Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o substancjach i preparatach chemicznych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wdrożenia nowego, unijnego rozporządzenia dotyczącego rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowania ograniczeń wobec chemikaliów (tzw. rozporządzenie REACH); nowelizacja zakłada wprowadzenie kary za nieprzestrzeganie jego przepisów i wskazuje instytucje nadzorujące
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1270
- Data wpłynięcia: 2008-08-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o substancjach i preparatach chemicznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2009-01-09
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 20, poz. 106
1270
następujące wymagania:
1) co najmniej 85 % dzieci z grupy badawczej nie będzie w stanie otworzyć
opakowania w ciągu 5 minut bez pokazu;
2) co najmniej 80 % dzieci z grupy badawczej nie będzie w stanie otworzyć
opakowania przez 5 minut bez pokazu i przez następne 5 minut po pokazie dla tych
dzieci, którym nie udało się otworzyć opakowania przez pierwsze 5 minut.
Wymagania dotyczące badań z udziałem osób dorosłych
8. Gdy badanie jest przeprowadzone zgodnie z ust. 21-24, co najmniej 90 % osób
dorosłych będzie w stanie otworzyć i ponownie prawidłowo zamknąć opakowanie
w ciągu 5 minut bez wskazówek.
Procedury badawcze
Nadzorowanie badań
9. Wszystkie czynności związane z badaniem przeprowadza się pod nadzorem
bezstronnej
i odpowiednio wykwalifikowanej osoby lub osób. Osoby nadzorujące badanie z udziałem
dzieci powinny posiadać odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi. Wytyczne dla
osób nadzorujących badania zawierają ust. 45-49.
Wstępna kontrola i przygotowanie badania
10. Przed rozpoczęciem badania osoba, o której mowa w ust. 9, otwiera i ponownie
zamyka we właściwy sposób każde opakowanie. W opakowaniach z widocznym
dodatkowym zabezpieczeniem przed niepożądanym otwarciem przez dziecko
zabezpieczenie należy usunąć.
11.
Opakowanie poddane badaniu nie może być napełnione produktem
stwarzającym zagrożenie. Odpowiednie produkty zastępcze służą do napełnienia
opakowań dostarczanych do badań z udziałem osób dorosłych; te same produkty są
stosowane do napełnienia opakowań dostarczonych do badań z udziałem dzieci.
6
Opakowania o pojemności do 1 litra napełnia się produktem zastępczym do ich
pojemności nominalnej - tak jak do sprzedaży, opakowania o pojemności większej niż 1
litr napełnia się produktem zastępczym: stałym o masie 1 kg lub ciekłym o objętości 1
litra.
Badanie z udziałem dzieci
Tworzenie grupy badawczej
12.
Grupa badawcza składa się z 200 dzieci. W grupie należy uwzględnić
proporcjonalny podział ze względu na wiek i płeć. Wszystkie dzieci muszą być zdrowe,
bez widocznego fizycznego bądź psychicznego upośledzenia, mogącego mieć związek
z ich sprawnością manualną. Dzieci nie powinny brać uprzednio udziału w więcej niż
jednym podobnym badaniu i to przeprowadzonym z użyciem opakowania innego typu i o
innej konstrukcji. Jeżeli dziecko bierze udział w więcej niż jednym badaniu, to przerwa
między badaniami musi wynosić co najmniej siedem dni.
Miejsce badania
13. Badanie przeprowadzane z udziałem dzieci odbywa się w dowolnym miejscu,
które jest dobrze znane dzieciom, np. w ich przedszkolu, ale w odseparowaniu od dzieci
niebiorących udziału w tym badaniu i wszelkich czynników zewnętrznych
rozpraszających uwagę. Nie powinno się przeprowadzać w jednym miejscu i w jednym
czasie kilku badań. W miarę możliwości podczas wyboru miejsca badania powinno się
uwzględniać istnienie różnych obszarów demograficznych kraju.
Metoda badania
14. Badanie może być wykonane z udziałem całej grupy 200 dzieci lub metodą
sekwencyjną.
W przypadku badania przeprowadzanego metodą sekwencyjną liczba dzieci biorących
udział w badaniu będzie zależała od uzyskanych wyników. Podczas badania metodą
sekwencyjną należy skrupulatnie przestrzegać ograniczeń dotyczących wieku i płci.
7
15. Badanie przeprowadza się w parach, z których każda kontrolowana jest przez
jedną osobę nadzorującą. Jeżeli jest to pożądane, badanie można przeprowadzić
z udziałem dowolnej liczby par (do pięciu) w tym samym pomieszczeniu, w tym samym
czasie, pod warunkiem że nie będą one sobie nawzajem przeszkadzać.
16. Dzieci mogą przyjmować dowolną, wygodną dla siebie postawę. Jeżeli dziecko
oddali się podczas badania, osoba nadzorująca badanie odprowadza dziecko na jego
miejsce i prosi o kontynuowanie badania, nie udzielając dziecku żadnych dodatkowych
wskazówek dotyczących otwarcia opakowania. Taki przypadek opisuje się
w sprawozdaniu.
17. Jeżeli wynika to z odrębnych przepisów, przy badaniu może być obecny
przedstawiciel odpowiedniego urzędu w roli obserwatora.
18. Każde dziecko otrzymuje jedno opakowanie z prośbą, aby je otworzyło w
dowolny sposób. Czas na otwarcie wynosi 5 minut. Nie należy czynić żadnych prób
powstrzymania dziecka od zastosowania jakiegokolwiek sposobu otwarcia opakowania.
Dziecku nie udostępnia się żadnych narzędzi, z wyjątkiem sytuacji, gdy takie narzędzia
są dostarczane jako element konstrukcji opakowania zabezpieczonego przed
niepożądanym otwarciem przez dziecko. W takim przypadku dziecko ma dostęp do
narzędzia, jednak uwaga dziecka powinna być zwrócona na narzędzie dopiero wtedy,
gdy zostanie ono użyte w czasie pokazu.
19. Jeżeli dziecku uda się otworzyć opakowanie w ciągu pierwszych 5 minut,
dziecko pozostaje w miejscu badania do jego zakończenia. Każde dziecko, któremu nie
udało się otworzyć opakowania w ciągu pierwszych 5 minut, obserwuje sposób jego
otwierania i ponownego prawidłowego zamykania wykonany przez osobę nadzorującą
badanie. Osoba ta nie może udzielać żadnych wyjaśnień ani kłaść nacisku na żadną
z czynności związanych z otwarciem opakowania. Po tym pokazie dziecko ma następne
5 minut na otwarcie opakowania.
Zapis wyników badania (także ust. 25-27)
20. Po każdych 5 minutach należy zapisać, czy dziecku nie udało się otworzyć
opakowania. Jeżeli dziecku udało się otworzyć opakowanie, to należy zapisać, czy miało
8
to miejsce przed, czy po pokazie. Zaznacza się również sposób otwarcia opakowania
użyty przez dziecko.
Badania z udziałem osób dorosłych
Skład grupy badawczej
21. Grupa badawcza składa się ze 100 osób, gdzie:
1) 70 % osób dorosłych powinno być płci żeńskiej;
2) 80 osób powinno być w wieku od 18. do 60. roku życia włącznie, pozostałe 20 osób
w wieku od 61. do 65. roku życia włącznie.
Wszyscy powinni zrozumieć instrukcje otwierania i zamykania umieszczone w/na
opakowaniu do badania.
Metoda badania
22. Badanie może być wykonane z udziałem całej grupy lub metodą sekwencyjną.
W przypadku badania wykonywanego metodą sekwencyjną liczba osób dorosłych
biorących udział w badaniu będzie zależała od uzyskanych wyników. Podczas badania
metodą sekwencyjną należy skrupulatnie przestrzegać ograniczeń dotyczących wieku i
płci.
23. Każda osoba dorosła otrzymuje opakowanie z całym wyposażeniem
dodatkowym oraz pisemnymi instrukcjami, jak opakowanie otwierać i zamykać we
właściwy sposób. Instrukcje powinny być drukowane w/na opakowaniu przeznaczonym
do użytku przez konsumenta. Nie przeprowadza się pokazu, jak otwierać i ponownie
zamykać opakowanie we właściwy sposób. Każdej osobie daje się 5 minut na
przeczytanie instrukcji, otwarcie i ponowne zamknięcie opakowania we właściwy
sposób.
Zapis wyników badania (także ust. 28-30)
24. Należy zapisać, czy osobie dorosłej udało się, czy też nie, otworzyć i ponownie
zamknąć opakowanie we właściwy sposób w czasie 5 minut.
Ocena wyników badań
9
Badanie z udziałem dzieci
Wynik pozytywny/negatywny
25. Wynik próby jest negatywny, jeżeli dziecku udało się otworzyć opakowanie lub
uzyskać dostęp do jego zawartości.
Badanie metodą sekwencyjną
26. Każdy otrzymany wynik nanosi się na odpowiedni wykres, sporządzony według
wzoru określonego poniżej (wykres 1a i 1b).
7
6
5
Akceptowalny poziom jakości (AQL) = 10%
Jakość graniczna (LQ) = 20%
4
α = β = 5%
3
gdzie:
2
α - jest ryzykiem osoby wprowadzającej do obrotu opakowania
1
β - jest ryzykiem konsumenta
0
0 1 2 3 4 5 6 7
50
Powiększenie skali wykresu
40
h
c
r
t
y
a
30
t
w
Granica wyznaczona linią 2
ń
o
a
20
w
o
k
a
p
o 10
a
b
z
Granica wyznaczona linią 1
i
c
L
0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 160 170 180
Liczba opakowań nieotwartych
Wykres 1a - Wyniki badania metodą sekwencyjną, przeprowadzonego z udziałem
dzieci (przed udzieleniem wskazówek)
10
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1270
› Pobierz plik