eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o bateriach i akumulatorach

Rządowy projekt ustawy o bateriach i akumulatorach

projekt ustawy dotyczy zminimalizowania ujemnego wpływu baterii i akumulatorów oraz zużytych baterii i zużytych akumulatorów na środowisko przez redukcję ilości substancji niebezpiecznych w nich zawartych; właściwe zbieranie i recykling powstających z nich odpadów, jak również zharmonizowanie wymogów dotyczących zawartości metali ciężkich w bateriach i akumulatorach; wymogów dotyczących ich oznakowania oraz zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynku wewnętrznego i uniknięcia zniekształcenia konkurencji w obrębie Wspólnoty Europejskiej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1451
  • Data wpłynięcia: 2008-11-28
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o bateriach i akumulatorach
  • data uchwalenia: 2009-04-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 79, poz. 666

1451

Załączniki do rozporządzenia Ministra rodowiska
z dnia ....................... (poz. ...)
Załącznik nr 1


PODZIAŁ RODKÓW DOTACJI CELOWEJ NA PROWADZENIE PUBLICZNYCH
KAMPANII EDUKACYJNYCH NA TERENIE WOJEWÓDZTWA


1 . Wysokość środków dotacji celowej równa jest wysokości uzyskanych środków z opłaty za
wprowadzenie do obrotu baterii przenośnych lub akumulatorów przenośnych na terytorium
kraju w roku poprzednim powiększona o przychody z oprocentowania rachunków bankowych
i pomniejszona o dochody budżetu samorządu województw.
2. Wysokość dotacji celowej przekazywana do budżetu samorządów poszczególnych
województw oblicza się zgodnie ze wzorem:

Dc= D*w
gdzie:
Dc – wysokość środków dotacji celowej dla danego województwa;
D – podstawowa wysokość środków dotacji celowej przewidziana do rozdziału na
poszczególne województwa;
w – wskaźnik przydziału środków dotacji celowej.


WSKA NIKI PRZYDZIAŁU RODKÓW DOTACJI CELOWEJ DLA
POSZCZEGÓLNYCH WOJEWÓDZTW


Wskaźnik
Lp.
Województwo
w1)
0 1 2
1 Dolnośląskie 0,076
2 Kujawsko-pomorskie 0,054
3 Lubelskie
0,057
4 Lubuskie
0,026
5
Łódzkie 0,067
6 Małopolskie 0,086
7 Mazowieckie
0,136
8 Opolskie
0,027
9 Podkarpackie
0,055
10 Podlaskie
0,032
11 Pomorskie
0,058
12
ląskie 0,122
13
więtokrzyskie 0,034
14 Warmińsko-mazurskie 0,037
15 Wielkopolskie
0,089
16 Zachodniopomorskie
0,044

1) wskaźnik przydziału środków dotacji celowej obliczany jako wyrażony w procentach stosunek liczby ludności
w danym województwie do liczby ludności w całym kraju, w danym roku kalendarzowym, wg danych GUS.

2
Załącznik nr 2


SPOSÓB USTALANIA WYDATKÓW NA PROWADZENIE PUBLICZNYCH KAMPANII
EDUKACYJNYCH NA TERENIE WOJEWÓDZTWA.


Wysokość dotacji celowej przeznaczonej na prowadzenie publicznych kampanii
edukacyjnych, w poszczególnym województwie, odpowiednio w ilości:
1. 40% - przeznacza się na działania mające na celu podnoszenie stanu świadomości
ekologicznej społeczeństwa w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami w
postaci zużytych baterii i zużytych akumulatorów, w tym kampanie w środkach
masowego przekazu, ulotki i broszury informacyjne, plakaty, konkursy, konferencje
oraz imprezy o charakterze informacyjno-edukacyjnym;
2. 60% - przeznacza się na działania wspomagające osiągnięcie wysokiego poziomu
selektywnego zbierania zużytych baterii przenośnych i zużytych akumulatorów
przenośnych, w tym zakup odpowiedniej infrastruktury służącej do zbierania tych
odpadów, np. pojemników na zużyte baterie i zużyte akumulatory.

3
UZASADNIENIE


Projekt rozporządzenia Ministra rodowiska w sprawie sposób ustalania wydatków oraz
podziału środków dotacji celowej na prowadzenie publicznych kampanii edukacyjnych
stanowi wykonanie upoważnienia zwartego w art. 67 ust. 4 ustawy z dnia … o bateriach i
akumulatorach, wdrażającej w zakresie swojej regulacji dyrektywę 2006/66/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 26 września 2006 r. w sprawie baterii i akumulatorów oraz
zużytych baterii i akumulatorów oraz uchylająca dyrektywę 91/157/EWG.

Rozporządzenie ma na celu określenie sposobu ustalania wydatków oraz podziału
środków dotacji celowej na prowadzenie publicznych kampanii edukacyjnych
przeprowadzanych przez marszałka województwa jako zadanie zlecone z zakresu
administracji rządowej. Marszałkowie województw obowiązani będą do prowadzenia
odrębnych rachunków bankowych w celu gromadzenia i odpowiedniego przekazywania
wpływów z opłaty za wprowadzenie. Wpływy z tytułu opłaty za wprowadzenie, powiększone
o przychody z oprocentowania rachunków bankowych i pomniejszone o dochody budżetu
samorządu województwa w wysokości 5 %, będą następnie przekazywać na dochody budżetu
państwa. Kwota, która trafi do budżetu państwa będzie stanowić podstawę dotacji celowej, z
przeznaczeniem na organizowanie działań edukacyjnych na terenie województwa jako
zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej. Zakłada się, że podział dotacji celowej dla
poszczególnych województw będzie proporcjonalny do liczby mieszkańców w danym
województwie. Zależność ta będzie scharakteryzowana za pomocą odpowiednich
wskaźników, tzw. „wskaźników przydziału środków dotacji celowej”. Ponadto, w
rozporządzeniu określono również sposób ustalania wydatków na prowadzenie publicznych
kampanii edukacyjnych na terenie województwa, zgodnie z którym 40% przeznacza się na
działania mające na celu podnoszenie stanu świadomości ekologicznej społeczeństwa w
zakresie prawidłowego postępowania z odpadami w postaci zużytych baterii i zużytych
akumulatorów, a 60% przeznacza się na działania wspomagające osiągnięcie wysokiego
poziomu selektywnego zbierania zużytych baterii przenośnych i zużytych akumulatorów
przenośnych. Podział taki tłumaczy się faktem, iż działania wspomagające osiągnięcie
wysokiego poziomu selektywnego zbierania zużytych baterii przenośnych i zużytych
akumulatorów przenośnych, np. kupno pojemników na zużyte baterie i zużyte akumulatory,
jest z reguły większym wydatkiem niż np. zakup ulotek czy też broszur informacyjnych.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia będzie zamieszczony
na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa rodowiska.

4
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Projekt
rozporządzenia dotyczy marszałków województw oraz organów
odpowiedzialnych za przyznawanie dotacji celowych z budżetu państwa.


2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji

Projekt rozporządzenia zostanie przekazany w ramach konsultacji społecznych do:

1. Wojewodowie;
2. Marszałkowie Województw;
3. Główny Urząd Statystyczny;
4. Główny Inspektor Ochrony rodowiska;
5. Narodowy Fundusz Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej;
6. NSZZ
„Solidarność”;
7. Forum
Związków Zawodowych;
8. OPZZ;
9. Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego;
10. Państwowa Rada Ochrony rodowiska;
11. Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan;
12. Konfederacja Pracodawców Polskich;
13. Business Centre Club - Związek Pracodawców;
14. Związek Rzemiosła Polskiego;
15. Centrum Prawa Ekologicznego;
16. Polski Klub Ekologiczny;
17. Stowarzyszenie Producentów i Importerów Akumulatorów i Baterii w Polsce;
18. Stowarzyszenie Producentów i Importerów Baterii Małogabarytowych;
19. Stowarzyszenie Polskich Przedsiębiorców Gospodarki Odpadami;
20. Związek Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego Branży RTV i AGD;
21. Krajowa Izba Gospodarcza;
22. Izba Przemysłowo-Handlowa Gospodarki Złomem;
23. Hutnicza Izba Przemysłowo-Handlowa;
24. Izba Gospodarcza Metali Nieżelaznych;
25. Polska Izba Ekologii;
26. Ogólnopolska Izba Gospodarcza Recyklingu;
27. Polska Izba Gospodarki Odpadami;
28. Krajowa Izba Gospodarki Odpadami;
29. Instytut na Rzecz Ekorozwoju;
30. Instytut Metali Nieżelaznych w Gliwicach;
31. Instytut Ochrony rodowiska;
32. Instytut Chemii Przemysłowej im. Prof. Ignacego Mościckiego, Zakład Elektrochemii, Zespół
Utylizacji i Recyklingu Baterii;
33. POLSKA GRUPA RECYKLINGU PROEKO, ul. Sikorskiego 5, 05-119 Legionowo;
34. EKOLA Organizacja Odzysku S.A ;
35. DOL-EKO – Organizacja Odzysku S.A.;
36. EUROBAC Organizacja Odzysku S.A.;
37. Oiler Organizacja Odzysku S.A.;
38. Organizacja Odzysku i Recyklingu REBIS S.A.;
39. REBA Organizacja Odzysku S.A.;
40. ReEko Organizacja Odzysku S.A.;
41. ElektroEko Organizacja Odzysku Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego S.A.;
42. Orzeł Biały S.A.;
43. Baterpol Sp. z o.o. ;
44. Bolesław Recykling Sp. z o.o.;
45. MarcoLtd. Sp. z o.o.;
46. Dolnośląska Korporacja Ekologiczna Sp. z o. o.


5

Projekt zostanie także zamieszczony na stronie internetowej Ministerstwa rodowiska
oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.

Wyniki przeprowadzonych konsultacji społecznych zostaną zamieszczone na stronie
internetowej Ministerstwa rodowiska oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.


3. Przedstawienie wyników analizy wpływu aktu normatywnego na:
a) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorz du terytorialnego
Brak wpływu.
b) rynek pracy
Brak wpływu.
c) konkurencyjno ć gospodarki i przedsiębiorczo ć, w tym funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Brak wpływu.
d) sytuację i rozwój regionalny
Brak wpływu.
e) ochronę rodowiska
Brak wpływu.

4. Wskazanie źródeł finansowania, zwłaszcza jeżeli projekt poci ga za sob
obci żenie budżetu państwa lub budżetów jednostek samorz du terytorialnego

Opłata za wprowadzanie do obrotu baterii przenośnych lub akumulatorów przenośnych na
terytorium kraju.



27/11/BS

6
strony : 1 ... 40 ... 49 . [ 50 ] . 51 ... 53

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: