eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2008

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2008

- roczny plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 16
  • Data wpłynięcia: 2007-11-16
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: budżetowa na rok 2008
  • data uchwalenia: 2008-01-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 19, poz. 117

16-uzasadnienie

Zadania ww. funduszy zwi zane s m.in. z udzielaniem pomocy bezzwrotnej w formie
dotacji inwestycyjnych w zakresie górnictwa, geologi , ochrony wód i powietrza, zakładania,
aktualizacji i modernizacji krajowego systemu informacji o terenie, ewidencji gruntów,
budynków lokali (katastru), rekultywacj gruntów oraz budow i modernizacj dróg
dojazdowych do gruntów rolnych.
Narodowy Fundusz Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej
Narodowy Fundusz Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej w 2008 r. b dzie działał
na zasadach okre lonych w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony rodowiska.
Przychody Narodowego Funduszu na 2008 r. zaplanowano w wysoko ci
1.789.100 tys. zł (w tym: 412.050 tys. zł dotacja bud etowa ze rodków pieni nych Uni
Europejskiej oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego i Mechanizmu Finansowego
Europejskiego Obszaru Gospodarczego). Z kwoty tej przypada na:
- wpływy z tytułu opłat i kar za korzystanie ze rodowiska – 370.000 tys. zł,
- wpłaty z tytułu opłat i kar naliczanych przez organy koncesyjne na podstawie prawa
geologicznego i górniczego – 213.000 tys. zł,
- wpływy z tytułu opłaty produktowej – 6.000 tys. zł,
- opłaty rejestracyjnej za wydanie pozwolenia zintegrowanego – 250 tys. zł,
- opłaty o której mowa w art. 142 ustawy Prawo wodne – 4.500 tys. zł,
- opłaty za przyznanie uprawnie do emisji – 48.000 tys. zł,
- opłaty wynikaj cej z ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji –
420.000 tys. zł,
- opłaty i kary za substancje zubo aj ce warstw ozonow – 3.100 tys. zł,
- kary wynikaj ce z ustawy o biokomponentach i biopaliwach – 2.000 tys. zł,
- opłaty zast pcze i kary wynikaj ce z ustawy Prawo energetyczne – 150.000 tys. zł,
- opłaty i kary wynikaj ce z ustawy o zu ytym sprz cie elektrycznym i elektronicznym –
500 tys. zł,
- pozostałe przychody – 159.700 tys. zł, w tym z tytułu odsetek od po yczek i kredytów –
102.000 tys. zł.
Wydatki NFO iGW na 2008 r. zaplanowano w kwocie 1.342.650 tys. zł. Zostan one
przeznaczone na:
- dotacje na realizacj zada bie cych – 204.550 tys. zł, tj. 15,2% planowanych wydatków
ogółem,

245
- wydatki inwestycyjne – 1.010.500 tys. zł, tj. 75,3% planowanych wydatków ogółem, w tym
17.000 tys. zł na wydatki i zakupy inwestycyjne własne,
- wydatki bie ce (własne) – 127.600 tys. zł, co stanowi 9,5% planowanych wydatków
ogółem.
Narodowy Fundusz w ramach działalno ci dotacyjnej b dzie finansował przede
wszystkim przedsi wzi cia słu ce pełnemu wykorzystaniu bezzwrotnych
rodków
pochodz cych z Uni Europejskiej przeznaczonych na ochron rodowiska i gospodark
wodn , głównie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i rodowisko oraz
przedsi wzi cia szczególnie wa ne z punktu widzenia polityki ekologicznej kraju.
Dotacje zaplanowane na rok 2008 w wysoko ci 1.198.050 tys. zł, tj. ok. 89,2% wydatków
ogółem, obejmuj finansowanie przedsi wzi ze rodków własnych w wysoko ci
786.000 tys. zł oraz 412.050 tys. zł ze rodków Uni Europejskiej i Norweskiego Mechanizmu
Finansowego. Dotacje te zostan przeznaczone na realizacj zada bie cych w wysoko ci
204.550 tys. zł, co stanowi 15,2% wydatków ogółem oraz inwestycyjnych w wysoko ci
993.500 tys. zł, tj. 74% wydatków ogółem.
Wydatki własne Narodowego Funduszu przyj te w wysoko ci 127.600 tys. zł,
stanowi ce 9,5% wydatków ogółem, uwzgl dniaj wzrost zatrudnienia o 9,0% rocznie
wynikaj cy z rosn cego zaanga owania Narodowego Funduszu w obsług przedsi wzi
finansowanych z Funduszu Spójno ci i funduszy strukturalnych Uni Europejskiej,
monitorowania i sprawozdawczo ci tych działa oraz ich kontroli, a tak e obsługi
sprawozdawczej i redystrybucji rodków uzyskiwanych z opłat wynikaj cych z ustaw
tworz cych odr bne subfundusze.
Wydatki inwestycyjne własne zaplanowano w wysoko ci 17.000 tys. zł, tj. ok. 1,3%
wydatków ogółem. rodki te zostan przeznaczone głównie na zakup ostatniego segmentu
siedziby Narodowego Funduszu przy ul. Konstruktorskiej 3, wykonanie systemu klimatyzacji
oraz dalsz informatyzacj Narodowego Funduszu.
Ł cznie na finansowanie ochrony rodowiska Narodowy Fundusz w 2008 r. przeznaczy
2.388.050 tys. zł, z tego:
- 1.190.000 tys. zł - finansowanie ochrony rodowiska w formie zwrotnej (po yczki, kredyty,
finansowanie kapitałowe). rodki te zostan przeznaczone głównie na współfinansowanie
przedsi wzi realizowanych z udziałem rodków bezzwrotnych Uni Europejskiej
pozyskanych z Funduszu Spójno ci. Zakłada si , e kwota ta b dzie uzupełniana
kredytami bankowymi z dopłatami Narodowego Funduszu do ich oprocentowania,
- 1.198.050 tys. zł – finansowanie ochrony rodowiska w formie bezzwrotnej (dotacje,
dopłaty do oprocentowania kredytów, umorzenia po yczek i kredytów).

246
Centralny Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym
Centralny Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym działa na
podstawie ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne.
Głównym zadaniem Funduszu jest gromadzenie, utrzymywanie w gotowo ci u ytkowej,
aktualizacja, uzupełnianie, udost pnianie oraz zabezpieczenie pa stwowego zasobu
geodezyjnego i kartograficznego.
Fundusz nie jest dotowany ze rodków bud etu pa stwa.
Stan Funduszu na pocz tek 2008 r. zaplanowano w wysoko ci 6.555 tys. zł, z tego:
-
rodki pieni ne – 1.031 tys. zł,
- nale no ci – 5.524 tys. zł.
Przychody
Centralnego
Funduszu
Gospodarki
Zasobem
Geodezyjnym
i Kartograficznym zaplanowane w wysoko ci - 24.784 tys. zł, pochodz z wpływów:
- stanowi cych 10% odpisy z funduszy powiatowych i wojewódzkich do Funduszu
Centralnego – 22.384 tys. zł. W 2008 r. planuje si przekaza do Funduszu Centralnego
z funduszy powiatowych – 22.062 tys. zł i z funduszy wojewódzkich – 322 tys. zł.
- z usług - 1.680 tys. zł, zwi zanych m.in. z przetwarzaniem oraz reprodukowaniem
dokumentów i materiałów zasobu, w tym z ewidencji gruntów i budynków, realizacj
zezwole , o których mowa w art. 18 ustawy – Prawo geodezyjne i kartograficzne,
sprzeda zbiorów numerycznych (baz danych) centralnego zasobu geodezyjnego
i kartograficznego, map oraz innych materiałów i informacji z zasobu, w tym wydawnictw
Słu by Geodezyjnej i Kartograficznej, w szczególno ci instrukcji technicznych, atlasów
i innych opracowa wydawniczych,
- ze sprzeda y wyrobów i składników maj tkowych – 720 tys. zł, m.in. zb dnego
wyposa enia specjalistycznego zakupionego ze rodków Funduszu.
Wydatki Centralnego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym
zaplanowano w wysoko ci – 24.743 tys. zł, z tego wydatki bie ce – 23.743 tys. zł, wydatki
inwestycyjne – 1.000 tys. zł.
Wydatki bie ce w wysoko ci – 23.743 tys. zł planuje si przeznaczy na:
- zakup usług pozostałych – 19.593 tys. zł, w tym m.in. na:
- zakup usług zwi zanych z gromadzeniem, utrzymywaniem w gotowo ci u ytkowej,
aktualizacj , uzupełnianiem, udost pnianiem oraz zabezpieczaniem zasobu, a tak e
wył czaniem materiałów z zasobu,

247
- informatyzacj zasobu,
- zakładanie, aktualizacj i modernizacj krajowego systemu informacji o terenie, map
topograficznych i tematycznych, osnów geodezyjnych, mapy zasadniczej,
geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu, ewidencji gruntów, budynków i lokali
(katastru), a tak e działalno wydawnicz Słu by Geodezyjnej i Kartograficznej,
- opracowywanie, drukowanie i dystrybucj standardów i instrukcji technicznych,
a tak e materiałów informacyjnych dotycz cych zasobu oraz promocj zasobu,
- podnoszenie kwalifikacji pracowników Słu by Geodezyjnej i Kartograficznej
zatrudnionych w zwi zku z prowadzeniem zasobu poprzez pokrywanie kosztów
szkole , narad, konferencji w zakresie udost pniania, aktualizacji, utrzymywania
i rozwoju tego zasobu;
- wynagrodzenia bezosobowe - 400 tys. zł, z przeznaczeniem na: obsług administracyjno-
logistyczn projektów zwi zanych z informatyzacj pa stwowego zasobu geodezyjnego i
kartograficznego, obsług ksi gow w zakresie Centralnego Funduszu Gospodarki
Zasobem Geodezyjnych i Kartograficznych, prace redakcyjne, korektorskie, graficzne
zwi zane z drukiem wydawnictw Głównego Geodety Kraju,
- zakup usług obejmuj cych wykonanie ekspertyz, analiz i opini - 250 tys. zł
z przeznaczeniem na wykonywanie ekspertyz, analiz i opini dotycz cych oceny
gospodarowania Funduszem, opracowa dotycz cych stanu zasobu oraz jego potrzeb
rozwojowych,
- przelewy redystybucyjne – 3.500 tys. zł, z tego dla wojewódzkich funduszy gospodarki
zasobem geodezyjnym i kartograficznym - 500 tys. zł, powiatowych funduszy gospodarki
zasobem geodezyjnym i kartograficznym – 3.000 tys. zł.
Wydatki inwestycyjne w kwocie 1.000 tys. zł planuje si przeznaczy głównie na zakup
urz dze , oprzyrz dowania i sprz tu informatycznego do zarz dzania zasobem
geodezyjnym i kartograficznym oraz prowadzenia baz danych centralnego zasobu
geodezyjnego i kartograficznego oraz krajowego systemu informacji o terenie, a tak e prac
aplikacyjnych zwi zanych z nowymi technologiami zakładania i prowadzenia baz danych
oraz tworzeniem infrastruktury telekomunikacyjnej niezb dnej do udost pniania i wymiany
danych, a w szczególno ci baz ewidencji gruntów i budynków, topograficznej bazy danych
oraz centralnego rejestru granic.
Stan Funduszu na koniec 2008 r. planuje si w kwocie 6.596 tys. zł, z tego:
-
rodki pieni ne – 1.000 tys. zł,
- nale no ci – 5.596 tys. zł.


248
Fundusz Ochrony Gruntów Rolnych
Fundusz Ochrony Gruntów Rolnych funkcjonuje na podstawie przepisów art. 23 ustawy
z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i le nych (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r.
Nr 121, poz. 1266, z pó n. zm.).
Podstawowym ródłem dochodów Funduszu s :
1) jednorazowe opłaty wnoszone przez inwestorów z tytułu wył czenia gruntów z produkcji
rolniczej, których wysoko jest uzale niona od klasy bonitacyjnej u ytku rolnego,
2) stałe opłaty z tytułu u ytkowania na cele nierolnicze gruntów wył czonych z produkcji
rolniczej, uiszczane przez inwestorów przez okres 10 lat od chwili wył czenia; wysoko
opłaty rocznej wynosi 10% nale no ci,
3) opłaty z tytułu niewykonania obowi zku zdj cia i wykorzystania próchnicznej warstwy
gleby,
4) opłaty roczne podwy szone,
5) darowizny i inne dochody,
6) inne opłaty, wymierzane w razie niewykonania w terminie obowi zków ustawowych.
Wymienione nale no ci i opłaty roczne zwi zane s z wył czaniem z produkcji u ytków
rolnych wytworzonych z gleb pochodzenia mineralnego i organicznego, zaliczonych do klas
I, II, IIIa, IIIb, oraz u ytków rolnych klas IV, IVa, IVb, V i VI wytworzonych z gleb pochodzenia
organicznego a tak e gruntów, o których mowa w art.2 ust.1 pkt 2-10 ustawy z dnia 3 lutego
1995 roku o ochronie gruntów rolnych i le nych.
W celu ograniczenia wpływu inflacji na wielko dochodów Funduszu, wysoko
nale no ci i opłat jest okre lona w tonach ziarna yta i przeliczana na złote według cen yta
stosowanych do obliczania podatku rolnego.
Fundusz nie jest zasilany rodkami bud etowymi.
Zgodnie z przepisami art. 25 ww. ustawy, rodki Funduszu przeznacza si na ochron ,
rekultywacj i popraw jako ci gruntów rolnych oraz na wypłat odszkodowa
przewidzianych ustaw , a w szczególno ci na:
1) rekultywacj na cele rolnicze gruntów, które utraciły lub zmniejszyły warto u ytkow
wskutek działalno ci nieustalonych osób,
2) rolnicze zagospodarowanie gruntów zrekultywowanych,
3) u y nianie gleb o niskiej rolniczej przydatno ci produkcyjnej, ulepszanie rze by terenu
i struktury przestrzennej gleb, usuwanie kamieni i odkrzaczanie,

249
strony : 1 ... 40 ... 48 . [ 49 ] . 50 ... 60 ... 76

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: