Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: przeprowadzenia profesjonalizacji Sił Zbrojnych RP i wdrożenia nowej polityki kadrowej w polskiej armii; w tym: osoby z podwójnym obywatelstwem, będą mogli pełnić służbę zawodową w polskiej armii; przewiduje się ponadto funkcjonowanie kontraktowej zawodowej służby wojskowej dostępnej dla wszystkich chętnych, w tym dla kobiet
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1372
- Data wpłynięcia: 2008-11-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2009-04-24
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 79, poz. 669
1372
MINISTER OBRONY NARODOWEJ
PROJEKT
z dnia 30.10.08 r.
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia …………………………………………
w sprawie korpusów osobowych, grup osobowych i specjalności wojskowych
kadry zawodowej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej
Na podstawie art. 4 ust. 5 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej
żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 141, poz. 892,) zarządza się, co następuje:
§ 1. Tworzy się korpusy osobowe kadry zawodowej i ustala ich podział na grupy
osobowe oraz oznacza się je odpowiednimi cechami:
1) korpus osobowy wojsk lądowych – 20:
a) grupa osobowa sztabowa – A,
b) grupa osobowa pancerno-zmechanizowana – B,
c) grupa osobowa aeromobilna – C,
d) grupa osobowa rakietowa i artylerii – D;
2) korpus osobowy sił powietrznych – 22:
a) grupa osobowa sztabowa – A,
b) grupa osobowa pilotów – B,
c) grupa osobowa nawigatorów – C,
d) grupa osobowa pokładowa – D,
e) grupa osobowa ruchu lotniczego – E,
f) grupa osobowa meteorologiczna – F,
g) grupa osobowa radiotechniczna – G,
h) grupa osobowa ubezpieczenia lotów – H,
i) grupa osobowa eksploatacji bezpilotowych aparatów latających
i wskazywania celów – I,
j) grupa osobowa inżynieryjno-lotnicza – J;
3) korpus osobowy marynarki wojennej – 24:
a) grupa osobowa sztabowa – A,
b) grupa osobowa pokładowa – B,
c) grupa osobowa uzbrojenia, broni podwodnej i hydroakustyki – C,
d) grupa osobowa nawigacyjna i hydrograficzna – D,
e) grupa osobowa ratownictwa morskiego – E,
f) grupa osobowa działań nurkowych – F,
g) grupa osobowa techniczna – T;
4) korpus osobowy wojsk specjalnych – 26:
a) grupa osobowa sztabowa – A,
b) grupa osobowa lądowych działań specjalnych – B,
c) grupa osobowa morskich działań specjalnych – C,
d) grupa osobowa wsparcia i zabezpieczenia działań specjalnych – D;
5) korpus osobowy łączności i informatyki – 28:
a) grupa osobowa sztabowa – A,
b) grupa osobowa eksploatacji systemów łączności – B,
c) grupa osobowa projektowo-programowa informatyki – C,
d) grupa osobowa eksploatacji systemów informatycznych – D,
e) grupa osobowa techniczna – T;
6) korpus osobowy rozpoznania i walki elektronicznej – 30:
a) grupa osobowa rozpoznania ogólnego – A,
b) grupa osobowa rozpoznania i zakłóceń elektronicznych – B,
c) grupa osobowa geograficzna – C,
d) grupa osobowa techniczna – T;
7) korpus osobowy przeciwlotniczy – 32:
a) grupa osobowa artylerii przeciwlotniczej – A,
b) grupa osobowa przeciwlotniczych zestawów rakietowych – B,
c) grupa osobowa techniczna – T;
8) korpus osobowy inżynierii wojskowej – 34:
a) grupa osobowa saperska – A,
b) grupa osobowa przeprawowa – B,
c) grupa osobowa drogowo-mostowa – C,
d) grupa osobowa techniczna – T;
9) korpus osobowy obrony przed bronią masowego rażenia – 36:
a) grupa osobowa rozpoznania i likwidacji skażeń – A,
b) grupa osobowa techniczna – T;
10) korpus osobowy logistyki – 38:
a) grupa osobowa ogólnologistyczna – A,
b) grupa osobowa materiałowa – B,
c) grupa osobowa transportu i ruchu wojsk – C,
d) grupa osobowa infrastruktury – D,
e) grupa osobowa techniczna – T;
11) korpus osobowy medyczny – 40:
a) grupa osobowa lekarzy – A,
b) grupa osobowa lekarzy dentystów – B,
c) grupa osobowa weterynarii – C,
d) grupa osobowa farmaceutów – D,
e) grupa osobowa psychologów – E,
f) grupa osobowa fizykobiochemików – F,
g) grupa osobowa pielęgniarstwa – G,
h) grupa osobowa ratownictwa medycznego – H,
i) grupa osobowa organizacyjno-techniczna – I;
12) korpus osobowy wywiadu i kontrwywiadu wojskowego – 42:
a) grupa osobowa wywiadu wojskowego – A,
b) grupa osobowa kontrwywiadu wojskowego – B,
13) korpus osobowy żandarmerii wojskowej – 44:
a) grupa osobowa dochodzeniowo-śledcza – A,
b) grupa osobowa prewencji – B,
c) grupa osobowa operacyjno-rozpoznawcza – C,
d) grupa osobowa administracyjno-logistyczno-techniczna – D;
14) korpus osobowy sprawiedliwości i obsługi prawnej – 46:
a) grupa osobowa sądownictwa – A,
2
b) grupa osobowa prokuratorska – B,
c) grupa osobowa obsługi prawnej – C;
15) korpus osobowy duszpasterstwa – 48:
a) grupa osobowa teologiczna – A;
16) korpus osobowy finansowy – 50:
a) grupa osobowa ekonomiczno-finansowa – A;
17) korpus osobowy wychowawczy – 52:
a) grupa osobowa ogólnowychowawcza – A,
b) grupa osobowa kulturalno-oświatowa – B,
c) grupa osobowa psychologii wychowania – C,
d) grupa osobowa orkiestr i zespołów estradowych – D;
18) korpus osobowy ogólny – 54:
a) grupa osobowa zarządzania – A,
b) grupa osobowa kadrowa – B,
c) grupa osobowa administracji wojskowej – C,
d) grupa osobowa ochrony informacji niejawnych – D,
e) grupa osobowa prasowa – E,
f) grupa osobowa kultury fizycznej – F,
g) grupa osobowa ochrony przeciwpożarowej – G.
§ 2. Wykaz specjalności wojskowych w poszczególnych korpusach osobowych
i grupach osobowych określa załącznik do rozporządzenia.
§ 3.1. Stanowisko służbowe, na które można wyznaczyć żołnierza zawodowego
z innego korpusu osobowego i innej grupy osobowej, o których mowa w § 1, oznacza się
w etacie komórki (jednostki) organizacyjnej Sił Zbrojnych RP cechą 99Z99.
2. Do grupy osobowej sztabowej, w korpusach osobowych, o których mowa
w § 1 pkt 1-5 można zaszeregować wyłącznie stanowiska służbowe o stopniu etatowym
od majora wzwyż.
3. Do grupy osobowej zarządzania w korpusie osobowym ogólnym można
zaszeregować wyłącznie stanowiska służbowe w komórkach organizacyjnych Ministerstwa
Obrony Narodowej.
§ 4. Stanowiska służbowe, występujące w etatach w dniu wejścia w życie
rozporządzenia, zaszeregowuje się do korpusów osobowych, grup osobowych
i specjalności wojskowych w toku planowej działalności organizacyjno-etatowej i kadrowej.
§ 5. Dotychczasowe oznaczenia (cechy) korpusów osobowych, grup osobowych
i specjalności wojskowych w
etatach, decyzjach (rozkazach) personalnych, kartach
ewidencyjnych, zachowują swą ważność nie dłużej jednak niż do dnia 30 czerwca 2011 r.
§ 6. Traci moc rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 kwietnia 2008r.
w sprawie korpusów osobowych i grup osobowych kadry zawodowej Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 86, poz. 531).
§ 7. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER OBRONY NARODOWEJ
3
UZASADNIENIE
Opracowanie nowego rozporządzenia jest bezpośrednią konsekwencją zmian
wprowadzonych ustawą z dnia ..………….. 2008 r. o zmianie ustawy o służbie wojskowej
żołnierzy zawodowych oraz o zmianie niektórych ustaw, która w noweli art. 4 ust. 5 ustawy
z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych wprowadziła
obligatoryjne upoważnienie dla Ministra Obrony Narodowej do określenia podziału kadry
zawodowej na korpusy osobowe, grupy osobowe oraz specjalności wojskowe.
Dotychczas Minister Obrony Narodowej w drodze rozporządzenia określał tylko
podział kadry zawodowej Sił Zbrojnych RP na korpusy osobowe i grupy osobowe.
Natomiast specjalności wojskowe określane były rozkazem Szefa Sztabu Generalnego
WP.
W projekcie rozporządzenia uwzględniono obecnie obowiązujący podział kadry
zawodowej na 18 korpusów osobowych i łącznie 80 grup osobowych oraz nowy wykaz
specjalności wojskowych stanowiący załącznik do rozporządzenia, w którym
wyszczególniono łącznie 1159 specjalności wojskowych, w tym 383 dla oficerów, 432 dla
podoficerów oraz 344 dla szeregowych.
Wdrożenie przedmiotowego rozporządzenia skutkować będzie w pierwszej kolejności
koniecznością opracowania i wydania etatów wszystkich komórek (jednostek)
organizacyjnych SZ RP czasu „P” i „W”, a następnie wyznaczeniem wszystkich żołnierzy
na stanowiska służbowe. Zajdzie też konieczność dokonania zmian w ok. 5 mln kart
ewidencyjnych.
Dlatego też wdrażanie rozwiązań wynikających z nowego podziału kadry zawodowej
na korpusy/grupy osobowe i specjalności wojskowe następować będzie sukcesywnie,
w powiązaniu z realizacją przedsięwzięć wynikających z kolejnych planów zamierzeń
organizacyjnych i dyslokacyjnych, a także związanych z profesjonalizacją Sił Zbrojnych
RP.
Przedstawione wyżej uwarunkowania prawne, organizacyjne i kadrowe oraz
konieczność dokonania zmian w kartach ewidencyjnych i przydziałach mobilizacyjnych
żołnierzy rezerwy determinują określenie adekwatnego do skali przedsięwzięć okresu
przejściowego na ich wdrożenie tj. do dnia 30.06.2011 r.
1 wprowadzony rozporządzeniem Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 kwietnia 2008 r. w sprawie korpusów
osobowych i grup osobowych kadry zawodowej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 86, poz.
531)
4
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty na które oddziałuje projekt aktu prawnego
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na podmioty spoza resortu
obrony narodowej.
2. Konsultacje społeczne
Projekt nie będzie poddawany konsultacjom społecznym.
3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu oraz sektora finansów
publicznych
Projektowane rozporządzenie zastąpi obecnie stosowane rozporządzenie Ministra
Obrony Narodowej z dnia 30 kwietnia 2008 r. w sprawie korpusów osobowych i grup
osobowych kadry zawodowej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 86, poz.
531).
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia skutkować będzie w pierwszej
kolejności koniecznością opracowania i wydania etatów wszystkich komórek (jednostek)
organizacyjnych SZ RP czasu „P” i „W”, a następnie wyznaczeniem wszystkich żołnierzy
na stanowiska służbowe. Zakłada się, że przedsięwzięcia te nie będą generowały
dodatkowych kosztów dla budżetu resortu obrony narodowej, gdyż wdrażane będą
sukcesywnie w ramach działalności służbowej wraz z realizacją przedsięwzięć
wynikających z kolejnych planów zamierzeń organizacyjnych i dyslokacyjnych, a także
związanych z profesjonalizacją Sił Zbrojnych RP.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Regulacja nie będzie miała wpływu na rynek pracy, gdyż dotyczy wyłącznie służby
wojskowej żołnierzy zawodowych i nie wiąże się z powstawaniem lub utratą miejsc pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na konkurencyjność
wewnętrzną lub zewnętrzną gospodarki.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionów.
7. Zgodność regulacji z prawem Unii Europejskiej
Zakres projektu rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
5
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1372
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei