eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o postępowaniu kompensacyjnym w podmiotach o szczególnym znaczeniu dla polskiego przemysłu stoczniowego

Rządowy projekt ustawy o postępowaniu kompensacyjnym w podmiotach o szczególnym znaczeniu dla polskiego przemysłu stoczniowego

projekt ustawy określa zasady, warunki i tryb kompensacji rozumianej jako sprzedaż składników majątku spółek: Stocznia Gdynia SA i Stocznia Szczecińska Nowa sp. z o.o. W projekcie określono także zasady zaspokojenia roszczeń wierzycieli stoczni i ochrony praw pracowników tych zakładów

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1410
  • Data wpłynięcia: 2008-12-02
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o postępowaniu kompensacyjnym w podmiotach o szczególnym znaczeniu dla polskiego przemysłu stoczniowego
  • data uchwalenia: 2008-12-19
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 233, poz. 1569

1410




hipoteki morskie, zastawy rejestrowe (prawa rzeczowe), oraz prawa i roszczenia osobiste ciążące
na ruchomych i nieruchomych składnikach majątku stoczni. W miejsce tych praw powstanie
prawo do zaspokojenia z kwoty uzyskanej ze sprzedaży majątku w kolejności przewidzianej
w projekcie ustawy. W mocy pozostaną służebności gruntowe, służebności osobiste, służebności
przesyłu i użytkowanie wieczyste.

Zarządca kompensacji pod nadzorem Prezesa ARP sporządzi listę wierzytelności. Lista będzie
mogła być przeglądana, zaskarżana i uzupełniana. Lista będzie stanowić podstawę zaspokojenia
wierzycieli stoczni.

Po dokonaniu sprzedaży składników majątku stoczni i ustaleniu listy wierzycieli zarządca
kompensacji sporządzi plan podziału kwot uzyskanych ze sprzedaży majątku. Plan podziału kwot
zatwierdzi sąd rejonowy - sąd gospodarczy właściwy dla zakładu głównego przedsiębiorstwa
stoczni, stosując odpowiednio art. 348-351 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. – Prawo
upadłościowe i naprawcze (Dz. U. Nr 60, poz. 535, z późn. zm.)

Wierzyciele w planie podziału kwot zostaną ujęci w następujących kategoriach, decydujących
o kolejności zaspakajania roszczeń:
1) kategoria pierwsza – wierzytelności z tytułu poniesionych ze środków publicznych wydatków
na pokrycie kosztów postępowania kompensacyjnego, z wyłączeniem wydatków
poniesionych z tych środków na realizację ochrony praw pracowników na zasadach
określonych w ustawie, zaległe należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne w
części finansowanej przez ubezpieczonego i składek na ubezpieczenie zdrowotne, wraz
z należnymi od nich odsetkami za ostatni rok przed datą wszczęcia postępowania
kompensacyjnego i kosztami egzekucji, renty należne za wywołanie choroby, niezdolności do
pracy, kalectwa lub śmierci, należności powstałe wskutek czynności zarządcy kompensacji,
należności z zawartych przez stocznię przed wszczęciem postępowania kompensacyjnego
umów wzajemnych, których wykonania żądał zarządca kompensacji, należności z tytułu
bezpodstawnego wzbogacenia stoczni,

6



2) kategoria druga - podatki, inne daniny publiczne, a także istniejące na dzień wszczęcia
postępowania kompensacyjnego oraz niepodlegające zaspokojeniu w kategorii pierwszej
zaległe należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne należne za ostatni rok przed
datą wszczęcia postępowania kompensacyjnego wraz z należnymi od nich odsetkami
i kosztami egzekucji,
3) kategoria trzecia - wierzytelności, które nie należą do wyższej kategorii, jeżeli nie podlegają
zaspokojeniu w kategorii czwartej, wraz z odsetkami za ostatni rok przed datą wszczęcia
postępowania kompensacyjnego, z odszkodowaniem umownym, kosztami procesu
i egzekucji,
4) kategoria czwarta - odsetki, które nie należą do wyższych kategorii w kolejności, w jakiej
podlega zaspokojeniu kapitał, a także sądowe i administracyjne kary grzywny oraz należności
z tytułu darowizn i zapisów.

Podział środków na spłatę wierzytelności zostanie dokonany niezwłocznie po zatwierdzeniu
planu podziału przez sąd.

Projekt ustawy określa warunki, zasady i tryb ochrony praw pracowników stoczni. Po dniu
wszczęcia postępowania kompensacyjnego pracownicy zachowają prawo do dotychczasowego
wynagrodzenia za pracę stanowiącego równowartość ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy
obliczonego na dzień 31 października 2008 r. Stosunki pracy wygasną najpóźniej w dniu 31 maja
2009 r.

Ochroną zostaną objęte wszystkie osoby zatrudnione w stoczni nie później, niż do
31 października 2008 r., na podstawie umowy o pracę, z wyjątkiem osób, zatrudnionych na
stanowiskach prezesa i członków zarządu stoczni, posiadających uprawnienia do emerytury albo
uprawnienia do renty z tytułu niezdolności do pracy, zatrudnione na okres próbny i zatrudnione
na podstawie umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego, oraz osób przebywających na
urlopie bezpłatnym udzielonym na podstawie art. 174 lub art. 174¹ ustawy z dnia 26 czerwca
1974 r. – Kodeks pracy. Programem ochrony praw pracowników, z uwzględnieniem warunków

7



przewidzianych w projekcie ustawy, objęci będą także wszyscy pracownicy stoczni zatrudnieni w
stoczni na podstawie umowy o pracę po dniu 31 października 2008 r., a przed dniem wszczęcia
postępowania kompensacyjnego, jeżeli bezpośrednio przed dniem nawiązania stosunku pracy ze
stocznią byli pracownikami spółki, w której do stoczni należy ponad 50 % akcji lub udziałów
i której podstawowym, realizowanym, przedmiotem działalności jest świadczenie usług na rzecz
stoczni. Objęcie pracownika programem ochrony uzależnione będzie od złożenia przez
pracownika oferty rozwiązania stosunku pracy za porozumieniem stron - na wezwanie zarządcy
kompensacji, w zamian za wypłatę jednorazowego odszkodowania pieniężnego w kwocie:


1) 20 000 złotych – należnej pracownikom, których ogólny okres zatrudnienia
w przedsiębiorstwach morskiej stoczni produkcyjnej nie przekracza 5 lat,
2) 30 000 złotych – należnej pracownikom, których ogólny okres zatrudnienia
w przedsiębiorstwach morskiej stoczni produkcyjnej wynosi więcej niż 5 lat, lecz mniej niż
10 lat,
3) 45 000 złotych – należnej pracownikom, których ogólny okres zatrudnienia
w przedsiębiorstwach morskiej stoczni produkcyjnej wynosi więcej niż 10 lat, lecz mniej niż
25 lat,
4) 60 000 złotych – należnej pracownikom, których ogólny okres zatrudnienia
w przedsiębiorstwach morskiej stoczni produkcyjnej wynosi więcej niż 25 lat.

Pracownicy stoczni, w okresie trwania stosunku pracy po wszczęciu postępowania
kompensacyjnego oraz po rozwiązaniu lub wygaśnięciu tego stosunku pracy, będą objęci, przez
okres 6 miesięcy, programem zwolnień monitorowanych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia
20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69,
poz. 114 i Nr 70, poz. 416), o ile nie podejmą w tym okresie zatrudnienia lub innej pracy
zarobkowej lub działalności gospodarczej. W zakres działań realizowanych w formie programu
wchodzą: udzielanie pomocy w zakresie usług pośrednictwa pracy, doradztwa gospodarczego,
szkoleń, organizacji staży, pomocy w aktywnym poszukiwaniu pracy, udzielaniu dotacji na
podejmowanie działalności gospodarczej, dofinansowanie pracodawców w zakresie tworzenia
miejsc pracy.

8



Jednocześnie przyjęto założenie, iż gdy kupujący majątek stoczni kupi jej zorganizowaną część,
stanowiącą przedsiębiorstwo w rozumieniu przepisów art. 55¹ Kodeksu cywilnego, to stanie się
również z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy – na podstawie art. 23¹
Kodeksu pracy w odniesieniu do pracowników zatrudnionych w tym zespole składników
majątkowych.

Koszty postępowania kompensacyjnego będą określane dla każdej stoczni odrębnie, a źródłem
ich pokrycia będą w szczególności: bieżące przychody stoczni oraz dochód uzyskany z
prowadzenia działalności na majątku stoczni w okresie poprzedzającym sprzedaż lub dochód
uzyskany z wydzierżawienia na ten okres składników majątkowych stoczni, Fundusz
Gwarantowanych wiadczeń Pracowniczych oraz Fundusz Restrukturyzacji Przedsiębiorców.
Ponadto koszty związane z realizacją ochrony praw pracowników stoczni będą mogły być
również pokrywane ze środków funduszy strukturalnych i Europejskiego Funduszu
Dostosowania do Globalizacji, udostępnionych na ten cel przez Unię Europejską. Ponadto
zakłada się, iż minister właściwy do spraw Skarbu Państwa będzie mógł uzupełnić środki
Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców środkami innych funduszy celowych, których jest
dysponentem. Zwrot środków pobranych z innych funduszy celowych nastąpi w ratach rocznych,
płatnych w terminach i w wysokości określonej każdorazowo w planie finansowym Funduszu
Restrukturyzacji Przedsiębiorców.

Prezes ARP będzie mógł umorzyć postępowanie kompensacyjne, jeżeli upłynął termin sprzedaży
składników majątku stoczni określony w postanowieniu o zatwierdzeniu planu sprzedaży lub
sprzedaż nie doszła do skutku.
Prezes ARP umorzy postępowanie kompensacyjne w przypadku prawomocnego orzeczenia
nieważności postanowienia o wszczęciu postępowania kompensacyjnego.
Prezes ARP wyda decyzję o zakończeniu postępowania kompensacyjnego, jeżeli został
wykonany zatwierdzony plan podziału kwot uzyskanych ze sprzedaży majątku stoczni.


9



Zmiany stosunków prawnych dokonane na podstawie przepisów projektowanej ustawy będą
obowiązywać stocznię i drugą stronę również po umorzeniu lub zakończeniu postępowania
kompensacyjnego.



03/12/BS

10
strony : 1 ... 13 . [ 14 ] . 15 . 16

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: