Rządowy projekt ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych
projekt ustawy dotyczy zmiany w zakresie funkcjonowania i organizacji sektora finansów publicznych polegającej na likwidacji państwowych zakładów budżetowych oraz części zakładów budżetowych, wykonujących zadania własne jednostki samorządu terytorialnego; gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych; rachunków dochodów własnych; funduszy motywacyjnych; samorządowych funduszy celowych oraz wprowadzeniu agencji wykonawczej jako nowej formy organizacyjno-prawnej dla realizacji wybranych zadań państwa, jak również przekształceniu państwowych funduszy celowych posiadających osobowość prawną, tj.: PFRON, FGŚP
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1182
- Data wpłynięcia: 2008-10-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych
- data uchwalenia: 2009-08-27
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1241
1182
5)
art. 12 otrzymuje brzmienie:
„Art. 12. Naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest przeznaczenie środków
rezerwy na inny cel niż określony w decyzji o ich przyznaniu.”;
6)
w art. 18 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) niesporządzenie lub nieprzekazanie w terminie sprawozdania z wykonania
procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania albo
wykazanie w tym sprawozdaniu danych niezgodnych z danymi wynikającymi z
ewidencji księgowej.”;
7) dodaje się art. 18a w brzmieniu:
„Art. 18a. Naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest zaniechanie prowadzenia
audytu wewnętrznego w jednostce sektora finansów publicznych do tego zobowiązanej,
w skutek niezatrudniania audytora wewnętrznego albo niezawierania umowy z
usługodawcą.”;
8)
w art. 93 w ust. 1 po pkt 4 dodaje się pkt 4a w brzmieniu:
„4a) komisja stała organu stanowiącego samorządu terytorialnego,”;
9) użyte w art. 5 ust. 2, art. 11 ust. 2, art. 16 ust. 2 i art. 17 ust. 7, w różnej liczbie
i przypadku, wyrazy "kontrola finansowa" zastępuje się użytymi w odpowiedniej
liczbie i przypadku wyrazami "kontrola zarządcza".
Art.
55.
W ustawie z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku
regionalnym (Dz. U. Nr 17, poz. 141 i Nr 62, poz. 550) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w art. 18 po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
„3a. Łączna kwota dotacji przyznanych w kolejnych latach na dofinansowanie
inwestycji, o których mowa w ust. 2 pkt 2, niepochodzących z budżetu Unii
Europejskiej, nie może być wyższa niż 90% planowanej wartości kosztorysowej
inwestycji.”;
2)
w art. 20 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Organy
władzy publicznej są obowiązane podejmować odpowiednie środki w celu
wspierania działalności zmierzającej do zachowania i rozwoju języka, o którym
mowa w art. 19. Przepisy art. 18 ust. 2, 3 i 3a oraz ust. 5 stosuje się odpowiednio.”.
Art.
56.
W ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących
zadania publiczne (Dz. U. Nr 64, poz. 565, z 2006 r. Nr 12, poz. 65 i Nr 73, poz. 501 oraz z
2008 r. Nr 127, poz. 817) w art. 2 w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) jednostek
budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych,”.
Art.
57.
W ustawie z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz.
1365, z późn. zm.42)) po art. 188 dodaje się art. 188a w brzmieniu:
„Art. 188a. 1. Podręczniki akademickie mogą być dofinansowywane z budżetu państwa z
części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego.
2. W przypadku, gdy ustawa budżetowa ustali dotacje przedmiotowe do podręczników
akademickich, minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego w porozumieniu z
ministrem właściwym do spraw finansów publicznych ustala, w drodze rozporządzenia,
stawki oraz określa szczegółowy sposób oraz tryb udzielania i rozliczania dotacji,
mając na względzie ułatwienie studentom dostępu do materiałów dydaktycznych.”.
42) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 46, poz. 328, Nr 104, poz. 708 i 711,
Nr 144, poz. 1043 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 80, poz. 542, Nr 120, poz. 818, Nr 176, poz. 1238 i 1240 i
Nr 180, poz. 1280 oraz z 2008 r. Nr 70, poz. 416.
30
Art.
58.
W ustawie z dnia 28 lipca 2005 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz. U. Nr 169,
poz. 1420) w art. 4 w pkt 3:
1) uchyla
się lit. e;
2)
lit. g otrzymuje brzmienie:
„g) państwowe lub samorządowe instytucje kultury oraz państwowe instytucje
filmowe,”.
Art.
59.
W ustawie z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie
niewypłacalności pracodawcy (Dz. U. Nr 158, poz. 1121) wprowadza się następujące
zmiany:
1)
tytuł rozdziału 4 otrzymuje brzmienie:
„Rozdział 4
Zakres oraz tryb zaspokajania roszczeń pracowniczych z Funduszu Gwarantowanych
wiadczeń Pracowniczych”;
2)
art. 23 otrzymuje brzmienie:
„Art. 23. 1. Przekazanie środków finansowych Funduszu na wypłatę świadczeń, a także
wypłata świadczeń ze środków Funduszu powoduje z mocy prawa przejście na
marszałka województwa, działającego w imieniu dysponenta Funduszu,
roszczenia wobec pracodawcy, likwidatora lub innej osoby zarządzającej
majątkiem pracodawcy lub roszczenia do masy upadłości o zwrot wypłaconych
świadczeń.
2.
Przy dochodzeniu zwrotu wypłaconych świadczeń roszczenia należne
Funduszowi korzystają z takiej samej ochrony prawnej, jaką odrębne przepisy
przewidują dla należności za pracę.
3.
Dysponent Funduszu może na wniosek marszałka województwa określić warunki
zwrotu wypłaconych świadczeń, jak również odstąpić w całości lub w części od
dochodzenia zwrotu wypłaconych świadczeń i naliczonych, a niespłaconych
odsetek od nieterminowych płatności, gdy dochodzi zwrotu lub prowadzi
postępowanie egzekucyjne w stosunku do osób fizycznych nieprowadzących
działalności gospodarczej, pracodawców, którzy trwale zaprzestali prowadzenia
działalności gospodarczej z uwagi na pozostawanie w stanie likwidacji lub
upadłości, jeżeli podjęcie takiej decyzji przez dysponenta Funduszu:
1)
prowadzi do odzyskania zwrotu wyższej kwoty niż gdyby takiej decyzji nie
podjęto lub
2) dochodzenie zwrotu jest związane z poniesieniem kosztów znacznie
przewyższających wysokość dochodzonej kwoty, lub
3)
w przypadku osób fizycznych - gdy osoba ta wykaże, że ze względu na stan
majątkowy i sytuację rodzinną, w tym uzyskiwanie dochodu
uniemożliwiającego spłacenie należności Funduszowi, nie jest w stanie
spłacić należności jednorazowo lub w całości, ponieważ spowodowałoby to
zbyt dotkliwe skutki dla niej i jej rodziny, w szczególności pozbawiłoby tę
osobę i jej rodzinę możliwości zaspokojenia niezbędnych potrzeb
życiowych.
4. Dysponent Funduszu może także, w zakresie i na zasadach określonych w
bezpośrednio obowiązujących aktach prawa wspólnotowego dotyczących pomocy
w ramach zasady de minimis, określić warunki zwrotu wypłaconych świadczeń,
gdy dochodzi zwrotu lub prowadzi postępowanie egzekucyjne w stosunku do
pracodawców prowadzących działalność gospodarczą zmierzającą do
zaspokojenia wierzycieli w ramach trwającego procesu likwidacyjnego albo
31
postępowania upadłościowego, w tym szczególnie w przypadku upadłości
obejmującej likwidację majątku dłużnika, jeżeli określenie warunków zwrotu
należności Funduszu, polegające w szczególności na wyrażeniu zgody na spłatę
należności w ratach lub na spłatę należności w ratach z jednoczesnym
zawieszeniem na czas zwrotu naliczania odsetek, prowadzi do odzyskania zwrotu
wyższej kwoty niż gdyby dysponent Funduszu dochodził spłaty należności
jednorazowo w pełnej jej wysokości.
5.
Dysponent Funduszu może umorzyć należność w całości lub w części
w przypadkach całkowitej jej nieściągalności na wniosek marszałka
województwa, gdy:
1) zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym
nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji
należności lub
2) osoba
fizyczna
zmarła, nie pozostawiając żadnego majątku, lub pozostawiła
ruchomości niepodlegające egzekucji na podstawie odrębnych przepisów i
jednocześnie brak jest spadkobierców innych niż Skarb Państwa lub
jednostka samorządu terytorialnego, lub
3) osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości
prawnej, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, została
wykreślona z właściwego rejestru, przy jednoczesnym braku majątku, z
którego można by egzekwować należność, a odpowiedzialność nie
przechodzi z mocy prawa na osoby trzecie, lub
4) sąd upadłościowy wydał postanowienie, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 4
lub 5, lub o którym mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1 lit. a.
6.
Dysponent Funduszu umarza należność w całości, gdy postępowanie egzekucyjne
zostało umorzone w całości z urzędu.
7.
Całkowita nieściągalność zachodzi również w przypadku, gdy osoba prawna lub
jednostka organizacyjna, o których mowa w ust. 5 pkt 3, pomimo niewykreślenia
z właściwego rejestru, faktycznie nie istnieje.
8. W razie wystąpienia przesłanek, o których mowa w ust. 3 – 7, marszałek
wnioskuje do dysponenta Funduszu o określenie warunków zwrotu, odstąpienie
od dochodzenia zwrotu, umorzenie.
9.
Minister właściwy do spraw pracy określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy
zakres informacji zawartych we wniosku, o którym mowa w ust. 8, mając na
uwadze konieczność zapewnienia prawidłowości i szybkości postępowania.
10. Przepis ust. 1 nie ma zastosowania do wypłaty świadczeń w przypadkach, o
których mowa w art. 17 ust. 1.”;
3)
w art. 24 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Fundusz jest państwowym funduszem celowym.”;
4)
w art. 25 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„3. Wymienione w ust. 1 i 2 dochody i przychody przekazywane są na rachunek
bankowy Funduszu.”;
5)
w art. 27 dodaje się ust. 3 i 4 w brzmieniu:
„3. Dysponent Funduszu przekazuje na wyodrębniony rachunek bankowy samorządu
województwa środki Funduszu na realizację zadań związanych z zaspokojeniem
roszczeń pracowniczych, a także dochodzeniem ich zwrotu w zakresie i na
zasadach określonych w ustawie, środki na sfinansowanie kosztów zatrudnienia
osób, o których mowa w art. 31 ust. 3 , oraz na sfinansowanie kosztów obsługi
związanych z realizacją zadań.
4.
rodki Funduszu przekazywane na rachunek bankowy mogą być wykorzystywane
wyłącznie na zadania określone w ust. 3.”;
6)
po art. 27 dodaje się art. 27a w brzmieniu:
32
„Art. 27a. Minister właściwy do spraw pracy określi, w drodze rozporządzenia, zakres
informacji dotyczących gospodarki środkami Funduszu, przekazywanych przez
marszałków województw dysponentowi Funduszu oraz terminy ich
przekazywania, mając na uwadze konieczność zapewnienia prawidłowej
gospodarki środkami Funduszu.”;
7)
w art. 30 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Poboru składek na Fundusz dokonuje Zakład Ubezpieczeń Społecznych w
okresach miesięcznych, łącznie ze składkami na ubezpieczenia społeczne, a kwoty
pobrane tytułem składek przekazuje na rachunek Funduszu w terminie do 15 dnia
następnego miesiąca.”;
8)
tytuł rozdziału 7 otrzymuje brzmienie:
„Rozdział 7
Zadania władzy publicznej”;
9)
art. 31 otrzymuje brzmienie:
„Art. 31. 1. Określone w ustawie zadania z zakresu ochrony roszczeń pracowniczych
realizuje minister właściwy do spraw pracy oraz marszałkowie województw przy
pomocy Wojewódzkich Urzędów Pracy.
2. Marszałkowie województw sporządzają corocznie w terminach określonych przez
dysponenta Funduszu wkłady do planów finansowych.
3. Marszałkowie województw otrzymują środki na wynagrodzenia pracowników
wykonujących zadania w zakresie ochrony roszczeń pracowniczych oraz na
pozostałe koszty obsługi na podstawie limitów określonych przez dysponenta
funduszu w oparciu o plan finansowy Funduszu.”;
10) uchyla
się art. 32-38;
11) po art. 39 dodaje się rozdział 7a w brzmieniu:
„Rozdział 7a
Kontrola
Art. 39a. 1. Dysponent Funduszu może przeprowadzać u marszałka województwa
kontrole w zakresie:
1) wydatkowania
środków Funduszu zgodnie z przeznaczeniem;
2)
przestrzegania zasad i trybu wydatkowania środków Funduszu;
3) właściwego dokumentowania oraz rozliczania otrzymanych i
wydatkowanych środków Funduszu;
4) prawidłowości dochodzenia roszczeń na rzecz Funduszu;
5) prawidłowości wykonania planu finansowego.
2.
Kontrolowany jest obowiązany udostępnić wszelkie dokumenty i udzielać
wyjaśnień w sprawach objętych zakresem kontroli.
Art. 39b. 1. Czynności, o których mowa w art. 39a, w imieniu i z upoważnienia
dysponenta Funduszu przeprowadza pracownik urzędu obsługującego ministra
właściwego do spraw pracy, zwany dalej „kontrolerem”.
2.
Kontroler przeprowadzając czynności, o których mowa w art. 39a, jest
obowiązany do okazania legitymacji służbowej oraz imiennego upoważnienia
wskazującego marszałka województwa, którego czynności te dotyczą.
Art. 39c. 1. Dysponent Funduszu, w wyniku przeprowadzonych przez kontrolera
czynności, o których mowa w art. 39a, może przekazać marszałkowi
województwa zalecenia.
2.
Marszałek województwa, u którego przeprowadzono czynności kontrolne może,
w terminie 7 dni od dnia otrzymania zaleceń, zgłosić do nich zastrzeżenia.
3.
Dysponent Funduszu ustosunkowuje się do zastrzeżeń w terminie 14 dni od dnia
ich doręczenia.
4.
W przypadku nieuwzględnienia przez dysponenta Funduszu zastrzeżeń, marszałek
województwa w terminie 30 dni od otrzymania informacji o nieuwzględnieniu
33
zastrzeżeń jest obowiązany do powiadomienia dysponenta Funduszu o realizacji
zaleceń.
5.
W przypadku uwzględnienia przez dysponenta Funduszu zastrzeżeń, marszałek
województwa w terminie 30 dni jest obowiązany do powiadomienia dysponenta
Funduszu o realizacji zaleceń, o których mowa w ust. 1, z uwzględnieniem zmian
wynikających z zastrzeżeń.
Art. 39d. 1. Dysponent Funduszu może nałożyć na marszałka województwa,
odpowiedzialnego za nierealizowanie zaleceń, o których mowa w art. 39c lub
nieudzielanie wyjaśnień i informacji, o których mowa w art. 39a ust. 2, karę
pieniężną w wysokości do trzykrotnego miesięcznego jego wynagrodzenia,
wyliczonego na podstawie wynagrodzenia za ostatnie 3 miesiące poprzedzające
miesiąc, w którym nałożono karę, niezależnie od innych środków przewidzianych
przepisami prawa.
2.
Karę pieniężną wymierza dysponent Funduszu w drodze decyzji administracyjnej,
biorąc pod uwagę rozmiar, stopień i społeczną szkodliwość stwierdzonych
uchybień.
3.
Od kary pieniężnej nieuiszczonej w terminie pobiera się odsetki ustawowe.
4. Egzekucja kary pieniężnej wraz z odsetkami za zwłokę następuje w trybie
przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.”;
12) użyte w art. 15 ust. 3 i 4, art. 16 ust. 2 i 3, art. 17 ust. 2, ust. 3 pkt 1 i ust. 4, art. 19 ust. 1
pkt 1, art. 20 ust. 1 w różnym przypadku wyrazy „kierownik Biura Terenowego
Funduszu Gwarantowanych wiadczeń Pracowniczych” zastępuje się użytymi w
odpowiednich przypadkach wyrazami „marszałek województwa”.
Art.
60.
W ustawie z dnia 24 sierpnia 2006 r. o państwowym zasobie kadrowym i wysokich
stanowiskach państwowych (Dz. U. Nr 170, poz. 1217, z późn. zm.43)) w art. 21 w ust. 4 w
pkt 1:
1)
lit. f otrzymuje brzmienie:
„f) sprawowanie nadzoru nad prowadzeniem kontroli i audytu wewnętrznego w
urzędzie,”;
2) uchyla
się lit. g.
Art.
61.
W ustawie z dnia 24 sierpnia 2006 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 170, poz. 1218, z późn.
zm.44)) w art. 2 w ust. 1 dodaje się pkt 8 w brzmieniu:
„8) jednostkach budżetowych, obsługujących państwowe fundusze celowe, których
dysponentami są organy administracji rządowej.”.
Rozdział 3
Przepisy uchylające, przejściowe, dostosowujące i końcowe
Art.
62.
43) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1832, z 2007 r. Nr 17,
poz. 96, Nr 50, poz. 331, Nr 99, poz. 660, Nr 123, poz. 847 i Nr 176, poz. 1242 oraz z 2008 r. Nr 98, poz. 634.
44) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 218, poz. 1592 i Nr 249, poz. 1832, z
2007 r. Nr 123, poz. 847 i Nr 176, poz. 1242 oraz z 2008 r. Nr 157, poz. 976.
34
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1182
› Pobierz plik