eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPrzedstawiony przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie ustawy o Trybunale Konstytucyjnym oraz ustawy o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe

Przedstawiony przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie ustawy o Trybunale Konstytucyjnym oraz ustawy o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe

- znowelizowanie przepisów określających zasady oraz system wynagradzania sędziów Trybunału Konstytucyjnego;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1226
  • Data wpłynięcia: 2008-10-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2009-03-20
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 56, poz. 459

1226

2
organów władzy sądowniczej – Sądu Najwyższego (od 2003r.) i Naczelnego
Sądu Administracyjnego (od 2004r.). Sędziowie i kierownictwo SN oraz NSA
wynagradzani są bowiem według specjalnie określonych zasad, przy
wykorzystaniu kwot bazowych stosowanych w budżecie państwa w odniesieniu
do kształtowania wynagrodzeń wszystkich sędziów. Nadto, zarówno prezesi SN,
jak NSA nie są już objęci przepisami ustawy o wynagradzaniu osób
zajmujących kierownicze stanowiska państwowe – w tym sensie zatem władza
sądownicza, poza Trybunałem Konstytucyjnym, korzysta z przymiotu swoistej
autonomii zasad wynagradzania, w stosunku do innych segmentów władzy
publicznej.
Istotą projektowanej nowelizacji jest przeto ustanowienie odrębnego,
właściwego tylko dla Trybunału Konstytucyjnego ( 15 sędziów, w tym Prezes
i Wiceprezes) systemu wynagradzania, generalnie nawiązującego do
parametrów obowiązujących w Sądzie Najwyższym i Naczelnym Sądzie
Administracyjnym. Proponowane rozwiązanie, poza konstrukcją systemową,
służy także zniwelowaniu obecnych, dość istotnych różnic (in minus)
w relacjach wysokości wynagrodzeń (brutto) kierownictwa i sędziów Trybunału
w stosunku do kierownictw oraz sędziów SN i NSA, a w konsekwencji
stabilizacji wynagrodzeń w Trybunale, ze zwyżką na rzecz Trybunału
Konstytucyjnego średnio na poziomie ok. 10%. Wydaje się, że z jednej strony
wprowadzenie podobnych, właściwych władzy sądowniczej zasad kształtowania
wynagrodzeń, z drugiej zaś pewne zróżnicowanie ich wysokości wynikające
z pozycji ustrojowej i szczególnych kompetencji Trybunału Konstytucyjnego,
właściwie odpowiadać będzie dyspozycji wyrażonej w art. 195 ust. 2
Konstytucji, a także charakterystyce pozycji oraz zadań związanych z urzędem
sędziego Trybunału.
W art. 1 w pkt 1 projektowanej nowelizacji zostało zaproponowane nowe
brzmienie art. 6 ustawy z dnia 1 sierpnia 1997 r. o Trybunale Konstytucyjnym.
W ust. 2 i 3 art. 6 sformułowano nowe zasady, o których wyżej mowa. Ponadto
3
brzmienie art. 6 – poza niewielkimi zmianami redakcyjnymi – odpowiada
obecnie obowiązującemu.
W konsekwencji zmian wynikających z art. 1 projektu proponuje się, w
art. 2, odpowiednią nowelizację w ustawie o wynagrodzeniu osób zajmujących
kierownicze stanowiska państwowe, polegającą na nieuwzględnianiu wśród
osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, o których mowa w art. 2
pkt 2 ustawy, Prezesa i Wiceprezesa Trybunału Konstytucyjnego.
W kontekście wyżej zaprezentowanych zmian systemu wynagradzania
sędziów Trybunału, polegających m.in. na rezygnacji z powiązania z ustawą
o wynagradzaniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe,
proponuje się jednocześnie nowelizację art. 17 ustawy o Trybunale
Konstytucyjnym, w zakresie dotyczącym statusu szefa Biura Trybunału.
Projektowane nowe brzmienie art. 17 ma na celu unifikację regulacji stanowiska
szefa Biura Trybunału, jako urzędnika państwowego, z odpowiednimi
regulacjami obowiązującymi wobec szefów kancelarii Pierwszego Prezesa SN
oraz Prezesa NSA, a odnoszącymi się jedynie do parametru ustalania
wynagrodzenia (ust. 2 i 3).
Projekt wywołuje skutki finansowe dla budżetu państwa (w części 06 –
Trybunał Konstytucyjny), rocznie w kwocie 1,45 mln zł., głównie obejmujące
korektę wysokości wynagrodzeń sędziów i kierownictwa Trybunału oraz
stosowną waloryzację uposażeń sędziów Trybunału w stanie spoczynku i
świadczeń wypłacanych rodzinom byłych sędziów Trybunału.
Przedstawiany projekt ustawy został pozytywnie zaopiniowany przez
Krajową Radę Sądownictwa. Projektowana nowelizacja była również
przedmiotem konsultacji z Ministerstwem Finansów.
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
strony : 1 . [ 2 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: