Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: usprawnienia instytucji i mechanizmów związanych z rynkiem telekomunikacyjnym, w tym dostosowanie przepisów ustawy do prawa europejskiego; wprowadzenia korzystnego dla konsumentów przepisu związanego ze zwrotem przyznanych im wcześniej ulg; rozwiązanie określa, że wysokość zwracanej przez abonenta ulgi nie może przekroczyć wartości ulgi pomniejszonej o proporcjonalną jej wartość za okres od dnia zawarcia umowy do dnia jej rozwiązania. Doprecyzowaniu ulegnie także definicja usługi telekomunikacyjnej. Usługa ta będzie obejmować jedynie przekazywanie poczty elektronicznej, co oznacza, że sama usługa poczty elektronicznej nie będzie usługą telekomunikacyjną. Nowelizacja zmienia ustrój i właściwość organu władzy publicznej jakim jest Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1448
- Data wpłynięcia: 2008-10-31
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2009-04-24
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 85, poz. 716
1448
obowiązkiem zgodnie z dyrektywą UE, takich jak np. dane o nieudanych próbach połączeń,
a także silnie zależą od okresu, z którego dane należy przechowywać.
Skonkretyzowanie szacunkowych kosztów pełnego wdrożenia przedmiotowych przepisów
jest w chwili obecnej niemożliwe, gdyż brak jest na dzień dzisiejszy gotowych do
zastosowania technicznych rozwiązań, jak również nie istnieją specyfikacje i standardy
międzynarodowe precyzujące sposób realizacji przepisów dyrektywy w zakresie
zatrzymywania danych dotyczących usług związanych z siecią Internet, w tym poczty
elektronicznej.
2. Konsultacje
W ramach konsultacji społecznych projekt ustawy został przesłany do: Krajowej Izby
Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji, Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej,
Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji, Konfederacji Pracodawców Polskich, Polskiej
Konfederacji Pracodawców Prywatnych, Stowarzyszenia Budowniczych Telekomunikacji,
Krajowej Izby Gospodarczej Budownictwa Telekomunikacyjnego, Federacji Związków
Pracowników Telekomunikacji, Stowarzyszenia Inżynierów Telekomunikacji oraz
Stowarzyszenia Elektryków Polskich . Uwagi zgłoszone przez zainteresowane podmioty były
dokładnie analizowane i zostały częściowo uwzględnione w ostatecznej wersji projektu.
Uwzględniono m.in. uwagę PIIT, PKPP i FZZPT, aby art. 6 dotyczył obowiązku
przekazywania przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych tylko informacji a nie
dokumentów – co w konsekwencji spowodowało zdjęcie z tych przedsiębiorców obowiązku
tłumaczenia niektórych dokumentów przez tłumaczy przysięgłych i ponoszenia przez nich
kosztów z tym związanych (uwaga KIGEiT). Uwzględniono, ze względu na duże koszty, jak
i trudności w realizacji przez przedsiębiorców, wniosek PIIT, PKPP, KIGEiT i FZZPT
o wykreślenie art. 80a, który przewidywał możliwość nieodpłatnego ograniczenia przez
abonenta wysokości maksymalnej miesięcznej kwoty za połączenia telefoniczne, po
przekroczeniu której świadczenie usług miało być zawieszone.
W projekcie uwzględniono częściowo uwagi zgłoszone w trakcie konsultacji
środowiskowych do przepisów regulujących obowiązki przedsiębiorców
telekomunikacyjnych na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa, bezpieczeństwa
i porządku publicznego.
Obowiązki określone w art. 171 ust. 8 i 10 zostały nałożone na wszystkich
przedsiębiorców telekomunikacyjnych.
W art. 179 ust. 7 zostało wprowadzone rozwiązanie, które minimalizuje koszty po
stronie przedsiębiorcy telekomunikacyjnego, polegające na umożliwieniu outsourcingu
obowiązku z art. 179 ust. 3 na podmiot wyspecjalizowany w świadczeniu tego typu usług,
którym jest przedsiębiorca telekomunikacyjny, przy zachowaniu odpowiedzialności
przedsiębiorcy telekomunikacyjnego (powierzającego).
W art. 180b ust. 2 zostało wprowadzone rozwiązanie, które minimalizuje koszty po
stronie operatora publicznej sieci telekomunikacyjnej lub dostawcy publicznie dostępnych
usług telekomunikacyjnych, polegające na umożliwieniu outsourcingu obowiązku z art. 180a
ust. 1 na podmiot wyspecjalizowany w świadczeniu tego typu usług, którym jest
przedsiębiorca telekomunikacyjny, przy zachowaniu odpowiedzialności przedsiębiorcy
telekomunikacyjnego (powierzającego).
Natomiast w art. 180b ust. 2 odstąpiono od obowiązku przekazywania w terminie 30 dni
od dnia zawarcia przez operatorów publicznej sieci telekomunikacyjnej lub dostawców
22
publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych Prezesowi UKE umów zawartych między
nimi, które regulują realizację obowiązku, o którym mowa w art. 180a ust. 1.
W art. 180c ust. 1 zostały wprowadzone poprawki polegające na wprowadzeniu pojęć
zgodnych z Prawem telekomunikacyjnym.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych
1) wejście w życie projektowanych zmian ustawy spowoduje skutki finansowe dla budżetu
państwa związane z rozszerzeniem katalogu naruszeń skutkujących nałożeniem kar
pieniężnych nakładanych przez Prezesa UKE, co może spowodować dodatkowe wpływy
do budżetu państwa,
2) w związku z propozycją Ministra Sprawiedliwości, aby po ogłoszeniu upadłości przez
operatora publicznej sieci telekomunikacyjnej lub dostawcy publicznie dostępnych usług
telekomunikacyjnych dalsze przechowywanie, udostępnianie oraz ochronę danych
telekomunikacyjnych powierza się Prezesowi UKE. Przewiduje się, zgodnie
z wyliczeniami Prezesa UKE, że wstępne koszty związane z zapewnieniem przejmowania
i udostępnienia przez Prezesa UKE danych „retencyjnych” od podmiotu, wobec którego
ogłoszono upadłość, wyniosą:
a) zakup
sprzętu informatycznego i oprogramowania – ok. 7 mln zł,
b) budowa systemu zabezpieczenia zasilania oraz klimatyzacji – ok. 2 mln zł,
c) koszty utrzymania systemu informatycznego i oprogramowania – eksploatacja,
aktualizacja oprogramowania, zabezpieczenie informatyczne (bez zapewnienia
ochrony fizycznej) – ok. 1 mln zł (rocznie),
d) określenie wymagań, standardów dla interfejsu importowego do systemu
informatycznego prowadzonego przez Prezesa UKE (koszt ekspertyzy) – ok.
100 tys. zł,
e) opracowanie SIWZ do systemu informatycznego i jego oprogramowania
(koszt ekspertyzy) – ok. 500 tys. zł,
f) zatrudnienie 10 osób * śr. wynagr. 5000 zł – 600 tys. zł.
Wstępny, całkowity koszt szacuje się na ok. 11 mln zł (bez kosztów pozyskania budynku,
w którym miałby być prowadzony system; w chwili obecnej nie można oszacować tego
kosztu z uwagi na to, że Prezes UKE wystąpił do Ministra Obrony Narodowej
o przekazanie informacji nt. możliwości udostępnienia budynku). ródłem finansowania
będą środki finansowe zaplanowane w budżecie państwa, w części której dysponentem
jest Prezes UKE.
Koszty przechowywania danych retencyjnych w przypadku zaprzestania działalności
przez przedsiębiorcę telekomunikacyjnego są generowane głównie przez ilość
przedsiębiorców, którzy zaprzestali
prowadzenia działalności telekomunikacyjnej,
przygotowanie warunków do przechowywania, wyboru i udostępniania właściwych
danych na żądanie uprawnionych podmiotów oraz zapewnienia warunków
bezpieczeństwa.
Szacuje się, że tylko w niewielkim stopniu koszty te będą uzależnione od okresu
przechowywania danych transmisyjnych.
23
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Przyjęcie projektowanej regulacji nie będzie oddziaływać na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość
Proponowane regulacje mogą mieć wpływ na konkurencyjność w zakresie rynku
telekomunikacyjnego.
Celem proponowanych regulacji jest zapewnienie i zwiększenie skutecznej konkurencji na
rynku telekomunikacyjnym. W związku z powyższym ceny dostępu do sieci Internet oraz ceny
usługi powszechnej powinny ulegać stopniowemu zmniejszeniu.
Zgodnie z dyrektywą ramową organy regulacyjne poszczególnych krajów są zobowiązane do
przeprowadzania analiz rynkowych w celu zidentyfikowania problemów na nich
występujących, określenia czy dany rynek jest konkurencyjny. W przypadku stwierdzenia, że
dany rynek nie jest w pełni konkurencyjny organ regulacyjny wyznacza na tym rynku
przedsiębiorcę (lub przedsiębiorców) o znaczącej pozycji rynkowej i nakłada na niego (na
nich) obowiązki regulacyjne. Obowiązki nałożone w decyzji organu regulacyjnego na
przedsiębiorcę (lub przedsiębiorców) o znaczącej pozycji rynkowej mają na celu zwiększenie
konkurencyjności panującej na danym rynku. Wśród przykładowych obowiązków jakie mogą
zostać nałożone przez organ regulacyjny można wskazać:
– obowiązek zapewnienia przedsiębiorcom telekomunikacyjnym dostępu do sieci
przedsiębiorcy posiadającego pozycję SMP, w tym użytkowania elementów
infrastruktury lub sieci oraz udogodnień towarzyszących, w celu świadczenia usługi,
– obowiązek równego traktowania przedsiębiorców telekomunikacyjnych w zakresie
dostępu telekomunikacyjnego, w szczególności przez oferowanie jednakowych
warunków w porównywalnych okolicznościach, a także oferowaniu usług oraz
udostępnianiu informacji na warunkach niegorszych od stosowanych w ramach
własnego przedsiębiorstwa lub w stosunkach z podmiotami zależnymi,
– obowiązek ogłaszania informacji w sprawach zapewnienia dostępu
telekomunikacyjnego dotyczących specyfikacji technicznych sieci i urządzeń
telekomunikacyjnych, charakterystyki sieci, zasad i warunków świadczenia usług oraz
korzystania z sieci, a także opłat,
– obowiązek polegający na prowadzeniu rachunkowości regulacyjnej w sposób
umożliwiający identyfikację przepływów transferów wewnętrznych związanych
z działalnością w zakresie dostępu telekomunikacyjnego w celu uniknięcia zawyżania
opłat lub stosowania innych rodzajów dyskryminacji cenowej,
– obowiązek polegający na ustalaniu opłat z tytułu dostępu telekomunikacyjnego w celu
świadczenia dostępu telekomunikacyjnego w oparciu o ponoszone koszty operatora
i przedstawienia organowi regulacyjnemu uzasadnienia ich wysokości w określonym
terminie od dnia doręczenia decyzji,
– obowiązek polegający na przygotowaniu i przedstawieniu w określonym terminie od
dnia doręczenia decyzji oferty ramowej o dostępie telekomunikacyjnym,
– oferowanie usług na warunkach hurtowych w celu ich dalszej odsprzedaży przez
innego przedsiębiorcę.
24
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Zapisy projektu mogą wpłynąć na sytuację przedsiębiorców telekomunikacyjnych, a przez to
również na rozwój regionów.
7. Wstępna ocena zgodności regulacji z prawem Unii Europejskiej
Projekt jest zgodny z prawem UE. Dostosowuje obowiązujące zapisy do regulacji unijnych.
28/10/BS
25
PROJEKT
ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia .................................
w sprawie planu działań przedsiębiorcy telekomunikacyjnego w sytuacjach szczególnych zagrożeń
(Dz. U. z dnia .......................)
Na podstawie art. 176a ust. 5 ustawy z dnia …….. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U.
Nr 171, poz. 1800, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) zawartość oraz tryb sporządzania i aktualizacji przez przedsiębiorcę telekomunikacyjnego,
zwanego dalej "przedsiębiorcą", planu działań w sytuacjach szczególnych zagrożeń,
zwanego dalej "planem";
2) zakres uzgodnień planu z organami, o których mowa w § 8;
3) rodzaje przedsiębiorców obowiązanych do uzgadniania zawartości planów;
4) rodzaje przedsiębiorców nie podlegających obowiązkowi sporządzania planu.
§ 2. Obowiązkowi sporządzenia planu nie podlega przedsiębiorca, który wykonuje
działalność gospodarczą:
1) polegającą wyłącznie na dostarczaniu udogodnień towarzyszących;
2) wyłącznie na obszarze nie przekraczającym granic administracyjnych gminy.
§ 3. 1. Przedsiębiorca, z zastrzeżeniem ust. 2, sporządza plan dla obszaru wykonywania
działalności telekomunikacyjnej, określonego we wniosku o wpis do rejestru przedsiębiorców
telekomunikacyjnych.
2. Przedsiębiorca sporządza plan dla faktycznego obszaru wykonywanej działalności w
przypadku, gdy obszar ten jest mniejszy od określonego we wniosku, o którym mowa w ust. 1.
3. Przedsiębiorca wykonujący działalność telekomunikacyjną na jednym lub kilku
obszarach, które nie przekraczają granic administracyjnych powiatu, sporządza plan dla całości
lub części powiatu, na obszarze którego wykonuje działalność, zwany dalej "planem lokalnym".
4. Przedsiębiorca wykonujący działalność telekomunikacyjną na jednym lub kilku
obszarach, które przekraczają granice administracyjne powiatu, sporządza plan dla części lub
całości każdego województwa, na obszarze którego wykonuje działalność, zwany dalej "planem
rejonowym".
5. Przedsiębiorca, o którym mowa w wykazie stanowiącym załącznik do rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2007 r. w sprawie wykazu przedsiębiorców o szczególnym
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 163, poz. 1362
i numer 267, poz. 2258, z 2006 r. Nr 12, poz. 66, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 170, poz. 1217, Nr 220, poz. 1600,
Nr 235, poz. 1700 i Nr 249, poz. 1834, z 2007 r. Nr 23, poz. 137, Nr 50, poz. 331, Nr 82, poz. 556 oraz z 2008
Nr 17, poz. 101.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1448
› Pobierz plik