Rządowy projekt ustawy o bateriach i akumulatorach
projekt ustawy dotyczy zminimalizowania ujemnego wpływu baterii i akumulatorów oraz zużytych baterii i zużytych akumulatorów na środowisko przez redukcję ilości substancji niebezpiecznych w nich zawartych; właściwe zbieranie i recykling powstających z nich odpadów, jak również zharmonizowanie wymogów dotyczących zawartości metali ciężkich w bateriach i akumulatorach; wymogów dotyczących ich oznakowania oraz zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynku wewnętrznego i uniknięcia zniekształcenia konkurencji w obrębie Wspólnoty Europejskiej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1451
- Data wpłynięcia: 2008-11-28
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o bateriach i akumulatorach
- data uchwalenia: 2009-04-24
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 79, poz. 666
1451
Projekt zostanie także zamieszczony na stronie internetowej Ministerstwa rodowiska
oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.
Wyniki przeprowadzonych konsultacji społecznych zostaną zamieszczone na stronie
internetowej Ministerstwa rodowiska oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.
3. Przedstawienie wyników analizy wpływu aktu normatywnego na:
a) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorz du terytorialnego
Brak wpływu.
b) rynek pracy
Brak wpływu.
c) konkurencyjno ć gospodarki i przedsiębiorczo ć, w tym funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Brak wpływu.
d) sytuację i rozwój regionalny
Brak wpływu.
e) ochronę rodowiska
Projekt
rozporządzenia pozytywnie wpłynie na ochronę środowiska. Zróżnicowane
stawki opłaty za wprowadzanie do obrotu baterii przenośnych lub akumulatorów przenośnych
na terytorium kraju mają na celu zachęcić wprowadzających baterie przenośne lub
akumulatory przenośne do wprowadzania baterii i akumulatorów wtórnych, które są mniej
szkodliwe dla środowiska. Ponadto, środki pozyskane w wyniku ustanowienia niniejszej
opłaty zostaną przeznaczone głównie na zadania związane z prowadzeniem publicznych
kampanii informacyjnych na temat zbierania, przetwarzania i recyklingu zużytych baterii i
zużytych akumulatorów.
4. Wskazanie źródeł finansowania, zwłaszcza jeżeli projekt poci ga za sob
obci żenie budżetu państwa lub budżetów jednostek samorz du terytorialnego
Nie dotyczy.
28/11/BS
5
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA RODOWISKA1)
z dnia 2008 r.
w sprawie wzoru rocznego sprawozdania o wysoko ci należnej
opłaty za wprowadzanie oraz sposobu jego przekazywania
Na podstawie art. 42 ust. 4 ustawy z dnia .... o bateriach i akumulatorach (Dz. U. Nr ..., poz.
...) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Rozporządzenie określa wzór rocznego sprawozdania o wysokość należnej opłaty za
wprowadzanie do obrotu baterii przenośnych lub akumulatorów przenośnych na terytorium
kraju.
2. Wzór sprawozdania, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik do rozporządzenia.
§ 2. Sprawozdanie, o którym mowa w § 1, jest przekazywane w formie pisemnej lub w
formie dokumentu elektronicznego, opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym
weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu w rozumieniu ustawy z
dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania
publiczne (Dz. U. Nr 64, poz. 565, z późn. zm.2)).
§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister rodowiska
1) Minister rodowiska kieruje działem administracji rządowej – środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra rodowiska (Dz. U. Nr 216, poz. 1606).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 12, poz. 65 i Nr 73, poz. 501.
1
Załącznik do rozporządzenia
Ministra rodowiska z dnia …. (poz. …).
WZÓR ROCZNEGO SPRAWOZDANIA O WYSOKO CI NALE NEJ OPŁATY ZA
WPROWADZANIE DO OBROTU BATERII PRZENO NYCH LUB AKUMULATORÓW
PRZENO NYCH NA TERYTORIUM KRAJU
Sprawozdanie o wysoko ci należnej opłaty za
Adresat:
wprowadzanie do obrotu baterii przeno nych lub
Marszałek województwa … .
akumulatorów przeno nych na terytorium kraju za rok …
I. Dane wprowadzającego baterie przenośne lub akumulatory przenośne.
1. Numer rejestrowy1)
2. Nazwa oraz oznaczenie siedziby firmy
3. Adres
4. NIP2)
5. REGON2)
6. Data i miejsce wpisu do3):
a) ewidencji działalności gospodarczej
b) Krajowego Rejestru Sądowego
II. Należna opłata za wprowadzanie do obrotu baterii przenośnych lub akumulatorów
przenośnych.
