eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o bateriach i akumulatorach

Rządowy projekt ustawy o bateriach i akumulatorach

projekt ustawy dotyczy zminimalizowania ujemnego wpływu baterii i akumulatorów oraz zużytych baterii i zużytych akumulatorów na środowisko przez redukcję ilości substancji niebezpiecznych w nich zawartych; właściwe zbieranie i recykling powstających z nich odpadów, jak również zharmonizowanie wymogów dotyczących zawartości metali ciężkich w bateriach i akumulatorach; wymogów dotyczących ich oznakowania oraz zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynku wewnętrznego i uniknięcia zniekształcenia konkurencji w obrębie Wspólnoty Europejskiej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1451
  • Data wpłynięcia: 2008-11-28
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o bateriach i akumulatorach
  • data uchwalenia: 2009-04-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 79, poz. 666

1451

rozdziału 5 projektu określają obowiązki ewidencyjno-sprawozdawcze wprowadzającego
baterie lub akumulatory, co przedstawiono na rys. 4, 5 i 6. Wprowadzający baterie lub
akumulatory może również przekazać innym podmiotom obowiązek dotyczący sporządzania
i przekazywania sprawozdań. Należy przy tym zauważyć, iż odpowiedzialność za prawidłową
realizację obowiązków, mimo że ich wykonanie zostało przekazane innym podmiotom,
będzie spoczywać na wprowadzającym baterie lub akumulatory.
Ponadto wprowadzający baterie lub akumulatory może wprowadzać tylko
oznakowane baterie i akumulatory, zgodnie w wymogami niniejszej ustawy. Przepis ten
realizuje postanowienia art. 6 dyrektywy 2006/66/WE.


22
Wprowadzający baterie przenośne lub
akumulatory przenośne
Zbierający zużyte baterie lub zużyte
akumulatory
roczne sprawozdanie o rodzaju, ilo ci i masie
wprowadzonych do obrotu baterii przeno nych lub
do 31 stycznia
do 31 stycznia
sprawozdanie o masie zebranych zużytych baterii
akumulatorów przeno nych (art. 32 ust. 2)
przeno nych lub zużytych akumulatorów
przeno nych (art. 60 ust. 3)
roczne sprawozdanie o osiągniętych poziomach
do 31 stycznia
zbierania (art. 33 ust. 1)
do 31 stycznia
Prowadzący zakład przetwarzania
wykaz zakładów przetwarzania (art. 34 ust. 4)
sprawozdanie o (art. 65 ust. 5):
roczne sprawozdanie o wysoko ci należnej opłaty
do końca lutego
do 31 stycznia
1.
rodzaju i masie przyjętych do przetwarzania
produktowej (art. 38 ust. 3)
zużytych baterii i zużytych akumulatorów,
2. rodzaju i masie przetworzonych zużytych baterii i
roczne sprawozdanie o wysoko ci należnej opłaty za
do końca lutego
zużytych akumulatorów,
wprowadzenie (art. 42 ust. 3)
3. osiągniętych poziomach recyklingu
WIO
raport z wynikami kontroli przedsiębiorców
wpisanych do rejestru (art. 74 ust. 1)
Marszałek województwa
do końca lutego
do 31 marca
wprowadza dane ze sprawozdań i wykazów (art. 71 ust. 2)
sprawozdanie o przeprowadzonych publicznych kampaniach
edukacyjnych (art. 68 ust. 1 i art. 70 ust. 1)
GIO
Baza danych
roczny raport o funkcjonowaniu systemu
gospodarki bateriami i akumulatorami
oraz zużytymi bateriami i zużytymi
30 dni od zatwierdzenia
akumulatorami (art. 74 ust. 2)
przez wojewodę
Wojewoda
do 30 kwietnia
M
do 26 czerwca
KE
Rys. 4. Schemat sprawozdawczości do ustawy o bateriach i akumulatorach – baterie przenośne i akumulatory przenośne.
23
Wprowadzający baterie samochodowe, akumulatory samochodowe,
Prowadzący zakład przetwarzania
baterie przemysłowe lub akumulatory przemysłowe
sprawozdanie o (art. 65 ust. 5):
roczne sprawozdanie o rodzaju, ilo ci i
1. rodzaju i masie przyjętych do
masie wprowadzonych do obrotu baterii lub
do 31 stycznia
do 31 stycznia
przetwarzania zużytych baterii i zużytych
akumulatorów (art. 32 ust. 2)
akumulatorów,
do 31 stycznia
2. rodzaju i masie przetworzonych zużytych
wykaz zakładów przetwarzania (art. 34
baterii i zużytych akumulatorów,
ust. 4)
3. osiągniętych poziomach recyklingu
WIO
raport z wynikami kontroli
przedsiębiorców wpisanych do
Marszałek województwa
rejestru (art. 74 ust. 1)
wprowadza dane ze sprawozdań i
wykazów (art. 71 ust. 2)
do końca lutego
do 31 marca
GIO
Baza danych
roczny raport o funkcjonowaniu systemu
gospodarki bateriami i akumulatorami
oraz zużytymi bateriami i zużytymi
akumulatorami (art. 74 ust. 2)
do 30 kwietnia
M
do 26 czerwca
KE
Rys. 5. Schemat sprawozdawczości do ustawy o bateriach i akumulatorach – baterie samochodowe i akumulatory
samochodowe oraz baterie przemysłowe i akumulatory przemysłowe.


24
Wprowadzający baterie kwasowo-ołowiowe
Prowadzący zakład przetwarzania
lub akumulatory kwasowo-ołowiowe
sprawozdanie o (art. 65 ust. 5):
roczne sprawozdanie o rodzaju, ilo ci i
do 31 stycznia
do 31 stycznia
1. rodzaju i masie przyjętych do przetwarzania
masie wprowadzonych do obrotu baterii i
zużytych baterii i zużytych akumulatorów,
akumulatorów (art. 32 ust. 2)
2. rodzaju i masie przetworzonych zużytych
do 31 stycznia
baterii i zużytych akumulatorów,
wykaz zakładów przetwarzania (art. 34
3. osiągniętych poziomach recyklingu
ust. 4)
Sprzedawca detaliczny baterii kwasowo-
-ołowiowych lub akumulatorów kwasowo-
-ołowiowych
do końca lutego
sprawozdanie o wysoko ci pobranej opłaty
WIO
depozytowej (art. 57 ust. 2)
raport z wynikami kontroli przedsiębiorców
wpisanych do rejestru (art. 74 ust. 1)
Marszałek województwa
wprowadza dane ze sprawozdań i wykazów
do końca lutego
(art. 71 ust. 2)
do 31 marca
GIO
Baza danych
roczny raport o funkcjonowaniu systemu
gospodarki bateriami i akumulatorami
oraz zużytymi bateriami i zużytymi
akumulatorami (art. 74 ust. 2)
do 30 kwietnia
M
do 26 czerwca
KE
Rys. 6. Schemat sprawozdawczości do ustawy o bateriach i akumulatorach – baterie kwasowo-ołowiowe i akumulatory
kwasowo-ołowiowe.


3.6. Opłata produktowa i opłata za wprowadzanie do obrotu baterii przenośnych
lub akumulatorów przenośnych na terytorium kraju

Uwzględniając konieczność dokonania przez państwa członkowskie Wspólnoty
Europejskiej właściwej transpozycji dyrektywy 2006/66/WE, jej postanowienia akcentują
znaczenie doboru właściwych instrumentów ekonomicznych dla realizacji tego
przedsięwzięcia. Art. 9 zdanie pierwsze dyrektywy 2006/66/WE stanowi, iż państwa
członkowskie mogą stosować instrumenty ekonomiczne w celu upowszechniania zbierania
zużytych baterii i akumulatorów lub używania baterii i akumulatorów zawierających
substancje mniej szkodliwe dla środowiska, na przykład przez przyjęcie zróżnicowanych

25
stawek podatkowych. Uregulowanie to doprecyzowuje zdanie drugie tego artykułu, według
którego w takim przypadku państwa członkowskie powiadamiają Komisję Europejską
o środkach związanych z wprowadzeniem w życie tych instrumentów. Należy ponadto
nadmienić, iż w myśl pkt 21 preambuły do dyrektywy 2006/66/WE, jeżeli państwa
członkowskie w celu osiągnięcia jej celów, a w szczególności wysokich wskaźników
poziomów selektywnego zbierania i recyklingu, używają instrumentów ekonomicznych,
takich jak zróżnicowane stawki podatkowe, powinny odpowiednio poinformować o tym
Komisję Europejską.
Dobór właściwych instrumentów ekonomicznych dla realizacji prawidłowej
transpozycji postanowień dyrektywy 2006/66/WE do polskiego porządku prawnego powinien
uwzględniać z jednej strony ich celowość, efektywność i zgodność z prawem wspólnotowym,
w szczególności z zasadami wspólnego rynku, z drugiej zaś – w jak najszerszym stopniu
uwzględniać rozwiązania już funkcjonujące w polskim prawodawstwie. Jednym z możliwych
instrumentów ekonomicznych w przedmiotowym zakresie może być opłata produktowa
pobierana od wskazanych w ustawie podmiotów, które nie sprostały obowiązkowi
zapewnienia wymaganego poziomu zbierania zużytych baterii przenośnych i zużytych
akumulatorów przenośnych. W związku z tym przepisy rozdziału 6 projektu określają zasady
jej ponoszenia, w tym podstawę, sposób obliczenia i stawki tej opłaty. Projekt przewiduje
regulację, w myśl której w razie stwierdzenia, że wprowadzający baterie przenośne lub
akumulatory przenośne, mimo ciążącego obowiązku, nie dokonał wpłaty opłaty produktowej
lub dokonał wpłaty w wysokości niższej od należnej, marszałek województwa wydaje
decyzję, w której określa wysokość zaległości z tytułu opłaty produktowej, przy czym w
przypadku niewykonania tej decyzji, marszałek województwa ustala, w drodze decyzji,
dodatkową opłatę produktową w wysokości odpowiadającej 50 % kwoty niewpłaconej opłaty
produktowej. Tym samym obowiązek ten został przeniesiony z ustawy z dnia 27 kwietnia
2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami
oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej do przepisów niniejszego projektu aktu
prawnego.
Mając na uwadze osiągnięcie środowiskowych celów dyrektywy 2006/66/WE
w zakresie zminimalizowania ujemnego wpływu baterii i akumulatorów oraz zużytych baterii
i zużytych akumulatorów, proponuje się wprowadzenie, w drodze projektowanej ustawy,
opłaty za wprowadzanie do obrotu baterii przenośnych lub akumulatorów przenośnych na
terytorium kraju, zwaną „opłatą za wprowadzenie”, która byłaby ponoszona przez
wprowadzających baterie przenośne lub akumulatory przenośne. Podstawę obliczenia

26
strony : 1 ... 10 ... 17 . [ 18 ] . 19 ... 30 ... 53

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: