz d dokumentami strategicznymi, takimi jak Strategia
Rozwoju Kraju (SRK) oraz resortowe dokumenty strategiczne. Warto ci docelowe mierników,
okre lone przez dysponentów rodków bud etowych w bud ecie zadaniowym, s spójne
z poziomami tych mierników, okre lonymi w dokumentach strategicznych.
310
Docelowe poziomy mierników s okre lane w powi zaniu z wysoko ci planowanych
wydatków, przy uwzgl dnieniu zada i priorytetów okre lonych w Strategi Rozwoju Kraju
oraz regulacji prawnych oczekuj cych na wej cie w ycie.
Ustalaj c docelowe warto ci mierników, powinno si uwzgl dni sytuacj
makroekonomiczn kraju oraz tendencje zachodz ce w ró nych dziedzinach gospodarki.
Opracowuj c mierniki docelowe wyra one w liczbach, nale y mie na uwadze czynniki
demograficzne, np. planuj c liczb stypendiów dla dzieci i młodzie y na najbli sze 3 lata,
nale y dysponowa wiedz na temat liczby dzieci i młodzie y w wieku szkolnym
w rozpatrywanym okresie.
Równie istotne przy planowaniu docelowej warto ci mierników jest uwzgl dnienie
wiatowych uwarunkowa społeczno-gospodarczych oraz politycznych.
Bud etem zadaniowym w 2008 r. obj to wydatki 67 dysponentów, uj te w 82 cz ciach
bud etowych. W wi kszo ci przypadków zadania były formułowane w ramach danej cz ci
bud etowej. W przypadku dwóch dysponentów – ze wzgl du na brak precyzyjnego podziału
merytorycznego pomi dzy poszczególnymi cz ciami i wzajemne przenikanie si
realizowanych działa – odst piono od podziału na cz ci bud etowe. Sytuacja taka ma
miejsce w przypadku Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej (cz
31. Praca, cz
44.
Zabezpieczenie społeczne, cz
63.Rodzina) oraz Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi
(cz
32. Rolnictwo, cz
33. Rozwój wsi, cz
35 Rynki Rolne). W przypadku cz ci 19.
Bud et, finanse publiczne i instytucje finansowe bud etem zadaniowym obj to wydatki
dotycz ce działalno ci administracji podatkowej, słu by celnej oraz kontroli skarbowej.
W wi kszo ci przypadków, dla mierników okre lono ich warto bazow oraz warto
jak planuje si osi gn na koniec roku 2008. Za warto bazow miernika, w zale no ci
od dost pnych danych dysponenci przyjmowali planowany poziom miernika na koniec
2007 r. lub jego warto na koniec roku 2006. W przypadku, je eli dane dotycz ce warto ci
mierników s w trakcie gromadzenia lub s to nowe mierniki w tabeli u yto sformułowania
„b dzie monitorowany”.
311
WYDATKI BUD ETU PA STWA Z WYSZCZEGÓLNIENIEM CELÓW i MIERNIKÓW DLA ZADA
Miernik
Warto
Lp.
Nazwa zadania
Poz. Plan na 2008r.
Cel
Nazwa
C
(w tys. zł)
bazowa
2008 r.
1
2
3
4
5
6
7
NAJWY SZA IZBA KONTROLI - CZ
07
1
252 482
Procent wydatków publicznych poddanych w danym
roku audytowi finansowemu typu po wiadczaj cego
-
12
Wzmocnienie mechanizmów doskonalenia działaA
u dysponentów bud etu III stopnia
1.
Działania kontrolne w tym
2
163 560 oraz rozliczalno ci publicznej dla podmiotów
Procent wydatków na realizacj podzadaA
wydatkuj cych rodki publiczne
przyj tych w układzie zadaniowym, poddanych w
b dzie
-
danym roku kontroli wykonania zadaA w
monitorowany
jednostkach sektora finansów publicznych
Liczba informacji o wynikach kontroli przedło onych
Przekazywanie Sejmowi oraz kontrolowanym podmiotom
174
170
Sejmowi RP
wiarygodnych ocen i informacji niezb dnych do
Liczba jednostek organizacyjnych obj tych badaniami
1.1.
Przygotowanie i wykonanie kontroli oraz upublicznienie ich wyników
3
141 552 doskonalenia funkcjonowania administracji pa stwowej
2 615
2 500
kontrolnymi
oraz podmiotów wykonuj cych zadania publiczne lub
Liczba wyst pie pokontrolnych przedstawiaj cych
korzystaj cych ze rodków publicznych
2 772
2 600
oceny kontrolowanej działalno ci
Ł czna liczba przedstawionych opinii prawnych, opinii
dotycz cych metodyki kontroli oraz recenzji
Zapewnienie merytorycznego wsparcia procesu
wewn trznych przedstawionych jednostce
1.2.
Centralne wspomaganie procesu kontrolnego
4
22 008 kontrolnego w obszarze prawnym, informatycznym oraz
-
12
koordynuj cej kontrol w trakcie przygotowywania oraz
metodycznym
realizacji kontroli planowanych, w stosunku do liczby
informacji o wynikach kontroli
Liczba jednostek kontrolowanych w kontrolach
przeprowadzanych wspólnie pod kierownictwem
58
60
NIK lub na zlecenie NIK z innymi organami kontroli,
Zwi kszenie wpływu NIK jako naczelnego organu
rewizji i inspekcji w paAstwie
kontroli paAstwowej na system kontroli w paAstwie
Liczba informacji i wzmianek w mediach o
rezultatach kontroli przeprowadzonych przez NIK (w
6
6
2.
Wykonywanie innych funkcji naczelnego organu kontroli
5
10 547
tys. zł)
Liczba pracowników bior cych udział w
zagranicznych seminariach, szkoleniach,
182
190
konferencjach i spotkaniach
Zwi kszenie roli NIK w mi dzynarodowych
Liczba przedstawicieli najwy szych organów
stowarzyszeniach najwy szych organów kontrolnych kontroli innych paAstw bior cych udział w
250
350
seminariach, szkoleniach, konferencjach i
spotkaniach organizowanych przez NIK
Ocena, na podstawie wyników ankiet wewn trznych,
b dzie
-
poziomu merytorycznego aplikacji i szkoleA
monitorowany
Podnoszenie wiedzy i umiej tno ci pracowników, w
3.
Rozwój kadry
6
13 515 tym w zakresie metodyki kontroli
Procent pracowników bior cych w ci gu roku udział
w szkoleniach specjalistycznych w wymiarze
-
85
wi kszym lub równym 5 dni
Liczba zada
4.
Tworzenie i koordynacja polityki w tym
7
64 860 Sprawne funkcjonowanie Centrali i Delegatur
A i podzadaA, w których osiagni to
100
100
zaplanowane wskaBniki (w %)
Przyj cie przez Kolegium NIK rocznego planu pracy
tak
tak
Izby
Zapewnienie prowadzenia działalno ci zgodnie z misj i
Planowanie strategiczne i operacyjne działa kontrolnych, koordynacja
Przyj cie przez Kolegium NIK analizy wykonania
4.1.
8
6 049 wizj NIK oraz sprawnego funkcjonowania Centrali i
tak
tak
działa , działania audytu wewn trznego i komórki kontroli wewn trznej
bud etu pa stwa
Delegatur Izby
Przyj cie przez Kolegium NIK sprawozdania z
tak
tak
działalno ci NIK
Zapewnienie sprawnego funkcjonowania Centrali i
4.2.
Obsługa administracyjna i techniczna Centrali i Delegatur NIK
9
58 811 Delegatur, utrzymanie i modernizacja posiadanego przez Procentowy udział kosztów obsługi w kosztach ogółem
23,5
23,3
NIK maj tku
312
Dokumenty związane z tym projektem:
-
druk-nr-16
› Pobierz plik
-
16-uzasadnienie
› Pobierz plik
-
16-Strategia-zarzadzania-dlugiem
› Pobierz plik
-
trzyletni-plan-limitu-mianowan
› Pobierz plik