eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o substancjach i preparatach chemicznych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o substancjach i preparatach chemicznych oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy wdrożenia nowego, unijnego rozporządzenia dotyczącego rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowania ograniczeń wobec chemikaliów (tzw. rozporządzenie REACH); nowelizacja zakłada wprowadzenie kary za nieprzestrzeganie jego przepisów i wskazuje instytucje nadzorujące

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1270
  • Data wpłynięcia: 2008-08-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o substancjach i preparatach chemicznych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2009-01-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 20, poz. 106

1270

15

w załączniku XVII do rozporządzenia
nr 1907/2006, zgodnie z celami tych ograni-
czeń.
3. Minister
właściwy do spraw zdrowia może okre-
ślić, w drodze rozporządzenia:
1) kategorie substancji i preparatów, których
nabycie przez konsumentów wymaga uzy-
skania pozwolenia wydanego przez właści-
wego państwowego powiatowego inspektora
sanitarnego,
2) warunki, które muszą spełniać osoby ubiega-
jące się o wydanie pozwolenia,
3) tryb wydawania, cofania i rejestracji pozwo-
leń,
4) termin ważności pozwolenia
– mając na względzie zapewnienie wysokiego
poziomu ochrony zdrowia i środowiska
w związku z wprowadzaniem do obrotu sub-
stancji niebezpiecznych i preparatów niebez-
piecznych stwarzających szczególne zagroże-
nia.”;
19) w art. 32 ust. 1a otrzymuje brzmienie:
„1a. Jeżeli istnieją uzasadnione podstawy by przypusz-
czać, że detergent, mimo że spełnia wymagania roz-
porządzenia nr 648/2004, stwarza zagrożenie dla
bezpieczeństwa lub zdrowia człowieka, lub zwierząt,
lub zagrożenie dla środowiska, Inspektor, po uzyska-
niu opinii Głównego Inspektora Sanitarnego i Główne-
go Inspektora Ochrony rodowiska, może, na czas
określony, nie dłuższy niż 6 miesięcy, w drodze decy-
zji, zakazać wprowadzania takiego detergentu do ob-

16

rotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub okre-
ślić warunki, jakie muszą zostać spełnione podczas
wprowadzania do obrotu, spełniając jednocześnie
wymagania, o których mowa w art. 15 ust. 1 rozporzą-
dzenia nr 648/2004.”;
20) art. 33 otrzymuje brzmienie:
„Art. 33. Nadzór nad przestrzeganiem przepisów ustawy
oraz przepisów rozporządzeń, o których mowa
w art. 1 ust. 1, sprawuje Państwowa Inspekcja Sa-
nitarna albo Państwowa Inspekcja Sanitarna Mini-
sterstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji
w zakresie swojej właściwości, a także:
1) Inspekcja Ochrony rodowiska – w zakresie
zagrożeń dla środowiska,
2) Państwowa Inspekcja Pracy – w zakresie nad-
zoru i kontroli przestrzegania przepisów ustawy
przez pracodawców – w zakresie swoich kom-
petencji,
3) Inspekcja Handlowa – w zakresie przestrzega-
nia:
a) obowiązku dokonania wymaganej rejestra-
cji substancji oraz obowiązku dostarczenia
odbiorcy substancji lub preparatu wymaga-
nej karty charakterystyki,
b) przepisów, o których mowa w art. 31 ust. 1
i 2 albo przepisów, o których mowa w tytule
VIII rozporządzenia nr 1907/2006 – w za-
kresie swoich kompetencji,
c) przepisów rozporządzenia nr 648/2004

– w zakresie oznakowania detergentów
w handlu hurtowym i detalicznym,

17

d) art. 25, 26 i 28 – w odniesieniu do handlu
hurtowego i detalicznego,
4) Państwowa Straż Pożarna – w zakresie wła-
ściwego oznakowania miejsc składowania sub-
stancji i preparatów, o których mowa w art. 2
ust. 2 pkt 1 – 5,
5) organy celne – w zakresie przestrzegania prze-
pisów:
a) dotyczących wywozu i przywozu niebez-
piecznych chemikaliów, o których mowa
w rozporządzeniu nr 304/2003,
b) dotyczących substancji, preparatu lub wy-
robu, których import jest zakazany lub pod-
lega ograniczeniom w imporcie zgodnie
z
przepisami wydanymi na podstawie
art. 31,
c) dotyczących importu substancji, preparatu
lub wyrobu wymienionego w załączniku
XVII rozporządzenia nr 1907/2006, przez
informowanie właściwego państwowego in-
spektora sanitarnego o przypadkach impor-
tu substancji, preparatów lub wyrobów, któ-
re budzą wątpliwości organu celnego, co do
przestrzegania przez importerów warunków
określonych w tym załączniku,
d) dotyczących importu substancji, preparatu
lub wyrobu wbrew przepisom tytułu VII roz-
porządzenia nr 1907/2006.”;
21) uchyla się art. 33a;

18

22) art. 33b otrzymuje brzmienie:
„Art. 33b. Organy wymienione w art. 33 realizują nadzór na
zasadach i w trybie określonych w odrębnych
przepisach.”;
23) po art. 33b dodaje się art. 33c w brzmieniu:
„Art. 33c. Minister właściwy do spraw zdrowia określi,
w drodze rozporządzenia:
1) tryb pobierania i badania próbek substancji
i preparatów oraz wyrobów w ramach nad-
zoru wykonywanego przez Państwową In-
spekcję Sanitarną,
2) wzór
protokołu pobrania tej próbki,
3) sposób zabezpieczania tych próbek,
4) wzór sprawozdania z tych badań,
5) sposób postępowania z pozostałościami po
tych próbkach
– mając na względzie zapewnienie wysokiej ja-
kości badań i bezpieczeństwo osób prowadzą-
cych badania.”;
24) tytuł rozdziału 8 otrzymuje brzmienie:
„Przepisy karne”;
25) art. 34 otrzymuje brzmienie:
„Art. 34. Kto wbrew decyzji Inspektora wprowadza do obro-
tu preparat stwarzający niedopuszczalne zagroże-
nie dla człowieka lub środowiska lub detergent, co
do którego istnieją uzasadnione podstawy by przy-
puszczać, że stwarza zagrożenie dla bezpieczeń-
stwa lub zdrowia człowieka, lub zwierząt, lub za-
grożenie dla środowiska,

19

podlega karze grzywny, karze ograniczenia wolno-
ści albo karze pozbawienia wolności do lat 2.”;
26) uchyla się art. 34a;
27) art. 34b – 34e otrzymują brzmienie:
„Art. 34b. Kto:
1) wbrew przepisom art. 14 ust. 2 rozporządze-
nia nr 304/2003, dokonuje wywozu chemika-
lium lub wyrobu, w rozumieniu art. 3 pkt 3 te-
go rozporządzenia, wymienionych w załącz-
niku V do tego rozporządzenia,
2) wbrew przepisom art. 13 ust. 6 rozporządze-
nia nr 304/2003, dokonuje wywozu chemika-
lium wymienionego w załączniku I część 2
lub 3 do tego rozporządzenia bez otrzymania
informacji z Biura, że wyznaczone władze
krajowe strony przywozu lub właściwe orga-
ny innego kraju przywozu wyrażają zgodę na
ten przywóz,
podlega karze grzywny, karze ograniczenia wol-
ności albo karze pozbawienia wolności do lat 2.
Art. 34c. Kto:
1) wbrew przepisowi art. 7 ust. 1 rozporzą-
dzenia nr 304/2003 nie zgłasza w Biurze
wywozu chemikalium wymienionego w za-
łączniku I część 1 do tego rozporządzenia,
nie później niż 30 dni przed pierwszym wy-
wozem i nie później niż 15 dni przed pierw-
szym wywozem w każdym następnym roku
kalendarzowym,

strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 10 ... 50 ... 140

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: