eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych

- projekt ma na celu dostosowanie przepisów regulujących instrumenty pomocy dla pracodawców do przepisów rozporządzenia komisji uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1275
  • Data wpłynięcia: 2008-10-31
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
  • data uchwalenia: 2008-12-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 237, poz. 1652

1275

a) sumy rocznej stopy procentowej trzymiesięcznych pożyczek udzielonych

w walucie polskiej na warszawskim międzybankowym rynku finansowym, notowanej
przez agencję informacyjną (stopa WIBOR trzymiesięczny) i marży
o stałej stopie procentowej, wynoszącej nie więcej niż 1,5 punktu procentowego lub
b)
odpowiedniej stopy ustalonej na podstawie kryteriów określonych
w rozporządzeniu (WE) nr 63/2002 Europejskiego Banku Centralnego

z dnia 20 grudnia 2001 r. w sprawie statystyki dotyczącej stóp procentowych
stosowanych przez monetarne instytucje finansowe w odniesieniu do depozytów i
pożyczek dla gospodarstw domowych i przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE L 10

z 12.01.2002, str. 24, z późn. zm.)
– ustalonych za okres bezpośrednio poprzedzający dzień złożenia wniosku;
3) pracodawca zobowiąże się do wykorzystania tych kredytów na cele związane z rehabilitacją
zawodową i społeczną osób niepełnosprawnych wskazane we wniosku.
2. Dofinansowanie nie obejmuje oprocentowania kredytów:
1) przeznaczonych
na:
a) zakup
nieruchomości, z wyjątkiem nieruchomości przeznaczonych na prowadzenie tego
zakładu,
b)
finansowanie inwestycji pod wynajem,
c) zakup
samochodów
osobowych,
d)
wydatki lub przedsięwzięcia w części sfinansowanej ze środków publicznych;
2) których zabezpieczeniem jest lokata na rachunku bankowym pracodawcy;
3) spłaconych przed datą złożenia wniosku.
3. Dofinansowanie do oprocentowania kredytów zaciągniętych na cele związane z rehabilitacją zawodową
i społeczną osób niepełnosprawnych w łącznej kwocie przekraczającej kwotę ustaloną
na podstawie ust. 1 pkt 1, może być przyznane pracodawcy w kwocie nieprzekraczającej 50% kwoty
oprocentowania kredytu w wysokości ustalonej na podstawie ust. 1 pkt 1.
4. W przypadku, gdy stopa oprocentowania kredytu jest większa od wyższej ze stóp ustalonych
na podstawie ust. 1 pkt 2, dofinansowanie może wynieść do 50% oprocentowania ustalonego na poziomie
nieprzekraczającym wyższej ze stóp określonych na podstawie ust. 1 pkt 2.

§ 3. Dofinansowanie jest przyznawane pracodawcy jako pomoc de minimis zgodnie z warunkami
określonymi w:
1) rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania
art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 379 z 28. 12. 2006, str. 5) albo
2) rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1535/2007 z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie stosowania
art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy de minimis w sektorze produkcji rolnej (Dz. U
UE L 337 z 21. 12. 2007, str. 35), albo
3) rozporządzeniu Komisji (WE) nr 875/2007 z dnia 24 lipca 2007 r. w sprawie stosowania art. 87
i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy w ramach zasady de minimis dla sektora rybołówstwa
i zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1860/2004 (Dz. U UE L 193 z 25.7.2007, str. 6).


§ 4. Zwrot kosztów, o których mowa § 1 pkt 1 lit. b, zwany dalej „refundacją”, może być przyznany wyłącznie
w odniesieniu do dodatkowych kosztów pracodawcy bezpośrednio wynikających z zatrudnienia osób

2
niepełnosprawnych, poniesionych przez pracodawcę po podpisaniu umowy, o której mowa w § 11, pod warunkiem
udokumentowania osiągania wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości co najmniej 50% i
złożenia wniosku.

§ 5. 1. Koszty budowy lub rozbudowy obiektów i pomieszczeń zakładu, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. b tiret
pierwsze, obejmują koszty zakupu materiałów oraz koszty robót budowlanych w rozumieniu przepisów Prawa
budowlanego, w zakresie dotyczącym potrzeb osób niepełnosprawnych.
2. Wartość zakupu materiałów oraz koszty robót budowlanych, o których mowa w ust. 1, pomniejsza się o
wartość takich samych materiałów lub robót budowlanych, które zostałyby zakupione, wykonane lub sfinansowane
w związku z dostosowaniem pomieszczeń do potrzeb osób niebędących osobami niepełnosprawnymi oraz
budową i rozbudową pomieszczeń zakładu.

§ 6. 1. Koszty transportu, o których mowa o których mowa w § 1 pkt 1 lit. b tiret drugie, obejmują
udokumentowane koszty zakupu, obowiązkowego ubezpieczenia oraz eksploatacji środka transportu
przeznaczonego i wykorzystywanego wyłącznie do przewozu pracowników niepełnosprawnych, skonstruowanego
lub trwale przystosowanego do przewozu co najmniej dziewięciu osób, łącznie z kierowcą, oraz przystosowanego
do transportu osób niepełnosprawnych.
2. W celu udokumentowania poniesionych kosztów transportu w części dotyczącej kosztów eksploatacji
środka transportu pracodawca prowadzi kartę eksploatacji środków transportu oraz ewidencję zużycia paliwa.

§ 7. 1. Koszty administracyjne, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. b tiret trzecie, które podlegają refundacji,
obejmują dodatkowe koszty zatrudnienia pracowników obsługujących realizację wynikających z ustawy uprawnień
pracowników niepełnoprawnych oraz pracodawców, a także wykonanie szczególnych obowiązków
sprawozdawczych pracodawcy bezpośrednio związanych z zatrudnianiem osób niepełnosprawnych.
2. Kwota refundacji kosztów administracyjnych nie może przekroczyć kwoty kosztów płacy pracowników, o
których mowa w ust. 1, należnej za czas faktycznego wykonywania dodatkowych czynności, które nie zostałyby
poniesione w przypadku, gdyby pracodawca zatrudniał wyłącznie pracowników nie będących osobami
niepełnosprawnymi.

§ 8. 1. Pracodawca składa wniosek do właściwej jednostki organizacyjnej samorządu województwa, zwanej
dalej „podmiotem udzielającym pomocy”.
2. Wniosek zawiera:
1) nazwę pracodawcy;
2) adres siedziby lub miejsca zamieszkania pracodawcy;
3) adres do korespondencji pracodawcy mającego inny adres korespondencyjny niż adres
określony w pkt 2;
4) imię i nazwisko osoby upoważnionej do reprezentowania pracodawcy w sprawie;
5) numer telefonu i faksu pracodawcy;
6) adres poczty elektronicznej pracodawcy;
7) numery NIP i PKD pracodawcy;
8) nazwę banku i numer rachunku bankowego pracodawcy;
9) dane
dotyczące wnioskowanej pomocy:
a) podstawę prawną udzielenia pomocy,
b) wnioskowaną kwotę pomocy ogółem,

3
c) formę zabezpieczenia zwrotu pomocy.
3. Do wniosku dołącza się odpowiednio:
1) kserokopie:
a) dokumentów
potwierdzających dane, o których mowa w ust. 2 pkt 1, 2 i 7,
b)
aktualnej decyzji o nadaniu statusu zakładu pracy chronionej;
2) oświadczenie pracodawcy o:
a)
posiadaniu lub nieposiadaniu w dniu złożenia wniosku:
— zaległości w zobowiązaniach wobec Funduszu,
— nieuregulowanych w terminie zobowiązań cywilnoprawnych,
b)
zaleganiu lub niezaleganiu w dniu złożenia wniosku z:
— wypłacaniem w terminie wynagrodzeń pracownikom lub
— opłacaniem w terminie składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie
zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych wiadczeń Pracowniczych
lub innych danin publicznych,
c) ogłoszeniu lub nieogłoszeniu w stosunku do niego upadłości lub rozpoczęcia jego
likwidacji,
d) znajdowaniu lub nieznajdowaniu się przedsiębiorcy w trudnej sytuacji ekonomicznej
według kryteriów określonych w przepisach prawa Unii Europejskiej dotyczących
udzielania pomocy publicznej),
e) karalności lub niekaralności w okresie 2 lat przed dniem złożenia wniosku za
przestępstwa przeciwko obrotowi gospodarczemu w rozumieniu ustawy z dnia 6
czerwca 1997 r. — Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553, z późn. zm.));
3) bilans oraz rachunek zysków i strat za ostatni rok obrotowy — w przypadku podmiotów
sporządzających sprawozdanie finansowe;
4) roczne rozliczenie podatkowe za ostatni rok wraz z dowodem przyjęcia przez urząd skarbowy
lub poświadczone przez audytora albo z dowodem nadania do urzędu skarbowego

— w przypadku podmiotów niesporządzających sprawozdania finansowego;
5) informację o przeciętnych miesięcznych stanach zatrudnienia:
a) ogółem,
b) osób
niepełnosprawnych ogółem oraz w podziale na stopnie niepełnosprawności
ustalonych odrębnie dla każdego z 3 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku
oraz o średnim kwartalnym stanie zatrudnienia osób niepełnosprawnych obliczonym

na podstawie tych stanów zatrudnienia.
4. Do wniosku o udzielenie dofinansowania dołącza się:
1) potwierdzone za zgodność z oryginałem kserokopie zawartych umów kredytu;
2) informację z banku kredytującego o wysokości odsetek, jakie pracodawca zapłaci z tytułu
zaciągniętych umów kredytowych za okres wskazany we wniosku, za który zostanie naliczone
oprocentowanie kredytów do dofinansowania, wraz z informacją o wysokości stopy procentowej
przyjętej do wyliczenia odsetek;
3) informację pracodawcy o przeznaczeniu kredytu oraz o wysokości kredytu, który może zostać
objęty dofinansowaniem stosownie do § 2 oraz o okresie, za który zostanie naliczone
oprocentowanie kredytów do dofinansowania.
5. Do wniosku o refundację dołącza się informacje o wysokości kosztów ze wskazaniem rodzajów i kwot
kosztów, o których mowa w § 5-7.

4

§ 9. 1. Podmiot udzielający pomocy sprawdza wniosek pod względem rachunkowym oraz formalnym.
2. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości we wniosku podmiot udzielający pomocy:
1) informuje pracodawcę o nieprawidłowościach w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku
oraz
2) wzywa do ich usunięcia w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
3. Podmiot udzielający pomocy rozpatrując wniosek bierze pod uwagę:
1) przewidywane efekty oraz całkowite i jednostkowe koszty realizacji przedsięwzięcia, które
ma być sfinansowane w ramach pomocy;
2) stopnie
niepełnosprawności osób, na których rehabilitację zawodową i społeczną pracodawca
zaciągnął kredyt bankowy, o którym mowa w § 2 ust. 1 — w przypadku wniosku dotyczącego
dofinansowania;
3) wysokość środków Funduszu przeznaczonych na ten cel w danym roku.
§ 10. 1. Podmiot udzielający pomocy pisemnie informuje pracodawcę o sposobie rozpatrzenia wniosku
przeznaczonego do realizacji na dany rok w terminie 30 dni od dnia otrzymania kompletnego wniosku.
2. W przypadku negatywnego rozpatrzenia wniosku podmiot udzielający pomocy sporządza uzasadnienie.
3. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku podmiot udzielający pomocy informuje pracodawcę
o rozpatrzeniu wniosku wzywając go do negocjacji warunków umowy. Negocjacje powinny zakończyć się
w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
§ 11. 1. W terminie 14 dni od dnia zakończenia negocjacji, podmiot udzielający pomocy zawiera umowę
z pracodawcą.
2. Umowa zawiera w szczególności:
1) zobowiązanie podmiotu udzielającego pomocy do:
a) wypłaty pomocy w kwocie i na cel ustalonych w wyniku negocjacji,
b) co najmniej jednokrotnego zweryfikowania prawidłowości realizacji warunków umowy
przez pracodawcę, w czasie obowiązywania umowy;
2) zobowiązanie pracodawcy do:
a)
ponoszenia kosztów kwalifikowanych w terminach określonych w umowie,
b)
wykorzystania uzyskanej pomocy zgodnie z przeznaczeniem,
c) niezmniejszenia
średniego kwartalnego stanu zatrudnienia osób niepełnosprawnych:

ustalonego stosownie do § 8 ust. 3 pkt 5 — o więcej niż 10%

w stosunku do średniego kwartalnego stanu zatrudnienia osób niepełnosprawnych,
o którym mowa w tym przepisie, w czasie obowiązywania umowy,
d) nieposiadania
zaległości, o których mowa w § 8 ust. 3 pkt 2 lit. a tiret pierwsze
lub lit. b, w czasie obowiązywania umowy,
e)
udokumentowania realizacji umowy na wezwanie podmiotu udzielającego pomocy,
f) umożliwienia wykonania przez podmiot udzielający pomocy czynności, o których mowa
w pkt 1 lit. b,
g) informowania
podmiotu
udzielającego pomocy o wszelkich zmianach dotyczących
realizacji umowy, w terminie 7 dni od dnia wystąpienia tych zmian,
h)
rozliczenia otrzymanej pomocy w terminie określonym w umowie,
i) przedłożenia podmiotowi udzielającemu pomocy informacji o wykorzystaniu środków
zawierającej:
— pełną nazwę i adres pracodawcy, który otrzymał pomoc,

5
— kwotę pomocy i podstawę prawną jej udzielenia,
— oświadczenie pracodawcy o zgodności wykorzystania środków z przeznaczeniem,
— dane, o których mowa w § 8 ust. 3 pkt 5, ustalone odrębnie dla każdego z miesięcy
w okresie pomiędzy dniem zawarcia umowy a dniem rozliczenia pomocy
określonym w umowie
w terminie określonym w umowie,
j) zwrotu:
— otrzymanej pomocy oraz
— odsetek od pomocy naliczonych od dnia jej otrzymania w wysokości określonej
jak dla zaległości podatkowych
w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wezwania podmiotu udzielającego pomocy
do zapłaty lub ujawnienia naruszenia co najmniej jednego z warunków umowy lub utraty
statusu zakładu pracy chronionej,
k) zabezpieczenia zwrotu kwoty refundacji — w formie hipoteki, poręczenia, weksla
z poręczeniem wekslowym (aval), gwarancji bankowej, zastawu na prawach

lub rzeczach, blokady rachunku bankowego, ubezpieczenia umowy pożyczki, przelewu
wierzytelności na zabezpieczenie lub aktu notarialnego o poddaniu się egzekucji przez
dłużnika.
3. Umowa, której przedmiotem jest zwrot kosztów, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. b tiret pierwsze
dodatkowo określa:
1) zakres robót budowlanych i termin do ich zakończenia;


2)
uzgodnienia w zakresie odbioru zaadaptowanego, rozbudowanego oraz nowowybudowanego
pomieszczenia.
4. Umowę zawiera się w formie pisemnej. Zmiana umowy wymaga formy pisemnej.

§ 12. 1. Podmiot udzielający pomocy przekazuje pomoc na rachunek bankowy wskazany we wniosku
w terminie 14 dni odpowiednio od dnia przedstawienia przez pracodawcę:
1) dowodów terminowej zapłaty poszczególnych rat kredytu, którego dotyczy dofinansowanie,
wraz z należnymi odsetkami;
2) dowodu poniesienia kosztów, o których mowa w § 5-§ 7.
2. Pomoc nie podlega wypłacie w razie:
1) utraty przez pracodawcę statusu zakładu pracy chronionej;
2) naruszenia warunków umowy określonych w § 11 ust. 2 pkt 2 lit. a-h.
§ 13. 1. Pracodawca dokonując rozliczenia pomocy posługuje się w szczególności danymi zawartymi
we wniosku, umowie i informacji o wykorzystaniu środków.
2. Do rozliczenia refundacji stosuje się odpowiednio § 11 ust. 2 pkt 2 lit j.

§ 14. Pracodawca korzystający z pomocy przechowuje dokumentację pozwalającą na sprawdzenie
zgodności przyznanej pomocy z przepisami niniejszego rozporządzenia przez okres 10 lat od dnia przyznania
pomocy.

§ 15. 1. Terminy, o których mowa w § 9 ust. 2 pkt 2 i § 11 ust. 2 pkt 2 lit. g-j podlegają przywróceniu, jeżeli
pracodawca uprawdopodobni, że uchybienie nastąpiło bez jego winy.

6
strony : 1 ... 8 . [ 9 ] . 10

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: