Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: usprawnienia instytucji i mechanizmów związanych z rynkiem telekomunikacyjnym, w tym dostosowanie przepisów ustawy do prawa europejskiego; wprowadzenia korzystnego dla konsumentów przepisu związanego ze zwrotem przyznanych im wcześniej ulg; rozwiązanie określa, że wysokość zwracanej przez abonenta ulgi nie może przekroczyć wartości ulgi pomniejszonej o proporcjonalną jej wartość za okres od dnia zawarcia umowy do dnia jej rozwiązania. Doprecyzowaniu ulegnie także definicja usługi telekomunikacyjnej. Usługa ta będzie obejmować jedynie przekazywanie poczty elektronicznej, co oznacza, że sama usługa poczty elektronicznej nie będzie usługą telekomunikacyjną. Nowelizacja zmienia ustrój i właściwość organu władzy publicznej jakim jest Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1448
- Data wpłynięcia: 2008-10-31
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2009-04-24
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 85, poz. 716
1448
telekomunikacyjnych wykorzystany jest numer LIID.
§ 31.W każdym przypadku numer LIID, dla danego kryterium wyboru, obejmuje tylko
jedną usługę do monitorowania.
§ 32. Liczba monitorowanych zakończeń sieci dostępnych dla każdego z uprawnionych
podmiotów:
1) 0,05% pojemności każdej centrali wchodzącej w skład sieci przedsiębiorcy, lub
2) 0,03% zakończeń sieci przedsiębiorcy, w których wykonywana jest działalność
telekomunikacyjna podlegająca obowiązkowi wykonywania zadań
- z tym, że nie może być mniejsza niż trzy.
§ 33. Określenie składni numeru LIID:
1) pierwsze pole dla określenia uprawnionego podmiotu;
2) pola 2 i 3 – od 00 do 17 - organ wydający zarządzenie/wniosek;
3) pola 4 - 6 – numer kolejny wniosku;
4) pole 7 – oznaczenie kwartału wydania wniosku;
5) pola 8 i 9 – rok wydania wniosku;
6) pola 10 i 11 – jednostka dedykująca;
7) pole 12 – oznaczenie operatora;
8) pola 13 - 17 – numer kolejny włączenia.
§ 34. Komunikacja przesyłu danych:
1) interfejsy HI służą do przesyłania wiadomości administracyjnych (HI1), informacji
skojarzonych (HI2) i treści monitorowanych przekazów (HI3); wykorzystują do tego
szereg protokołów sieciowych różnych warstw, aby dostarczyć dane do określonego
miejsca przeznaczenia w sieci;
2) warstwa fizyczna i warstwa sieciowa jest wspólna dla wszystkich interfejsów HI;
poszczególne interfejsy HI są wspomagane przez protokoły wyższych warstw takich
jak TCP, FTP czy ULIC;
3) urządzenia sieciowe na styku pomiędzy systemami przedsiębiorcy
telekomunikacyjnego i uprawnionego podmiotu oferują warstwę fizyczną standardu
Ethernet. do obsługi każdego z uprawnionych podmiotów przewidziany jest oddzielny
interfejs Ethernet;
4) wybór protokołu, dostosowanie przesyłanych informacji oraz szyfrowanie sygnału na
łączach WAN leży w gestii podmiotów uprawnionych, jedynym wymogiem jest, aby
interfejs do operatora był standardu Ethernet;
5) interfejsy HI (HI1, HI2, HI3) wykorzystują do przesyłania danych w warstwie
sieciowej protokół minimum IPv4; dla wszystkich interfejsów HI stosowana jest
adresacja publiczna IP zarówno po stronie przedsiębiorcy telekomunikacyjnego, jak
również uprawnionego podmiotu; na styku WAN do uprawnionych podmiotów
wykorzystywana jest adresacja publiczna IP nadawana przez operatora, z maską 29
bitów.
§ 35. Interfejs HA-B służy do dostarczania przez przedsiębiorcę
telekomunikacyjnego uprawnionym podmiotom danych, o których mowa w art. 180d
ustawy.
6
§ 36. Interfejs jest w całości elektroniczny i zdalny, udostępnianie danych
telekomunikacyjnych odbywa się bez udziału pracowników podmiotu prowadzącego
działalność telekomunikacyjną lub przy niezbędnym ich udziale, jeżeli możliwość taka jest
przewidziana w porozumieniu zawartym pomiędzy uprawnionym podmiotem a tym
przedsiębiorcą.
§ 37. Prawidłowe działanie interfejsu zapewnia się przez zastosowanie obiegu
dokumentacji czynności w formie elektronicznej.
§
38. Komunikacja pomiędzy uprawnionym podmiotem a interfejsem
przedsiębiorcy telekomunikacyjnego odbywa się za pośrednictwem łącz stałych.
§ 39. Przedsiębiorca telekomunikacyjny wyposaża swój system w urządzenie
rejestrujące wszystkie działania podejmowane w systemie. Rejestracja ta obejmuje
wszystkie zapytania złożone przez akredytowanych w systemie pracowników
uprawnionego podmiotu lub operatora.
§ 40. 1. W przypadku awarii urządzenia, o którym mowa w § 39, system operatora
odrzuca składane przez uprawnionych pracowników zapytania wysyłając jednocześnie
informację o fakcie awarii.
2. W przypadku opracowania procedury dokumentowania w formie papierowej
czynności wykonywanych w trakcie trwania awarii urządzenia, o którym mowa w § 39,
wymogu określonego w ust. 1 nie stosuje się.
§ 41. Przedsiębiorca telekomunikacyjny jest obowiązany do stworzenia szczególnych
warunków ochrony urządzenia, o którym mowa w § 39, oraz przechowywanych w nim
danych poprzez:
1) wydzielony system zasilania awaryjnego;
2) dostęp tylko komisyjny;
3) uniemożliwienie dokonania zatarcia lub modyfikacji informacji.
§ 42. 1. Przedsiębiorca telekomunikacyjny obowiązany jest do budowy Interfejsu
HI A-B lub modyfikacji istniejących urządzeń w sposób, który umożliwi przesyłanie
danych i składanie zapytań w formacie XML. Szczegółowy opis stosowanego formatu
określa załącznik nr 6.
2. Operatorzy, którzy stosują inny format niż określony w załączniku nr 6 do
rozporządzenia, mogą go dalej stosować przy spełnieniu następujących warunków:
1) przekazania podmiotom uprawnionym na swój koszt narzędzia do konwersji
danych do formatu określonego w załączniku nr 6 do rozporządzenia;
2) zastosowanie przez operatora innego formatu, niż określony w załączniku nr 6
do rozporządzenia, nie może utrudniać dostępu uprawnionych podmiotów, do
pełnego katalogu danych, niż określony w art. 180d ustawy;
3) szczegółowe warunki organizacyjne i techniczne określone są w porozumieniu
zawartym pomiędzy przedsiębiorcą telekomunikacyjnym a uprawnionym
podmiotem.
3. W przypadku przedsiębiorców telekomunikacyjnych, którzy zasięgiem działania
nie wykraczają poza obszar jednego powiatu lub posiadają mniej niż 100 tys. zakończeń
sieci, dane o których mowa w art. 161 ustawy, mogą być przekazywane uprawnionym
7
podmiotom na nośnikach teleinformatycznych w sposób inny niż określony
w załączniku nr 6 do rozporządzenia.
§ 43. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
PREZES RADY MINISTRÓW
59-10-aa
8
UZASADNIENIE
Rozporządzenie stanowi realizację upoważnienia ustawowego zawartego w art. 182
ustawy z dnia 14 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800, z późn.
zm.), zgodnie z którym Rada Ministrów określi w drodze rozporządzenia wymagania
techniczne i eksploatacyjne dla interfejsów, o których mowa w art. 179 ust. 4a ww. ustawy,
umożliwiających wykonywanie zadań i obowiązków na rzecz obronności, bezpieczeństwa
państwa oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego, o którym mowa w art. 179 ust. 3
i w art. 180d tejże ustawy.
Kierując się zasadą minimalizacji nakładów przedsiębiorcy telekomunikacyjnego
i podmiotów uprawnionych, opracowano przedmiotowy akt prawny, wskazujący wymagania
techniczne i eksploatacyjne dla interfejsów jako jedną z możliwości wykonywania przez
przedsiębiorców telekomunikacyjnych zadań i obowiązków na rzecz obronności
i bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego.
W celu realizacji obowiązku określonego w art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414)
projekt przedmiotowego aktu prawnego zostanie zamieszczony na stronach podmiotowych
Kancelarii Prezesa Rady Ministrów oraz Ministerstwa Spraw Wewnętrznych
i Administracji w Biuletynie Informacji Publicznej.
Ze
względu na konieczność rozstrzygnięcia potrzeby notyfikacji w świetle ustawy
z dnia 12 września 2002 r. o normalizacji (Dz.U. Nr 169, poz. 1386) oraz rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 z późn. zm.) projekt
rozporządzenia powinien być przekazany ministrowi właściwemu do spraw gospodarki, jako
krajowemu koordynatorowi systemu notyfikacji norm i aktów prawnych.
Projekt nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałują projektowane regulacje.
Do podmiotów, na które oddziałują projektowane regulacje należą:
• przedsiębiorcy telekomunikacyjni wpisani do rejestru prowadzonego przez Urząd
Komunikacji Elektronicznej,
• organy administracji rządowej,
• uprawnione podmioty tj. Policja, Straż Graniczna, Agencja Bezpieczeństwa
Wewnętrznego, Centralne Biuro Antykorupcyjne, Służba Kontrwywiadu
Wojskowego, andarmeria Wojskowa, organy kontroli skarbowej.
2. Konsultacje.
W ramach konsultacji społecznych planuje się przekazać projekt do:
• Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji,
• Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej,
• Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych.
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie spowoduje dodatkowych skutków
finansowych dla budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Przyjęcie projektowanej regulacji nie będzie oddziaływać na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki.
Przyjęcie uregulowań prawnych zaproponowanych w projekcie ustawy o zmianie ustawy –
Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw oraz w projekcie przedmiotowego
rozporządzenia wpłynie na realne obniżenie kosztów funkcjonowania przedsiębiorców
telekomunikacyjnych w porównaniu z aktualnym stanem prawnym. Po pierwsze część
kosztów przeniesiona jest na podmioty uprawnione, a porozumienia (umowy) kształtują
faktyczny podział kosztów. W związku z powyższym regulacje te będą działać stymulująco
na rozwój przedsiębiorczości telekomunikacyjnej. Proponowane regulacje nie mają wpływu
na konkurencyjność gospodarki w zakresie rynku telekomunikacyjnego. Przedsiębiorcy
telekomunikacyjni oraz podmioty uprawnione w świetle projektowanych przepisów Prawa
telekomunikacyjnego mogą na podstawie odrębnych umów określić, iż warunki dostępu i
utrwalania zapewnia się za pomocą interfejsów zlokalizowanych w miejscach obejmowanych
przez sieć przedsiębiorcy telekomunikacyjnego. Umowa może określać współudział stron w
kosztach zastosowania interfejsów. Biorąc pod uwagę autonomiczność woli stron przy
kształtowaniu zobowiązań umownych nie ma praktycznych możliwości wskazania kosztów
2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1448
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei