Rządowy projekt ustawy o bateriach i akumulatorach
projekt ustawy dotyczy zminimalizowania ujemnego wpływu baterii i akumulatorów oraz zużytych baterii i zużytych akumulatorów na środowisko przez redukcję ilości substancji niebezpiecznych w nich zawartych; właściwe zbieranie i recykling powstających z nich odpadów, jak również zharmonizowanie wymogów dotyczących zawartości metali ciężkich w bateriach i akumulatorach; wymogów dotyczących ich oznakowania oraz zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynku wewnętrznego i uniknięcia zniekształcenia konkurencji w obrębie Wspólnoty Europejskiej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1451
- Data wpłynięcia: 2008-11-28
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o bateriach i akumulatorach
- data uchwalenia: 2009-04-24
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 79, poz. 666
1451
46. Dolnośląska Korporacja Ekologiczna Sp. z o. o.
Projekt
zostanie
także zamieszczony na stronie internetowej Ministerstwa rodowiska
oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.
Wyniki przeprowadzonych konsultacji społecznych zostaną zamieszczone na stronie
internetowej Ministerstwa rodowiska oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.
3. Przedstawienie wyników analizy wpływu aktu normatywnego na:
a) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorz du terytorialnego
Brak wpływu.
b) rynek pracy
Brak wpływu.
c) konkurencyjno ć gospodarki i przedsiębiorczo ć, w tym funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Brak wpływu.
d) sytuację i rozwój regionalny
Brak wpływu.
e) ochronę rodowiska
Brak wpływu.
4. Wskazanie źródeł finansowania, zwłaszcza jeżeli projekt poci ga za sob
obci żenie budżetu państwa lub budżetów jednostek samorz du terytorialnego
Nie dotyczy.
21/11/BS
6
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA RODOWISKA1)
z dnia
w sprawie wysoko ci stawek opłaty za wprowadzenie do obrotu
baterii przeno nych lub akumulatorów przeno nych na terytorium kraju
Na podstawie art. 41 ust. 3 ustawy z dnia .... o bateriach i akumulatorach (Dz. U. Nr ..., poz.
...) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Rozporządzenie określa wysokość stawek opłaty za wprowadzenie do obrotu
baterii przenośnych lub akumulatorów przenośnych na terytorium kraju.
2. Wysokość stawek opłaty za wprowadzenie do obrotu baterii przenośnych lub
akumulatorów przenośnych na terytorium kraju, o której mowa w ust. 1, określa załącznik do
rozporządzenia.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister rodowiska
1) Minister rodowiska kieruje działem administracji rządowej – środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra rodowiska (Dz.U. Nr 216, poz. 1606).
1
Załącznik do rozporządzenia
Ministra rodowiska z dnia … (poz. …)
WYSOKOŚĆ STAWEK OPŁAT ZA WPROWADZANIE DO OBROTU
BATERII PRZENOŚNYCH LUB AKUMULATORÓW PRZENOŚNYCH NA TERYTORIUM KRAJU
Stawka za wprowadzanie do obrotu baterii
Wprowadzane
przenośnych i akumulatorów przenośnych
Lp.
baterie i
[zł/szt.]
akumulatory
do 150 g
powyżej 150 g
0 1
2
3
1 pierwotne
0,05 0,1
2 guzikowe
3 wtórne
0,03
0,04
2
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Ministra rodowiska w sprawie wysokości stawek opłaty za
wprowadzenie do obrotu baterii przenośnych lub akumulatorów przenośnych stanowi
wykonanie upoważnienia zwartego w art. 41 ust. 3 ustawy z dnia … o bateriach i
akumulatorach, wdrażającej w zakresie swojej regulacji dyrektywę 2006/66/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 26 września 2006 r. w sprawie baterii i akumulatorów oraz
zużytych baterii i akumulatorów oraz uchylająca dyrektywę 91/157/EWG.
Celem projektu rozporządzenia jest określenie wysokości stawek opłaty za
wprowadzenie do obrotu baterii przenośnych i akumulatorów przenośnych, uwzględniając ich
wpływ na środowisko, przewidywany okres przydatności do użycia oraz rodzaj użytych
substancji chemicznych. Zgodnie z obowiązkiem zawartym w ustawie przedsiębiorcy
wprowadzający do obrotu baterie przenośne lub akumulatory przenośne są obowiązani do
ponoszenia z tego tytułu opłaty za wprowadzenie do obrotu, w terminie do końca lutego roku
kalendarzowego następującego po roku, którego opłata dotyczy, na odrębny rachunek
bankowy urzędu marszałkowskiego właściwego ze względu na siedzibę wprowadzającego
baterie przenośne lub akumulatory przenośne. Podstawę obliczenia wysokości opłaty za
wprowadzenie stanowi liczba wprowadzonych do obrotu baterii przenośnych i akumulatorów
przenośnych wyrażona w sztukach. Stawki opłat zróżnicowano ze względu na masę
wprowadzanych do obrotu baterii i akumulatorów, ustanawiając dla baterii przenośnych i
akumulatorów przenośnych o masie powyżej 150 g wyższą opłatę w stosunku do baterii i
akumulatorów o masie do 150 g. Ponadto, kierując się długością życia wprowadzanych do
obrotu baterii i akumulatorów, dla baterii i akumulatorów wtórnych, które dłużej funkcjonują
na rynku jako produkt a co się z tym wiąże powstaje z nich mniej odpadów, jak również
mniej zużywanych jest surowców do ich produkcji, w projekcie przewidziano niższą stawkę.
Ma to zachęcić wprowadzających baterie lub akumulatory do wprowadzania tego rodzaju
baterii i akumulatorów, które są mniej szkodliwe dla środowiska.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w
procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia będzie
zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa rodowiska.
3
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Projekt rozporządzenia dotyczy podmiotów wprowadzających do obrotu baterie
przenośne lub akumulatory przenośne.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Projekt
rozporządzenia zostanie przekazany w ramach konsultacji społecznych do
podmiotów związanych z gospodarką odpadami, stowarzyszeń zrzeszających
przedsiębiorców oraz związków zawodowych wskazanych poniżej:
1. Wojewodowie;
2. Marszałkowie Województw;
3. Główny Urząd Statystyczny;
4. Główny Inspektor Ochrony rodowiska;
5. Narodowy Fundusz Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej;
6. NSZZ
„Solidarność”;
7. Forum
Związków Zawodowych;
8. OPZZ;
9. Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego;
10. Państwowa Rada Ochrony rodowiska;
11. Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan;
12. Konfederacja Pracodawców Polskich;
13. Business Centre Club - Związek Pracodawców;
14. Związek Rzemiosła Polskiego;
15. Centrum Prawa Ekologicznego;
16. Polski Klub Ekologiczny;
17. Stowarzyszenie Producentów i Importerów Akumulatorów i Baterii w Polsce;
18. Stowarzyszenie Producentów i Importerów Baterii Małogabarytowych;
19. Stowarzyszenie Polskich Przedsiębiorców Gospodarki Odpadami;
20. Związek Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego Branży RTV i AGD;
21. Krajowa Izba Gospodarcza;
22. Izba Przemysłowo-Handlowa Gospodarki Złomem;
23. Hutnicza Izba Przemysłowo-Handlowa;
24. Izba Gospodarcza Metali Nieżelaznych;
25. Polska Izba Ekologii;
26. Ogólnopolska Izba Gospodarcza Recyklingu;
27. Polska Izba Gospodarki Odpadami;
28. Krajowa Izba Gospodarki Odpadami;
29. Instytut na Rzecz Ekorozwoju;
30. Instytut Metali Nieżelaznych w Gliwicach;
31. Instytut Ochrony rodowiska;
32. Instytut Chemii Przemysłowej im. Prof. Ignacego Mościckiego, Zakład Elektrochemii, Zespół
Utylizacji i Recyklingu Baterii;
33. POLSKA GRUPA RECYKLINGU PROEKO, ul. Sikorskiego 5, 05-119 Legionowo;
34. EKOLA Organizacja Odzysku S.A ;
35. DOL-EKO – Organizacja Odzysku S.A.;
36. EUROBAC Organizacja Odzysku S.A.;
37. Oiler Organizacja Odzysku S.A.;
38. Organizacja Odzysku i Recyklingu REBIS S.A.;
39. REBA Organizacja Odzysku S.A.;
40. ReEko Organizacja Odzysku S.A.;
41. ElektroEko Organizacja Odzysku Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego S.A.;
42. Orzeł Biały S.A.;
43. Baterpol Sp. z o.o. ;
44. Bolesław Recykling Sp. z o.o.;
45. MarcoLtd. Sp. z o.o.;
46. Dolnośląska Korporacja Ekologiczna Sp. z o. o.
4
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1451
› Pobierz plik