Rodzaj
Ilość wprowadzonych do
Opłata za wprowadzanie do obrotu baterii
wprowadzonych
obrotu baterii przenośnych i
przenośnych lub akumulatorów
baterii i
akumulatorów przenośnych
przenośnych
akumulatorów
[szt]
[zł]
do 150 g
powyżej 150 g
do 150 g
powyżej 150 g
ogółem
pierwotne
guzikowe
wtórne
Imię i nazwisko osoby sporządzającej sprawozdanie,
Data, podpis i pieczęć4)
telefon, fax, e-mail
wprowadzającego baterie przenośne
lub akumulatory przenośne
1)Podać numer rejestrowy, o którym mowa w art. 23 ust. 1 ustawy z dnia … o bateriach i akumulatorach (Dz.
U. Nr ... poz., ...).
2) O ile taki posiada.
3) Wypełnić właściwe.
4) Dotyczy formy pisemnej sprawozdania
2
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Ministra rodowiska w sprawie wzoru rocznego sprawozdania
o wysokości należnej opłaty za wprowadzanie oraz sposobu jego przekazywania stanowi
wykonanie upoważnienia zwartego w art. 42 ust. 4 ustawy z dnia … o bateriach i
akumulatorach, wdrażającej w zakresie swojej regulacji dyrektywę 2006/66/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 26 września 2006 r. w sprawie baterii i akumulatorów oraz
zużytych baterii i akumulatorów oraz uchylająca dyrektywę 91/157/EWG.
Celem projektu rozporządzenia jest określenie wzoru rocznego sprawozdania o
wysokości należnej opłaty za wprowadzanie do obrotu baterii przenośnych lub akumulatorów
przenośnych na terytorium kraju, które wprowadzający baterie przenośne lub akumulatory
przenośne są obowiązani złożyć, w terminie do końca lutego każdego roku kalendarzowego,
marszałkowi województwa właściwemu ze względu na siedzibę wprowadzającego baterie
przenośne lub akumulatory przenośne. Projekt rozporządzenia określa również sposób
przekazywania sprawozdania, uwzględniając odpowiednio konieczność zidentyfikowania
wprowadzającego baterie przenośne lub akumulatory przenośne oraz ułatwienia
przekazywania sprawozdań marszałkowi województwa.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w
procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia będzie
zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa rodowiska.
3
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Projekt rozporządzenia dotyczy podmiotów wprowadzających do obrotu baterie
przenośne lub akumulatory przenośne.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Projekt
rozporządzenia zostanie przekazany w ramach konsultacji społecznych do
podmiotów związanych z gospodarką odpadami, stowarzyszeń zrzeszających
przedsiębiorców oraz związków zawodowych wskazanych poniżej:
1. Wojewodowie;
2. Marszałkowie Województw;
3. Główny Urząd Statystyczny;
4. Główny Inspektor Ochrony rodowiska;
5. Narodowy Fundusz Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej;
6. NSZZ
„Solidarność”;
7. Forum
Związków Zawodowych;
8. OPZZ;
9. Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego;
10. Państwowa Rada Ochrony rodowiska;
11. Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan;
12. Konfederacja Pracodawców Polskich;
13. Business Centre Club - Związek Pracodawców;
14. Związek Rzemiosła Polskiego;
15. Centrum Prawa Ekologicznego;
16. Polski Klub Ekologiczny;
17. Stowarzyszenie Producentów i Importerów Akumulatorów i Baterii w Polsce;
18. Stowarzyszenie Producentów i Importerów Baterii Małogabarytowych;
19. Stowarzyszenie Polskich Przedsiębiorców Gospodarki Odpadami;
20. Związek Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego Branży RTV i AGD;
21. Krajowa Izba Gospodarcza;
22. Izba Przemysłowo-Handlowa Gospodarki Złomem;
23. Hutnicza Izba Przemysłowo-Handlowa;
24. Izba Gospodarcza Metali Nieżelaznych;
25. Polska Izba Ekologii;
26. Ogólnopolska Izba Gospodarcza Recyklingu;
27. Polska Izba Gospodarki Odpadami;
28. Krajowa Izba Gospodarki Odpadami;
29. Instytut na Rzecz Ekorozwoju;
30. Instytut Metali Nieżelaznych w Gliwicach;
31. Instytut Ochrony rodowiska;
32. Instytut Chemii Przemysłowej im. Prof. Ignacego Mościckiego, Zakład Elektrochemii, Zespół
Utylizacji i Recyklingu Baterii;
33. POLSKA GRUPA RECYKLINGU PROEKO, ul. Sikorskiego 5, 05-119 Legionowo;
34. EKOLA Organizacja Odzysku S.A ;
35. DOL-EKO – Organizacja Odzysku S.A.;
36. EUROBAC Organizacja Odzysku S.A.;
37. Oiler Organizacja Odzysku S.A.;
38. Organizacja Odzysku i Recyklingu REBIS S.A.;
39. REBA Organizacja Odzysku S.A.;
40. ReEko Organizacja Odzysku S.A.;
41. ElektroEko Organizacja Odzysku Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego S.A.;
42. Orzeł Biały S.A.;
43. Baterpol Sp. z o.o. ;
44. Bolesław Recykling Sp. z o.o.;
45. MarcoLtd. Sp. z o.o.;
4
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1451
› Pobierz plik