Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
projekt dotyczy: podniesienia bezpieczeństwa lotniczego, zwiększenia ochrony lotnictwa cywilnego oraz rozszerzenia nadzoru i kontroli, usprawnienia procesu zarządzania lotniskami oraz modernizacji i rozbudowy infrastruktury lotniczej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1403
- Data wpłynięcia: 2008-08-11
- Uchwalenie: wycofany dnia 02-02-2009
tom-II
6) PEL – rozumie się przez to Podręcznik Licencjonowania Personelu Lotniczego, ogłaszany w Dzienniku
Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w którym zamieszczane są wytyczne i instrukcje Prezesa
Urzędu, dotyczące licencjonowania personelu lotniczego;
7) PP.LPL3.02 lub Podręczniku Procedur Licencjonowania Personelu Obsługi Technicznej Samolotów i
migłowców – rozumie się przez to dokument, ogłaszany w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa
Cywilnego, w którym zamieszczane są wytyczne i instrukcje Prezesa Urzędu, dotyczące licencjonowania
personelu obsługi technicznej statków powietrznych;
8) Prezesie Urzędu – rozumie się przez to Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;
9) przepisach licencjonowania – rozumie się przez to przepisy licencjonowania obowiązujące w
lotnictwie cywilnym w Polsce w czasie zakończenia procedury uznawania kwalifikacji lotniczych i
uprawnień nabytych w lotnictwie państwowym;
10) statku powietrznym dopuszczonym do użytkowania w lotnictwie cywilnym – rozumie się przez to
statek powietrzny posiadający świadectwo typu uznawane w krajach Unii Europejskiej albo co najmniej
w Polsce albo posiadający polskie świadectwo zdatności do lotu;
11) Urzędzie – rozumie się przez to Urząd Lotnictwa Cywilnego;
12) ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze.
§ 3.1. Wszczęcie procedury uznania następuje po złożeniu przez kandydata wniosku o uznanie:
1) kwalifikacji nabytych w lotnictwie państwowym do ośrodka szkolenia lotniczego właściwego dla
specjalności lotniczej kandydata i wnioskowanego zakresu uznania; ośrodek szkolenia lotniczego może
uzależnić wszczęcie i ewentualne dalsze prowadzenie procedury uznania od zawarcia z nim umowy przez
kandydata;
2) uprawnienia nabytego w lotnictwie państwowym do Urzędu; wszczęcie i prowadzenie procedury uznania
uprawnienia przez Prezesa Urzędu, podlega opłacie lotniczej jak rozpatrzenie wniosku o wydanie
uprawnienia.
2. Ośrodek szkolenia lotniczego ma obowiązek zawiadomienia Prezesa Urzędu o wszczęciu
procedury uznania kwalifikacji niezwłocznie. Jeżeli okaże się, że procedura uznania kwalifikacji kandydata
została wszczęta w większej liczbie ośrodków, Prezes Urzędu wskazuje ośrodek, który pierwszy wszczął
procedurę uznania i powiadamia o tym pozostałe ośrodki.
3. Jeżeli ośrodek szkolenia, który wszczął procedurę uznania nie jest właściwy do jej
przeprowadzenia ze względu na zakres lub ważność jego zatwierdzenia, Prezes Urzędu wstrzymuje bieg
procedury i zawiadamia o tym ośrodek i kandydata. Jeżeli procedura uznania kandydata została wszczęta
również w innych ośrodkach niż ośrodek niewłaściwy, w którym bieg procedury został wstrzymany przez
Prezesa Urzędu, przepis ust 2 ma odpowiednie zastosowanie.
§ 4. 1. Uznanie kwalifikacji lotniczych kandydata, nabytych w lotnictwie państwowym jest
przeprowadzane na postawie:
1) dokumentów wystawionych i potwierdzonych przez władze lotnictwa państwowego, dotyczących
szkolenia lotniczego, teoretycznego i praktycznego oraz dotyczących praktyki lotniczej kandydata w
danej specjalności, a także dotyczących kontroli jego wiedzy i umiejętności, podczas tego szkolenia i
praktyki lotniczej;
2) porównania dokumentów wymienionych w pkt 1 z dokumentami porównawczymi, wydanymi przez
właściwe władze lotnictwa państwowego dla danej specjalności, w celu wstępnego określenia możliwości
uznania kwalifikacji lub praktyki lotniczej kandydata i zakresu sprawdzianów wiedzy i umiejętności;
3) stwierdzenia aktualnego poziomu wiedzy i umiejętności lotniczych na postawie wyników sprawdzianów
wiedzy i umiejętności, przeprowadzonych w ośrodku szkolenia lotniczego, prowadzącym procedurę
uznania wiedzy i umiejętności;
4) oceny w jakim stopniu zakres i poziom wiedzy lub umiejętności kandydata, potwierdzony sprawdzianami
jest zgodny, z wymaganiami przepisów licencjonowania, odpowiednich dla danej specjalności;
2
5) sprawdzenia czy są spełnione przez kandydata w odniesieniu do jego specjalności lotniczej inne warunki
lub wymagania, określone w przepisach licencjonowania, obowiązujących dla tej specjalności, jeżeli
zostały tam zamieszczone.
2. Celem wstępnego uznania kwalifikacji na podstawie dokumentów jest określenie do jakiej
licencji albo do jakiego świadectwa kwalifikacji lub do jakiego uprawnienia lotniczego wpisywanego do
tych dokumentów oraz w jakim zakresie powinno być przeprowadzone sprawdzenie wiedzy i umiejętności.
3. Jeżeli przepisy licencjonowania właściwe dla specjalności kandydata określają inne zasady
uznania kwalifikacji nabytych w lotnictwie państwowym niż te, o których mowa wyżej w ust 1 i 2, to należy
je stosować w procedurze uznawania kwalifikacji.
§ 5. W pierwszym etapie procedury uznania kwalifikacji Kierownik Szkolenia ośrodka szkolenia
lotniczego, w wyniku dokonania czynności określonych wyżej w § 4, może:
1) ocenić jako dopuszczalne do uznania:
a) część wiedzy, w poszczególnych przedmiotach albo w poszczególnych tematach danego przedmiotu
b) poszczególne umiejętności lotnicze,
c) zakres praktyki lotniczej,
kandydata w odniesieniu do pełnego zakresu wymagań odpowiedniego, zatwierdzonego programu
szkolenia teoretycznego lub praktycznego do licencji lotniczej albo świadectwa kwalifikacji lub
uprawnienia lotniczego wpisywanego do tych dokumentów, zależnie od zakresu uznania kwalifikacji,
wskazanego we wniosku kandydata albo
2) poinformować kandydata, że nie jest możliwe uznanie jego kwalifikacji, zgodnie z jego wnioskiem i
ewentualne wskazać mu możliwości zaliczenia jego kwalifikacji do licencji albo świadectwa kwalifikacji
lub uprawnienia lotniczego niższej klasy, jeżeli taka możliwość istnieje.
§ 6. Jeżeli brak dokumentów porównawczych odpowiednich dla specjalności lotniczej i rodzaju
lotnictwa państwowego uniemożliwia wstępną ocenę możliwości zakresu uznania wiedzy i umiejętności
wówczas podstawą dla tej oceny jest sprawdzian wiedzy lub umiejętności w pełnym zakresie wymagań na
wydanie licencji albo świadectwa kwalifikacji lub uprawnienia lotniczego (§ 4 ust 1 pkt. 3 i 4).
§ 7. Ocena możliwości uznania zakresu praktyki lotniczej nabytej w lotnictwie państwowym w
celu zaliczenia do praktyki wymaganej do wydania licencji albo świadectwa kwalifikacji może być
dokonana przez Kierownika Szkolenia ośrodka szkolenia lotniczego wyłącznie na podstawie dokumentów
praktyki lotniczej lub zaświadczeń o odbyciu praktyki lotniczej, wystawionych przez właściwą władzę
lotnictwa państwowego.
§ 8. Udokumentowana praktyka lotnicza, nabyta w lotnictwie państwowym, jest zaliczana:
1) pilotom samolotowym i śmigłowcowym, inżynierom pokładowym i mechanikom pokładowym oraz
nawigatorom:
a) całkowicie, jeżeli jest uzyskana na typach statków powietrznych aktualnie dopuszczonych do
użytkowania w lotnictwie cywilnym, lub które były dopuszczone do użytkowania w lotnictwie
cywilnym, oraz
b) nie więcej niż w 50%, jeżeli była uzyskana na statkach powietrznych innych niż wymienione wyżej
pod lit a.
2) mechanikom lotniczym obsługi:
a) zgodnie z ustaleniami aktualnie obowiązujących przepisów licencjonowania dla danej specjalności
obsługowej;
b) gdy przepisy te (lit. a) nie zawierają takich ustaleń dla danej specjalności obsługowej – w całości do
wymagań ogólnych odnośnie praktyki lotniczej na wydanie licencji mechanika lotniczego obsługi,
natomiast na wydanie uprawnienia lotniczego dotyczącego typu statku powietrznego, może być
zaliczona tylko ta praktyka, która została uzyskana przy obsłudze technicznej tego typu statku
powietrznego.
3
3) skoczkom spadochronowym bez względu na typy spadochronów, na których ją nabyli, jednak zaliczenie
całości wymaganej liczby skoków na wydanie świadectwa kwalifikacji skoczka spadochronowego albo
licencji skoczka spadochronowego zawodowego może nastąpić, jeżeli kandydat wykonał co najmniej 3
skoki na spadochronach typów dopuszczonych do użytkowania w lotnictwie cywilnym.
§ 9. 1. Do przeprowadzania pierwszego etapu procedury uznawanie kwalifikacji, wymaganych do
wydania licencji albo świadectwa kwalifikacji lub uprawnienia lotniczego upoważnione są ośrodki szkolenia
lotniczego właściwe dla danej specjalności lotniczej i danego zakresu szkolenia.
2. Wszelkie koszty związane z przeprowadzeniem w ośrodku szkolenia lotniczego procedury
uznania kwalifikacji lub praktyki lotniczej ponosi kandydat na podstawie umowy zawartej między nim a
ośrodkiem szkolenia.
3. Na podstawie pierwszego etapu przeprowadzonej procedury uznania wiedzy, umiejętności lub
praktyki lotniczej ośrodek szkolenia lotniczego sporządza projekt Indywidualnego Toku Szkolenia,
teoretycznego i praktycznego dla kandydata z dopuszczalnymi skrótami szkoleniowymi w odniesieniu do
wymagań zatwierdzonego dla ośrodka odpowiedniego programu szkolenia, wynikającymi z oceny
dopuszczalnego zakresu częściowego uznania wiedzy i umiejętności oraz praktyki lotniczej a następnie
przedstawia go Prezesowi Urzędu do zatwierdzenia, wraz z dokumentami częściowego uznania kwalifikacji.
4. Indywidualny Tok Szkolenia nie może pomijać tematów szkolenia teoretycznego i elementów
szkolenia praktycznego, które mają bezpośrednie znaczenie dla bezpieczeństwa lotów lub wykonywania
innych czynności lotniczych a ich nauczanie jest objęte zatwierdzonym programem szkolenia, do którego
odnosi się ten Indywidualny Tok Szkolenia. Dotyczy to wiedzy i umiejętności w zakresie procedur
profilaktycznych zachowania bezpieczeństwa oraz procedur awaryjnych. W tym zakresie dopuszcza się
jedynie skrócenie czasu nauczania, bez pomijania tematów i elementów objętych zatwierdzonym programem
szkolenia,
5. Drugi etap procedury uznania kwalifikacji polega na dokonaniu w Urzędzie oceny projektu
Indywidualnego Toku Szkolenia kandydata i wymaganych dokumentów do niego dołączonych oraz
przedłożenia Prezesowi Urzędu wniosków w sprawie zatwierdzenia Indywidualnego Toku Szkolenia
kandydata.
6. Zatwierdzenie przez Prezesa Urzędu Indywidualnego Toku Szkolenia, teoretycznego lub
praktycznego stanowi uznanie przez niego kwalifikacji nabytych przez kandydata w lotnictwie państwowym
a ukończenie przez kandydata szkolenia według zatwierdzonego Indywidualnego Toku Szkolenia, jest
potwierdzane przez ośrodek szkolenia wydaniem zaświadczeń o jego ukończeniu.
7. W razie odmowy uznania dokumentów, o których mowa w ust 4, Prezes Urzędu w
postanowieniu o odmowie uznania wskazuje na przyczyny odmowy i braki do usunięcia w procedurze
uznania lub w dokumentacji uznania kwalifikacji.
8. W zaświadczeniach o pozytywnym ukończeniu szkolenia praktycznego zgodnie z
zatwierdzonym Indywidualnym Tokiem Szkolenia musi być zamieszczone potwierdzenie praktyki zaliczonej
nabytej w lotnictwie państwowym oraz odrębnie nabytej w wyniku szkolenia według Indywidualnego Toku
Szkolenia.
9. Kandydat, który uzyskał zaświadczenie o pozytywnym ukończeniu szkolenia, o którym mowa
wyżej w ust 6 i 8 może złożyć wniosek do Prezesa Urzędu o wydanie licencji albo świadectwa kwalifikacji
lub uprawnienia lotniczego wpisywanego do tych dokumentów, zgodnie z wymaganiami przepisów
licencjonowania, właściwych dla danej specjalności. Wydanie tych dokumentów jest uzależnione od:
1)
pozytywnego zliczenia egzaminu teoretycznego lub praktycznego przed Lotniczą Komisją
Egzaminacyjną, wymaganego właściwymi przepisami licencjonowania albo w ośrodku szkolenia
lotniczego, jeżeli te przepisy to dopuszczają, chyba że przepisy te nie wymagają zaliczenia tego egzaminu
jako warunku wydania uprawnienia lotniczego;
2) spełnienia przez kandydata innych wymagań przepisów licencjonowania właściwych dla danej
specjalności lotniczej.
4
§ 10. 1. Uznanie uprawnienia nabytego w lotnictwie państwowym i na tej postawie wpisanie
odpowiedniego uprawnienia lotniczego do licencji albo świadectwa kwalifikacji może nastąpić, jeżeli
zostaną spełnione wszystkie niżej wymienione warunki:
1) przepisy licencjonowania dla danej specjalności lub danego uprawnienia lotniczego dopuszczają uznanie
uprawnienia nadanego w lotnictwie państwowym w drodze procedury administracyjnej, bez
uzupełniającego szkolenia;
2) kandydat posiada ważną licencję albo ważne świadectwo kwalifikacji, do którego to dokumentu ma być
wpisane uprawnienie lotnicze na podstawie uznania;
3) szkolenie w zakresie wiedzy lub umiejętności wymaganych do wydania uprawnienia nabytego w
lotnictwie państwowym, które ma być uznane jako uprawnienie lotnicze wpisane do licencji albo
świadectwa kwalifikacji:
a) było przeprowadzone w jednostce lotnictwa państwowego, która uzyskała zatwierdzenie Prezesa
Urzędu jako ośrodek szkolenia lotniczego zgodnie z wymagania aktualnie obowiązujących przepisów
licencjonowania i certyfikacji, i odbyło się w okresie ważności tego zatwierdzenia;
b) było przeprowadzone zgodnie z właściwym programem szkolenia, zatwierdzonym przez Prezesa
Urzędu dla ośrodka szkolenia lotniczego, o którym mowa wyżej pod lit. a;
c) zostało potwierdzone zaświadczeniem wydanym przez ośrodek szkolenia lotniczego, spełniającym
wymagania określone w PEL albo odpowiednio w PP.LPL3.02;
d) podlegało nadzorowi Prezesa Urzędu;
e) kandydat złoży wniosek w trybie właściwym dla wniosku o wydanie uprawnienia lotniczego.
4)
kandydat zaliczy pozytywnie egzamin teoretyczny lub praktyczny przed Lotniczą Komisją
Egzaminacyjną, wymagany właściwymi przepisami licencjonowania albo w ośrodku szkolenia
lotniczego, jeżeli te przepisy to dopuszczają, chyba że przepisy te nie wymagają zaliczenia tego egzaminu
jako warunku wydania uprawnienia lotniczego.
2. Procedura uznawania uprawnienia nabytego w lotnictwie państwowym, które ma stanowić
podstawę do wydania uprawnienia lotniczego wpisanego do licencji albo świadectwa kwalifikacji jest
prowadzona przez Urząd i kończy się wydaniem decyzji Prezesa Urzędu w tej sprawie.
§ 11. Prezes Urzędu ustali i opublikuje w PEL lub odpowiednio w PP.LPL3.02 wytyczne i
instrukcje dotyczące:
1) szczegółowych zasad i procedur zaliczania kwalifikacji i praktyki nabytych w lotnictwie państwowym,
jeżeli zasady takie nie są zamieszczone w przepisach licencjonowania, obowiązujących dla
poszczególnych specjalności; zasady te są aktualizowane bieżąco w przypadku zmian w przepisach
licencjonowania;
2) procedur wszczynania i prowadzenia oraz oceny dopuszczalności uznawania kwalifikacji nabytych w
lotnictwie państwowym przez ośrodki szkolenia lotniczego odpowiednie do specjalności lotniczych
kandydatów;
3) wymagań jakim powinny odpowiadać Indywidualne Toki Szkolenia teoretycznego i praktycznego;
4) wzorów dokumentów uznawania kwalifikacji oraz zasad ich wypełniania i rejestrowania;
5) zasad i procedur udostępniania ośrodkom szkolenia lotniczego dokumentów porównawczych,
przekazanych Prezesowi Urzędu przez władze lotnictwa państwowego.
5
§ 12. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 60 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER INFRASTRUKTURY
W porozumieniu:
MINISTER SPRAW WEWNĘTRZNYCH
I ADMINISTRACJI
MINISTER OBRONY NARODOWEJ
6
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1403
› Pobierz plik
-
tom-II
› Pobierz plik