eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o finansach publicznych

Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych

projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1181
  • Data wpłynięcia: 2008-10-20
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o finansach publicznych
  • data uchwalenia: 2009-08-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240

1181-WYKONAWCZE

Wstępny projekt
f) w przypadku zwrotu przez jednostkę samorządu terytorialnego nadpłaconego udziału w
podatku, o którym mowa w § 33 ust. 1 pkt 2 lit. e, zmniejszenie należnego udziału w
podatku o kwotę zwróconą, ze znakiem minus, w korespondencji ze stroną Ma konta 275 -
Rozrachunki z budżetami jednostek samorządu terytorialnego z tytułu zrealizowanych
wpływów podatków;
2) na stronie Ma konta 283 księguje się:
a) równowartość przypisów i odpisów należności jednostek samorządu terytorialnego z
tytułu podatków, w tym wynikających z rozliczeń z podatnikami z tytułu należności
zabezpieczonych hipoteką lub zastawem skarbowym, w korespondencji ze stroną Wn
konta 271 - Rozrachunki z podatnikami z tytułu podatków,
b) przypis nadpłaty, w stosunku do której wygasło prawo do zwrotu, w korespondencji ze
stroną Wn konta 271 - Rozrachunki z podatnikami z tytułu podatków,
c) odpis w wysokości zobowiązania podatkowego, które wygasło z powodu przedawnienia,
w korespondencji ze stroną Wn konta 271 - Rozrachunki z podatnikami z tytułu
podatków,
d) odpis z tytułu należnego podatnikowi oprocentowania za nieterminowy zwrot nadpłaty lub
zwrotu podatków, o których mowa w § 27 ust. 2 pkt 1 lit. g tiret pierwsze, w
korespondencji ze stroną Wn konta 271 - Rozrachunki z podatnikami z tytułu podatków.
2. Konto 283 wykazuje dwa salda:
1) saldo Wn oznacza stan nadpłat oraz podatków odpisanych, a niezwróconych;
2) saldo Ma oznacza stan przypisanych, a niezrealizowanych podatków.
§ 41. 1. Konto 284 - Rozliczenia z innymi wierzycielami z tytułu podatków służy do
następujących księgowań:
1) na stronie Wn konta 284 księguje się należne:
a) innym wierzycielom udziały w dochodach budżetu państwa z tytułu zrealizowanych
podatków, w korespondencji ze stroną Ma konta 276 - Rozrachunki z innymi
wierzycielami z tytułu zrealizowanych wpływów podatków; księgowań dokonuje się na
podstawie rozliczonych wpływów środków pieniężnych zaewidencjonowanych na koncie
137 - Rachunek bankowy,
b)
kwoty prowizji BGK z tytułu prowadzenia rachunku Funduszu Strefowego, w
korespondencji ze stroną Ma konta 276 - Rozrachunki z innymi wierzycielami z tytułu
zrealizowanych wpływów podatków,
c) OPP darowiznę, o której mowa w § 20 ust. 1 pkt 11, w korespondencji ze stroną Ma
konta 276 - Rozrachunki z innymi wierzycielami z tytułu zrealizowanych wpływów
podatków,
d) odpis w wysokości równowartości kwoty darowizny, o której mowa w § 20 ust. 1 pkt 11,
wynikającej z zeznania podatkowego podatnika podatku dochodowego od osób
fizycznych, w korespondencji ze stroną Ma konta 271 - Rozrachunki z podatnikami z
tytułu podatków i jednocześnie równowartość kwoty darowizny, ze znakiem plus, w
korespondencji ze stroną Ma konta 284 - Rozliczenia z innymi wierzycielami z tytułu
podatków;
2) na stronie Ma konta 284 księguje się równowartość:
a) należnych innym wierzycielom udziałów w dochodach budżetu państwa z tytułu
podatków, w korespondencji ze stroną Wn konta 271 - Rozrachunki z podatnikami z
tytułu podatków,
Wstępny projekt
b) naliczonego oprocentowania środków zgromadzonych na rachunku Funduszu Strefowego,
jako prowizji BGK, o której mowa w art. 7 ust. 7 ustawy zmieniającej, w korespondencji
ze stroną Wn konta 138 - Rachunek Funduszu Strefowego.
2. Konto 284 wykazuje dwa salda:
1) saldo Wn oznacza wysokość kwot należnych innym wierzycielom z tytułu przypisów;
2) saldo Ma oznacza wysokość niezrealizowanych kwot należnych innym wierzycielom z tytułu
przypisów.
§ 42.
1.
Konto 285 - Rozliczenia z organami podatkowymi służy do następujących
księgowań:
1) na stronie Wn konta 285 księguje się należne organowi podatkowemu:
a) zrealizowane wpływy z tytułu kosztów upomnień,
b) kwoty oprocentowania środków zgromadzonych na rachunku Funduszu Strefowego na
pokrycie kosztów ponoszonych przez naczelników urzędów skarbowych, o których mowa
w art. 7 ust. 7 ustawy zmieniającej
- w korespondencji ze stroną Ma konta 277 - Rozrachunki z organami podatkowymi z tytułu
zrealizowanych wpływów;
2) na stronie Ma konta 285 księguje się:
a) równowartość przypisów i odpisów z tytułu kosztów upomnień, w korespondencji ze
stroną Wn konta 271 - Rozrachunki z podatnikami z tytułu podatków,
b) naliczone oprocentowanie środków zgromadzonych na rachunku Funduszu Strefowego na
pokrycie kosztów ponoszonych przez naczelników urzędów skarbowych, o których mowa
w art. 7 ust. 7 ustawy zmieniającej, w korespondencji ze stroną Wn konta 138 - Rachunek
Funduszu Strefowego.
2. Konto 285 wykazuje saldo Ma oznaczające stan należnych, a niezrealizowanych kwot z
tytułu przypisanych kosztów upomnień i oprocentowania środków zgromadzonych na rachunku
Funduszu Strefowego.
§ 43. 1. Konto 287 - Rozliczenia z tytułu zaległości zabezpieczonych hipoteką lub zastawem
skarbowym służy do następujących księgowań na stronie Ma konta:
1) równowartości należności zabezpieczonych hipoteką lub zastawem skarbowym na rzecz
Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego, ze znakiem plus, w korespondencji
ze stroną Wn konta 272 - Zaległości zabezpieczone hipoteką lub zastawem skarbowym;
2) zmniejszenia równowartości należności zabezpieczonych hipoteką lub zastawem skarbowym
na rzecz Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego w wysokości wpłaty
dokonanej przez podatnika z tytułu tej należności, ze znakiem minus, w korespondencji ze
stroną Wn konta 272 - Zaległości zabezpieczone hipoteką lub zastawem skarbowym.
2. Konto 287 wykazuje saldo Ma wyrażające stan zaległości zabezpieczonych hipoteką lub
zastawem skarbowym.
§ 44.
1.
Pozabilansowe konto 291 - Rozrachunki z osobami trzecimi z tytułu ich
odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe podatnika służy do ewidencji kwot należnych od
osób trzecich i realizacji tych zobowiązań. Księgowań dokonuje się nie stosując zasady
dwustronnego zapisu.
2. Jeżeli orzeczono o odpowiedzialności solidarnej dwóch lub więcej osób trzecich, dla
każdej z tych osób otwiera się osobne pozabilansowe konto szczegółowe do bilansowego konta
Wstępny projekt
szczegółowego tego samego podatnika, na każdym koncie osoby trzeciej przypisując kwotę lub
kwoty wynikające z decyzji orzekającej odpowiedzialność osób trzecich.
3. Na poziomie pozabilansowych kont szczegółowych księgowań dokonuje się na koncie tej
osoby trzeciej, której dotyczy dowód księgowy, z zastrzeżeniem że wpłaty oraz zwroty nadpłat,
dotyczące kwot określonych w ust. 2, księguje się równocześnie na koncie podatnika, do którego
prowadzone jest konto osoby trzeciej.
4. Stan zobowiązań i ich realizacji określa się na podstawie zapisów na bilansowym koncie
szczegółowym podatnika, dla którego orzeczono odpowiedzialność osoby trzeciej lub osób
trzecich.
5. Jeżeli orzeczono o odpowiedzialności solidarnej dwóch lub więcej osób trzecich, to w
momencie gdy suma wpłat zaksięgowanych na bilansowym koncie szczegółowym podatnika
pokryje kwotę lub kwoty zobowiązania podatkowego objęte odpowiedzialnością osób trzecich,
pozostałe części tych kwot, przypisanych na pozabilansowych kontach osób trzecich,
niezrównoważone wpłatami, podlegają odpisaniu. Odpisania dokonuje się na podstawie
dokumentu wewnętrznego, o którym mowa w § 4 ust. 7.
Rozdział 3
Pobór zaległości podatkowych przez poborców i rozliczanie poborców
§ 45. 1. Dowodem pobrania przez poborcę wpłaty z tytułu zaległości podatkowej jest
pokwitowanie na blankiecie z kwitariusza przychodowego.
2. Z kwoty wpłat pobranych na pokrycie zaległości podatkowych pokrywa się w pierwszej
kolejności koszty upomnienia. Pozostałą kwotę dzieli się na pokrycie należności głównej i
należnych odsetek za zwłokę według zasad określonych w art. 55 § 2 Ordynacji podatkowej.
3. Sumy pobrane w drodze egzekucji na rzecz organu podatkowego z tytułu podatków
poborca wpłaca do kasy lub na rachunek bankowy organu podatkowego w sumach zbiorczych
pobranych kwot, odrębnie na każde subkonto rachunku bankowego, z zastrzeżeniem ust. 4, w
podziale na:
1) koszty upomnień;
2) należność główną;
3) odsetki za zwłokę.
4. Należną wierzycielowi część sumy wyegzekwowanej poborca wpłaca na rachunek
bankowy wierzyciela lub na wskazany przez niego rachunek bankowy jednostki prowadzącej
obsługę finansowo-księgową wierzyciela.
5.
Przy dokonywaniu wpłat w placówkach pocztowych poborca może posłużyć się
wyłącznie formularzem wpłat gotówkowych na rachunki bankowe.
6. Jeden dowód wpłaty - na rachunek bankowy lub do kasy - może dotyczyć kilku
pokwitowań z jednego kwitariusza przychodowego.
7. Opłaty pocztowe lub prowizje bankowe, potrącone z sum pobranych na rzecz organu
podatkowego z tytułu podatków, obciążają bieżące wydatki budżetowe tego organu, w którym
zaległość figuruje.
8. Poborca pełniący służbę w miejscowości, w której organ podatkowy ma siedzibę albo w
której jest placówka pocztowa lub bankowa, wpłaca pobraną gotówkę codziennie, a gotówkę
pobraną po zamknięciu placówki wpłaca w godzinach porannych następnego dnia roboczego, w
innych miejscowościach zaś - przynajmniej raz w tygodniu. Jeżeli pobrana kwota przekracza
złotową równowartość 30-krotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze
Wstępny projekt
przedsiębiorstw obliczonego przez Główny Urząd Statystyczny, poborca powinien wpłacić
gotówkę niezwłocznie, a najpóźniej w godzinach porannych następnego dnia roboczego, bez
względu na miejsce pełnienia służby.
§ 46. 1. Rozliczanie poborcy dokonywane jest okresowo, co najmniej raz na dwa tygodnie,
oraz przy rozliczaniu służby i przy zdawaniu przez niego wykorzystanych kwitariuszy
przychodowych.
2. Przed przewidywaną przerwą w pracy trwającą dłużej niż trzy dni, w szczególności z
powodu urlopu, poborca obowiązany jest zwrócić wszystkie przydzielone mu kwitariusze, które
podlegają kontroli. W księdze druków zapisuje się wówczas przychód kwitariuszy
niewykorzystanych i częściowo niewykorzystanych. Przepis stosuje się odpowiednio do
przypadków nieprzewidzianych przerw w pracy, w tym z powodu choroby poborcy.
3.
Rozliczanie polega na kontroli prowadzonych przez poborcę kwitariuszy oraz
dotyczących ich dowodów wpłat.
4. Kontrola poborcy polega na sprawdzeniu zgodności adnotacji o wpłacie w tytułach
wykonawczych z kopią pokwitowania wystawionego przez poborcę oraz stwierdzeniu całkowitej
likwidacji wymienionych tytułów.
5. Jeżeli w wyniku kontroli ustalony zostanie niedobór gotówki, poborca obowiązany jest
pokryć go niezwłocznie, wpłacając odpowiednią kwotę do kasy lub na rachunek bankowy. W
razie niemożności niezwłocznego pokrycia niedoboru przez poborcę, obciąża się go za niedobór.
6. Po zakończeniu kontroli i ewentualnego postępowania, wynikającego z kontroli,
dokumenty złożone przez poborcę podlegają przechowaniu w urzędzie obsługującym organ
podatkowy, z wyjątkiem kwitariuszy niecałkowicie wykorzystanych, które zwraca się poborcy,
jednakże dotyczące ich dowody wpłat zatrzymuje się i wykorzystuje przy kontroli kwitariusza,
gdy zostanie zwrócony po całkowitym wykorzystaniu.
7. Jeżeli poborca przestaje pełnić funkcję poborcy, rozliczanie go z przekazanych mu
kwitariuszy, z wpłat pobranych oraz z wpłat dokonanych do kasy i na rachunek bankowy oraz na
rachunki bankowe wierzycieli następuje przed zakończeniem pełnienia przez niego tej funkcji.
Rozdział 4
Zmiany organizacyjne i zmiany właściwości organu podatkowego
§ 47. Jeżeli na skutek zmian klasyfikacji budżetowej należności podatkowe płacone przez
podatnika zostały objęte inną niż dotychczas podziałką klasyfikacji budżetowej, na koncie lub
kontach tego podatnika uwzględnia się nową podziałkę klasyfikacji budżetowej, począwszy od
miesiąca, w którym zmiana wchodzi w życie, odnotowując równocześnie datę zmiany.
§ 48. 1. W przypadku zmiany dla podatnika właściwości miejscowej lub właściwości
rzeczowej organu podatkowego, zwanych dalej "właściwością", wynikającej z odrębnych
przepisów, dokumentacja dotycząca kont podatnika podlega przekazaniu z organu podatkowego
właściwego przed zmianą do organu podatkowego właściwego po zmianie w terminie 1 miesiąca
od nastąpienia zmiany lub od dnia, w którym organ podatkowy został powiadomiony o zmianie.
2. Jeżeli organ podatkowy właściwy po zmianie jest zobowiązany podjąć realizację
określonych zaległości lub nadpłat, zgodnie z odrębnymi przepisami o właściwości lub
określającymi wierzyciela zaległości, wówczas:
Wstępny projekt
1) w organie podatkowym właściwym przed zmianą - zaległości i nadpłaty przekazane do
realizacji podlegają wystornowaniu;
2) w organie podatkowym właściwym po zmianie - zaległości i nadpłaty przejęte do realizacji
ujmuje się na odpowiednich kontach podatnika, przy czym podstawą ujęcia tych kwot na
kontach podatnika jest dowód wewnętrzny, wystawiony na podstawie dokumentu, z którego
wynika zmiana właściwości dla podatnika, a pozostałe zapisy na otrzymanych odpisach kont
pozostają jako informacja uzupełniająca.
3. Jeżeli organ podatkowy właściwy po zmianie nie jest zobowiązany do podjęcia realizacji
określonych zaległości lub nadpłat, zgodnie z odrębnymi przepisami o właściwości lub
określającymi wierzyciela zaległości, wobec tych kwot nie dokonuje się czynności określonych
w ust. 2, a w organie podatkowym właściwym po zmianie zapisy na otrzymanych odpisach kont
pozostają jako informacja uzupełniająca.
4. Dokumentacja, o której mowa w ust. 1, obejmuje odpisy kont podatnika, a jeżeli wobec
podatnika toczy się postępowanie podatkowe - również informację na temat tego postępowania.
Jeżeli organ podatkowy właściwy po zmianie jest zobowiązany podjąć realizację określonych
zaległości lub nadpłat, dołącza się również kopie dokumentów dotyczących przekazywanych
zaległości lub nadpłat, potwierdzone przez upoważnionego pracownika przekazującego urzędu
skarbowego.
5. Przekazanie dokumentacji podatnika, o którym mowa w ust. 1, odbywa się według
następujących zasad:
1) organ podatkowy właściwy przed zmianą, przekazujący dane o obrotach:
a) sporządza zbiór komputerowy odpisów kont oraz w dwóch egzemplarzach wydruk tego
zbioru i wykaz przekazywanych dokumentów,
b) potwierdza zgodność odpisów kont ze stanem faktycznym,
c) przekazuje organowi podatkowemu właściwemu po zmianie zbiór komputerowy odpisów
kont wraz z jednym egzemplarzem potwierdzonego wydruku tego zbioru, informacją, o
której mowa w ust. 4, oraz dwoma egzemplarzami wykazu przekazywanych dokumentów;
2) organ podatkowy właściwy po zmianie, przejmujący dane o obrotach:
a) potwierdza niezwłocznie, nie później niż w ciągu siedmiu dni, otrzymanie dokumentów
zgodnie z wykazem na jednym z otrzymanych egzemplarzy wykazu i zwraca go organowi
podatkowemu przekazującemu,
b) weryfikuje zgodność odpisów kont otrzymanych w postaci zbioru komputerowego z ich
postacią wydrukowaną, a ewentualne niezgodności wyjaśnia z przekazującym organem
podatkowym;
3) organ podatkowy przekazujący i organ podatkowy przejmujący dołączają do swoich zbiorów
akt podatkowych otrzymaną dokumentację;
4) organ podatkowy przekazujący, po otrzymaniu wykazu potwierdzonego przez organ
podatkowy przejmujący, zaznacza w swojej komputerowej bazie danych konta, których
odpisy zostały przekazane, z zapisaniem daty przekazania i organu podatkowego
przejmującego;
5) organ podatkowy przejmujący, po potwierdzeniu na wykazie otrzymania odpisów kont,
włącza do swojej bazy danych dane niezbędne do realizacji zadań wynikających z przepisów
o właściwości, z zapisaniem daty otrzymania i organu podatkowego przekazującego.
6. Odpis każdego konta zawiera następujące dane:
1) za poprzedni rok podatkowy pełny odpis konta obejmujący wszystkie zapisy na koncie oraz
łączne kwoty obrotów w rachunku narastającym - według rodzajów: przypisy, odpisy,
strony : 1 ... 30 ... 40 . [ 41 ] . 42 ... 50 ... 90 ... 173

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: