Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych
projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1181
- Data wpłynięcia: 2008-10-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o finansach publicznych
- data uchwalenia: 2009-08-27
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240
1181-WYKONAWCZE
wartości nominalnej obligacji. W przypadku skorzystania przez posiadacza obligacji z prawa
bezwarunkowego wezwania emitenta do przedterminowego wykupu obligacji, obligacje nie będą
podlegały oprocentowaniu od następnego dnia po dniu wymagalności z tytułu przedterminowego
wykupu, wskazanego w liście emisyjnym.
Wykup obligacji, wraz z wypłatą narosłych odsetek, będzie następował za pośrednictwem
Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S. A. według wartości nominalnej, natomiast w
przypadku przedterminowego wykupu również poniżej wartości nominalnej lub powyżej
wartości nominalnej.
Wierzytelność z obligacji będzie mogła być zaliczona na poczet ceny zakupu obligacji
kolejnych emisji. Minister Finansów, najpóźniej na miesiąc przed terminem zapłaty odsetek z
tytułu obligacji lub ich wykupu, będzie ogłaszał komunikat zawierający wykaz obligacji
kolejnych emisji, za które ich nabywcy mogą dokonać zapłaty poprzez zaliczenie wierzytelności
z obligacji na poczet ceny zakupu obligacji kolejnych emisji.
Spełnienie świadczenia z obligacji będzie następowało według stanu posiadania obligacji w
dniu ustalenia praw do świadczeń z obligacji. Dzień ustalenia praw do świadczenia z tytułu
obligacji będzie przypadał w terminach określonych w liście emisyjnym.
W materii, którą reguluje projektowane rozporządzenie, obowiązuje obecnie rozporządzenie
Ministra Finansów z dnia 26 czerwca 2006 r. w sprawie warunków emitowania obligacji
skarbowych oferowanych na przetargach (Dz. U. Nr 113, poz. 772 ) wydane na podstawie ustawy
z dnia 30 czerwca 2006 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104, z późn.
zm.). W odniesieniu do obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów w przedkładanym
projekcie wprowadza się zmiany o charakterze porządkującym i doprecyzowującym.
Ponadto, żadne podmioty nie zgłosiły zainteresowania pracami nad projektem
rozporządzenia w trybie ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U nr 169, poz. 1414).
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Cel wprowadzenia regulacji
Celem wydania rozporządzenia jest realizacja delegacji zawartej w art. art. 92 ust. 1 ustawy z
dnia ......................... r. o finansach publicznych (Dz. U. z ............ Nr .........., poz. ...........).
2. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projekt rozporządzenia oddziaływa przede wszystkim na podmioty, które będą mogły nabywać
obligacje skarbowe na rynku pierwotnym. Dotyczy więc podmiotów posiadających status
Dealerów Skarbowych Papierów Wartościowych, którymi, zgodnie z założeniami projektu, mogą
być nie tylko banki, ale również instytucje kredytowe i instytucje finansowe, a także ich oddziały.
3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i
budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sektor finansów
publicznych.
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.
7. Konsultacje społeczne
W ramach konsultacji społecznych niniejsze rozporządzenie zostanie przesłane do NBP,
KDPW S. A. i Związku Banków Polskich.
Przedmiotowy projekt rozporządzenia nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
Wstępny projekt .
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia .................................... r.
w sprawie warunków emitowania bonów skarbowych
Na podstawie art. 92 ust.1 ustawy z dnia .......................2008 r. o finansach publicznych
(Dz. U. Nr ............, poz. ...........) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.
Rozporządzenie określa warunki emitowania bonów skarbowych, zwanych dalej „bonami” w
szczególności:
1) jednostkową wartość nominalną bonów;
2) walutę, w której może następować emisja;
3) zasady i tryb sprzedaży bonów, w tym termin lub sposób ustalenia ceny sprzedaży
emitowanych bonów na rynku pierwotnym;
4) podmioty, którym bony danej emisji są oferowane do nabycia na rynku pierwotnym;
5) ograniczenia co do obrotu bonami na rynku pierwotnym i wtórnym;
6) sposób realizacji świadczeń z tytułu bonów.
§ 2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) agencie emisji – rozumie się przez to podmiot odpowiedzialny za organizację przetargów
bonów i utrzymanie elektronicznego systemu przetargowego przeznaczonego do ich obsługi;
2) komunikacie - rozumie się przez to informację publikowaną, na podstawie rozporządzenia,
przez Ministra Finansów dotyczącą bonów skarbowych;
3) liście emisyjnym – rozumie się przez to akt emisyjny wydawany przez Ministra Finansów, na
podstawie art. 92 ust. 1 ustawy z dnia ...................... r. o finansach publicznych, zawierający
szczegółowe warunki emisji bonów;
4) cenie przetargowej - rozumie się przez to cenę za wartość nominalną jednego bonu, wyrażoną
z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku;
5) Rejestrze – rozumie się przez to Rejestr Papierów Wartościowych prowadzony przez agenta
emisji, w którym dokonuje on rejestracji stanu i zmian stanu posiadania bonów skarbowych.
§ 3.
Bony skarbowe są papierami wartościowymi na okaziciela.
§ 4.
1. Wartość nominalna jednego bonu skarbowego wynosi 10.000 złotych.
2. Bony skarbowe są emitowane na okres od:
1) 1 do 90 dni lub
2) 1 tygodnia do 52 tygodni.
3. Wartość nominalną bonów skarbowych określa list emisyjny.
§ 5.
Bony skarbowe mogą nabywać rezydenci lub nierezydenci będący osobami prawnymi, osobami
fizycznymi lub spółkami nieposiadającymi osobowości prawnej.
§ 6.
Bony skarbowe mogą być przedmiotem swobodnego obrotu między podmiotami, o których
mowa w § 5, przy zachowaniu warunków wynikających z przepisów regulujących obrót
dewizowy, a także obrót instrumentami finansowymi oraz nadzór nad rynkiem kapitałowym.
§ 7.
1. Bony skarbowe są sprzedawane i odkupywane przez Ministra Finansów z dyskontem w drodze
przetargów.
2. Przetargi są organizowane przez agenta emisji.
3. Agent emisji działa na podstawie umowy zawartej z Ministrem Finansów.
§ 8.
1. Bony skarbowe rejestrowane są na rachunkach bonów skarbowych i kontach depozytowych
bonów skarbowych, prowadzonych w ramach Rejestru.
2. Szczegółowe warunki prowadzenia Rejestru określa regulamin wydany przez agenta emisji.
§ 9.
Listy emisyjne i komunikaty są publikowane na stronach internetowych Ministerstwa Finansów
pod adresem www.mf.gov.pl lub w innych środkach masowego przekazu o zasięgu
ogólnopolskim, w szczególności w elektronicznych systemach informacyjnych.
Rozdział 2
Uczestnicy przetargu
§ 10.
1. W przetargach mogą brać udział, z zastrzeżeniem ust. 2, wyłącznie banki, instytucje
kredytowe lub instytucje finansowe, a także ich odziały, w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia
1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665, z późn. zm.1)), z którymi Minister
Finansów zawarł umowę w sprawie pełnienia funkcji Dealera Skarbowych Papierów
Wartościowych, przyznającą im prawo do składania ofert na przetargach bonów określonych w
rozporządzeniu, zwani dalej „uczestnikami przetargu”.
2. W przetargach bonów skarbowych mogą brać ponadto udział banki państwowe w rozumieniu
ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.- Prawo bankowe, nieposiadające statusu Dealera Skarbowych
Papierów Wartościowych. Szczegółowe warunki i tryb nabywania bonów skarbowych przez te
banki zostaną określone w umowie z Ministrem Finansów.
§ 11.
Uczestnicy przetargu nabywają bony we własnym imieniu i na własny rachunek. Obowiązek
zapłacenia ceny zakupu bonów ciąży na uczestniku przetargu.
Rozdział 3
Przetargi bonów
§ 12.
Bony są oferowane na przetargach, w terminach określonych w liście emisyjnym.
§ 13.
Minister Finansów może, bez podania przyczyny, odwołać lub unieważnić, przed przyjęciem
ofert, przetarg oraz ogłosić dodatkowy przetarg.
§ 14.
1. Uczestnicy przetargu składają oferty w postaci elektronicznej za pomocą elektronicznego
systemu przetargowego w dniu przetargu, do godziny określonej w komunikacie o przetargu.
2. W przypadku awarii elektronicznego systemu przetargowego uczestnicy przetargu składają
oferty za pomocą środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość (telefon, fax) na
adres wskazany przez agenta emisji
3. Uczestnik przetargu może odwołać złożoną ofertę przed upływem terminu, o którym mowa w
ust. 1.
§ 15.
1. Umowa sprzedaży bonów zostaje zawarta w dniu przetargu z chwilą przyjęcia przez Ministra
Finansów oferty złożonej przez uczestnika przetargu.
2. Uczestnicy przetargu otrzymują od agenta emisji, najpóźniej drugiego roboczego dnia po
dniu, w którym odbył się przetarg, informację potwierdzającą przyjęcie bądź odrzucenie oferty
przez Ministra Finansów.
3. Nie przydziela się ułamkowych części bonów.
Rozdział 4
Przetarg sprzedaży
§ 16.
Najpóźniej w dniu przetargu sprzedaży Minister Finansów ogłasza komunikat o przetargu
sprzedaży zawierający, w szczególności:
1) datę przetargu oraz godzinę, o której upływa termin składania ofert;
2) kod ISIN bonów skarbowych;
3) przewidywaną wartość nominalną bonów skarbowych o danym terminie wykupu oferowanych
do sprzedaży na przetargu;
4) okresy, na jakie bony są emitowane;
5) datę i godzinę rozliczenia przetargu;
6) minimalną wartość nominalną oferty.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1181
› Pobierz plik

-
1181-WYKONAWCZE
› Pobierz plik

-
1181-001
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei