Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych
projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1181
- Data wpłynięcia: 2008-10-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o finansach publicznych
- data uchwalenia: 2009-08-27
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240
1181-WYKONAWCZE
wpłaty, zwroty, odsetki za zwłokę, opłatę prolongacyjną, oprocentowanie wypłacone
podatnikowi, zwrot kosztów upomnień;
2) za bieżący rok podatkowy, w którym następuje przekazanie, pełny odpis konta obejmujący
wszystkie zapisy na koncie oraz podsumowane i wyprowadzone we wszystkich rubrykach
kwoty obrotów od początku roku do dnia przekazania.
7. Jeżeli na kontach z lat wcześniejszych niż poprzedni rok podatkowy występuje zaległość
lub nadpłata, a przepisy o właściwości organów podatkowych ustalają, że podlega ona realizacji
przez organ podatkowy właściwy po zmianie właściwości dla podatnika, wówczas przekazaniu
podlegają odpisy kont za kolejne lata, począwszy od roku, w którym występuje zaległość lub
nadpłata, aż do bieżącego roku podatkowego. Przepis ust. 6 stosuje się odpowiednio.
8. Wykaz, przy którym przesyła się odpisy kont, zawiera co najmniej następujące informacje
odnośnie do każdego konta:
1) nazwę lub nazwisko i imię podatnika;
2) NIP podatnika;
3) rodzaj należności głównej;
4) niepowtarzalny identyfikator konta;
5) rok, którego dotyczy dane konto.
9. Organ podatkowy właściwy przed zmianą - przekazujący, może, w porozumieniu z
organem podatkowym właściwym po zmianie - otrzymującym, zrezygnować ze sporządzania
wydruku komputerowego zbioru odpisów kont, o którym mowa w ust. 5 pkt 1 lit. a i c oraz pkt 2
lit. b, z uwzględnieniem zasad określonych w § 11.
Rozdział 5
Zestawienie obrotów i sald
§ 49. 1. Na koniec miesiąca jako okresu sprawozdawczego uzgadnia się obroty miesięczne
oraz narastająco od początku roku obroty i salda powstałe na kontach syntetycznych w zakresie
ewidencji podatków, sporządzając zestawienie obrotów i sald, zawierające:
1) określenie roku kalendarzowego i okresu sprawozdawczego, którego zestawienie dotyczy;
2) symbole kont;
3) obroty i salda poszczególnych kont:
a) na dzień otwarcia ksiąg rachunkowych,
b) na koniec każdego okresu sprawozdawczego.
2.
Na koniec roku kalendarzowego, jako okresu sprawozdawczego, sporządza się
zestawienia obrotów i sald kont syntetycznych oraz zestawienia sald kont analitycznych w
ramach poszczególnych kont syntetycznych i zestawienia sald kont szczegółowych w ramach
poszczególnych kont, do których są prowadzone.
3. Zestawienia, o których mowa w ust. 2, sporządza się według zasad, o których mowa w ust.
1, z uzupełnieniem o obroty i salda na dzień kończący rok kalendarzowy. Zestawienia służą do
ustalenia zgodności zbiorczych sum kont szczegółowych i kont analitycznych oraz zbiorczych
sum kont analitycznych i kont syntetycznych.
4. Pełną klasyfikację budżetową uwzględnia się przy zestawieniach kont analitycznych i kont
szczegółowych.
Rozdział 6
Wstępny projekt
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 50. W terminie do dnia r. naczelnicy urzędów skarbowych, dyrektorzy izb
celnych i naczelnicy urzędów celnych są obowiązani dostosować do zasad wynikających z
niniejszego zarządzenia ewidencję podatków, prowadzoną w okresie od dnia r. do
dnia poprzedzającego dzień wejścia w życie zarządzenia.
§ 51. Traci moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 stycznia 2006 r. w sprawie
zasad rachunkowości i planu kont w zakresie ewidencji podatków, opłat i niepodatkowych
należności budżetowych w organach podatkowych podległych ministrowi właściwemu do spraw
finansów publicznych (Dz. U. z 2006 r.Nr 17, poz. 134 oraz z 2007 r. Nr 236, poz. 1740).
§ 52. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______
2)Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 60, poz. 535, Nr 124, poz.
1152, Nr 139, poz. 1324 i Nr 229, poz. 2276, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 145, poz. 1535, Nr 146, poz. 1546 i Nr
213, poz. 2155 oraz z 2005 r. Nr 10, poz. 66, Nr 184, poz. 1539 i Nr 267, poz. 2252, z 2006 r. Nr 157, poz. 157, Nr
208, poz. 1540 i Nr 157, poz. 1119, Dz.U z 2008 r. Nr 63, poz. 393 i Nr 144, poz. 900).
Wstępny projekt
Uzasadnienie
W związku z wejściem w życie przepisów ustawy z dnia .............................. r. o finansach
publicznych (Dz. U. Nr…., poz…..) zmianie uległa ustawowa delegacja do wydania przepisów w
zakresie sprawozdawczości budżetowej.
Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie sprawozdawczości budżetowej stanowi
wykonanie delegacji zawartej w art. 38 ust. 2 projektu ustawy o finansach publicznych.
Powyższy projekt rozporządzenia zawiera przepisy, które poprzedzone są obecnie
obowiązującym rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie
sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 115, poz. 781 z późn. zm.).
Generalne zmiany w stosunku do obecnie obowiązujących przepisów są konsekwencją zmian w
organizacji sektora finansów publicznych związanych z II etapem reformy finansów publicznych.
W zakresie sprawozdawczości budżetowej zostały wprowadzone nowe przepisy dotyczące
sprawozdawczości agencji wykonawczych, natomiast uchylono przepisy dotyczące
zlikwidowanych jednostek tj. państwowych zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych
jednostek budżetowych, dochodów własnych, samorządowych funduszy celowych oraz funduszy
motywacyjnych.
Projekt niniejszego rozporządzenia zostanie udostępniony wraz z wszelkimi dokumentami
dotyczącymi prac nad tym projektem w Biuletynie Informacji Publicznej, stosownie do
przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
(Dz. U. Nr 169, poz. 1414).
Rozporządzenie wejdzie w życie w terminie określonym w ustawie z dnia ...- Przepisy
wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr…., poz….)
Rozporządzenie nie podlega notyfikacji w rozumieniu przepisów dotyczących notyfikacji norm i
aktów prawnych.
Wstępny projekt
Ocena skutków regulacji
1.
Podmioty, na które oddziałuje akt prawny:
Wprowadzone zasady dotyczą jednostek sektora finansów publicznych realizujących dochody i
wydatki budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, wydatki na cele
strukturalne oraz wydatki wynikające z umów partnerstwa publiczno-prywatnego.
2.
Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych w tym budżetu państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego:
Rozporządzenie nie wpływa na wielkość dochodów i wydatków, przychodów i rozchodów, a
także środków w jednostkach zaliczanych do sektora finansów publicznych, w tym w budżecie
państwa i w budżetach jednostek samorządu terytorialnego.
3. Wpływ regulacji na rynek pracy:
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
4. Wpływ regulacji na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki oraz
przedsiębiorczość:
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność wewnętrzną i
zewnętrzną gospodarki, a także na przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
5. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów:
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuacje i rozwój regionów.
6. Konsultacje
społeczne:
Projekt, ze względu na zakres spraw, które reguluje, będzie przedmiotem konsultacji z
Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego.
7.
Wpływ na spójność systemu prawa:
Problematyka dotycząca sporządzania sprawozdań budżetowych jest domeną państw
członkowskich i nie podlega harmonizacji.
Wstępny projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia .
w sprawie sprawozdawczości budżetowej
Na podstawie art. 38 ust. 2 ustawy z dnia … o finansach publicznych zarządza się,
co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) rodzaje, formy, terminy i sposoby sporządzania sprawozdań:
a) z wykonania budżetów jednostek samorządu terytorialnego,
b) z wykonania planów finansowych jednostek budżetowych, a w przypadku, gdy
jednostka budżetowa dysponuje rachunkiem, o którym mowa w art. 196 ustawy z
dnia … o finansach publicznych, zwanej dalej „ustawą o finansach publicznych” –
również z dochodów i wydatków tego rachunku,
c) z wykonania planów finansowych samorządowych zakładów budżetowych,
d) z wykonania planów finansowo-rzeczowych agencji wykonawczych,
d) z wykonania planów finansowych państwowych funduszy celowych,
e) o stanie środków finansowych na rachunkach bankowych jednostek samorządu
terytorialnego,
f) z wykonania planów finansowych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,
g) z poniesionych przez jednostki sektora finansów publicznych wydatków
strukturalnych;
2) jednostki obowiązane do sporządzania poszczególnych rodzajów sprawozdań,
o których mowa w pkt 1 oraz odbiorców tych sprawozdań;
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1181
› Pobierz plik

-
1181-WYKONAWCZE
› Pobierz plik

-
1181-001
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei