eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o bateriach i akumulatorach

Rządowy projekt ustawy o bateriach i akumulatorach

projekt ustawy dotyczy zminimalizowania ujemnego wpływu baterii i akumulatorów oraz zużytych baterii i zużytych akumulatorów na środowisko przez redukcję ilości substancji niebezpiecznych w nich zawartych; właściwe zbieranie i recykling powstających z nich odpadów, jak również zharmonizowanie wymogów dotyczących zawartości metali ciężkich w bateriach i akumulatorach; wymogów dotyczących ich oznakowania oraz zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynku wewnętrznego i uniknięcia zniekształcenia konkurencji w obrębie Wspólnoty Europejskiej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1451
  • Data wpłynięcia: 2008-11-28
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o bateriach i akumulatorach
  • data uchwalenia: 2009-04-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 79, poz. 666

1451

wysokości tej opłaty stanowiłaby ilość wprowadzonych do obrotu baterii przenośnych
i akumulatorów przenośnych wyrażona w sztukach. Opłata za wprowadzenie będzie
wnoszona na rachunek bankowy urzędu marszałkowskiego. Opłata ta została wprowadzona
zgodnie z art. 9 dyrektywy 2006/66/WE, który umożliwia państwom członkowskim
stosowanie różnych instrumentów ekonomicznych. Opłata za wprowadzenie będzie
przeznaczona zgodnie z art. 16 ust. 3 dyrektywy 2006/66/WE głównie na zadania związane
z prowadzeniem publicznych kampanii informacyjnych na temat zbierania, przetwarzania
i recyklingu wszelkich baterii przenośnych i akumulatorów przenośnych. Przepływ środków
Wprowadzający baterie przeno ne lub
akumulatory przeno ne
opłata rejestrowa
i opłata roczna

finansowanie na
GIOŚ
Rejestr
Zbierający zużyte
podstawie umowy
baterie lub zużyte
akumulatory
opłata produktowa
-20%
Marszałek
Narodowy Fundusz Ochrony
finansowanie na
województwa
Środowiska i Gospodarki Wodnej
Zakład
podstawie umowy
przetwarzania
zużytych baterii lub
zużytych
opłata za
akumulatorów
wprowadzenie
-5%
Marszałek
Budżet państwa
województwa
Publiczne kampanie
edukacyjne na terenie
województwa
Rys. 7. Schemat przepływu środków finansowych do ustawy o bateriach i akumulatorach – baterie przenośne i akumulatory
przenośne.
finansowych przedstawiono na rys. 7, 8 i 9.



27


Wprowadzający baterie samochodowe, akumulatory samochodowe, baterie
przemysłowe lub akumulatory przemysłowe
finansowanie na
Zakład przetwarzania zużytych
podstawie umowy
baterii lub zużytych
akumulatorów
opłata rejestrowa
i opłata roczna

GIOŚ
Rejestr
Inne porozumienia regulujące
organizowanie
i finansowanie systemu zbierania,
przetwarzania, recyklingu oraz
unieszkodliwiania
Rys. 8. Schemat przepływu środków finansowych do ustawy o bateriach i akumulatorach – baterie samochodowe i
akumulatory samochodowe oraz baterie przemysłowe i akumulatory przemysłowe.



28
Wprowadzający baterie kwasowo-ołowiowe
lub akumulatory kwasowo-ołowiowe
finansowanie na
podstawie umowy

Zakład przetwarzania zużytych
baterii lub zużytych
opłata rejestrowa
akumulatorów
i opłata roczna
GIOŚ
Rejestr
Inne porozumienia regulujące
organizowanie
i finansowanie systemu zbierania,
przetwarzania, recyklingu oraz
unieszkodliwiania
nieodebrana opłata
Sprzedawca detaliczny baterii kwasowo-
depozytowa
Marszałek
-20%
Narodowy Fundusz
-ołowiowych lub akumulatorów kwasowo-
województwa
Ochrony Środowiska i
-ołowiowych
Gospodarki Wodnej
Rys. 9. Schemat przepływu środków finansowych do ustawy o bateriach i akumulatorach – baterie kwasowo-
-ołowiowe i akumulatory kwasowo-ołowiowe.


3.7. Obowiązki użytkownika końcowego

Transpozycja
postanowień dyrektywy 2006/66/WE nie byłaby pełna w przypadku
pominięcia przez przepisy projektu obowiązków użytkowników końcowych. W związku
z tym przepisy rozdziału 7 projektu przewidują następujące rozwiązania prawne w tym
zakresie.

Po pierwsze, zakazuje się umieszczania zużytych baterii i zużytych akumulatorów z
innymi odpadami. Należy przy tym zaznaczyć, że użytkownik końcowy może zbierać łącznie
różne rodzaje baterii przenośnych i akumulatorów przenośnych.

Po drugie, użytkownik końcowy ma być obowiązany do przekazania zużytych baterii
przenośnych i zużytych akumulatorów przenośnych, w tym baterii i akumulatorów, które nie
mogą stanowić już źródła energii, do miejsc odbioru lub do punktów zbierania.

Zgodnie z art. 8 dyrektywy 2006/66/WE działania te nie pociągają za sobą żadnych
kosztów dla użytkowników tych baterii, jak również nie wprowadzają obowiązku zakupu
nowej baterii lub akumulatora.


29

3.8. Obowiązki podmiotu prowadzącego miejsce odbioru

Zgodnie z pkt 5 preambuły do dyrektywy 2006/66/WE jednym z jej celów jest
promowanie wysokiego poziomu zbierania zużytych baterii przenośnych i zużytych
akumulatorów przenośnych oraz aktywnego udziału użytkowników końcowych w procesie
ich zbierania. Realizacja tego celu następować ma przez wprowadzenie odpowiednich
systemów zbierania zużytych baterii przenośnych i zużytych akumulatorów przenośnych,
przy czym systemy te muszą uwzględniać gęstość zaludnienia w taki sposób, aby
umożliwiały użytkownikom końcowym pozbywanie się zużytych baterii przenośnych i
zużytych akumulatorów przenośnych w łatwo dostępnym miejscu zbierania położonym w ich
najbliższej okolicy (art. 8 ust. 1 lit. a dyrektywy 2006/66/WE).
W myśl pkt 13 preambuły do dyrektywy 2006/66/WE selektywne zbieranie zużytych
baterii przenośnych i zużytych akumulatorów przenośnych musi być „dogodne i nieodpłatne”
dla użytkowników końcowych. Realizacja tego zadania w zakresie braku obciążeń
finansowych po stronie użytkowników końcowych, stosownie do art. 8 ust. 1 lit. b i c
dyrektywy 2006/66/WE, powinna polegać na tym, że:
1) dystrybutorzy dostarczający baterie przenośne lub akumulatory przenośne powinni
być zobowiązani do nieodpłatnego odbierania zużytych baterii przenośnych i zużytych
akumulatorów przenośnych,
2) systemy muszą być tak skonstruowane, aby nie pociągały za sobą żadnych kosztów
dla użytkowników końcowych pozbywających się zużytych baterii przenośnych
i zużytych akumulatorów przenośnych ani nie wprowadzały obowiązku zakupu nowej
baterii i akumulatora.
Ponadto, zgodnie z art. 16 ust. 1 lit. a dyrektywy 2006/66/WE, wszystkie koszty netto
wynikające ze zbierania, przetwarzania i recyklingu wszystkich zużytych baterii przenośnych
i zużytych akumulatorów przenośnych, zebranych zgodnie z art. 8 ust. 1 i 2 dyrektywy
2006/66/WE, ponosić mają producenci lub działające w ich imieniu inne podmioty.
Uwzględniając powyższe postanowienia dyrektywy 2006/66/WE, formułując przepisy
rozdziału 8, główny nacisk w ustawie położono na zorganizowanie systemu zbierania
zużytych baterii przenośnych i zużytych akumulatorów przenośnych, gdyż są to odpady małe
o znaczącym stopniu rozproszenia. Miejscami odbioru są wyznaczone części w obiekcie
władanym przez podmiot, którego podstawowa działalność nie polega na gospodarowaniu
odpadami, w rozumieniu ustawy o odpadach, do którego użytkownik końcowy może oddać

30
zużyte baterie przenośne i zużyte akumulatory przenośne. Miejscami odbioru są punkty
handlowe o powierzchni powyżej 25 m2, w których odbywa się handel detaliczny, obiekty
handlowe, gdzie prowadzony jest handel hurtowy, oraz punkty serwisowe. Miejscami odbioru
mogą być również m.in. szkoły i placówki oświatowe, o których mowa w ustawie z dnia
19 lutego 2004 r. o systemie informacji oświatowej (Dz. U. Nr 49, poz. 463, z późn. zm.),
kulturalno-oświatowe oraz siedziby urzędów i instytucji, jeżeli mają zawartą umowę ze
zbierającym zużyte baterie lub zużyte akumulatory, które uczestniczą w systemie zbierania
zużytych baterii i zużytych akumulatorów i które zostały już wskazane w rozporządzeniu
Ministra Gospodarki z dnia 23 grudnia 2003 r. w sprawie rodzajów odpadów, których
zbieranie lub transport nie wymagają zezwolenia na prowadzenie działalności (Dz. U.
z 2004 r. Nr 16, poz. 154, z późn. zm.). Wówczas będą one nieodpłatnie przyjmować od
użytkowników końcowych niebędących przedsiębiorcami selektywnie zebrane zużyte baterie
przenośne i zużyte akumulatory przenośne. W każdym przypadku użytkownicy końcowi,
oddający zużyte baterie przenośne i zużyte akumulatory przenośne, nie ponoszą żadnych
kosztów z tym związanych, jak również nie mają obowiązku zakupu nowych baterii
i akumulatorów. Ponadto podmioty posiadające miejsce odbioru, zgodnie z tym samym
artykułem dyrektywy, są zwolnione z obowiązku posiadania zezwolenia na prowadzenie
działalności w zakresie zbierania odpadów oraz działalności w zakresie transportu odpadów,
o których mowa w art. 28 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach oraz z obowiązku
zgłoszenia do rejestru prowadzonego przez starostę, o którym mowa w art. 33 ust. 5 ustawy
z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach.

3.9. Opłata depozytowa oraz obowiązki sprzedawcy detalicznego baterii

kwasowo-ołowiowych lub akumulatorów kwasowo-ołowiowych

Opierając się na dotychczasowych doświadczeniach wynikających ze stosowania
ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami
oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej, proponuje się utrzymanie w polskim
ustawodawstwie opłaty depozytowej jako instrumentu ekonomicznego, mającego na celu
osiągnięcie celów dyrektywy 2006/66/WE w zakresie zbierania zużytych baterii
samochodowych kwasowo-ołowiowych, zużytych akumulatorów samochodowych kwasowo-
-ołowiowych, zużytych baterii przemysłowych kwasowo-ołowiowych oraz zużytych
akumulatorów przemysłowych kwasowo-ołowiowych. Tak więc, w myśl projektu,
sprzedawca detaliczny tych baterii lub akumulatorów byłby obowiązany do pobrania od

31
strony : 1 ... 10 ... 18 . [ 19 ] . 20 ... 30 ... 53

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: