eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o postępowaniu kompensacyjnym w podmiotach o szczególnym znaczeniu dla polskiego przemysłu stoczniowego

Rządowy projekt ustawy o postępowaniu kompensacyjnym w podmiotach o szczególnym znaczeniu dla polskiego przemysłu stoczniowego

projekt ustawy określa zasady, warunki i tryb kompensacji rozumianej jako sprzedaż składników majątku spółek: Stocznia Gdynia SA i Stocznia Szczecińska Nowa sp. z o.o. W projekcie określono także zasady zaspokojenia roszczeń wierzycieli stoczni i ochrony praw pracowników tych zakładów

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1410
  • Data wpłynięcia: 2008-12-02
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o postępowaniu kompensacyjnym w podmiotach o szczególnym znaczeniu dla polskiego przemysłu stoczniowego
  • data uchwalenia: 2008-12-19
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 233, poz. 1569

1410




organizacji związków zawodowych. Niezwłocznie po otrzymaniu zawiadomienia, o którym
mowa w ust. 3, minister właściwy do spraw Skarbu Państwa ustanawia obserwatora.
Art. 19. 1. Tymczasowy nadzorca niezwłocznie podejmuje czynności w zakresie:


1) szczegółowego opisu sytuacji ekonomicznej stoczni;
2) analizy przyczyn wystąpienia trudnej sytuacji ekonomicznej stoczni;
3) ustalenia składników majątkowych stoczni podlegających sprzedaży na zasadach
określonych w ustawie – na podstawie wpisów w księgach stoczni oraz dokumentów
bezspornych;
4) sporządzenia spisu istotnych składników majątkowych stoczni oraz oszacowania ich
wartości w warunkach wymuszonej sprzedaży;
5) ustalenia działań mających na celu maksymalizację wpływów ze sprzedaży składników
majątkowych stoczni, w tym proponowanego podziału majątku na zespoły składników
oraz ich wycenę;
6) ustalenia zakresu działalności gospodarczej, której prowadzenie w ramach
przedsiębiorstwa stoczni jest niezbędne do czasu sprzedaży jej składników majątkowych,
z uwzględnieniem ochrony wartości tego majątku, ochrony interesów wierzycieli stoczni
i ochrony praw pracowniczych;
7) ustalenia koniecznych działań, mających na celu ochronę praw pracowniczych.

2. W ramach prowadzonego nadzoru tymczasowy nadzorca może w każdym czasie
kontrolować czynności zarządu stoczni, a także przedsiębiorstwo stoczni. Może też sprawdzić,
czy mienie stoczni jest dostatecznie zabezpieczone przed zniszczeniem, uszkodzeniem lub
zabraniem go przez osoby postronne.

Art. 20. 1. Po ustanowieniu tymczasowego nadzorcy wszystkie organy stoczni zachowują
swoje kompetencje, z tym że w przypadku dokonywania przez zarząd stoczni czynności, dla
których wymagana jest uprzednia zgoda innych organów, wymagana jest także zgoda
tymczasowego nadzorcy. Czynności stoczni przekraczające zakres zwykłego zarządu dokonane

10



bez zgody tymczasowego nadzorcy są nieważne z mocy prawa.
2. Po ustanowieniu tymczasowego nadzorcy zarząd stoczni zawiadamia tymczasowego
nadzorcę o rachunkach bankowych stoczni, sejfach i skrytkach.

Art. 21. Tymczasowy nadzorca, pod nadzorem Prezesa Agencji, sporządza wstępny spis
wierzycieli stoczni wraz z wykazem ich wierzytelności wobec stoczni powstałych przed dniem
złożenia wniosku o wszczęcie postępowania kompensacyjnego i uznanych przez stocznię.
Art. 22. Tymczasowy nadzorca pełni swoje obowiązki do czasu ustanowienia zarządcy
kompensacji przez wstępne zgromadzenie wierzycieli. Po doręczeniu uchwały zgromadzenia
wierzycieli tymczasowy nadzorca przekazuje prowadzenie postępowania zarządcy kompensacji
wraz ze zgromadzoną w toku wykonywanych czynności dokumentacją.

Rozdział 5
Postępowanie kompensacyjne

Art. 23. 1. Uwzględniając wniosek o wszczęcie postępowania kompensacyjnego albo
działając z urzędu, Prezes Agencji wydaje postanowienie o wszczęciu postępowania
kompensacyjnego.
2. W postanowieniu, o którym mowa w ust. 1, Prezes Agencji:
1) wskazuje firmę i siedzibę stoczni, której dotyczy postępowanie kompensacyjne;
2) zwołuje wstępne zgromadzenie wierzycieli;
3) wzywa wierzycieli stoczni do zgłoszenia wierzytelności w wyznaczonym terminie, nie
krótszym niż miesiąc od dnia obwieszczenia postanowienia;
4) wzywa osoby, którym przysługują prawa oraz prawa i roszczenia osobiste ciążące na
nieruchomości należącej do stoczni, jeżeli nie zostały ujawnione przez wpis w księdze
wieczystej, do ich zgłoszenia w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż miesiąc od dnia
obwieszczenia postanowienia o wszczęciu postępowania kompensacyjnego w Monitorze

11



Sądowym i Gospodarczym, pod rygorem utraty prawa powoływania się na nie
w postępowaniu
kompensacyjnym.

3. Wszczęcie postępowania kompensacyjnego skutkuje uznaniem stoczni za pracodawcę,
o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń
pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (Dz. U. Nr 158, poz. 1121).
4. Postępowanie kompensacyjne wszczyna się w dniu wydania postanowienia o wszczęciu
postępowania kompensacyjnego.
5. Postanowienie o wszczęciu postępowania kompensacyjnego Prezes Agencji podaje
niezwłocznie do publicznej wiadomości przez zamieszczenie ogłoszenia w prasie ogólnokrajowej
i w prasie lokalnej oraz przez obwieszczenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym, ze
skutkiem zwołania zgromadzenia wierzycieli, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, oraz ze skutkiem
doręczenia wezwań, o których mowa w ust. 2 pkt 3 i 4, w dacie obwieszczenia.
6. Postanowienie o wszczęciu postępowania kompensacyjnego doręcza się tymczasowemu
nadzorcy oraz osobie, która złożyła wniosek o wszczęcie postępowania kompensacyjnego.
Postanowienie o wszczęciu postępowania kompensacyjnego doręcza się także ministrowi
właściwemu do spraw Skarbu Państwa, obserwatorowi i przedstawicielom pracowników,
o których mowa w art. 11 ust. 1.
7. O wszczęciu postępowania kompensacyjnego powiadamia się właściwy urząd skarbowy
i właściwy oddział Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, przy zastosowaniu środków
bezpośredniego przekazu informacji, takich jak telefon, faks, poczta elektroniczna.


Art. 24. 1. W postanowieniu o wszczęciu postępowania kompensacyjnego Prezes Agencji
wskazuje termin, miejsce i przedmiot obrad wstępnego zgromadzenia wierzycieli.
2. Termin, o którym mowa w ust. 1, nie może być dłuższy niż 7 dni od dnia wszczęcia
postępowania kompensacyjnego.
3. Wstępne zgromadzenie wierzycieli podejmuje uchwały w sprawach:
1) ustanowienia rady wierzycieli i wyboru jej pierwszego składu;
2) uchwalenia regulaminu rady wierzycieli, określającego jej wewnętrzną organizację i sposób

12



działania;
3) ustanowienia zarządcy kompensacji.
4. We wstępnym zgromadzeniu wierzycieli mają prawo uczestniczyć z prawem głosu
wierzyciele, których wierzytelności zostały wykazane w spisie, o którym mowa w art. 21.
Wierzyciele głosują sumą wierzytelności.
5. Obradom wstępnego zgromadzenia wierzycieli przewodniczy uczestniczący
w zgromadzeniu wierzyciel reprezentujący najwyższą wierzytelność, spośród wykazanych
w spisie, o którym mowa w art. 21.
6. Uchwały wstępnego zgromadzenia wierzycieli zapadają bez względu na liczbę obecnych,
większością głosów wierzycieli mających przynajmniej jedną piątą część ogólnej sumy
wierzytelności przypadających wierzycielom uprawnionym do uczestniczenia w tym
zgromadzeniu.
7. Wstępne zgromadzenie wierzycieli nie ulega odroczeniu.
8. W toku postępowania kompensacyjnego zgromadzenie wierzycieli jest zwoływane przez
Prezesa Agencji w przypadku zaistnienia takiej potrzeby. W zgromadzeniu wierzycieli zwołanym
w toku postępowania uczestniczą z prawem głosu wszyscy wierzyciele, których wierzytelności
zostały uznane.

Art. 25. 1. Rada wierzycieli jest powoływana i odwoływana przez zgromadzenie wierzycieli
i składa się z trzech członków oraz po jednym zastępcy każdego członka rady wierzycieli.
2. Członkowie rady wierzycieli i ich zastępcy powoływani są spośród wierzycieli stoczni
uczestniczących w zgromadzeniu wierzycieli.
3. Wierzyciel może nie przyjąć obowiązków członka rady lub jego zastępcy.
4. Członkowie rady wierzycieli oraz ich zastępcy pełnią swoje obowiązki osobiście albo
przez swoje organy.
5. Członek rady wierzycieli oraz jego zastępca może również działać przez pełnomocnika,
a gdy członkiem rady wierzycieli jest organ administracji publicznej, także przez osobę
wyznaczoną przez ten organ. Pełnomocnictwo powinno być udzielone na piśmie z podpisem

13



notarialnie poświadczonym. Pełnomocnictwo udzielone adwokatowi lub radcy prawnemu nie
wymaga notarialnego poświadczenia podpisu.
6. Członkowi rady wierzycieli oraz jego zastępcy przysługuje prawo do zwrotu koniecznych
wydatków związanych z jego udziałem w posiedzeniu rady wierzycieli. Zwrot wydatków
wchodzi w skład kosztów postępowania.
7. Członek rady wierzycieli oraz zastępca członka rady wierzycieli odpowiada za szkodę
wynikłą z nienależytego pełnienia obowiązków.
8. Za szkodę wyrządzoną nienależytym wykonaniem obowiązków przez pełnomocnika
działającego w radzie wierzyciel odpowiada jak za działanie własne.
9. Członek rady wierzycieli lub zastępca członka rady wierzycieli może być odwołany
w każdym czasie przez zgromadzenie wierzycieli zwołane przez Prezesa Agencji na wniosek
każdego z wierzycieli, którego wierzytelności zostały uznane przez stocznię lub na wniosek
zarządcy kompensacji.

Art. 26. 1. Rada wierzycieli zapoznaje się ze sprawozdaniem tymczasowego nadzorcy
z czynności podjętych przed wszczęciem postępowania kompensacyjnego.
2. W toku postępowania kompensacyjnego rada wierzycieli służy pomocą zarządcy
kompensacji, kontroluje jego czynności, opiniuje plan sprzedaży składników majątkowych
stoczni, bada stan funduszów uzyskanych ze sprzedaży składników majątkowych stoczni oraz
wyraża opinię w innych sprawach.
3. Kontrolę czynności zarządcy kompensacji oraz badanie stanu kwot uzyskanych ze
sprzedaży składników majątkowych stoczni rada wierzycieli może sprawować przez
poszczególnych swoich członków lub ich zastępców, których do tego upoważni.
4. Każdy z członków rady wierzycieli, jak również cała rada, ma prawo przedstawiać
Prezesowi Agencji swoje uwagi o działalności tymczasowego nadzorcy oraz zarządcy
kompensacji, a także każdy z członków rady ma prawo wnioskować do rady wierzycieli
o odwołanie zarządcy kompensacji.
5. Rada wierzycieli może żądać od zarządcy kompensacji wyjaśnień oraz ma prawo wglądu

14
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 10 ... 16

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: