eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych

- projekt ma na celu dostosowanie przepisów regulujących instrumenty pomocy dla pracodawców do przepisów rozporządzenia komisji uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1275
  • Data wpłynięcia: 2008-10-31
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
  • data uchwalenia: 2008-12-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 237, poz. 1652

1275

2. W przypadku niezachowania terminu, o którym mowa w § 9 ust. 2 pkt 2, w tym terminu przywróconego
zgodnie z ust. 1, podmiot udzielający pomocy informuje pracodawcę o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia.

§ 16. Rozporządzenie obowiązuje do dnia 30 czerwca 2014 r.

§ 17. Traci moc rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 12 czerwca 2003 r.
w sprawie szczegółowych zasad i trybu postępowania przy udzielaniu zakładom pracy chronionej pomocy
finansowej ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 125, poz. 1161,
z późn. zm.)).

§ 18. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem od 1 stycznia 2009 r.


MINISTER
PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
1) Minister Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej – zabezpieczenie społeczne, na podstawie § 1 ust.
2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 216, poz. 1598).
2) Kryteria te są określone w pkt 9-11 Wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania
i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE C 244 z 01.10.2004 r., str. 2).
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1997 r. Nr 88, poz. 553, Nr 128, poz. 840, z 1999 r. Nr 64, poz. 729
i Nr 83, poz. 931, z 2000 r. Nr 48, poz. 548, Nr 93, poz. 1027 i Nr 116, poz. 1216, z 2001 r. Nr 98, poz. 1071, z 2003 r. Nr 111,
poz. 1061, Nr 121, poz. 1142, Nr 179, poz. 1750, Nr 199, poz. 1935 i Nr 228, poz. 2255, z 2004 r. Nr 25, poz. 219, Nr 69, poz.
626, Nr 93, poz. 889 i Nr 243, poz. 2426, z 2005 r. Nr 86, poz. 732, Nr 90, poz. 757, Nr 132, poz. 1109, Nr 163, poz. 1363, Nr
178, poz. 1479 i Nr 180, poz. 1493, z 2006 r. Nr 190, poz. 1409, Nr 218, poz. 1592 i Nr 226, poz. 1648 oraz z 2007 r. Nr 89,
poz. 589, Nr 123, poz. 850, Nr 124, poz. 859 i Nr 192, poz. 1378.
4) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 125, poz. 1161 oraz z 2004 r. Nr 82, poz. 756 i
Nr 175, poz. 1821.




51-10-aa

7
UZASADNIENIE

Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji ustawowej zawartej w art. 32 ust. 3 ustawy z dnia 27
sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
(Dz. U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92).
Projekt określa szczegółowe warunki i tryb postępowania w sprawach udzielania ze środków Państwowego
Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych pracodawcom prowadzącym zakłady pracy chronionej
pomocy publicznej w formie: dofinansowania w wysokości do 50% oprocentowania zaciągniętych kredytów
bankowych, pod warunkiem wykorzystania tych kredytów na cele związane z rehabilitacją zawodową
i społeczną osób niepełnosprawnych oraz zwrotu podwyższonych kosztów zatrudnienia osób
niepełnosprawnych. Ponadto określa terminy składania oraz rozpatrywania wniosków o przyznanie pomocy
oraz sposób i tryb sporządzania informacji o wykorzystaniu tych środków.
Tryb postępowania w sprawach udzielania pomocy został ujednolicony z trybami określonymi
dla zadań, o których mowa w art. 26e i 41 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej
i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych tak, by pracodawcy ubiegającemu się o różne formy
pomocy dostępne po zawarciu umowy z organem udzielającym pomocy zapewnić maksimum stabilności
proceduralnej.
Pomocy w formie dofinansowania w wysokości do 50% oprocentowania zaciągniętych kredytów bankowych
oraz jednorazowej pożyczki w celu ochrony istniejących w zakładzie miejsc pracy osób niepełnosprawnych
udziela się w ramach pomocy de minimis na podstawie odpowiedniego rozporządzenia Komisji,

tj. rozporządzenia Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88
Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 379 z 28. 12. 2006, str. 5), rozporządzenia Komisji (WE)
nr 1535/2007 z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu
do pomocy de minimis w sektorze produkcji rolnej (Dz. U UE L 337 z 21. 12. 2007, str. 35) albo
rozporządzenia Komisji (WE) nr 875/2007 z dnia 24 lipca 2007 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu
WE w odniesieniu do pomocy w ramach zasady de minimis dla sektora rybołówstwa i zmieniające
rozporządzenie (WE) nr 1860/2004 (Dz. U UE L 193 z 25.7.2007, str. 6).
W przypadku pomocy w formie dofinansowania do oprocentowania kredytów bankowych doprecyzowano
warunki dotyczące kwot i wysokości oprocentowania kredytów. Oprocentowanie podlegające
dofinansowaniu uzależniono od elastycznie ustalonych granicznych kwot ustalonych za pomocą WIBOR 3M
z marżą nie wyższą niż 1,5 pkt procentowego lub kryteriów określonych w rozporządzeniu WE nr 63/2002
EBC ustalonych dla okresów obejmujących dzień poprzedzający dzień złożenia wniosku. Wszystkie
wskaźniki pozwalające na ustalenie tych wartości oprocentowania są powszechnie dostępne. Wartości
oprocentowania ustalone w ten sposób mogą ulegać zmianie i różnić się od siebie. Dlatego kwotą graniczną
jest zawsze wyższa z tych kwot.
W przypadku dofinansowania proponuje się powiązanie maksymalnych kwot pomocy z liczbą osób
niepełnosprawnych, których te formy pomocy bezpośrednio dotyczą.

Pomocy w formie zwrotu kosztów podwyższonych kosztów zatrudnienia osób niepełnosprawnych (koszty
transportu, administracyjne oraz budowy i rozbudowy obiektów i pomieszczeń zakładu) udziela się w ramach
pomocy na refundację podwyższonych kosztów zatrudnienia osób niepełnosprawnych, o której mowa w
8
rozporządzeniu Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za
zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie
wyłączeń blokowych) (Dz. Urz. WE L 214 z 9.8.2008, str. 3). Pomoc ta udzielana jest pracodawcy
prowadzącemu zakład pracy chronionej u którego wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych wynosi co
najmniej 50%. Projekt rozporządzenia określa tryb i sposób postępowania w sprawach dotyczących zwrotu
wymienionych kosztów.
Rozporządzenie jest zgodne z regulacjami Unii Europejskiej w tym zakresie.
Projekt rozporządzenia nie podlega procedurze notyfikacji.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stosowania prawa
(Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt niniejszego rozporządzenia został udostępniony na stronie internetowej
Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.
Ocena skutków regulacji
1. Podmioty, na które będzie oddziaływało rozporządzenie:
• pracodawcy
zatrudniający osoby niepełnosprawne
• samorząd wojewódzki
• Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
2. Konsultacje
społeczne.
Projekt będzie podlegał uzgodnieniom międzyresortowym i z partnerami społecznymi. Projekt zostanie także
skierowany do Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Projekt będzie przedmiotem konsultacji społecznych w ramach, których zostanie przesłany do
Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych, Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”, Komisji
Krajowej NSZZ „Solidarność 80”, Forum Związków Zawodowych, Konfederacji Pracodawców Polskich,
Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych, Związku Rzemiosła Polskiego oraz Business Centre Club
oraz zamieszczony na stronie www.mps.bip gov.pl.
3. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sektor finansów publicznych w tym na budżet
państwa i budżety jednostek samorządu powiatowego.
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych
dla budżetu państwa oraz budżetu jednostek samorządu terytorialnego ponieważ realizacja zadań
określonych w rozporządzeniu będzie się odbywała w ramach środków przekazywanych przez Państwowy
Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych samorządowi wojewódzkiemu na podstawie art. 48 ustawy z
dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
(Dz. U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92).
4. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Wdrożenie projektu rozporządzenia powinno wywrzeć pozytywny wpływu na rynek pracy poprzez
zwiększenie lub utrzymanie zatrudnienia osób niepełnosprawnych w zakładach pracy chronionej.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
9
Regulacja pozytywnie wpłynie na rozwój działalności gospodarczej poprzez wyrównanie warunków
konkurencji pracodawców o zróżnicowanym okresie legitymowania się statusem zakładu pracy chronionej.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny.
Wdrożenie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.




52-10-aa
10
strony : 1 ... 9 . [ 10 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: