Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
projekt dotyczy: podniesienia bezpieczeństwa lotniczego, zwiększenia ochrony lotnictwa cywilnego oraz rozszerzenia nadzoru i kontroli, usprawnienia procesu zarządzania lotniskami oraz modernizacji i rozbudowy infrastruktury lotniczej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1403
- Data wpłynięcia: 2008-08-11
- Uchwalenie: wycofany dnia 02-02-2009
1403
mowa w § 68, zainteresowany podmiot powinien złożyć do Prezesa Urzędu dokumenty określone w §
71 i 72.
§ 71. Wniosek podmiotu ubiegającego się o certyfikat powinien zawierać następujące dane:
1) oznaczenie podmiotu - firma (imię i nazwisko lub nazwa);
2) siedzibę;
3) zakres działalności;
4) miejsca wykonywania podstawowej działalności;
5) podstawę prawną prowadzenia działalności gospodarczej lub oświadczenie o sposobie prowadzenia
działalności podlegającej certyfikacji, w innej formie;
6) w zależności od rodzaju podmiotu - numer identyfikacyjny w krajowym rejestrze urzędowym
podmiotów gospodarczych (REGON) lub numer ewidencyjny (PESEL), a dla cudzoziemców numer
dokumentu stwierdzającego tożsamość;
7) sposób oznaczania produktów dopuszczonych do obrotu w przypadku wytwórcy;
8) miejsce przechowywania dokumentacji;
9) imię i nazwisko oraz kwalifikacje osoby odpowiedzialnej za zapewnienie kontroli jakości;
10) imiona i nazwiska oraz kwalifikacje osób wykonujących prace przewidziane jako procesy specjalne,
takie jak:
- wytwarzanie i klejenie elementów z kompozytów;
- spawanie;
- odróbka cieplna metali;
- wykonywanie pokryć galwanicznych.
§ 72. Do wniosku załącza się:
1) informacje o sposobie zapewnienia niezbędnych osób funkcyjnych podczas prób, odbioru sprzętu,
kontroli jakości i innych sytuacjach określonych przez niniejsze przepisy, w zależności od rodzaju
prowadzonej działalności; w przypadku procesów specjalnych, w tym w szczególności wytwarzania
elementów z kompozytów (szklanych, węglowych itp.) wymagane jest zatwierdzenie procesu i
wykazanie spełnienia określonych wymagań technologicznych;
2) w przypadku podmiotów prowadzących w składzie ponad pięcioosobowym działalność podlegającą
certyfikacji:
a) schemat struktury organizacyjnej związanej z certyfikowaną działalnością,
b) informacje dotyczące zawodowego przygotowania personelu kierowniczego, nadzorującego i
wykonawczego,
c) dane osób odpowiedzialnych za zapewnienie kontroli jakości,
d) schemat systemu zapewnienia jakości;
3) w przypadku kooperacji z innymi podmiotami w zakresie certyfikowanej działalności informacje
dotyczące:
a) podstawowych
kooperantów
wykonujących podzespoły, ich podstawowych danych,
charakterystyki oraz zakresu kooperacji,
b) sposobów zapewnienia jakości lub odbioru podzespołów dostarczanych przez kooperantów
niebędących zatwierdzonymi wytwórcami.
§ 73. W ramach procesu certyfikacji sprawdza się zgodność zgłoszonych danych ze stanem
faktycznym oraz:
1) zapewnienie co najmniej jednej osoby posiadającej kwalifikacje mechanika poświadczenia obsługi w
odpowiednim zakresie, umożliwiające wykonywanie w szczególności czynności kontroli jakości,
odbioru produkcji i dopuszczania sprzętu;
2) posiadanie uzgodnienia wzorów dokumentacji, o której mowa w § 89;
3) posiadanie ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej w związku z prowadzoną działalnością;
4) złożenie oświadczenia o zobowiązaniu się do powiadomienia Prezesa Urzędu o zmianie danych
zawartych we wniosku i załącznikach oraz innych danych mających istotny związek z jakością
prowadzonej działalności;
15
5) posiadanie zatwierdzonych przez Prezesa Urzędu instrukcji obsługiwanych statków powietrznych,
wydanych przez producentów lub przy ich braku - uzgodnionych z Prezesem Urzędu zasad
postępowania.
§ 74. Na podstawie pozytywnego wyniku kontroli Prezes Urzędu wydaje odpowiedni certyfikat.
§ 75. Certyfikat wydaje się na czas określony, nie dłuższy niż 3 lata.
§ 76. Zmiana danych, o których mowa w § 71 i § 72 powinna być zgłoszona Prezesowi Urzędu w
ciągu 14 dni pod rygorem utraty ważności certyfikatu.
§ 77. Zmiana danych, o których mowa w § 72 pkt 1-3, powoduje obowiązek odpowiednio:
uzupełnienia lub wymiany certyfikatu.
§ 78. Certyfikat traci ważność w przypadku:
1) zaprzestania działalności;
2) rezygnacji z certyfikatu;
3) nie zgłoszenia w terminie zmian, o których mowa w § 76;
4) decyzji Prezesa Urzędu w przypadku niezapewnienia przez podmiot warunków, które były podstawą
wydania certyfikatu.
Rozdział 8
Naprawa i obsługa techniczna sprzętu
§ 79. Naprawa i obsługa techniczna statków powietrznych kategorii specjalnej i ich podzespołów
w pełnym zakresie oraz jej poświadczenie może być wykonywana przez mechaników poświadczenia
obsługi statku powietrznego z wpisem dotyczącym obsługi tych statków jako całości lub jej części, w
zakresie posiadanych uprawnień osobno dla:
1) płatowca;
2) zespołu napędowego;
3) wyposażenia.
§ 80. Obsługa techniczna może być wykonywana przez mechaników poświadczenia obsługi
również w zakresie kompletacji, wymiany lub naprawy uszkodzonych części statków powietrznych
niepowodującej zmiany w strukturze podzespołów.
§ 81. W zakresie dopuszczalnym przez instrukcję obsługi technicznej statku, obsługa techniczna
może być wykonywana również przez pilota statku powietrznego kategorii specjalnej poza
certyfikowanym podmiotem.
§ 82. W przypadku konstrukcji amatorskich lub budowanych z zestawów i użytkowanych przez
budowniczego obsługę techniczną sprzętu wykonuje budowniczy w stosunku do podzespołów przez
niego wykonanych lub adaptowanych, natomiast co do pozostałych powinien uzyskać odpowiednie
uprawnienia do obsługi wydane przez producenta lub wytwórcę.
§ 83. W przypadkach pojedynczych egzemplarzy, gdy brak jest możliwości przeszkolenia
użytkownika w obsłudze statku powietrznego kategorii specjalnej przez producenta, wytwórcę lub
upoważniony przez niego podmiot, za wystarczające można uznać samoprzeszkolenie użytkownika.
§ 84. Działalność, o której mowa w § 79, wymaga uzyskania certyfikatu, o którym mowa w § 68.
§ 85. Działalność, o której mowa w § 80, wymaga zgłoszenia Prezesowi Urzędu na piśmie w
terminie 14 dni przed jej rozpoczęciem oraz dokonania uzgodnień, o których mowa w § 89 pkt 4.
Zgłoszenie powinno zawierać dane wymienione w § 71 odpowiednie do planowanej działalności.
16
§ 86. Dopuszcza się taką organizację podmiotów, o których mowa w § 68 i § 79, w której pod
nadzorem osób, o których mowa w § 79 i § 80, odpowiednio prace obsługowe, naprawy i prace
związane z produkcją będą wykonywane przez inne osoby.
Rozdział 9
Ewidencja podmiotów i osób produkujących lub obsługujących statki powietrzne kategorii
specjalnej i ich podzespoły
§ 87. Prezes Urzędu prowadzi ewidencję podmiotów i osób, o których mowa w § 68, § 79 i § 80.
§ 88. Ewidencję udostępnia się w siedzibie Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz w delegaturach
Urzędu.
§ 89. Osoby, o których mowa w § 87, są obowiązane odpowiednio do:
1) prowadzenia ewidencji wykonanych i nadzorowanych czynności obsługowych;
2) prowadzenia wykazu obsługiwanego sprzętu dopuszczonego do lotów próbnych kontrolnych (do
przedłużenia pozwolenia na wykonywanie lotów);
3) przechowywania protokołów z wykonanych czynności obsługowych;
4) uzgodnienia z Prezesem Urzędu sposobu prowadzenia ewidencji, wykazów, wzorów protokołów oraz
pieczęci używanych do poświadczeń.
§ 90. Podmioty, o których mowa w § 68, § 79 i § 80, w przypadku zaprzestania działalności mają
obowiązek niezwłocznego przekazania Prezesowi Urzędu dokumentacji, o której mowa w § 89 pkt 1-3
oraz pieczęci używanych do poświadczeń.
Rozdział 10
Przepisy końcowe
§ 91. Pozwolenia na wykonywanie lotów w kategorii specjalnej wydane przed wejściem w życie
niniejszego rozporządzenia zachowują swoją ważność do upływu terminu, na jaki zostały wydane.
§ 92. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER INFRASTRUKTURY
17
Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia ………. (poz. …)
Załącznik nr 1
1. Przepisy techniczne mające zastosowanie przy ocenie zdatności poszczególnych klas statków
powietrznych (lub ich podzespołów) w kategorii Specjalnej:
a) Dla bardzo lekkich samolotów o ciężarze do startu powyżej 450 kg (lub odpowiednio 495
kg dla statków powietrznych przystosowanych do startu i lądowania na wodzie) -
maksymalnie do 750 kg – przepisy: CS-VLA, (lub JAR-VLA), lub uzgodnione z Prezesem
Urzędu warunki techniczne zaproponowane przez zgłaszającego, lecz nie niższe niż
wymagania określone wg CS- VLA
b) Dla pozostałych samolotów o ciężarze większym niż przyjęty w pkt. a), dwusilnikowych,
lub akrobacyjnych - ustalone z Prezesem Urzędu indywidualne warunki techniczne oparte o
przepisy CS-23, lub JAR-23, lub FAR-23,
c) Dla szybowców o maksymalnym ciężarze do startu do 750 kg i motoszybowców o
maksymalnym ciężarze do startu do 850 kg – przepisy CS-22, (lub JAR 22) lub uzgodnione
z Prezesem Urzędu warunki techniczne zaproponowane przez zgłaszającego, lecz nie
niższe niż wymagania określone wg CS-22
d) Dla wiropłatów:
e) - o maksymalnym ciężarze do startu do 600 kg – przepisy CS-VLR lub uzgodnione z
Prezesem Urzędu warunki techniczne zaproponowane przez zgłaszającego, lecz nie niższe
niż wymagania określone wg CS- VLR
f) - o maksymalnym ciężarze do startu powyżej 600 kg – odpowiednie do kategorii ciężaru
przepisy CS-25, CS-29, lub uzgodnione z Prezesem Urzędu warunki techniczne
zaproponowane przez zgłaszającego, lecz nie niższe niż wymagania określone wg CS dla
kategorii ciężaru do startu;
g) Dla wiatrakowców o maksymalnym ciężarze do startu do 560 kg – indywidualnie
uzgodnione z Prezesem Urzędu warunki techniczne zaproponowane przez zgłaszającego,
lecz nie niższe niż wymagania określone w brytyjskich przepisach BCAR część T,
wiatrakowce lekkie (CAP 643)
h) W stosunku do podzespołów statków powietrznych, silników i śmigieł - uzgodnione z
Prezesem Urzędu indywidualne warunki techniczne zaproponowane przez zgłaszającego,
lecz nie niższe niż wymagania określone w przepisach stosowanych przy certyfikacji tych
wyrobów wg przepisów CS, lub JAR, lub FAR.
i) Dla
bezzałogowych statków powietrznych - uzgodnione z Prezesem Urzędu indywidualne
warunki techniczne zaproponowane przez zgłaszającego
2. W przypadku statków powietrznych budowanych amatorsko lub w ograniczonej liczbie
egzemplarzy, szczegółowy zakres wymagań technicznych, w tym określenie punktów wymagań,
które mogą być pominięte (jak np punkty dotyczące prób niszczących, rezonansowych,
zmęczeniowych, dynamicznych itp) podlega zgłoszeniu i indywidualnemu uzgodnieniu z
Prezesem Urzędu na początkowym etapie procesu certyfikacji.
18
Załącznik nr 2
Zestawienie dokumentacji i wymagań dla dopuszczenia do lotu, uznania zdatności statku powietrznego
(silnika, śmigła, podzespołu statku powietrznego) kategorii „Specjalnej” w zależności od podkategorii
X
dla dopuszczania do użytkowania statku powietrznego (silnika, śmigła) zaprojektowanego i/lub
zbudowanego w Polsce
U
dla uznawania zdatności i dopuszczania do użytkowania statku powietrznego (silnika, śmigła)
zaprojektowanego lub zbudowanego za granicami Polski
lp S1 S2 S3 S4 S5 S6
RODZAJ DOKUMENTACJI I WYMAGA ZALE NIE OD
PODKATEGORII
1
X X X X X Rysunki
konstrukcyjne
opisujące projekt statku powietrznego (silnika, śmigła,
zespołu statku powietrznego)
2
X X
X
Obliczenia
charakterystyk
aerodynamicznych
3
X X
X
Obliczenia
stateczności i sterowności
4
X X
X
Obliczenia
obciążeń zewnętrznych całego statku powietrznego
5
X X
X
Obliczenia
obciążeń ważnych elementów konstrukcyjnych
6
X X
X
Obliczenia
wytrzymałości ważnych elementów konstrukcyjnych
7
X
X
X Dowody zabezpieczenia konstrukcji przed zjawiskami z zakresu aeroelastyczności
8
X X X X X Dane
materiałowe i ich uzasadnienie
9
X
X
X Próby statyczne do 100% obciążenia dopuszczalnego dla wybranych zespołów
10 X
X
X Próby statyczne elementów konstrukcyjnych, wykonanych do tego celu
11 X X X X
X
X Próby funkcjonalne – naziemne – zespołu napędowego i wybranych układów
U
U
statku powietrznego (silnika, śmigła)
12 X X X X
X
X Próby w locie funkcjonowania zespołu napędowego i wybranych układów statku
U
U
powietrznego (silnika, śmigła)
13 X X
X
X Próby w locie i pomiary wybranych charakterystyk statku powietrznego (silnika,
U
U
śmigła)
14 X
X
X
X
X
X Instrukcje statku powietrznego (silnika, śmigła) w szczególności: Instrukcja
U
U
U
U
U
Użytkowania w Locie, Obsługi Technicznej, Utrzymania Ciągłej Zdatności,
Użytkowania Silnika/ Silników - w języku polskim
15 U U U X
U Dokumenty
stwierdzające zgodność statku powietrznego (silnika, śmigła) z
U
oryginalną dokumentacją techniczną i przebieg jego użytkowania (książki
płatowca, silnika, śmigła lub równoważne dokumenty, np. książki obsługi itp.)
16 U U U X
Pełna dokumentacja opisowa i obsługowa (biuletyny serwisowe, instrukcje napraw,
U
opisy, katalogi), używana w eksploatacji danego statku powietrznego (silnika,
śmigła), lub zagwarantowany formalnie dostęp do takiej dokumentacji, z
uwzględnieniem serii wyrobu i ewentualnych zmian, jakie wprowadzono na danym
egzemplarzu.
17 U U U X
U
Ocena stanu technicznego statku powietrznego (silnika, śmigła) dokonana przez
U
instytucję uznaną przez Prezesa Urzędu (jeśli wymagana)
18
X
X
W przypadku statku powietrznego (silnika, śmigła) o znacznym stopniu
U
U
złożoności, posiadanie kompletnego wyposażenia diagnostycznego i obsługowego,
stosowanego w normalnej eksploatacji danego statku powietrznego, albo
zagwarantowany stały dostęp do takiego wyposażenia.
19
X
X
W przypadku statku powietrznego (silnika, śmigła) o znacznym stopniu
U
U
złożoności, zagwarantowana formalnie (uzgodnieniami lub np. statutem
organizacji społecznej) współpraca personelu, posiadającego kwalifikacje
potrzebne do obsługi i użytkowania danego statku powietrznego.
20 U
U U U U
Certyfikat Typu statku powietrznego (silnika, śmigła) pochodzenia zagranicznego,
wydany przez obcy Nadzór Lotniczy lub dokument równoważny, wystawiony
przez uprawnioną do tego instytucję zagraniczną, dopuszczający ten statek
powietrzny (silnik, śmigło) do użytkowania.
21 U U U U U Oryginalne instrukcje statku powietrznego (silnika, śmigła) pochodzenia
zagranicznego – Instrukcje Użytkowania w Locie, Obsługi Technicznej
/Utrzymania Ciągłej Zdatności, Użytkowania Silnika /Silników, migła.