Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o substancjach i preparatach chemicznych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wdrożenia nowego, unijnego rozporządzenia dotyczącego rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowania ograniczeń wobec chemikaliów (tzw. rozporządzenie REACH); nowelizacja zakłada wprowadzenie kary za nieprzestrzeganie jego przepisów i wskazuje instytucje nadzorujące
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1270
- Data wpłynięcia: 2008-08-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o substancjach i preparatach chemicznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2009-01-09
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 20, poz. 106
1270
2) wbrew przepisowi art. 9 ust. 1 rozporządze-
nia nr 304/2003, nie informuje w pierwszym
kwartale każdego roku Biura o wielkości wy-
wozu i przywozu chemikalium wymienionego
w załączniku I do tego rozporządzenia w ro-
ku poprzednim,
3) wbrew przepisowi art. 16 rozporządzenia
nr 304/2003 dokonuje wywozu chemikalium
bez stosowanego w Unii Europejskiej ozna-
kowania lub bez wymaganej karty charakte-
rystyki,
podlega karze grzywny.
Art. 34d. Kto:
1) bez uzyskania wymaganej zgody na odstęp-
stwo wprowadza do obrotu środek po-
wierzchniowo czynny przeznaczony do sto-
sowania w detergentach lub detergent zawie-
rający środek powierzchniowo czynny, nie-
spełniający warunków określonych w art. 4
ust. 3 rozporządzenia nr 648/2004,
2) wbrew warunkom odstępstwa udzielonego na
podstawie art. 5 rozporządzenia nr 648/2004
wprowadza do obrotu lub stosuje środek po-
wierzchniowo czynny przeznaczony do sto-
sowania w detergentach lub detergent zawie-
rający środek powierzchniowo czynny,
podlega karze grzywny, karze ograniczenia wol-
ności albo karze pozbawienia wolności do lat 2.
Art. 34e. Producent, w rozumieniu art. 2 pkt 10 rozporzą-
dzenia nr 648/2004, który:
21
1) wbrew przepisom art. 11 ust. 2 – 6 rozporzą-
dzenia nr 648/2004 wprowadza do obrotu de-
tergent bez wymaganego oznakowania albo
niewłaściwie oznakowany, w szczególności
nie umieszcza wymaganych informacji na
opakowaniach detergentów lub w dokumen-
tacji towarzyszącej detergentom transporto-
wanym luzem,
2) wbrew przepisowi art. 9 nie udostępnia na
żądanie Biura albo personelu medycznego
wymaganych informacji,
3) wbrew przepisowi załącznika VII D rozporzą-
dzenia nr 648/2004 nie udostępnia wymaga-
nych informacji na stronie internetowej,
podlega karze grzywny.”;
28) art. 34f otrzymuje brzmienie:
„Art. 34f. Kto:
1) wbrew ograniczeniom, zakazom lub warunkom określo-
nym w przepisach wydanych na podstawie art. 31 ust. 1
produkuje, wprowadza do obrotu lub stosuje substancję
niebezpieczną, preparat niebezpieczny lub wyrób za-
wierający taką substancję lub preparat,
2) wbrew przepisom art. 67 rozporządzenia nr 1907/2006
produkuje, wprowadza do obrotu lub stosuje substancję
w postaci własnej, jako składnik preparatu lub w wyro-
bie, w stosunku do której w załączniku XVII zostało
określone ograniczenie albo czyni to wbrew warunkom
ustalonym w tym załączniku lub w przepisach wyda-
nych na podstawie art. 31 ust. 2,
podlega karze grzywny, karze ograniczenia wolności albo
karze pozbawienia wolności do lat 2.”;
22
29) po art. 34f dodaje się art. 34g – 34j w brzmieniu:
„Art. 34g. Producent, importer lub dalszy użytkownik, który
wbrew przepisom art. 56 ust. 1 – 6 rozporządze-
nia nr 1907/2006 lub wbrew warunkom zezwole-
nia wprowadza do obrotu lub stosuje substancję,
w jej postaci własnej, jako składnik preparatu lub
w wyrobie, wymienioną w załączniku XIV do tego
rozporządzenia,
podlega karze grzywny, karze ograniczenia wol-
ności albo karze pozbawienia wolności do roku.
Art. 34h. Rejestrujący, który wykonuje lub zleca wykonanie
badania na kręgowcach wbrew przepisowi art. 26
ust. 3 rozporządzenia nr 1907/2006,
podlega karze grzywny, karze ograniczenia wol-
ności albo karze pozbawienia wolności do roku.
Art. 34i. Producent, importer lub producent wyrobu, który
wbrew przepisowi art. 9 ust. 6 rozporządzenia
nr 1907/2006 nie stosuje się do warunków nało-
żonych przez Agencję zgodnie z art. 9 ust. 4 tego
rozporządzenia,
podlega karze grzywny.
Art. 34j. Dalszy użytkownik, który wbrew przepisowi
art. 37 ust. 5 rozporządzenia nr 1907/2006 nie
określa, nie stosuje i, w stosownych przypad-
kach, nie zaleca odpowiednich środków w celu
właściwej kontroli ryzyka,
podlega karze grzywny.”;
30) art. 35 otrzymuje brzmienie:
„Art. 35. 1. Kto wprowadza do obrotu substancję niebez-
pieczną lub preparat niebezpieczny bez ozna-
23
kowania wymaganego przepisami art. 25 i 26
lub z oznakowaniem niespełniającym tych wy-
magań,
podlega karze grzywny.
2. Tej samej karze podlega kto wbrew przepisowi
art. 65 rozporządzenia nr 1907/2006 nie
umieszcza na etykiecie substancji lub preparatu
wymaganego numeru zezwolenia przed ich
wprowadzeniem do obrotu.”;
31) po art. 35 dodaje się art. 35a i 35b w brzmieniu:
„Art. 35a. Kto wbrew przepisowi art. 27 nie zapewnia na-
leżytego oznakowania pojemników i zbiorników
służących do przechowywania substancji nie-
bezpiecznych oraz do pracy z nimi, rurociągów
zawierających substancje niebezpieczne i pre-
paraty niebezpieczne oraz miejsc, w których są
składowane znaczące ilości substancji niebez-
piecznych lub preparatów niebezpiecznych,
podlega karze grzywny.
Art. 35b. Kto wbrew przepisowi art. 28 nie zapewnia wy-
maganych opakowań substancji niebezpiecz-
nych i preparatów niebezpiecznych,
podlega karze grzywny.”;
32) uchyla się art. 36;
33) po art. 37 dodaje się art. 37a – 37n w brzmieniu:
„Art. 37a. Rejestrujący, który wbrew przepisom art. 22
ust. 1, 2 i 4 rozporządzenia nr 1907/2006 nie do-
pełnia obowiązku wprowadzenia do dokumentów
rejestracyjnych wymaganych nowych informacji
24
i nie przedkłada ich Agencji lub nie dokonuje
wymaganej aktualizacji dokumentów rejestracyj-
nych,
podlega karze grzywny.
Art. 37b. Właściciel wyników badania, który wbrew przepi-
som art. 30 ust. 1, 3 i 4 rozporządzenia
nr 1907/2006 odmawia uczestnikowi forum wy-
miany informacji o substancjach (SIEF) przed-
stawienia w terminie dokumentów stanowiących
dowód poniesienia kosztów tego badania lub
udostępnienia w terminie dokumentacji tego ba-
dania,
podlega karze grzywny do 50 000 zł.
Art. 37c. 1. Dostawca substancji lub preparatu, który
wbrew przepisom art. 31 ust. 1 i 3 – 8 rozpo-
rządzenia nr 1907/2006 nie sporządza, nie
dostarcza lub nie przekazuje wymaganej kar-
ty charakterystyki sporządzonej zgodnie z za-
łącznikiem II do tego rozporządzenia,
podlega karze grzywny.
2. Tej samej karze podlega sprawca określony
w ust. 1, który wbrew przepisowi art. 31 ust. 9
rozporządzenia nr 1907/2006 sporządza, do-
starcza lub przekazuje nieaktualną kartę cha-
rakterystyki.
Art. 37d. 1. Dostawca substancji, który wbrew przepisom
art. 32 rozporządzenia nr 1907/2006 nie
przekazuje wymaganej informacji,
podlega karze grzywny.
2. Tej samej karze podlega sprawca określony
w ust. 1, który nie dokonuje wymaganej aktu-
alizacji informacji, o której mowa w ust. 1.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1270
› Pobierz plik