eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o substancjach i preparatach chemicznych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o substancjach i preparatach chemicznych oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy wdrożenia nowego, unijnego rozporządzenia dotyczącego rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowania ograniczeń wobec chemikaliów (tzw. rozporządzenie REACH); nowelizacja zakłada wprowadzenie kary za nieprzestrzeganie jego przepisów i wskazuje instytucje nadzorujące

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1270
  • Data wpłynięcia: 2008-08-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o substancjach i preparatach chemicznych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2009-01-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 20, poz. 106

1270

Ocena skutków regulacji (OSR)

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projektowana regulacja oddziałuje na podmioty prowadzące badania właściwości
fizykochemicznych, toksykologicznych i ekotoksykologicznych substancji i preparatów
chemicznych, które posiadają lub będą się ubiegać o certyfikaty Dobrej Praktyki
Laboratoryjnej oraz Biuro do Spraw Substancji i Preparatów Chemicznych.

2. Konsultacje społeczne
Równolegle do uzgodnień międzyresortowych projektowana regulacja zostanie
przekazana do konsultacji następującym podmiotom:
1) Naczelnej Radzie Lekarskiej,
2) Naczelnej Radzie Pielęgniarek i Położnych,
3) Krajowej Radzie Diagnostów Laboratoryjnych,
4) Polskiej Izbie Przemysłu Chemicznego,
5) Stowarzyszeniu Producentów Kosmetyków i rodków Czystości,
6) Stowarzyszeniu Inżynierów i Techników Przemysłu Chemicznego,
7) Instytutowi Chemii Przemysłowej,
8) Instytutowi Przemysłu Organicznego,
9) Instytutowi Ochrony rodowiska,
10) Instytutowi Medycyny Pracy w Łodzi,
11) WWF Polska,
12) Greenpeace Polska,
13) Federacji Konsumentów,
14) Polskiemu Związkowi Pracodawców Prywatnych Branży Kosmetycznej,
15) Ogólnopolskiemu Porozumieniu Związków Zawodowych,
16) Forum Związków Zawodowych,
17) Sekretariatowi Ochrony Zdrowia KK NSZZ „Solidarność”,
18) Państwowemu Zakładowi Higieny,
19) Centralnemu Instytutowi Ochrony Pracy,
20) Centrum Prawa Ekologicznego,

29
21) Lidze Ochrony Przyrody,
22) Towarzystwu na rzecz Ziemi,
23) Państwowej Radzie Ochrony rodowiska,
24) Państwowej Radzie Ochrony Przyrody.
Projekt rozporządzenia, stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414),
zostanie również umieszczony na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej
Ministerstwa Zdrowia.
Wyniki konsultacji zostaną omówione w niniejszej ocenie po ich zakończeniu.

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wydanie rozporządzenia nie wpłynie na budżet państwa. Skutki finansowe dla budżetu
państwa związane z kontrolą i weryfikacja spełniania kryteriów Dobrej Praktyki
Laboratoryjnej przez jednostki organizacyjne wykonujące badania substancji

i preparatów chemicznych mieszczą się w budżecie Biura do Spraw Substancji
i Preparatów Chemicznych i częściowo będą rekompensowane opłatami, o których
mowa w § 6 projektu rozporządzenia.
Rozporządzenie nie stwarza skutków finansowych dla budżetów jednostek samorządu
terytorialnego.

4. Wpływ na rynek pracy
Przepisy rozporządzenia nie wpłyną na rynek pracy.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Przepisy rozporządzenia nie będą miały wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Przedmiotowa regulacja nie będzie miała wpływu na sytuację i rozwój regionalny.

30

7. Wpływ regulacji na zdrowie ludzi i na środowisko
Wraz z innymi rozporządzeniami wydanymi na podstawie ustawy o substancjach
i preparatach chemicznych projektowana regulacja będzie miała korzystny wpływ na
zdrowie ludzi i na środowisko.

31










Projekt
ROZPORZ DZENIE

MINISTRA ZDROWIA)
z dnia
w sprawie sposobu oznakowania miejsc, rurociągów oraz pojemników
i zbiorników służących do przechowywania lub zawierających substancje
niebezpieczne lub preparaty niebezpieczne)

Na podstawie art. 27 ust. 2 ustawy z dnia 11 stycznia 2001 r. o substancjach
i preparatach chemicznych (Dz. U. Nr 11, poz. 84, z późn. zm.)) zarządza się, co
następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa sposób oznakowania:
1) pojemników i zbiorników służących do przechowywania substancji niebezpiecznych
i preparatów niebezpiecznych i do pracy z nimi;
2) rurociągów zawierających substancje niebezpieczne lub preparaty niebezpieczne;
3) miejsc, w których składowane są znaczące ilości substancji niebezpiecznych lub
preparatów niebezpiecznych.
§ 2.
1.
Pojemniki i zbiorniki stosowane do przechowywania substancji
niebezpiecznych i preparatów niebezpiecznych i do pracy z nimi oraz niezabudowane
rurociągi zawierające takie substancje lub takie preparaty oznakowuje się,
z uwzględnieniem przepisu art. 221 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks

1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 216, poz. 1607).

2) Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji częściowego wdrożenia dyrektywy 92/58/EWG z dnia 24 czerwca
1992 roku w sprawie minimalnych wymagań dotyczących znaków bezpieczeństwa i/lub zdrowia w miejscu pracy (dziewiąta
dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/391/EWG) ( Dz.Urz. WE L 245 z 26.08.1992) (dyrektywa
transponowana częściowo - załącznik II i III w zakresie dotyczącym chemikaliów)

3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 100, poz. 1085, Nr 123, poz. 1350 i Nr 125, poz. 1367, z
2002 r. Nr 135, poz. 1145 i Nr 142, poz. 1187, z 2003 r. Nr 189, poz. 1852, z 2004 r. Nr 96, poz. 959 i Nr 121, poz. 1263, z 2005 r.
Nr 179, poz.1485, z 2006 r. Nr 171, poz. 1225 oraz z 2007 r. Nr 176, poz. 1238 oraz z 2008 r. Nr………………..

pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.)), znakami ostrzegawczymi zgodnie
z przepisami wydanymi na podstawie art. 26 ustawy z dnia 11 stycznia 2001 r.
o substancjach i preparatach chemicznych, zwanej dalej "ustawą", z zastrzeżeniem
ust. 2.
2. Odstąpienie od oznakowania znakami ostrzegawczymi, o których mowa w ust. 1,
jest możliwe w przypadku pojemników i zbiorników stosowanych do przechowywania
znajdujących się w procesie technologicznym substancji niebezpiecznych lub
preparatów niebezpiecznych przez krótki czas lub gdy zawartość pojemnika lub
zbiornika ulega częstym zmianom, a osobom obsługującym te pojemniki lub zbiorniki
zostanie zapewniona informacja dotycząca zagrożeń stwarzanych przez substancję
niebezpieczną lub preparat niebezpieczny w nich przechowywane, zapewniająca
równorzędny poziom ochrony.
§ 3. 1. Znaki ostrzegawcze, o których mowa w § 2 ust. 1, mogą zostać zastąpione
znakami ostrzegawczymi dla materiałów niebezpiecznych określonymi w załączniku do
rozporządzenia, przy zastosowaniu tych samych piktogramów, oraz uzupełnione
dodatkową informacją, dotyczącą w szczególności nazwy substancji niebezpiecznej lub
preparatu niebezpiecznego, wzoru chemicznego substancji, oraz informacją
o zagrożeniach stwarzanych przez substancję niebezpieczną lub preparat
niebezpieczny.
2.
W czasie transportu zbiorników lub pojemników zawierających substancje
niebezpieczne lub preparaty niebezpieczne w miejscu pracy znaki ostrzegawcze,
o których mowa w ust. 1 lub § 2 ust. 1, mogą być uzupełnione o znaki stosowane
podczas transportu materiałów niebezpiecznych, zgodnie z przepisami dotyczącymi
transportu materiałów niebezpiecznych, lub zastąpione takimi znakami ostrzegawczymi.
§ 4. 1. Znaki ostrzegawcze, o których mowa w § 2 i 3, umieszcza się w widocznym
miejscu, w sposób uniemożliwiający ich zniszczenie lub przemieszczenie.

4) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 113, poz. 717, z 1999 r. Nr 99, poz. 1152,
z 2000 r. Nr 19, poz. 239, Nr 43, poz. 489, Nr 107, poz. 1127 i Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 11, poz. 84, Nr 28, poz. 301, Nr 52,
poz. 538, Nr 99, poz. 1075, Nr 111, poz. 1194, Nr 123, poz. 1354, Nr 128, poz. 1405 i Nr 154, poz. 1805, z 2002 r. Nr 74, poz. 676,
Nr 135, poz. 1146, Nr 196, poz. 1660, Nr 199, poz. 1673 i Nr 200, poz. 1679, z 2003 r. Nr 166, poz. 1608 i Nr 213, poz. 2081, z 2004
r. Nr 96, poz. 959, Nr 99, poz. 1001, Nr 120, poz. 1252 i Nr 240, poz. 2407, z 2005 r. Nr 10, poz. 71, Nr 68, poz. 610, Nr 86, poz. 732
i Nr 167, poz. 1398, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 133, poz. 935, Nr 217, poz. 1587 i Nr 221, poz. 1615 oraz z 2007 r. Nr 64,
poz. 426, Nr 89, poz. 589, Nr 188 poz. 1288 i Nr 176, poz. 1239.



2
strony : 1 ... 10 ... 23 . [ 24 ] . 25 ... 30 ... 70 ... 140

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: