Przedstawiony przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie ustawy o Trybunale Konstytucyjnym oraz ustawy o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe
- znowelizowanie przepisów określających zasady oraz system wynagradzania sędziów Trybunału Konstytucyjnego;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1226
- Data wpłynięcia: 2008-10-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2009-03-20
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 56, poz. 459
1226
Druk nr 1226
Warszawa, 22 października 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezydent
Rzeczypospolitej Polskiej
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy:
-
o zmianie ustawy o Trybunale
Konstytucyjnym oraz ustawy
o wynagrodzeniu osób zajmujących
kierownicze stanowiska państwowe.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że do reprezentowania mojego
stanowiska w toku prac nad projektem ustawy upoważniam Pana Andrzeja Dudę
Podsekretarza Stanu w Kancelarii Prezydenta RP.
(-) Lech Kaczyński
P r o j e k t
USTAWA
z
dnia
2008
r.
o zmianie ustawy o Trybunale Konstytucyjnym oraz ustawy
o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe
Art. 1
W ustawie z dnia 1 sierpnia 1997 r. o Trybunale Konstytucyjnym
(Dz. U. Nr 102, poz. 643, z późn. zm. )) wprowadza się następujące zmiany:
1) art. 6 otrzymuje brzmienie:
„Art. 6. 1. Sędziowie Trybunału w sprawowaniu swojego urzędu są
niezawiśli i podlegają tylko Konstytucji.
2. Wynagrodzenie zasadnicze sędziego Trybunału stanowi
wielokrotność kwoty bazowej będącej podstawą ustalania
wynagrodzeń sędziów sądów powszechnych i określanej
corocznie w ustawie budżetowej, przy zastosowaniu mnożnika
8,8.
3. Wynagrodzenie prezesa oraz wiceprezesa Trybunału odpowiada
wynagrodzeniu zasadniczemu sędziego Trybunału powiększo-
nemu o dodatek funkcyjny stanowiący wielokrotność kwoty
bazowej, o której mowa w ust. 2, przy zastosowaniu mnożnika,
odpowiednio: 2,2 oraz 1,5.
4. Sędziowie Trybunału po zakończeniu swojej kadencji przechodzą
w stan spoczynku.
5. Sędzia Trybunału po zakończeniu swojej kadencji ma prawo
powrócić na poprzednio zajmowane stanowisko lub otrzymać
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2000 r. Nr 48, poz. 552 i Nr 53, poz.638,
z 2001 r. Nr 98, poz.1070 oraz z 2005 r. Nr 169, poz. 1417.
2
stanowisko równorzędne poprzednio zajmowanemu. Do sędziów,
którzy skorzystają z tego prawa, nie ma zastosowania przepis
ust. 4.
6. W zakresie nieuregulowanym w ustawie do praw i obowiązków
oraz odpowiedzialności dyscyplinarnej sędziów Trybunału stosuje
się odpowiednio przepisy dotyczące praw i obowiązków oraz
odpowiedzialności dyscyplinarnej sędziów Sądu Najwyższego.” ;
2) art. 17 otrzymuje brzmienie:
„Art. 17. 1. Organizacyjne i administracyjne warunki pracy Trybunału
zapewnia prezes Trybunału oraz podległe mu Biuro Trybunału.
2. Biurem Trybunału kieruje szef, którego powołuje i odwołuje
Zgromadzenie Ogólne na wniosek prezesa Trybunału.
3. Wynagrodzenie szefa Biura Trybunału jest ustalane na podstawie
przepisów o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze
stanowiska państwowe w zakresie dotyczącym sekretarza stanu.
4. Szczegółowy zakres zadań i strukturę Biura Trybunału określa
statut.
5. Do pracowników Biura Trybunału stosuje się przepisy o
pracownikach urzędów państwowych.”.
Art. 2
W ustawie z dnia 31 lipca 1981 r. o wynagrodzeniu osób zajmujących
kierownicze stanowiska państwowe (Dz. U. Nr 20, poz. 101, z późn. zm. ))
w art. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1982r. Nr 31, poz. 214, z 1985r. Nr 22,
poz. 98 i Nr 50, poz. 262, z 1987r. Nr 21, poz. 123, z 1989r. Nr 34, poz. 178, z 1991r. Nr 100, poz.
443, z 1993r. Nr 1, poz. 1, z 1995r. Nr 34, poz. 163 i Nr 142, poz. 701, z 1996r. Nr 73, poz. 350, Nr
89, poz. 402, Nr 106, poz. 496 i Nr 139, poz. 647, z 1997r. Nr 75, poz. 469 i Nr 133, poz. 883, z
1998r. Nr 155, poz. 1016 i Nr 160, poz. 1065, z 1999r. Nr 110, poz. 1255, z 2000r. Nr 6, poz. 69 i Nr
48, poz. 552, z 2001r. Nr 154, poz. 1784 i 1800, z 2002r. Nr 214, poz. 1805 i Nr 240, poz. 2052, z
2003r. Nr 45, poz. 391 i Nr 65, poz. 595, z 2004r. Nr 33, poz. 285, Nr 116, poz. 1202, Nr 210, poz.
2135 i Nr 281, poz. 2774 oraz z 2005r. Nr 169, poz. 1417.
3
„2) Marszałka Sejmu, Marszałka Senatu, Prezesa Rady Ministrów,
wicemarszałka Sejmu, wicemarszałka Senatu, wiceprezesa Rady
Ministrów, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, ministra, Prezesa
Narodowego Banku Polskiego, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika
Praw Dziecka, Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych,
Prezesa Instytutu Pamięci Narodowej – Komisji cigania Zbrodni
przeciwko Narodowi Polskiemu, Przewodniczącego Krajowej Rady
Radiofonii i Telewizji, Prezesa Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa,
wiceprezesa Najwyższej Izby Kontroli, Szefa Kancelarii Sejmu, Szefa
Kancelarii Senatu, zastępcy Szefa Kancelarii Sejmu, zastępcy Szefa
Kancelarii Senatu, Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Głównego
Inspektora Pracy, zastępcy Głównego Inspektora Pracy, Kierownika
Krajowego Biura Wyborczego,”.
Art. 3
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2009 r.
U z a s a d n i e n i e
Proponowana nowelizacja ustawy z dnia 1 sierpnia 1997 r. o Trybunale
Konstytucyjnym dotyczy zasad oraz systemu wynagradzania sędziów
Trybunału, z perspektywy blisko dziesięciu lat funkcjonowania dotychczaso-
wych przepisów i praktyki w tej mierze.
Zgodnie z art. 195 ust. 2 Konstytucji sędziom Trybunału Konstytucyjnego
zapewnia się warunki pracy i wynagrodzenie odpowiadające godności
urzędu oraz zakresowi ich obowiązków. Ustawa w dotychczasowym art. 6 ust. 2
stanowi zaś, że wynagrodzenie zasadnicze sędziego Trybunału jest równe
wynagrodzeniu zasadniczemu wicemarszałka Sejmu. W pozostałym zakresie
składników wynagrodzenia – tj. dodatku z tytułu wysługi lat – ustawa odsyła
do odpowiedniego stosowania przepisów ustawy o Sądzie Najwyższym.
W odniesieniu do Prezesa i Wiceprezesa Trybunału ustawa o Trybunale
Konstytucyjnym nie reguluje kwestii ich wynagradzania; regulację tę zawiera
ustawa z dnia 31 lipca 1981 r. o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze
stanowiska państwowe.
W zakresie wynagradzania w Trybunale mamy zatem do czynienia
nie z autonomicznym, właściwym tej instytucji, a zarazem – w tym sensie –
adekwatnym wobec dyrektywy z art. 195 Konstytucji systemem, ale ze
stosowaniem parametrów pośrednio (sędziowie) bądź wprost (Prezes,
Wiceprezes) właściwych dla kierowniczych stanowisk państwowych.
Długoletnia praktyka pokazuje, iż nie jest to rozwiązanie trafne i uzasadnione.
Po pierwsze – związanie systemu wynagradzania sędziów (oraz kierownictwa)
Trybunału z systemem tzw. „R” uzależnia kształtowanie ich wysokości od
decyzji budżetowych mających siłą rzeczy, przez odniesienie do szerokiego,
specyficznego kręgu funkcjonariuszy publicznych, charakter w dużej mierze
polityczny. Po drugie – dotychczasowy system wynagradzania sędziów (oraz
kierownictwa) Trybunału różni się zasadniczo od systemu, według którego – po
zmianach ustawowych – kształtowane są wynagrodzenia sędziów naczelnych
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1226
› Pobierz plik