Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych
projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1181
- Data wpłynięcia: 2008-10-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o finansach publicznych
- data uchwalenia: 2009-08-27
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240
1181-WYKONAWCZE
962 - Wynik na pozostałych operacjach
968 - Prywatyzacja
2. Konta pozabilansowe
991 - Planowane dochody budżetu
992 - Planowane wydatki budżetu
993 - Rozliczenia z innymi budżetami
II. Opis
kont
1. Konta bilansowe
1) Konto 133 - "Rachunek budżetu"
Konto 133 służy do ewidencji operacji pieniężnych dokonywanych na bankowych
rachunkach budżetu.
Zapisy na koncie 133 dokonywane są wyłącznie na podstawie dowodów bankowych i muszą
być zgodne z zapisami w księgowości banku. W razie stwierdzenia błędu w dowodzie
bankowym, księguje się sumy zgodnie z wyciągiem, natomiast różnicę wynikającą z błędu
odnosi się na konto 240, jako "sumy do wyjaśnienia". Różnicę tę wyksięgowuje się na
podstawie dokumentu bankowego zawierającego sprostowanie błędu.
Na stronie Wn konta 133 ujmuje się wpływy środków pieniężnych na rachunek budżetu, w
tym również spłaty dotyczące kredytu udzielonego przez bank na rachunku budżetu oraz
wpływy kredytów przelanych przez bank na rachunek budżetu, w korespondencji z kontem
134.
Na stronie Ma konta 133 ujmuje się wypłaty z rachunku budżetu, w tym również wypłaty
dokonane w ramach kredytu udzielonego przez bank na rachunku budżetu (saldo kredytowe
konta 133) oraz wypłaty z tytułu spłaty kredytu przelanego przez bank na rachunek budżetu,
w korespondencji z kontem 134.
Na koncie 133 ujmuje się również lokaty dokonywane ze środków rachunku budżetu oraz
środki na niewygasające wydatki.
Konto 133 może wykazywać saldo Wn lub saldo Ma.
Saldo Wn konta 133 oznacza stan środków pieniężnych na rachunku budżetu, a saldo Ma
konta 133 - kwotę wykorzystanego kredytu bankowego udzielonego przez bank na rachunku
budżetu.
2) Konto 134 - "Kredyty bankowe"
Konto 134 służy do ewidencji kredytów bankowych zaciągniętych na finansowanie budżetu.
Na stronie Wn konta 134 ujmuje się spłatę lub umorzenie kredytu.
Na stronie Ma konta 134 ujmuje się kredyt bankowy na finansowanie budżetu oraz odsetki od
kredytu bankowego.
Konto 134 może wykazywać saldo Ma oznaczające stan kredytu przeznaczonego na
finansowanie budżetu.
3) Konto 137 - "Rachunki środków funduszy pomocowych"
Konto 137 służy do ewidencji środków pieniężnych otrzymanych w ramach realizacji zadań z
funduszy pomocowych, w zakresie których umowa lub przepis określają konieczność
wydzielenia środków pomocowych na odrębnym rachunku bankowym.
Na stronie Wn konta 137 ujmuje się wpływy środków, a na stronie Ma wypłaty środków.
Ewidencja szczegółowa do konta 137 powinna umożliwić ustalenie stanu środków każdego
wyodrębnionego funduszu pomocowego, z ewentualnym dalszym podziałem wpływów i
wydatków oraz stanów środków według zasad wynikających dla danego funduszu
pomocowego.
Konto 137 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan środków pochodzących z
funduszy pomocowych na rachunkach bankowych.
9
4) Konto 139 - "Inne rachunki bankowe"
Konto 139 służy do ewidencji operacji dotyczących wydzielonych zgodnie z odrębnymi
przepisami środków pieniężnych innych niż środki budżetu i środki pochodzące z funduszy
pomocowych.
Na stronie Wn konta 139 ujmuje się wpływy wydzielonych środków pieniężnych.
Na stronie Ma konta 139 ujmuje się wypłaty środków pieniężnych dokonane z wydzielonych
rachunków bankowych.
Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 139 powinna zapewnić podział wydzielonych
środków na ich rodzaje.
Konto 139 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan środków pieniężnych
znajdujących się na innych rachunkach bankowych.
5) Konto 140 - "Inne środki pieniężne"
Konto 140 służy do ewidencji środków pieniężnych w drodze, w tym:
1) środków otrzymanych z innych budżetów w przypadku, gdy środki te zostały przekazane
w poprzednim okresie sprawozdawczym i są objęte wyciągiem bankowym z datą
następnego okresu sprawozdawczego,
2) kwot wpłacanych przez inkasentów za pośrednictwem poczty lub bezpośrednio do banku
z tytułu dochodów budżetowych, w wypadku potwierdzenia wpłaty przez bank w
następnym okresie sprawozdawczym,
3) przelewów dochodów budżetowych zrealizowanych przez bank płatnika w okresie
sprawozdawczym i objętych wyciągami bankowymi z rachunku bieżącego budżetu w
następnym okresie sprawozdawczym.
Stosownie do przyjętej techniki księgowania środki pieniężne w drodze mogą być
ewidencjonowane bieżąco lub tylko na przełomie okresów sprawozdawczych.
Na stronie Wn konta 140 ujmuje się kwoty środków pieniężnych w drodze, a na stronie Ma -
wpływ środków pieniężnych w drodze na rachunek budżetu.
Saldo Wn konta 140 oznacza stan środków pieniężnych w drodze.
6) Konto 222 - "Rozliczenie dochodów budżetowych"
Konto 222 służy do ewidencji rozliczeń z jednostkami budżetowymi z tytułu zrealizowanych
przez te jednostki dochodów budżetowych oraz z urzędami obsługującymi organy podatkowe
z tytułu realizowanych przez nie dochodów budżetu państwa.
Na stronie Wn konta 222 ujmuje się dochody budżetowe zrealizowane przez jednostki
budżetowe i urzędy obsługujące organy podatkowe w wysokości wynikającej z okresowych
sprawozdań tych jednostek, w korespondencji z kontem 901.
Na stronie Ma konta 222 ujmuje się przelewy dochodów budżetowych na rachunek budżetu,
dokonane przez jednostki budżetowe i urzędy obsługujące organy podatkowe, w
korespondencji z kontem 133.
Ewidencję szczegółową do konta 222 prowadzi się w sposób umożliwiający ustalenie stanu
rozliczeń z poszczególnymi jednostkami budżetowymi oraz urzędami obsługującymi organy
podatkowe z tytułu zrealizowanych przez nie dochodów budżetowych.
Konto 222 może wykazywać dwa salda.
Saldo Wn konta 222 oznacza stan zrealizowanych dochodów budżetowych objętych
okresowymi sprawozdaniami, lecz nieprzekazanych na rachunek budżetu.
Saldo Ma konta 222 oznacza stan dochodów budżetowych przekazanych przez jednostki
budżetowe i urzędy obsługujące organy podatkowe na rachunek budżetu, lecz nieobjętych
okresowymi sprawozdaniami.
7) Konto 223 - "Rozliczenie wydatków budżetowych"
Konto 223 służy do ewidencji rozliczeń z jednostkami budżetowymi z tytułu dokonanych
przez te jednostki wydatków budżetowych.
10
Na stronie Wn konta 223 ujmuje się środki przelane z rachunku budżetu na pokrycie
wydatków jednostek budżetowych, w korespondencji z kontem 133.
Na stronie Ma konta 223 ujmuje się wydatki dokonane przez jednostki budżetowe w
wysokości wynikającej z okresowych sprawozdań tych jednostek, w korespondencji z kontem
902.
Ewidencję szczegółową do konta 223 prowadzi się w sposób umożliwiający ustalenie stanu
rozliczeń z poszczególnymi jednostkami budżetowymi z tytułu przelanych na ich rachunki
środków budżetowych przeznaczonych na pokrycie realizowanych przez nie wydatków
budżetowych.
Saldo Wn konta 223 oznacza stan przelanych środków na rachunki bieżące jednostek
budżetowych, lecz niewykorzystanych na pokrycie wydatków budżetowych.
8) Konto 224 - "Rozrachunki budżetu"
Konto 224 służy do ewidencji rozrachunków z innymi budżetami, a w szczególności:
1) rozliczeń dochodów budżetowych realizowanych przez urzędy skarbowe na rzecz
budżetu jednostki samorządu terytorialnego,
2) rozrachunków z tytułu udziałów w dochodach innych budżetów,
3) rozrachunków z tytułu dotacji i subwencji,
4) rozrachunków z tytułu dochodów pobranych na rzecz budżetu państwa.
Ewidencja szczegółowa do konta 224 powinna umożliwić ustalenie stanu należności i
zobowiązań według poszczególnych tytułów oraz według poszczególnych budżetów.
Konto 224 może wykazywać dwa salda.
Saldo Wn konta 224 oznacza stan należności, a saldo Ma konta 224 - stan zobowiązań
budżetu z tytułu pozostałych rozrachunków.
9) Konto 225 - "Rozliczenie niewygasających wydatków"
Konto 225 służy do ewidencji rozliczeń z jednostkami budżetowymi z tytułu zrealizowanych
przez te jednostki niewygasających wydatków.
Na stronie Wn konta 225 ujmuje się środki przelane z rachunku budżetu na pokrycie
niewygasających wydatków jednostek budżetowych.
Na stronie Ma konta 225 ujmuje się wydatki zrealizowane przez jednostki budżetowe oraz
przelewy środków niewykorzystanych.
Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 225 powinna zapewnić możliwość ustalenia
stanu rozliczeń z poszczególnymi jednostkami budżetowymi z tytułu przekazanych im
środków na realizację niewygasających wydatków.
Konto 225 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan nierozliczonych środków
przekazanych jednostkom budżetowym na realizację niewygasających wydatków.
10) Konto 240 - "Pozostałe rozrachunki"
Konto 240 służy do ewidencji innych rozrachunków związanych z realizacją budżetu, z
wyjątkiem rozrachunków i rozliczeń ujmowanych na kontach 222, 223, 224, 225, 250, 260.
Ewidencja szczegółowa do konta 240 powinna umożliwić ustalenie stanu rozrachunków
według poszczególnych tytułów oraz według kontrahentów.
Konto 240 może wykazywać dwa salda.
Saldo Wn konta 240 oznacza stan należności, a saldo Ma konta 240 stan zobowiązań z tytułu
pozostałych rozrachunków.
11) Konto 250 - "Należności finansowe"
Konto 250 służy do ewidencji należności zaliczanych do należności finansowych, a w
szczególności z tytułu udzielonych pożyczek.
Na stronie Wn konta 250 ujmuje się powstanie i zwiększenie należności finansowych, a na
stronie Ma - ich zmniejszenie.
Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 250 powinna zapewnić możliwość ustalenia
stanu należności z poszczególnymi kontrahentami według tytułów należności.
11
Konto 250 może wykazywać dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności finansowych, a
saldo Ma stan nadpłat z tytułu należności finansowych.
12) Konto 260 - "Zobowiązania finansowe"
Konto 260 służy do ewidencji zobowiązań zaliczanych do zobowiązań finansowych, z
wyjątkiem kredytów bankowych, a w szczególności z tytułu zaciągniętych pożyczek i
wyemitowanych instrumentów finansowych.
Na stronie Wn konta 260 ujmuje się wartość spłaconych zobowiązań finansowych, a na
stronie Ma ujmuje się wartość zaciągniętych zobowiązań finansowych.
Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 260 powinna zapewnić możliwość ustalenia
stanu zobowiązań z poszczególnymi kontrahentami według tytułów zobowiązań.
Konto 260 może wykazywać dwa salda. Saldo Wn oznacza stan nadpłaconych zobowiązań
finansowych, a saldo Ma stan zaciągniętych zobowiązań finansowych.
13) Konto 901 - "Dochody budżetu"
Konto 901 służy do ewidencji osiągniętych dochodów budżetu.
Na stronie Wn konta 901 ujmuje się przeniesienie, w końcu roku, sumy osiągniętych
dochodów budżetu na konto 961.
Na stronie Ma konta 901 ujmuje się dochody budżetu:
1) na podstawie sprawozdań budżetowych jednostek budżetowych, a w zakresie dochodów
budżetu państwa również na podstawie sprawozdań budżetowych urzędów obsługujących
organy podatkowe, w korespondencji z kontem 222,
2) na podstawie sprawozdań innych organów w zakresie dochodów budżetów jednostek
samorządu terytorialnego, w korespondencji z kontem 224,
3) inne dochody budżetowe, w szczególności subwencje i dotacje, w korespondencji z
kontem 133,
4) z tytułu rozrachunków z innymi budżetami za dany rok budżetowy, w korespondencji z
kontem 224,
5) własne, w korespondencji z kontem 133.
Ewidencja szczegółowa do konta 901 powinna umożliwiać ustalenie stanu poszczególnych
dochodów budżetu według podziałek klasyfikacji.
Saldo Ma konta 901 oznacza sumę osiągniętych dochodów budżetu za dany rok.
Pod datą ostatniego dnia roku budżetowego saldo konta 901 przenosi się na konto 961.
14) Konto 902 - "Wydatki budżetu"
Konto 902 służy do ewidencji dokonanych wydatków budżetowych budżetu.
Na stronie Wn konta 902 ujmuje się wydatki:
1) jednostek budżetowych na podstawie ich sprawozdań finansowych, w korespondencji z
kontem 223,
2) z tytułu rozrachunków z innymi budżetami, w korespondencji z kontem 224,
3) własne, w korespondencji z kontem 133.
Na stronie Ma konta 902 ujmuje się przeniesienie, w końcu roku, sumy dokonanych
wydatków budżetowych na konto 961.
Ewidencja szczegółowa do konta 902 powinna umożliwiać ustalenie stanu poszczególnych
wydatków budżetu według podziałek klasyfikacji.
Saldo Wn konta 902 oznacza sumę dokonanych wydatków budżetu za dany rok.
Pod datą ostatniego dnia roku budżetowego saldo konta 902 przenosi się na konto 961.
15) Konto 903 - "Niewykonane wydatki"
Konto 903 służy do ewidencji niewykonanych wydatków zatwierdzonych do realizacji w
latach następnych.
Na stronie Wn konta 903 ujmuje się wartość niewykonanych wydatków zatwierdzonych do
realizacji w latach następnych w korespondencji z kontem 904.
Pod datą ostatniego dnia roku budżetowego saldo konta 903 przenosi się na konto 961.
12
16) Konto 904 - "Niewygasające wydatki"
Konto 904 służy do ewidencji niewygasających wydatków.
Na stronie Wn konta 904 ujmuje się:
1) wydatki jednostek budżetowych dokonane w ciężar planu niewygasających wydatków, na
podstawie ich sprawozdań budżetowych w korespondencji z kontem 225,
2) przeniesienie niewygasających wydatków na dochody budżetowe.
Na stronie Ma konta 904 ujmuje się wielkość zatwierdzonych niewygasających wydatków.
Konto 904 może wykazywać saldo Ma do czasu zrealizowania planu niewygasających
wydatków lub do czasu wygaśnięcia planu niewygasających wydatków.
17) Konto 909 - "Rozliczenia międzyokresowe"
Konto 909 służy do ewidencji rozliczeń międzyokresowych.
Ewidencja szczegółowa do konta 909 powinna umożliwiać ustalenie stanu rozliczeń
międzyokresowych według ich tytułów.
Konto 909 może wykazywać saldo Wn i Ma.
18) Konto 960 - "Skumulowana nadwyżka lub niedobór na zasobach budżetu"
Konto 960 służy do ewidencji stanu skumulowanych niedoborów lub nadwyżek budżetów z
lat ubiegłych.
W ciągu roku konto 960 przeznaczone jest do ewidencji operacji dotyczących zmniejszenia
lub zwiększenia skumulowanych niedoborów lub nadwyżek budżetu.
W szczególności na stronie Wn lub Ma konta 960 ujmuje się, pod datą zatwierdzenia
sprawozdania z wykonania budżetu, odpowiednio przeniesienie sald kont 961 i 962.
Konto 960 może wykazywać saldo Wn lub saldo Ma.
Saldo Wn konta 960 oznacza stan skumulowanego niedoboru budżetu, a saldo Ma konta 960 -
stan skumulowanej nadwyżki budżetu.
19) Konto 961 - "Niedobór lub nadwyżka budżetu"
Konto 961 służy do ewidencji wyniku wykonania budżetu, czyli deficytu lub nadwyżki, z
wyjątkiem części dotyczącej finansowania programów ze środków pomocowych.
Pod datą ostatniego dnia roku budżetowego na stronie Wn konta 961 ujmuje się przeniesienie
poniesionych w ciągu roku wydatków budżetu, w korespondencji z kontem 902 oraz
niewykonanych wydatków, w korespondencji z kontem 903.
Pod datą ostatniego dnia roku budżetowego na stronie Ma konta 961 ujmuje się przeniesienie
zrealizowanych w ciągu roku dochodów budżetu, w korespondencji z kontem 901.
W ewidencji szczegółowej do konta 961 wyodrębnia się źródła zwiększeń i rodzaje
zmniejszeń wyniku wykonania budżetu stosownie do potrzeb sprawozdawczości.
Na koniec roku konto 961 może wykazywać saldo Wn lub Ma. Saldo Wn oznacza stan
deficytu budżetu, a saldo Ma stan nadwyżki.
W roku następnym, pod datą zatwierdzenia sprawozdania z wykonania budżetu, saldo konta
961 przenosi się na konto 960.
20) Konto 962 - "Wynik na pozostałych operacjach"
Konto 962 służy do ewidencji pozostałych operacji niekasowych wpływających na wynik
wykonania budżetu.
Na stronie Wn konta 962 ujmuje się w szczególności koszty finansowe oraz pozostałe koszty
operacyjne związane z operacjami budżetowymi.
Na stronie Ma konta 962 ujmuje się w szczególności przychody finansowe oraz pozostałe
przychody operacyjne związane z operacjami budżetowymi.
Na koniec roku konto 962 może wykazywać saldo Wn oznaczające nadwyżkę kosztów nad
przychodami lub saldo Ma oznaczające nadwyżkę przychodów nad kosztami.
Pod datą zatwierdzenia sprawozdania z wykonania budżetu, saldo konta 962 przenosi się na
konto 960.
13
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1181
› Pobierz plik

-
1181-WYKONAWCZE
› Pobierz plik

-
1181-001
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei