Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: usprawnienia instytucji i mechanizmów związanych z rynkiem telekomunikacyjnym, w tym dostosowanie przepisów ustawy do prawa europejskiego; wprowadzenia korzystnego dla konsumentów przepisu związanego ze zwrotem przyznanych im wcześniej ulg; rozwiązanie określa, że wysokość zwracanej przez abonenta ulgi nie może przekroczyć wartości ulgi pomniejszonej o proporcjonalną jej wartość za okres od dnia zawarcia umowy do dnia jej rozwiązania. Doprecyzowaniu ulegnie także definicja usługi telekomunikacyjnej. Usługa ta będzie obejmować jedynie przekazywanie poczty elektronicznej, co oznacza, że sama usługa poczty elektronicznej nie będzie usługą telekomunikacyjną. Nowelizacja zmienia ustrój i właściwość organu władzy publicznej jakim jest Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1448
- Data wpłynięcia: 2008-10-31
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2009-04-24
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 85, poz. 716
1448
telekomunikacyjnego (powierzającego).
Zmiana w art. 179 ust. 8 pkt 1 i 2 polega na usunięciu niejasnego odwołania do wymogów
przepisów odrębnych, które powinny spełniać osoby reprezentujące przedsiębiorcę
telekomunikacyjnego w zakresie przewidzianym przepisami art. 179. Dodatkowy pkt 3
obliguje przedsiębiorców do podania Prezesowi UKE informacji uzupełniającej, w przypadku
skorzystania kilku z nich z możliwości przygotowania i wspólnego eksploatowania
interfejsów.
W dodanym ust. 8a został zawarty obowiązek informowania Prezesa UKE przez
przedsiębiorcę telekomunikacyjnego w przypadku zmiany danych, o których mowa w art. 179
ust. 8.
Zmiany w art. 179 ust. 10 mają charakter porządkujący.
Uchylony przepis art. 179 ust. 11, po wprowadzeniu stosownych korekt związanych ze
zmianą terminologii, znajduje się w proponowanej nowelizacji w art. 179 ust. 3a.
Art. 179 ust. 12 precyzuje delegację do wydania rozporządzeń. Delegacja zawarta w art. 179
ust. 12 zastępuje uchylony przepis delegujący zawarty w art. 181 w poprzednich przepisach
ustawy. Nowy przepis uwzględnia nowelizację siatki pojęciowej oraz konsekwencje zmian
wprowadzonych w całym art. 179.
Nowy art. 180a stanowi pierwszą część implementacji do krajowego porządku prawnego
dyrektywy UE w sprawie retencji danych telekomunikacyjnych. W artykule tym wskazano,
że retencja danych będzie służyła szczególnie wykrywaniu przestępstw skierowanych
przeciwko obronności, bezpieczeństwu państwa, bezpieczeństwu i porządkowi publicznemu
oraz przestępstw skarbowych. Przepis art. 180a ust. 1 pkt 2 nakłada na operatora publicznej
sieci telekomunikacyjnej oraz dostawcę publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych
obowiązek zatrzymywania i przechowywania danych przez 24 miesiące. Wprowadzenie
maksymalnego terminu zatrzymywania danych przez 24 miesiące wynika z okoliczności, że
Polska jest lub może być wykorzystywana jako zaplecze logistyczne lub punkt tranzytowy dla
ugrupowań terrorystycznych. Z uwagi na położenie geograficzne Polski, na szlakach wschód
– zachód i północ – południe, istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo wykorzystania
terytorium naszego państwa właśnie w ten sposób. Dotyczy to zarówno islamistów, jak
i innych grup terrorystycznych. Pomijając oczywiste zagrożenia związane z nielegalną
działalnością (przemyt broni, materiałów wybuchowych i
innych niebezpiecznych
materiałów, przemyt ludzi, prowadzenie działalności szkoleniowej, rekrutacyjnej
i propagandowej), które mają charakter pośredni dla społeczeństwa, istnieje także zagrożenie
bezpośrednie w momencie ujawnienia faktu prowadzenia takiej działalności. Może to być
stawianie oporu w celu udaremnienia wykonania czynności służbowych przez
funkcjonariuszy (w tym z użyciem broni i ładunków wybuchowych), branie zakładników
w celu umożliwienia sobie ucieczki, także poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
dokonywanie zamachów terrorystycznych w celu wymuszenia na władzach uwolnienia
aresztowanych osób, jak również odstąpienia od czynności wobec sprawców tych działań,
także organizowanie ucieczek i buntów w zakładach karnych i aresztach śledczych. Podobny
charakter mogą mieć sytuacje, w których terroryści będą próbować wykorzystać terytorium
Polski jako drogę ucieczki. Z uwagi na wspomniane położenie geograficzne, członkostwo
Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej (łatwiejsze podróżowanie w kierunku
zachodnim i północnym), bliskość Bałkanów, państw postradzieckich, rozwiniętą
infrastrukturę transportową i telekomunikacyjną, a także czynniki społeczne i ekonomiczne
(kontakty handlowe z krajami bliskowschodnimi, przeszłą obecność wielu obywateli tych
państw) należy uznać, że istnieje wysokie ryzyko wykorzystania terytorium Polski do
12
opisanej działalności (być może już taka działalność jest prowadzona).
Wbrew
powszechnemu przekonaniu o trudności z „wtopieniem się” w otoczenie, nie stanowi to
problemu w dużych miastach. Jakkolwiek obecnie centrum logistycznym i werbunkowym
islamistów w Europie są państwa zachodnie, to wraz ze zwiększaniem skuteczności działań
policji i służb specjalnych w tych państwach, terroryści mogą zostać zmuszeni do znalezienia
sobie innego miejsca, z mniej skuteczną i mniej doświadczoną w ich zwalczaniu policją.
Ponadto należy zakładać, że wzrost imigracji do krajów UE dotknie także Polskę, co stworzy
nowe uwarunkowania do aktywności środowisk radykalnych. Poważnym problemem może
być też działalność rekrutacyjna prowadzona przez islamistów wśród rdzennych mieszkańców
krajów europejskich, co przełoży się na zagrożenie wyżej opisanymi sytuacjami
kryzysowymi, które również należy ocenić jako duże.
Kolejnym ważnym problemem, który dotknie bezpośrednio bezpieczeństwa Polski, może być
utworzenie nowego szlaku przerzutu heroiny do Europy przez terytorium Polski za
pośrednictwem żołnierzy służących w Afganistanie. Sprzedaż heroiny to jedno ze źródeł
finansowania al-Kaidy. W sytuacji uczestnictwa polskich żołnierzy w przemycie narkotyków
mogłaby zostać zagrożona sojusznicza wiarygodność Polski. Polscy żołnierze pomagaliby
bowiem pośrednio, nie wiedząc o tym, finansować działalność al-Kaidy oraz talibów.
Warto również przypomnieć, że na terytorium Polski ma swoją siedzibę Europejska Agencja
Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich
Unii Europejskiej (FRONTEX). Do jej zadań należy m.in.: przeprowadzanie analizy ryzyka,
śledzenie rozwoju badań mających znaczenie dla kontroli i ochrony granic zewnętrznych,
wspomaganie państw członkowskich w sytuacjach wymagających zwiększonej pomocy
technicznej i operacyjnej na granicach zewnętrznych.
Drugą częścią tej implementacji będzie wydanie szczegółowych rozporządzeń, zgodnie
z delegacją zawartą w art. 180c ust. 2.
Przepisy art. 180a ust. 1 określają obowiązek wynikający z dyrektywy, a w art. 180c
zawierają ogólną klasyfikację danych podlegających retencji.
Art. 180a ust. 3 i 4 reguluje istotną kwestię przejęcia danych telekomunikacyjnych od
upadłego operatora publicznej sieci telekomunikacyjnej lub dostawcy publicznie dostępnych
usług telekomunikacyjnych. Dane mogą stanowić bardzo ważny materiał dowodowy
w postępowaniach karnych, dlatego powinny być one w dalszym ciągu przechowywane przez
operatora – następcę prawnego operatora, który zaprzestał działalności. Dane takie byłyby
przejęte przez Prezesa UKE na zasadach określonych w rozporządzeniu Prezesa Rady
Ministrów. Konsekwencją tych propozycji jest zmiana w ustawie – Prawo upadłościowe
i naprawcze (nowy ust. 6 w art. 53).
W art. 180b ust. 1 dopuszczono możliwość wykonywania obowiązków, o których mowa
w art. 180a, (zatrzymywania, przechowywania i udostępniania oraz chronienia danych)
wspólnie przez kilku operatorów publicznej sieci telekomunikacyjnej lub dostawców
publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych.
W art. 180b ust. 2 zostało wprowadzone rozwiązanie, które minimalizuje koszty po stronie
operatora publicznej sieci telekomunikacyjnej lub dostawcy publicznie dostępnych usług
telekomunikacyjnych, polegające na umożliwieniu outsourcingu obowiązku z art. 180a ust. 1
na podmiot wyspecjalizowany w świadczeniu tego typu usług, którym jest przedsiębiorca
telekomunikacyjny, przy zachowaniu odpowiedzialności przedsiębiorcy telekomunikacyjnego
(powierzającego).
13
W art. 180c zostały określone kategorie danych dostępnych operatorowi publicznej sieci
telekomunikacyjnej lub dostawcy publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych, które
podlegają obowiązkowi z art. 180a ust. 1.
Art. 180c ust. 2 stanowi delegację dla ministra właściwego do spraw łączności
w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych do wydania rozporządzenia
określającego szczegółowy wykaz danych podlegających retencji oraz rodzajów operatorów
publicznej sieci telekomunikacyjnej lub dostawców publicznie dostępnych usług
telekomunikacyjnych zobowiązanych do zatrzymywania i przechowywania określonych
rodzajów danych telekomunikacyjnych. Zważywszy na dwustopniowy proces wdrożenia
dyrektywy retencyjnej, odrębnie dla danych związanych z dostępem do Internetu, telefonii
internetowej i internetowej poczty elektronicznej, delegacja powyższa będzie wymagała
wydania dwóch odrębnych rozporządzeń.
W art. 180d zostały określone organy państwowe, którym przedsiębiorcy
telekomunikacyjni, są zobowiązani zapewnić warunki dostępu i utrwalania oraz udostępnić
zgromadzone dane na zasadach i przy zachowaniu procedur określonych w przepisach
odrębnych. Zapewnienie warunków dostępu i utrwalania, o których mowa w art. 180d, jest
możliwe na trzy sposoby:
– przez wykorzystanie interfejsu, o którym mowa w art. 179 ust. 4a. Zgodnie z zawartą
w art. 182 delegacją do wydania przez Radę Ministrów rozporządzenia, będzie możliwe takie
określenie warunków technicznych i eksploatacyjnych dla interfejsów, aby były to interfejsy
tożsame,
– przez budowę oddzielnego interfejsu, w oparciu o wymagania zawarte
w rozporządzeniu Rady Ministrów wydanym na podstawie art. 182 projektu,
– przez wykorzystanie obecnie posiadanych przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych
rozwiązań technicznych oraz rozwiązań planowanych w związku z koniecznością
udostępniania danych retencyjnych.
W każdym z wyżej wymienionych przypadków skorzystanie z udostępnienia danych przez
interfejs będzie możliwe tylko w przypadku zawarcia porozumienia między przedsiębiorcą
telekomunikacyjnym a uprawnionym podmiotem, co minimalizuje koszty zarówno po stronie
przedsiębiorcy, jak i podmiotu uprawnionego.
Art. 180e ogranicza dostęp do danych podlegających retencji jedynie do upoważnionych
pracowników przedsiębiorców telekomunikacyjnych.
Przepis art. 180f umożliwia uzyskiwanie danych niezbędnych do realizacji przez Prezesa
UKE przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 sierpnia 2004 r. w sprawie
przygotowania i wykorzystania systemów łączności na potrzeby obronne państwa (Dz. U.
Nr 180, poz. 1855), nakładających na Prezesa UKE obowiązek dokonywania analizy
możliwości przedsiębiorców telekomunikacyjnych w zakresie ich wykorzystania na potrzeby
obronne państwa oraz utworzenia bazy danych o przedsiębiorcach telekomunikacyjnych
niezbędnej do przygotowania i wykorzystania obronnych systemów łączności.
Proponowany przepis umożliwi pozyskiwanie danych niezbędnych do tworzenia takiej bazy
oraz aktualizacji centralnej bazy danych o systemach łączności na potrzeby obronne państwa
zarządzanej przez Ministra Obrony Narodowej. Dotychczas nie było narzędzia prawnego
pozwalającego skutecznie pozyskiwać ww. danych. Wprowadzenie tego przepisu umożliwi
Prezesowi UKE właściwe wykonywanie zadań w zakresie obronności.
Art. 180g ust. 3 zawiera delegację do wydania rozporządzenia, którego przepisy określą wzór
formularza służącego do przekazywania informacji Prezesowi UKE .
14
Uchylenie przepisu art. 181 ustawy – Prawo telekomunikacyjne jest konsekwencją
przebudowy działu VIII ustawy, przeniesienia delegacji z art. 181 do nowego art. 179 ust. 12.
Art. 182 otrzymał nowe brzmienie; zostały wykreślone wytyczne dotyczące wymagań
europejskich organizacji normalizacyjnych i wymagań innych międzynarodowych organizacji
normalizacyjnych, których Rzeczpospolita Polska jest członkiem.
Art. 190 ust. 4 i 4a
Przywrócono kadencyjność Prezesa UKE oraz uzupełniono przesłanki odwołania Prezesa
UKE o możliwość jego odwołania z powodu nierealizowania przez niego celów ustawy –
Prawo telekomunikacyjne. Propozycja ta wychodzi naprzeciw dążeniom Komisji
Europejskiej do zwiększenia niezależności krajowego organu regulacyjnego m.in. przez
określenie przejrzystych przesłanek odwołania jego szefa. W ramach przeglądu ram
regulacyjnych łączności elektronicznej jest proponowany następujący przepis art. 3 ust. 3
dyrektywy ramowej 2002/21/WE: „…Państwa członkowskie zapewniają, by zwolnienie
szefów krajowych organów regulacyjnych lub ich zastępców było możliwe wyłącznie
wówczas, gdy nie będą oni spełniać warunków wymaganych do wykonywania ich
obowiązków określonych wcześniej w prawie krajowym lub jeżeli dopuszczą się poważnego
uchybienia. Decyzja o zwolnieniu szefa krajowego organu regulacyjnego zawiera
uzasadnienie i jest opublikowana w chwili tego zwolnienia…”.
Art. 192
W art. 192 ust. 5a został rozszerzony katalog zakresu działania Prezesa UKE przez dodanie
kompetencji do kontrolowania realizacji obowiązków wynikających z przepisów
rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 717/2007/WE z dnia 27 czerwca 2007 r.
w sprawie roamingu w publicznych sieciach telefonii ruchomej wewnątrz Wspólnoty oraz
zmieniającego dyrektywę 2002/21/WE (Dz. Urz. WE L 171/32 z 29.06.2007, str. 32).
W art. 192 ust. 5b została dodana kompetencja dotycząca wykonywania kontroli nad
operatorami publicznej sieci telekomunikacyjnej i dostawcami publicznie dostępnych usług
telekomunikacyjnych w zakresie realizacji obowiązków, o których mowa w art. 180a ust. 1.
Przechowywanie danych retencyjnych ma być podporządkowane podstawowym zasadom
dotyczącym prawidłowej ochrony i bezpieczeństwa danych. W prawie polskim kontrola
przestrzegania owych zasad może być prowadzona przez Generalnego Inspektora Ochrony
Danych Osobowych jedynie pośrednio i w zakresie ograniczonym do danych osobowych,
według zasad wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych. Ww. nadzór będzie
wykonywany przez Prezesa UKE z wyłączeniem danych osobowych chronionych zgodnie
z przepisami o ochronie danych osobowych.
W art. 192 ust. 5c dodano kompetencję Prezesa UKE do prowadzenia centralnej bazy
numerów przeniesionych oraz bazy zawierającej dane dotyczące infrastruktury
telekomunikacyjnej eksploatowanej lub używanej przez tego przedsiębiorcę niezbędnej do
przygotowania systemów łączności na potrzeby obronne państwa, w tym systemu kierowania
bezpieczeństwem narodowym.
Art. 206 ust. 2, 2a i 2b
W art. 206 został rozszerzony katalog roztrzygnięć, od których przedsiębiorcom
telekomunikacyjnym służy odwołanie. Został uwzględniony tryb odwoławczy od
15
postanowienia o uznaniu rynku właściwego za rynek konkurencyjny oraz od decyzji
w sprawie zniesienia lub zmiany obowiązków regulacyjnych.
Art. 209 ust. 1 pkt 28 i 29
Zaproponowane przepisy powstały w związku z:
– niewykonywaniem przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych obowiązku rejestrowania
przypadków udostępniania danych, o których mowa w art. 180c ust. 1 pkt 3 oraz
w art. 180d,
– wejściem w życie dnia 30 czerwca 2007 r. rozporządzenia (WE) nr 717/2007 Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2007 r. w sprawie roamingu w publicznych
sieciach telefonii ruchomej wewnątrz Wspólnoty oraz zmieniającego dyrektywę
2002/21/WE, które nakłada na państwa członkowskie Unii Europejskiej obowiązek
wprowadzenia przepisów określających kary stosowane w przypadku naruszenia ww.
rozporządzenia.
Zmiany w ustawach:
– o Policji,
– o
Straży Granicznej,
– o Biurze Ochrony Rządu,
– o kontroli skarbowej,
– Kodeks
postępowania karnego,
– o andarmerii Wojskowej i wojskowych organach porządkowych,
– o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu,
– o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym,
– o
Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego.
Przepisy zmieniające ustawy kompetencyjne zawarte w odpowiednich art. 2 – 11
ustawy mają na celu dostosowanie siatki pojęciowej stosowanej w ustawach
kompetencyjnych precyzujących uprawnienia podmiotów uprawnionych i nowych przepisów
art. 180a ustawy dotyczących retencji danych telekomunikacyjnych. W ustawach
kompetencyjnych Policji, Straży Granicznej, wywiadu skarbowego, andarmerii Wojskowej,
Biura Ochrony Rządu, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, a także Służby
Kontrwywiadu Skarbowego, dodane zostały przepisy, które pozwalają na zastosowanie
urządzeń uniemożliwiających telekomunikację na określonym obszarze. Ponadto
przewidziano obowiązek informowania Prezesa UKE o zastosowaniu tych urządzeń, a także
wskazano, że przy ich zastosowaniu będzie istnieć konieczność minimalizacji skutków braku
możliwości korzystania z usług telekomunikacyjnych. W ustawach kompetencyjnych zostały
wprowadzone przepisy umożliwiające przekazywanie danych retencyjnych za pomocą sieci
telekomunikacyjnych przedstawicielom upoważnionych podmiotów. Rozwiązanie takie w
znacznym stopniu skróci czas oczekiwania na uzyskanie danych retencyjnych od podmiotu
prowadzącego działalność telekomunikacyjną oraz zmniejszy jego koszty. Zostały także
16
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1448
› Pobierz plik