eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o bateriach i akumulatorach

Rządowy projekt ustawy o bateriach i akumulatorach

projekt ustawy dotyczy zminimalizowania ujemnego wpływu baterii i akumulatorów oraz zużytych baterii i zużytych akumulatorów na środowisko przez redukcję ilości substancji niebezpiecznych w nich zawartych; właściwe zbieranie i recykling powstających z nich odpadów, jak również zharmonizowanie wymogów dotyczących zawartości metali ciężkich w bateriach i akumulatorach; wymogów dotyczących ich oznakowania oraz zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynku wewnętrznego i uniknięcia zniekształcenia konkurencji w obrębie Wspólnoty Europejskiej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1451
  • Data wpłynięcia: 2008-11-28
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o bateriach i akumulatorach
  • data uchwalenia: 2009-04-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 79, poz. 666

1451

opłaty, z zastrzeżeniem że nie stanowi kosztu uzyskania przychodów poniesienie wydatku
w postaci uiszczenia dodatkowej opłaty produktowej. Dodatkowo, w celu umożliwienia
gromadzenia i wykorzystania dochodów uzyskiwanych z opłat rejestrowych za wpis do
rejestru prowadzonego przez Głównego Inspektora Ochrony rodowiska oraz przeznaczeniu
tych dochodów na sfinansowanie wydatków bieżących i inwestycyjnych związanych
z prowadzeniem rejestru, konieczne jest dokonanie zmian w ustawie z dnia 30 czerwca 2005 r.
o finansach publicznych.

3.15. Przepisy przejściowe, dostosowujące i końcowe

Artykuł 26 ust. 1 dyrektywy 2006/66/WE przewiduje obowiązek wdrożenia jej
postanowień do dnia 26 września 2008 r. Uwzględniając tę regulację oraz fakt, iż polskie
prawodawstwo nie jest w pełni zgodne z przepisami dyrektywy 2006/66/WE
(w szczególności w zakresie zasad stosowania substancji niebezpiecznych w bateriach
i akumulatorach, zasad projektowania urządzeń zasilanych bateriami i akumulatorami, a także
docelowych poziomów zbierania i poziomów efektywności recyklingu zużytych baterii i
akumulatorów), uchwalenie projektowanej ustawy jest niezbędne dla wypełnienia
zobowiązań wynikających z członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej.
Rozdział 15 projektu normuje zatem wpływ projektowanej ustawy na stosunki powstałe pod
działaniem przepisów dotychczasowych oraz określa termin jej wejścia w życie.

Dotychczas przedsiębiorcy wprowadzający do obrotu baterie i akumulatory podlegali
przepisom ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie
gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej.
Niniejszy projekt ustawy całkowicie reguluje obowiązki tej grupy przedsiębiorców. Po jej
uchwaleniu i wejściu w życie, w dniu 1 stycznia 2010 r. zostaną uchylone przepisy ustawy o
obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o
opłacie produktowej i opłacie depozytowej w zakresie baterii i akumulatorów. Termin ten
wynika z konieczności dostosowania do wymagań przepisów projektu ustawy, w tym
reorganizacji funkcjonującego do tej pory systemu zbierania zużytych baterii i zużytych
akumulatorów, utworzenia i prawidłowego funkcjonowania rejestru oraz prowadzenia
odpowiedniej ewidencji dotyczącej ilości zebranych odpadów. Dotyczy to przede wszystkim
prowadzenia ewidencji wprowadzanych baterii i akumulatorów, jak również uiszczania opłaty
za wprowadzenie oraz obowiązek osiągania wymaganych poziomów zbierania, a w
przypadku ich nieosiągnięcia uiszczanie opłaty produktowej. Ponadto uchylony zostanie art.

37
41 ustawy o odpadach oraz zostaną dodane niezbędne zmiany przepisów o zużytym sprzęcie
elektrycznym i elektronicznym.

Dodatkowo,
mając na uwadze konieczność zapewnienia adresatom projektowanej
ustawy właściwego okresu na dostosowanie się do nowych regulacji prawnych w
przedmiotowym zakresie, proponuje się z jednej strony, aby przedsiębiorca, który wykonuje
działalność gospodarczą w zakresie wprowadzania do obrotu baterii i akumulatorów, był
obowiązany do złożenia Głównemu Inspektorowi Ochrony rodowiska wniosku o wpis do
rejestru, w terminie do dnia 30 września 2009 r., z drugiej zaś, aby prowadzący zakład
przetwarzania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów był obowiązany do dostosowania
tego zakładu do wymagań wynikających z przepisów projektowanej ustawy, odpowiednio w
terminie 1 stycznia 2009 r. w przypadku prowadzących zakład przetwarzania zużytych baterii
samochodowych kwasowo-ołowiowych, zużytych akumulatorów samochodowych kwasowo-
-ołowiowych, zużytych baterii przemysłowych kwasowo-ołowiowych lub zużytych
akumulatorów przemysłowych kwasowo-ołowiowych, które już w chwili obecnej zapewniają
spełnienie wymagań określonych w dyrektywie 2006/66/WE, oraz 26 września 2011 r. dla
pozostałych zakładów.
W związku z powyższym również niektóre obowiązki organów administracji
publicznej w zakresie kontroli przedsiębiorców oraz odpowiedniego gospodarowania
wpływami z ww. opłat zostały objęte vacatio legis.
Ponadto wprowadzono przepis przejściowy pozwalający na dofinansowanie badań
laboratoryjnych na zawartość metali ciężkich w bateriach lub akumulatorach zlecanych przez
Inspekcję Handlową z przychodów Narodowego Funduszu Ochrony rodowiska
i
Gospodarki Wodnej do czasu, kiedy będą dostępne środki na finansowanie badań
laboratoryjnych z opłat za wprowadzenie baterii i akumulatorów.
Projekt ustawy został przedstawiony Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu
Terytorialnego.
Wstępna opinia wykazuje, iż projekt ustawy o bateriach i akumulatorach jest zgodny
z przepisami Unii Europejskiej, tj. z dyrektywą 2006/66/WE Parlamentu Europejskiego
i Rady z dnia 6 września 2006 r. w sprawie baterii i akumulatorów oraz zużytych baterii
i akumulatorów oraz uchylającej dyrektywę 91/157/EWG (Dz. Urz. UE L 266 z 26.09.2006,
str. 1).

Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt ustawy został zamieszczony
na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa rodowiska.

38
Projekt ustawy zostanie poddany notyfikacji ze względu na wprowadzone instrumenty
finansowe.
Zarejestrowano dwa zgłoszenia zainteresowania pracami nad projektem ustawy
w trybie przepisów o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa, które zostały
przesłane w dniu 20 listopada 2007 r. przez Związek Importerów i Producentów Sprzętu
Elektrycznego i Elektronicznego Branży RTV i TV i w dniu 22 września 2008 r. przez Oiler
Organizacja Odzysku S.A.



39
OCENA SKUTKÓW REGULACJI


1. Cel wprowadzenia regulacji

Projekt ustawy o bateriach i akumulatorach ma na celu transpozycję wymagań dyrektywy
2006/66/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 września 2006 r. w sprawie baterii i
akumulatorów oraz zużytych baterii i akumulatorów oraz uchylającej dyrektywę 91/157/EWG
(Dz. Urz. UE L 266 z 26.09.2006, str. 1) do krajowego porządku prawnego.

2. Podmioty, na które będzie oddziaływać regulacja

Projekt ustawy o bateriach i akumulatorach swoją regulacją obejmuje:
1) użytkowników końcowych,
2) przedsiębiorców wprowadzających baterie lub akumulatory,
3) zbierających zużyte baterie lub zużyte akumulatory,
4) sprzedawców detalicznych i hurtowych baterii lub akumulatorów,
5) prowadzących zakłady przetwarzania zużytych baterii lub zużytych
akumulatorów,
6) Inspekcję Ochrony rodowiska,
7) Inspekcję Handlową,
8) marszałków województw.

Szacuje się, że w chwili obecnej na rynku polskim funkcjonuje około
1.000 przedsiębiorców wprowadzających do obrotu baterie lub akumulatory oraz około
250 podmiotów zbierających zużyte baterie lub zużyte akumulatory, jak również 6 zakładów
przetwarzania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów, w których są prowadzone procesy
recyklingu i odzysku tych odpadów.

3. Konsultacje
społeczne

Projekt ustawy został rozesłany do następujących podmiotów:
1) wojewodowie,
2) marszałkowie województw,

40
3) prezydenci miast: Białystok, Bydgoszcz, Gdańsk, Gorzów Wielkopolski, Katowice,
Kielce, Kraków, Lublin, Łódź, Olsztyn, Opole, Poznań, Rzeszów, Szczecin, Toruń,
Warszawa, Wrocław, Zielona Góra,
4) Główny Urząd Statystyczny,
5) Główny Inspektor Ochrony rodowiska,
6) Narodowy Fundusz Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej,
7) NSZZ „Solidarność”,
8) Forum Związków Zawodowych,
9) OPZZ,
10) Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego,
11) Państwowa Rada Ochrony rodowiska,
12) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan,
13) Konfederacja Pracodawców Polskich,
14) Business Centre Club – Związek Pracodawców,
15) Związek Rzemiosła Polskiego,
16) Centrum Prawa Ekologicznego,
17) Polski Klub Ekologiczny,
18) Stowarzyszenie Producentów i Importerów Akumulatorów i Baterii w Polsce,
19) Stowarzyszenie Producentów i Importerów Baterii Małogabarytowych,
20) Stowarzyszenie Polskich Przedsiębiorców Gospodarki Odpadami,
21) Krajowa Izba Gospodarcza,
22) Izba Przemysłowo-Handlowa Gospodarki Złomem,
23) Hutnicza Izba Przemysłowo-Handlowa,
24) Izba Gospodarcza Metali Nieżelaznych,
25) Polska Izba Ekologii,
26) Ogólnopolska Izba Gospodarcza Recyklingu,
27) Polska Izba Gospodarki Odpadami,
28) Krajowa Izba Gospodarki Odpadami,
29) Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji,
30) Instytut na Rzecz Ekorozwoju,
31) Instytut Metali Nieżelaznych w Gliwicach,
32) Instytut Ochrony rodowiska,
33) Politechnika Warszawska, Instytut Systemów Inżynierii rodowiska,
34) EKOLA Organizacja Odzysku S.A.,

41
strony : 1 ... 10 ... 20 . [ 21 ] . 22 ... 30 ... 53

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: