eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o postępowaniu kompensacyjnym w podmiotach o szczególnym znaczeniu dla polskiego przemysłu stoczniowego

Rządowy projekt ustawy o postępowaniu kompensacyjnym w podmiotach o szczególnym znaczeniu dla polskiego przemysłu stoczniowego

projekt ustawy określa zasady, warunki i tryb kompensacji rozumianej jako sprzedaż składników majątku spółek: Stocznia Gdynia SA i Stocznia Szczecińska Nowa sp. z o.o. W projekcie określono także zasady zaspokojenia roszczeń wierzycieli stoczni i ochrony praw pracowników tych zakładów

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1410
  • Data wpłynięcia: 2008-12-02
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o postępowaniu kompensacyjnym w podmiotach o szczególnym znaczeniu dla polskiego przemysłu stoczniowego
  • data uchwalenia: 2008-12-19
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 233, poz. 1569

1410

wynagrodzenia za pracę. Od świadczenia odprowadzane są składki na ubezpieczenia
społeczne i zdrowotne. Po wszczęciu postępowania kompensacyjnego pracownikowi stoczni,
wobec którego zaistniały przesłanki do uzyskania świadczenia przedemerytalnego określone
w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2004 r. o świadczeniach przedemerytalnych,
przysługuje prawo do tego świadczenia, pod warunkiem złożenia wniosku o to świadczenie
we właściwej jednostce organizacyjnej ZUS do dnia 31 grudnia 2009 roku.
Projekt ustawy przewiduje, że w wypadku nabycia przez kupującego składników
majątkowych stoczni, które stanowią przedsiębiorstwo w rozumieniu przepisów art. 55¹
ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny, realizujące dotychczasowy podstawowy
przedmiot działalności stoczni, kupujący staje się z mocy prawa stroną w dotychczasowych
stosunkach pracy – zgodnie z przepisami art. 23¹ ustawy – Kodeks pracy.
Na dzień 31 października 2008 r. przewiduje się, iż programem ochrony pracowników
przewidzianym w projekcie ustawy zostanie objętych 3 918 pracowników w Stoczni Gdynia
S.A., natomiast w spółkach zależnych od Stoczni objętych zostanie 1 200 pracowników.
Odnośnie Stoczni Szczecińskiej Nowa Sp. z o.o. programem ochrony pracowników objęte
zostanie 3 889 pracowników w Stoczni. Natomiast w spółkach zależnych od Stoczni objętych
zostanie 225 pracowników. Oznacza to, iż razem programem ochrony objętych może zostać
9 232 pracowników w obydwu stoczniach wraz ze spółkami zależnymi.
Proponowane w projekcie ustawy rozwiązania mają na celu zapobieżenie wzrostowi
bezrobocia w województwie pomorskim i zachodniopomorskim, które w połowie 2008 roku
wynosiło odpowiednio 8,6% w województwie pomorskim i 12,9 % w województwie
zachodniopomorskim.


5. Wpływ projektowanej ustawy na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw

Projektowana ustawa zakłada sprzedaż składników majątku stoczni w trybie otwartego
przetargu nieograniczonego, ze skutkami sprzedaży egzekucyjnej. Oznacza to że kupujący
nabywa składniki majątkowe w stanie wolnym od obciążeń i zobowiązań stoczni. Kupujący
będzie mógł zatem wykorzystać nabyte składniki majątkowe do prowadzenia działalności

6
gospodarczej, niewykluczone że również działalności stoczniowej, jeżeli np. nabyty składnik
bądź kilka składników stanowić będzie techniczną i technologiczną całość (płynne przejęcie
produkcji). Sprzedaż majątku w ruchu zapobiegnie obniżeniu jego wartości. Przyjęte
rozwiązania stwarzają szansę na zachowanie gospodarczego charakteru terenów stoczni,
w tym również działalności produkcyjnej, co w znacznym stopniu może przyczynić się do
utrzymania na rynku dotychczasowych kooperantów, dostawców i innych przedsiębiorstw
współpracujących ze stoczniami. Ma to szczególne znaczenie, gdyż ze Stocznią Szczecińską
Nowa Sp. z o.o. współpracuje około 1 100 podmiotów (dostawców i kooperantów) z różnych
branż, takich jak hutnictwo, przemysł elektromaszynowy, elektroenergetyczny, przemysł
meblarski, natomiast ze Stocznią Gdynia S.A. współpracuje 663 dostawców oraz
30 kooperantów zewnętrznych. Zgodnie z informacjami zawartymi w raporcie Instytutu
Globalizacji „Skutki upadłości polskiego przemysłu stoczniowego na przykładzie Stoczni
Gdynia S.A. (kwiecień 2007)” można przyjąć - zważywszy na prognozę obrotów spółki – że
skutki upadłości szacuje się na kwotę w przedziale 15 – 20 mld zł do 2012 roku. W raporcie
zwraca się również uwagę na skutki społeczne związane z zagrożeniem dla całej branży oraz
dla firm blisko współpracujących z przemysłem stoczniowym. Szacowana liczba osób
związanych z branżą wynosi około 80 tys. Redukcja zatrudnienia w branży stoczniowej
mogłaby spowodować wzrost bezrobocia nawet o 3 procent w skali całego kraju.

6. Wpływ projektowanej ustawy na sytuację i rozwój regionalny

Celem projektowanej ustawy jest wprowadzenie alternatywnych rozwiązań wobec upadłości
stoczni i związanych z nią negatywnych skutków dla przedsiębiorczości i rozwoju
regionalnego. Zagwarantowana przez projekt ustawy możliwość nabywania poszczególnych
składników majątkowych stoczni w trybie otwartego przetargu może spowodować
zwiększenie aktywności potencjalnych inwestorów działających zarówno na terenach
znajdujących się w pobliżu stoczni, jak i inwestorów z dalszych regionów.



7.
ródła finansowania

7

Do kosztów procesu kompensacji zalicza się opłaty sądowe oraz wydatki niezbędne dla
osiągnięcia celów postępowania, do których należą: wydatki na obsługę postępowania
kompensacyjnego, wynagrodzenie obserwatora, tymczasowego nadzorcy i zarządcy
kompensacji oraz wynagrodzenie osób, które zostały zatrudnione przez zarządcę kompensacji
na potrzeby obsługi postępowania, należności z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne
i zdrowotne od wynagrodzeń tych osób. Ponadto do wydatków tych należą: wynagrodzenia
biegłych i ekspertów, o których mowa w projekcie ustawy, koszty obwieszczeń i ogłoszeń,
wydatki związane z przygotowaniem i dokonaniem sprzedaży składników majątkowych
stoczni, w tym wydatki na utrzymanie w ruchu przedsiębiorstwa stoczni od dnia wszczęcia
postępowania kompensacyjnego do dnia sprzedaży składników majątkowych, w zakresie
niezbędnym dla utrzymania lub wzrostu wartości składników majątkowych stoczni,
wynagrodzenia i świadczenia należne pracownikom stoczni za okres świadczenia pracy od
dnia wszczęcia postępowania kompensacyjnego do dnia rozwiązania stosunku pracy lub do
dnia przejęcia przez nowego pracodawcę na zasadach określonych w art. 231 ustawy z dnia
26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy, należności z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne
i zdrowotne od wynagrodzeń tych osób. Dodatkowo wydatki te obejmują podatki i inne
daniny publiczne należne za okres od dnia wszczęcia postępowania kompensacyjnego do dnia
zakończenia lub umorzenia postępowania. Zgodnie z projektem ustawy, koszty będą
pokrywane z następujących źródeł: Funduszu Gwarantowanych wiadczeń Pracowniczych,
Funduszu Pracy, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Restrukturyzacji
Przedsiębiorców i z bieżących przychodów stoczni oraz dochodów uzyskanych
z prowadzenia działalności na majątku stoczni w okresie poprzedzającym sprzedaż lub
dochód uzyskany z wydzierżawienia na ten okres składników majątkowych stoczni. Koszty
związane z realizacją ochrony praw pracowników mogą być również pokrywane ze środków
funduszy strukturalnych i Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji,
udostępnianych przez Unię Europejską.
Projekt ustawy przewiduje, iż z bieżących przychodów stoczni oraz dochodu uzyskanego z
prowadzenia działalności na majątku stoczni w okresie poprzedzającym sprzedaż lub
dochodu uzyskanego z wydzierżawienia na ten okres składników majątkowych stoczni
pokrywa się: opłaty oraz koszty sądowe i administracyjne, koszty obwieszczeń i ogłoszeń
oraz wydatki na wynagrodzenia, składki na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie
zdrowotne oraz składki na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych wiadczeń

8
Pracowniczych należne od wynagrodzeń: członków zarządu stoczni oraz obserwatora,
tymczasowego nadzorcy i zarządcy kompensacji, a także należności z tytułu składek na
ubezpieczenia społeczne i zdrowotne tych osób.
Z Funduszu Gwarantowanych wiadczeń Pracowniczych pokrywa się: wynagrodzenia
należne pracownikom stoczni od dnia 1 grudnia 2008 roku do dnia wygaśnięcia stosunku
pracy ze stocznią, przejęcia przez nowego pracodawcę na zasadach określonych w art. 23¹
ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy wraz ze składkami na ubezpieczenie
społeczne i zdrowotne należnymi od tych wynagrodzeń oraz odszkodowania należne
pracownikom zgodnie z projektem ustawy.
Z Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców pokrywa się inne koszty i wydatki
postępowania kompensacyjnego, w szczególności koszty i wydatki niezbędne do osiągnięcia
celu postępowania kompensacyjnego, w tym wydatki związane z przygotowaniem
i dokonaniem sprzedaży składników majątkowych stoczni, wydatki na utrzymanie w ruchu
przedsiębiorstwa stoczni od dnia wszczęcia postępowania kompensacyjnego do dnia
sprzedaży składników majątkowych, w zakresie niezbędnym dla ochrony wartości
składników majątkowych stoczni oraz wydatki na funkcjonowanie Agencji w zakresie
bezpośredniej obsługi Prezesa Agencji w toku postępowania kompensacyjnego. W celu
zasilenia Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców w środki potrzebne na finansowanie
ww. kosztów lub wydatków postępowania kompensacyjnego, minister właściwy do spraw
Skarbu Państwa może przeznaczyć na ten cel środki innych państwowych funduszy
celowych, o których mowa w ustawie o komercjalizacji i prywatyzacji bez konieczności
zmiany planów finansowych tych funduszy. Zmniejszeniu kosztów Skarbu Państwa służy
nadane mu w projekcie ustawy uprawnienie do zwrotu wydatków poniesionych na pokrycie
kosztów postępowania kompensacyjnego - z wyłączeniem kosztów poniesionych na ochronę
praw pracowników - ze środków uzyskanych w toku działalności oraz ze sprzedaży majątku
stoczni.
Z Funduszu Pracy oraz Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu
Operacyjnego Kapitał Ludzki oraz z Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji
finansuje się działania realizowane w formie programu zwolnień monitorowanych
obejmujące udzielanie pomocy w zakresie usług pośrednictwa pracy, doradztwa
gospodarczego, szkoleń, organizacji staży, pomocy w aktywnym poszukiwaniu pracy,
udzielaniu dotacji na podejmowanie działalności gospodarczej oraz dofinansowanie
pracodawców w zakresie tworzenia miejsc pracy dla pracowników stoczni.

9

8. Ocena
zgodności z prawem Unii Europejskiej

Projekt ustawy o sprzedaży majątku, zaspokojeniu roszczeń wierzycieli oraz ochronie praw
pracowników Stoczni Gdynia S.A. i Stoczni Szczecińskiej Nowa Sp. z o.o. jest konsekwencją
postanowień zawartych w:
1) decyzji Komisji z dnia 06-IX-2008 w sprawie K(2008) 6770 pomocy państwa nr C
19/2005 (ex N 203/05) udzielonej przez Polskę dla Stoczni Szczecińskiej,
2) decyzji Komisji z dnia 06-IX-2008 w sprawie K(2008) 6771 pomocy państwa nr C
17/2005 (ex N 194/2005 PL i PL 34/2004) udzielonej przez Polskę Stoczni Gdynia.
W zakresie ochrony praw pracowników stoczni postępowanie kompensacyjne stanowi „inne
podobne postępowanie”, o którym mowa w art. 5 ust. 1 Dyrektywy Rady 2001/23/WE,
z dnia 12 marca 2001 r. w sprawie zbliżania ustawodawstw Państw Członkowskich
odnoszących się do ochrony praw pracowniczych w przypadku przejęcia przedsiębiorstw,
zakładów lub części przedsiębiorstw lub zakładów (Dz. Urz. UE L 82 z 22.03.01, s. 16;
Polskie wydanie specjalne, Dz. Urz. WE 5, t. 4 s. 98).
04/12/BS

10
strony : 1 ... 10 ... 15 . [ 16 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: