eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o organizacji rynku rybnego

Rządowy projekt ustawy o organizacji rynku rybnego

projekt ustawy dotyczy usprawnienia systemu organizacji rynku rybnego, obowiązku dokonywania transakcji pierwszej sprzedaży dorszy bałtyckich w centrach pierwszej sprzedaży, możliwości opracowania kodeksów dobrej praktyki rybackiej, doprecyzowania przepisów dotyczących m.in. tzw. karty sprzedaży, wystawianej w przypadku wprowadzenia po raz pierwszy do obrotu produktów rybnych z połowów morskich, rejestru przedsiębiorców skupujących produkty rybne, udzielania pomocy finansowej na rynku rybnym

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1210
  • Data wpłynięcia: 2008-10-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o organizacji rynku rybnego
  • data uchwalenia: 2008-12-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 34, poz. 168

1210

UZASADNIENIE

Projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie wzorów
karty sprzedaży i deklaracji przejęcia stanowi realizację upoważnienia zawartego w
art. 20 ustawy z dnia ... 2008 r. o organizacji rynku rybnego (Dz. U. Nr ..., poz. ... ).
Stosownie do tego przepisu minister właściwy do spraw rybołówstwa ma
określić, w drodze rozporządzenia, wzór karty sprzedaży i wzór deklaracji przejęcia.
Wydanie przedmiotowego rozporządzenia ma na celu zapewnienie
sprawnego funkcjonowania systemu kontroli wprowadzanych do obrotu produktów
rybnych.

W porównaniu do obecnie istniejącego stanu prawnego, projekt
rozporządzenia reguluje kwestie dotychczas uregulowane w rozporządzeniu Ministra
Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia z dnia 18 maja 2004 r. w sprawie wzoru dokumentu
sprzedaży i wzoru deklaracji przejęcia produktów rybnych (Dz. U. Nr 130, poz. 1392),
wydanym na podstawie art. 7 ustawy z dnia 22 stycznia 2004 r. o organizacji rynku
rybnego i pomocy finansowej w gospodarce rybnej (Dz. U. Nr 34, poz. 291, z późn.
zm.). Projektowane rozporządzenie nie wprowadza zmian co do zakresu informacji
podawanych we wskazanych dokumentach, gdyż wynika on z art. 9 rozporządzenia
Rady (EWG) nr 2847/93 z dnia 12 października 1993 r. ustanawiającego system
kontroli mający zastosowanie do wspólnej polityki rybołówstwa (Dz. Urz. WE L 261 z
20.10.1993, str.1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 4, t. 2,
str. 70).

Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu
przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz.
U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597), w związku z czym nie podlega
notyfikacji, stosownie do trybu przewidzianego w przepisach dotyczących sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych.

Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w
procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia
zostanie zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa
Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Projekt rozporządzenia zostanie objęty programem prac legislacyjnych
Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (z dniem ogłoszenia).

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje projekt rozporz dzenia
Podmioty, których dotyczy rozporządzenie to przedsiębiorcy uprawnieni do
skupu wprowadzanych po raz pierwszy do obrotu produktów rybnych pochodzących
z połowów morskich (563 wpisanych do rejestru przedsiębiorców skupujących
produkty rybne – stan na dzień 1 lipca 2008 r.),


4
2. Wpływ projektu rozporz dzenia na sektor finansów publicznych, w tym
budżet państwa i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego

3. Wpływ projektu rozporz dzenia na rynek pracy
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
rynek pracy.

4. Wpływ projektu rozporz dzenia na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki.
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
przedsiębiorczość, gdyż nie wprowadza nowych obowiązków na przedsiębiorców
(nie następuje zmiana zakresu obowiązków przedsiębiorcy w porównaniu z
dotychczas obowiązującym stanem prawnym).

5. Wpływ projektu rozporz dzenia na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
sytuację i rozwój regionów.

6. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie skonsultowany z organizacjami producentów,
organizacjami społeczno-zawodowymi rybaków, producentów akwakultury i
przetwórców ryb.




10/13si

5
PROJEKT
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z
dnia


w sprawie ustalenia obszarów uznawania organizacji producentów


Na podstawie art. 27 ust. 2 ustawy z dnia ... 2008 r. o organizacji rynku rybnego (Dz.
U. Nr ..., poz. ...) zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa:
1)
obszary o wystarczającej ważności, stosownie do kryteriów określonych w art. 1 ust. 1
lit. a rozporządzenia Komisji (WE) nr 2318/2001 z dnia 29 listopada 2001 r.
ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr
104/2000 w zakresie uznawania organizacji producentów w sektorze rybołówstwa i
akwakultury (Dz. Urz. WE L 313 z 30.11.2001, str. 9; Dz. Urz. UE Polskie wydanie
specjalne, rozdz. 4, t. 5, str. 263), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 2318/2001”;
2)
kryteria uznawania obszaru produkcyjnego za wystarczająco duży, o których mowa w
art. 1 ust. 5 zdanie pierwsze rozporządzenia nr 2318/2001, w odniesieniu do chowu lub
hodowli organizmów wodnych lub połowów ryb w wodach śródlądowych, mając na
względzie gatunki organizmów wodnych i rodzaje produktów rybnych oraz tradycyjne
cechy rynku produktów rybnych pochodzących z chowu lub hodowli i możliwości
rozwoju tego rynku.

§ 2. Organizacja producentów zrzeszająca producentów będących armatorami
statków rybackich, może wskazać jako swój obszar działania, o którym mowa w § 1 pkt 1:
1)
Województwo Pomorskie z wyłączeniem obszaru Zalewu Wiślanego;
2)
Województwo Zachodniopomorskie z wyłączeniem obszaru Zalewu Szczecińskiego,
Zalewu Kamieńskiego i Jeziora Dąbie;
3) Zalew
Wiślany;
4) Zalew
Szczeciński, Zalew Kamieński i Jezioro Dąbie;
5) co najmniej jeden port lub przystań rybacką, w których w roku połowowym
poprzedzającym rok, w którym był złożony wniosek o uznanie wyładowano nie mniej
niż 10% całkowitych wyładunków zrealizowanych w polskich portach i przystaniach
rybackich w danym roku połowowym;
6)
obszary, na których prowadzone są połowy dalekomorskie.

§ 3. Kryterium uznawania obszaru produkcyjnego za wystarczająco duży, o którym
mowa w § 1 pkt 2, w przypadku organizacji producentów zrzeszającej producentów
prowadzących chów lub hodowlę organizmów wodnych lub połowy ryb w wodach
śródlądowych, stanowi produkcja:
1) karpi;

2) pstrągów;
3)
innego gatunku organizmów wodnych, jeśli w roku poprzedzającym rok w którym
złożony był wniosek o uznanie, produkcja tego gatunku stanowiła nie mniej niż 15%
produkcji w wodach śródlądowych.

§ 4. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

MINISTER ROLNICTWA
I ROZWOJU WSI
_______
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rybołówstwo, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599).
UZASADNIENIE

Projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie ustalenia
obszarów uznawania organizacji producentów stanowi realizację upoważnienia zawartego w
art. 27 ust. 2 ustawy z dnia ... 2008 r. o organizacji rynku rybnego (Dz. U. Nr ..., poz. ... ).
Stosownie do tego przepisu minister właściwy do spraw rybołówstwa ma określić, w
drodze rozporządzenia:
– obszary o wystarczającej ważności, zgodnie z kryteriami określonymi w art. 1
ust. 1 lit. a rozporządzenia nr 2318/2001, mając na uwadze wielkość lub
rodzaj wyładunków dokonywanych ze statków rybackich w określonych
portach i przystaniach rybackich, a także
– kryteria uznawania obszaru produkcyjnego za wystarczająco duży, o których
mowa w art. 1 ust. 5 zdanie pierwsze rozporządzenia nr 2318/2001, w
odniesieniu do chowu lub hodowli organizmów wodnych lub połowów ryb w
wodach śródlądowych, mając na względzie gatunki organizmów wodnych i
rodzaje produktów rybnych oraz tradycyjne cechy rynku produktów rybnych
pochodzących z chowu lub hodowli i możliwości rozwoju tego rynku.

Przyjęte w projekcie rozporządzenia rozwiązanie dotyczące obszarów działania
organizacji producentów uwzględnia wytyczne zawarte w przepisie upoważniającym.
Za obszary o wystarczającej ważności, w rozumieniu art. 1 ust. 1 lit. a rozporządzenia
Komisji (WE) nr 2318/2001 z dnia 29 listopada 2001 r. ustanawiającego szczegółowe zasady
stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 104/2000 w zakresie uznawania organizacji
producentów w sektorze rybołówstwa i akwakultury uznaje się: Województwo Pomorskie
(bez Zalewu Wiślanego), Województwo Zachodniopomorskie (bez Zalewu Szczecińskiego,
Zalewu Kamieńskiego i Jeziora Dąbie), Zalew Wiślany, Zalew Szczeciński, Zalew Kamieński
i Jezioro Dąbie, co najmniej jeden port lub przystań rybacką, w którym w roku połowowym
poprzedzającym rok w którym złożony był wniosek o uznanie wyładowano nie mniej niż 10%
całkowitych wyładunków zrealizowanych w polskich portach i przystaniach rybackich albo
obszary, na których prowadzone są połowy dalekomorskie.
Zaś za kryterium uznawania obszaru produkcyjnego za wystarczająco duży, o którym
mowa w art. 1 ust. 5 zdanie pierwsze rozporządzenia nr 2318/2001, uznaje się produkcję
karpi, pstrągów lub innego gatunku organizmów wodnych, jeśli w roku poprzedzającym rok w
którym złożony był wniosek o uznanie, produkcja tego gatunku stanowiła nie mniej niż 15%
produkcji w wodach śródlądowych. Karpie i pstrągi są to gatunki, które tradycyjnie stanowią
odpowiednio ok. 45 i 50% produkcji pochodzącej z chowu i hodowli ryb w Polsce.
Zastosowane rozwiązanie sprzyjać będzie powstawaniu większych, a więc
silniejszych i sprawniej działających organizacji producentów.
Wydanie przedmiotowego rozporządzenia ma na celu zapewnienie prawidłowego
uznawania organizacji producentów i wpisywania ich do rejestru prowadzonego przez
ministra właściwego do spraw rybołówstwa.

W porównaniu do obecnie istniejącego stanu prawnego, projekt rozporządzenia
reguluje kwestie dotychczas nieuregulowane szczegółowo w polskim krajowym akcie
wykonawczym.

Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz.
2039 z późn. zm.), w związku z czym nie podlega notyfikacji, stosownie do trybu
przewidzianego w przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych.

Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w
procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia zostanie
2


zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju
Wsi.

Projekt rozporządzenia zostanie objęty programem prac legislacyjnych Ministra
Rolnictwa i Rozwoju Wsi (z dniem ogłoszenia).

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje projekt rozporz dzenia
Podmioty, których dotyczy rozporządzenie to organizacje producentów, ubiegające
się o uznanie lub uznane i wpisane do rejestru prowadzonego przez ministra właściwego do
spraw rybołówstwa.

2. Wpływ projektu rozporz dzenia na sektor finansów publicznych, w tym budżet
państwa i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sektor
finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.

3. Wpływ projektu rozporz dzenia na rynek pracy
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek
pracy.

4. Wpływ projektu rozporz dzenia na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki i przedsiębiorczość.

5. Wpływ projektu rozporz dzenia na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację
i rozwój regionów.

6. Konsultacje
społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie skonsultowany z organizacjami producentów,
organizacjami społeczno-zawodowymi rybaków, producentów akwakultury i przetwórców ryb.




10/14si
3


strony : 1 ... 10 ... 21 . [ 22 ] . 23 ... 30 ... 40 ... 42

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: