Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: przeprowadzenia profesjonalizacji Sił Zbrojnych RP i wdrożenia nowej polityki kadrowej w polskiej armii; w tym: osoby z podwójnym obywatelstwem, będą mogli pełnić służbę zawodową w polskiej armii; przewiduje się ponadto funkcjonowanie kontraktowej zawodowej służby wojskowej dostępnej dla wszystkich chętnych, w tym dla kobiet
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1372
- Data wpłynięcia: 2008-11-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2009-04-24
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 79, poz. 669
1372
Więziennej lub Urzędu Ochrony Państwa odpowiadają poszczególnym stopniom wojskowym.
Powyższe powoduje konieczność dodania art. 17a ustawy.
XI. Zmiana niektórych przepisów dotyczących delegowania żołnierzy zawodowych do pracy
w strukturach międzynarodowych na podstawie indywidualnego kontraktu
Dotychczasowe przepisy normujące tę problematykę przyznawały prawo do przeniesienia do
rezerwy kadrowej każdemu żołnierzowi zawodowemu, który za zgodą Ministra Obrony Narodowej,
podpisał indywidualny kontrakt na pracę poza granicami państwa w strukturach organizacji
międzynarodowych lub w międzynarodowych strukturach wojskowych. Przeniesienie takiego
żołnierza do rezerwy kadrowej następuje na okres pracy w tej organizacji, nie dłuższy jednak niż 5
lat w trakcie całej zawodowej służby wojskowej.
Celowość przeniesienia żołnierza zawodowego w służbie stałej do rezerwy kadrowej
w związku z podjęciem przez niego takiej pracy wiąże się ze zdobywaniem w strukturach
organizacji międzynarodowych wojskowych lub międzynarodowych strukturach wojskowych
doświadczeń, które zostaną wykorzystane na stanowisku służbowym po powrocie do kraju. Praca
taka dotyczy stanowisk o wysokich wymogach kwalifikacyjnych. Z uwagi na to, iż praca w tych
strukturach jest realizowana na trzyletnich kontraktach proponuje się przedłużenie okresu
przebywania w rezerwie kadrowej w takich przypadkach do 6 lat w trakcie całej zawodowej służby
wojskowej.
Powyższe powoduje zmianę w art. 20 w ust. 4 pkt 2 ustawy.
XII. Upoważnienie Rady Ministrów do uregulowania trybu kierowania żołnierzy zawodowych
w celu wyznaczenia na stanowiska służbowe w Służbie Kontrwywiadu Wojskowego i Służbie
Wywiadu Wojskowego
Zgodnie z postanowieniami art. 22 ustawy, żołnierze zawodowi mogą, za ich zgodą, pełnić
zawodową służbę wojskową na stanowiskach służbowych w instytucjach cywilnych. Wśród tych
instytucji ustawa wymienia m.in. Służbę Kontrwywiadu Wojskowego (SKW) i Służbę Wywiadu
Wojskowego (SWW). Jednakże w obecnie obowiązujących przepisach brak jest regulacji
określających tryb kierowania żołnierzy zawodowych do SKW i SWW w celu wyznaczenia na
stanowisko. Dlatego też projektuje się upoważnienie Rady Ministrów do określenia, w drodze
rozporządzenia, trybu kierowania żołnierzy zawodowych do tych służb w celu wyznaczenia na
stanowisko w SKW i SWW.
9
Ponadto, z uwagi na fakt, iż ustawa z dnia 9 czerwca 2006 r. o Służbie Kontrwywiadu
Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego (Dz. U. Nr 104, poz. 709, z późn. zm.) normuje
sposób opiniowania żołnierzy pełniących służbę w tych służbach, proponuje się zmianę
upoważnienia Rady Ministrów do określenia szczegółowych warunków i trybu opiniowania
żołnierzy zawodowych pełniących zawodową służbę wojskową w instytucjach cywilnych oraz
przełożonych uprawnionych do sporządzania opinii tylko w odniesieniu do tych instytucji
cywilnych, które są wymienione w art. 22 w ust. 1 w pkt 2 i 3 ustawy.
Powyższe powoduje zmianę w art. 22 w ust. 9 i 10 ustawy.
XIII. Doprecyzowanie niektórych postanowień związanych z pełnieniem służby poza granicami
państwa
Propozycje mają charakter porządkujący. Dotychczasowe brzmienie przepisu art. 24 ust. 2
pkt 1 rodzi wątpliwości praktyczne w zakresie wskazania podmiotu uprawnionego do wyznaczania
żołnierzy do pełnienia służby poza granicami państwa.
W celu wyeliminowania powstających na tym tle wątpliwości oraz ujednolicenia systemu
wyznaczania żołnierzy zawodowych na stanowiska służbowe przyjęto, iż Minister Obrony
Narodowej będzie organem właściwym do wyznaczania poza granicami państwa na stanowiska
służbowe o stopniu etatowym od stopnia pułkownika.
Zakłada się również, aby żołnierz zawodowy pełniący zawodową służbę wojskową poza
granicami państwa podlegał podmiotowi, który wyznaczył lub skierował go do tej służby albo
podmiotowi wskazanemu przez Ministra Obrony Narodowej.
Natomiast w czasie wykonywania zadań służbowych poza granicami państwa żołnierz
zawodowy może podlegać, w zależności od miejsca pełnienia zawodowej służby wojskowej,
również innym przełożonym. Członkowstwo Rzeczypospolitej Polskiej w NATO i Unii
Europejskiej wymaga zaangażowania żołnierzy zawodowych Sił Zbrojnych RP w strukturach tych
organizacji, a także uczestnictwa we wspólnych przedsięwzięciach organizowanych przez te
organizacje poza granicami kraju. Zajmują oni stanowiska w różnym układzie
organizacyjnym, co implikuje wielość rozwiązań w zakresie podległości żołnierza podczas
pełnienia służby poza granicami kraju. Dlatego też w zmienianym przepisie art. 24 ust. 4 proponuje
się rozwiązanie normujące poszczególne przypadki podporządkowania żołnierzy pełniących służbę
poza granicami kraju.
Szczegółowy zakres podległości zostanie określony w rozporządzeniu Rady Ministrów
wydanym na podstawie nienowelizowanego art. 24 ust. 8 ustawy pragmatycznej.
10
Proponuje się również objąć żołnierzy skierowanych do służby poza granicami państwa
bezpłatnym zaopatrzeniem w artykuły ortopedyczne.
Ponadto doprecyzowuje się przepis art. 24 ust. 7 pkt 5. Dotyczy on indywidualnego
i zbiorowego ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków zaistniałych w czasie
pełnienia służby poza granicami państwa, wskutek których nastąpiło uszkodzenie ciała, rozstrój
zdrowia lub śmierć żołnierza.
Powyższe powoduje zmianę w art. 24 w ust. 2 w pkt 1, ust. 4 oraz ust. 7 ustawy.
XIV. Doprecyzowanie i uszczegółowienie przepisów dotyczących opiniowania służbowego
Założenia dotyczące przebiegu służby żołnierzy zawodowych w profesjonalnej armii
implikują konieczność wprowadzenia zmian w obowiązującym procesie opiniowania żołnierzy
zawodowych. Proponowane zmiany mają na celu głównie usprawnienie procesu opiniowania
służbowego żołnierzy zawodowych. Uszczegółowiono kwestie związane z rozpoczęciem procesu
opiniowania, odmową przyjęcia przez opiniowanego opinii służbowej oraz określaniem i zmianą
indywidualnej prognozy przebiegu służby.
Omawiane zmiany powodują nadanie nowego brzmienia art. 26 ustawy.
XV. Obniżenie najniższego stopnia wojskowego w korpusie szeregowych zawodowych
Zakłada się, że najniższym stopniem wojskowym w korpusie szeregowych zawodowych
będzie stopień „szeregowego”. Obecnie pierwszym stopniem w korpusie szeregowych zawodowych
jest stopień „starszego szeregowego”. Propozycja jest konsekwencją rezygnacji z funkcjonowania
w profesjonalnych Siłach Zbrojnych żołnierzy pełniących służbę na zasadach obowiązku.
Powyższe powoduje zmianę art. 27 ust. 3 pkt 3 i art. 32 ust. 4 oraz uchylenie art. 30 ustawy.
XVI. Kadencyjność na stanowiskach służbowych
Kadencyjność na stanowiskach służbowych będzie dotyczyła wyłącznie żołnierzy w służbie
stałej.
W ramach kadencyjności zakłada się, że na stanowiskach podoficerów i oficerów młodszych
oraz większości stanowisk oficerów starszych będzie istniała możliwość powtarzania kadencji bez
ograniczeń. Natomiast na stanowiskach Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, dowódców
rodzajów Sił Zbrojnych, Dowódcy Operacyjnego Sił Zbrojnych, Szefa Inspektoratu Wsparcia Sił
Zbrojnych, szefów komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej, w tym tworzących
Sztab Generalny Wojska Polskiego, żołnierzy na stanowiskach o stopniu etatowym co najmniej
11
majora, w którego nazwie występuje określenie „dowódca”, żołnierze będą mogli pełnić służbę
tylko przez dwie kadencje.
Powyższe powoduje zmianę art. 37 ustawy.
XVII. Zmiana podmiotów właściwych do wyznaczania na stanowiska służbowe i zwalniania z tych
stanowisk
Dotychczasowe przepisy określające podmioty właściwe do wyznaczania i zwalniania
żołnierzy zawodowych oparte zostały o zasadę centralizacji uprawnień w tym zakresie. Jednakże
zakłada się, iż profesjonalizacja Sił Zbrojnych wymagać będzie decentralizacji kompetencji w tym
zakresie. Przyjęto, iż podmiotami właściwymi do wyznaczania i zwalniania ze stanowisk
służbowych będą:
− Minister Obrony Narodowej – w odniesieniu do stanowisk służbowych o stopniach etatowych
pułkownika (komandora) i generałów (admirałów) oraz na które wyznacza na podstawie
przepisów odrębnych ustaw,
− Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, dowódca rodzaju Sił Zbrojnych, Dowódca
Operacyjny Sił Zbrojnych, Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Komendant Główny
andarmerii Wojskowej i Szef Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia
– w odniesieniu do stanowisk służbowych do stopnia etatowego podpułkownika (komandora
porucznika) włącznie w podległych jednostkach wojskowych,
− dowódca okręgu wojskowego, dowódca korpusu, komendant akademii wojskowej dowódca
dywizji, flotylli, Dowódca Garnizonu Warszawa – w odniesieniu do stanowisk służbowych do
stopnia etatowego majora (komandora podporucznika) włącznie w podległych jednostkach
wojskowych,
− dowódca brygady, skrzydła, komendant wyższej szkoły oficerskiej, dowódca pułku, batalionu
oraz dowódca zajmujący stanowisko służbowe zaszeregowane do stopnia etatowego co
najmniej podpułkownika (komandora porucznika) – w odniesieniu do stanowisk służbowych do
stopnia etatowego kapitana (kapitana marynarki) włącznie w
podległych jednostkach
wojskowych,
− dyrektor departamentu Ministerstwa Obrony Narodowej właściwego do spraw kadr, który
decyzje w tych sprawach wydawał będzie w imieniu Ministra Obrony Narodowej
– w odniesieniu do stanowisk służbowych do stopnia etatowego podpułkownika (komandora
porucznika) włącznie w pozostałych, niewymienionych wyżej, jednostkach wojskowych.
12
Ponadto wprowadza się instytucję tzw. porozumienia, w ramach której zwolnienie żołnierza
zawodowego z dotychczas zajmowanego stanowiska służbowego w jednostce wojskowej, w której
zajmował stanowisko, i wyznaczenie na stanowisko służbowe w innej jednostce wojskowej może
nastąpić na podstawie porozumienia podmiotu, który zwalnia ze stanowiska oraz podmiotu, który
wyznacza na stanowisko, jeżeli posiadają uprawnienia do wyznaczania i zwalniania ze stanowisk
służbowych, przy zachowaniu przyznanych przez ustawę kompetencji.
Powyższe powoduje zmianę art. 44 ustawy.
XVIII. Wprowadzenie zasady przeprowadzania przeglądów kadrowych
Potrzeba właściwego wykorzystywania zasobów osobowych w ramach kierowania polityką
kadrową w Siłach Zbrojnych dyktuje konieczność wprowadzenia zasady przeprowadzania
corocznych przeglądów kadrowych przez podmioty właściwe do wyznaczania żołnierzy
zawodowych na stanowiska służbowe.
Powyższe powoduje dodanie przepisu art. 44a i zmianę w art. 46 ustawy.
XIX. Wprowadzenie zasady uwzględniania doświadczenia i przebiegu służby wojskowej przy
wyznaczaniu na stanowiska służbowe
Zakłada się, iż przy wyznaczaniu na stanowisko służbowe żołnierza zawodowego należy
uwzględniać oprócz spełniania warunków określonych w ustawie, model przebiegu służby
i
wymogi zawarte w karcie opisu stanowiska, jak również jego dotychczasowe
doświadczenie i przebieg służby wojskowej. Szczegółowy tryb realizacji tych czynności określi
Minister Obrony Narodowej w drodze rozporządzenia.
Powyższe powoduje zmianę art. 46 ust. 2 pkt 1 ustawy.
XX. Wprowadzenie klas kwalifikacyjnych dla żołnierzy korpusu podoficerów i szeregowych
zawodowych
Obowiązujące przepisy ustawy nie normują kwestii związanych z podnoszeniem przez
żołnierzy korpusu podoficerów i szeregowych zawodowych poziomu ich wyszkolenia i wiedzy
specjalistycznej na zajmowanym stanowisku służbowym.
Zakłada się, iż żołnierzom zawodowym korpusu podoficerów i szeregowych zawodowych
podnoszącym poziom swojego wyszkolenia wojskowego i specjalistycznego nadawane będą klasy
kwalifikacyjne. Klasy te będą nadawane po zdaniu egzaminu przed komisją egzaminacyjną
powołaną przez uprawniony podmiot wojskowy. Przyjmuje się, że będą cztery klasy
13
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1372
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei