Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych
projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1181
- Data wpłynięcia: 2008-10-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o finansach publicznych
- data uchwalenia: 2009-08-27
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240
1181-WYKONAWCZE
UZASADNIENIE
Ustawa z dnia ............................ o finansach publicznych (Dz. U. Nr ......, poz.
........) w art. 36 ust. 4 pkt 1 upoważniła Ministra Finansów do określenia, w drodze
rozporządzenia, szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i
rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (o których mowa w
art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 powyższej ustawy), z uwzględnieniem Polskiej Klasyfikacji
Działalności. Ponadto w ust. 5 cytowanego artykułu ustawodawca wskazał, iż
Minister Finansów może określić w niniejszym rozporządzeniu klasyfikację wydatków
o większej szczegółowości niż określona ust. 1 dla zadań z zakresu bezpieczeństwa
wewnętrznego i zewnętrznego.
Zgodnie z art. 93 ust. 1 ustawy z dnia ......................– Przepisy
wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr...., poz. ......) przepisy
wykonawcze, wydane na podstawie uchylanej ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o
finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.), zachowują moc do
czasu wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie
wprowadzanej ustawy, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2009 r. (z wyjątkami
przewidzianymi w art. 93 ust. 2 i art. 91 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o
finansach publicznych).
Istnieje zatem podstawa prawna do wydania nowego aktu prawnego
regulującego powyższą materię. Projekt rozporządzenia stanowi realizację
upoważnienia ustawowego z
ustawy z
dnia ............................ o finansach
publicznych.
Przedkładane rozporządzenie zasadniczo odzwierciedla kształt
obowiązujących do tej pory podziałek klasyfikacji budżetowej i oparty jest o aktualnie
obowiązujące rozporządzenie (w oznaczeniu numeracji i nazewnictwie działów,
rozdziałów i paragrafów), uwzględniając zmiany wynikające z przepisów ustawy z
dnia .......................... o finansach publicznych oraz konieczne zmiany w zakresie
dostosowania brzmienia podziałek klasyfikacji do obowiązujących przepisów
prawnych w danej tematyce, nie kolidujące z
odpowiednim ich ujęciem
prezentowanym w ustawie budżetowej na rok 2009.
Wprowadzone zmiany wynikają głównie z:
1) likwidacji dwóch form organizacyjno-prawnych jednostek sektora finansów
publicznych tj. zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych, w zakresie
rezygnacji z paragrafów dochodowych i wydatkowych dotyczących zakładów
budżetowych i gospodarstw pomocniczych,
76
2) wprowadzenia nowej formy organizacyjno-prawnej jednostki sektora finansów
publicznych tj. agencji wykonawczej,
3) zmian technicznych i redakcyjnych dotyczących obowiązujących do końca 2008
r. na bazie poprzedniego rozporządzenia podziałek klasyfikacji budżetowej oraz
związanych z ewolucją systemu prawnego.
Niniejsze
rozporządzenie nie powoduje skutków finansowych dla budżetu
państwa.
Proponuje się aby niniejsze rozporządzenie weszło w życie z dniem 1 grudnia
2010 r., z uwagi na fakt, iż dzień 31 grudnia 2009 r. został ustalony przepisami
ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych jako ostateczny
termin obowiązywania przepisów dotychczasowych.
Terminy wejścia w życie oraz zastosowania po raz pierwszy niniejszego
rozporządzenia uzasadnione są potrzebą jednolitego ujmowania podziałek
klasyfikacji w roku budżetowym zarówno w planowaniu, jak i wykonaniu budżetu
państwa oraz dla potrzeb rachunkowych i sprawozdawczych.
Przedmiot rozporządzenia nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
Rozporządzenie nie podlega notyfikacji w rozumieniu przepisów dotyczących
notyfikacji norm i aktów prawnych.
Z chwilą przekazania projektu rozporządzenia do uzgodnień międzyresortowych,
projekt ten zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej.
77
Wstępny projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia r.
w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa,
budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych
zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek
budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej
Na podstawie art. 37 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia r. o finansach publicznych
(Dz. U. Nr , poz. ) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Rozporządzenie określa szczególne zasady rachunkowości oraz plany kont dla:
1) budżetu państwa;
2) budżetów jednostek samorządu terytorialnego;
3) jednostek budżetowych;
4) samorządowych zakładów budżetowych;
5) państwowych funduszy celowych;
6) jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) ustawie o rachunkowości - rozumie się przez to ustawę z dnia 29 września 1994 r. o
rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694, z późn. zm.1));
2) ustawie o finansach publicznych - rozumie się przez to ustawę z dnia r. o finansach
publicznych;
3) jednostce - rozumie się przez to jednostki wymienione w § 1pkt 1-5;
4) placówce - rozumie się przez to jednostkę wymienioną w § 1 pkt 6;
5) środkach trwałych - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 15
ustawy o rachunkowości, oraz środki trwałe stanowiące własność Skarbu Państwa lub
jednostki samorządu terytorialnego, w stosunku do których jednostka wykonuje
uprawnienia właścicielskie, niezależnie od sposobu ich wykorzystania.
Rozdział 2
Szczególne zasady rachunkowości dla budżetu i jednostek
§ 3.W celu ustalenia nadwyżki lub niedoboru budżetu operacje gospodarcze dotyczące
dochodów i wydatków budżetu państwa oraz dochodów i wydatków budżetów jednostek
samorządu terytorialnego są ujmowane w księgach rachunkowych na odrębnych kontach
księgowych w zakresie faktycznych (kasowo zrealizowanych) wpływów i wydatków
dokonanych na bankowych rachunkach budżetów oraz rachunkach bieżących dochodów i
1
wydatków budżetowych jednostek budżetowych, z wyjątkiem operacji szczególnych,
określonych w odrębnych przepisach.
§ 4. Operacje gospodarcze dotyczące wykonania budżetu zadaniowego ujmuje się na
odrębnych kontach księgowych w zakresie operacji kasowo zrealizowanych w podziale na
zadania, cele i mierniki.
§ 5. 1. rodki trwałe stanowiące własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu
terytorialnego otrzymane nieodpłatnie, na podstawie decyzji właściwego organu, mogą być
wycenione w wartości określonej w tej decyzji.
2. rodki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne umarza się i amortyzuje, przy
zastosowaniu stawek określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych,
albo stawek określonych przez dysponenta części budżetowej, lub zarząd jednostki samorządu
terytorialnego.
3. Jednorazowo, przez spisanie w koszty w miesiącu przyjęcia do używania, umarza się:
1) książki i inne zbiory biblioteczne;
2) środki dydaktyczne, w tym także środki transportu, służące do nauczania i wychowania w
szkołach i placówkach oświatowych;
3) odzież i umundurowanie;
4) meble i dywany;
5) inwentarz żywy;
6) pozostałe środki trwałe (wyposażenie) oraz wartości niematerialne i prawne, o wartości
nieprzekraczającej wielkości ustalonej w przepisach o podatku dochodowym od osób
prawnych, dla których odpisy amortyzacyjne są uznawane za koszt uzyskania przychodu
w 100% ich wartości w momencie oddania do używania.
4. Nie umarza się gruntów oraz dóbr kultury.
5. Wartość początkowa środków trwałych i dotychczas dokonane odpisy umorzeniowe
podlegają aktualizacji zgodnie z zasadami określonymi w odrębnych przepisach, a wyniki
aktualizacji są odnoszone na fundusz.
6. Dobra kultury i zapasy wojenne podlegają inwentaryzacji według zasad określonych w
odrębnych przepisach.
7. Grunty, budynki i budowle podlegają inwentaryzacji w sposób określony w przyjętych
przez jednostkę zasadach rachunkowości.
§ 6. Rzeczowe składniki majątku obrotowego wycenia się na dzień bilansowy według ich
wartości wynikających z ewidencji.
§ 7. 1. Do przychodów urzędu jednostki samorządu terytorialnego zalicza się dochody
budżetu jednostki samorządu terytorialnego nieujęte w planach finansowych innych
samorządowych jednostek budżetowych.
2. Należności realizowane na rzecz innych jednostek ujmuje się jako zobowiązania na
rzecz tych jednostek.
3. Wartość należności aktualizuje się zgodnie z ustawą o rachunkowości, z zastrzeżeniem
ust. 4-7.
4. Odpisy aktualizujące wartość należności dotyczących rozchodów budżetu zalicza się do
wyników na pozostałych operacjach niekasowych.
5. Odpisy aktualizujące wartość należności dotyczących funduszy tworzonych na
podstawie ustaw obciążają fundusze.
6. Odpisy aktualizujące wartość należności realizowanych na rzecz innych jednostek
obciążają zobowiązania wobec tych jednostek.
2
7. Odpisy aktualizujące wartość należności są dokonywane nie później niż na dzień
bilansowy.
8. Odsetki od należności i zobowiązań, w tym również tych, do których stosuje się
przepisy dotyczące zobowiązań podatkowych, ujmuje się w księgach rachunkowych w
momencie ich zapłaty lub pod datą ostatniego dnia kwartału w wysokości odsetek należnych
na koniec tego kwartału.
9. Należności i zobowiązania oraz inne składniki aktywów i pasywów wyrażone w
walutach obcych wycenia się nie później niż na koniec kwartału, według zasad
obowiązujących na dzień bilansowy.
§ 8. 1. Jednostki zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych mogą umarzać i
amortyzować środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne jednorazowo za okres całego
roku, natomiast jednostki rozliczające podatek dochodowy od osób prawnych za inne okresy
niż okresy miesięczne - jednorazowo za dany okres.
2. Jednostki postawione w stan likwidacji wyceniają aktywa według zasad określonych
dla jednostek kontynuujących działalność, chyba że przepisy o likwidacji jednostki stanowią
inaczej.
Rozdział 3
Rachunkowość placówek
§ 9. Placówki prowadzą rachunkowość w walutach zatwierdzonych planów finansowych
lub w walutach określonych przez dysponenta części budżetowej.
§ 10. 1. rodki trwałe do wartości stanowiącej równowartość 500 euro, wartości
niematerialne i prawne oraz materiały zalicza się do kosztów placówki bezpośrednio po ich
nabyciu, a uzyskane w wyniku finansowania inwestycji spisuje się w ciężar funduszu
inwestycyjnego bezpośrednio po rozliczeniu inwestycji.
2. rodki trwałe wycenia się w wartości ceny nabycia lub kosztów poniesionych na
budowę lub ulepszenie środka trwałego lub według zasad określonych przez dysponenta
części budżetowej.
3. Do należności i zobowiązań placówki stosuje się zasady określone w § 7.
Rozdział 4
Plany kont
§ 11. 1. Wprowadza się następujące plany kont:
1)
plan kont dla budżetu państwa , określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
2)
plan kont dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego, określony w
załączniku nr 2 do rozporządzenia;
3)
plan kont dla jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych i
państwowych funduszy celowych, określony w załączniku nr 3 do
rozporządzenia;
4)
plan kont dla placówek, określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
2. Plany kont stanowią podstawę do opracowania zakładowych planów kont.
§ 12. 1. Ustalając zakładowy plan kont, należy kierować się następującymi zasadami:
1)
konta wskazane w planach kont należy traktować jako standardową liczbę kont, która
może być ograniczona jedynie o konta służące do księgowania operacji gospodarczych
3
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1181
› Pobierz plik

-
1181-WYKONAWCZE
› Pobierz plik

-
1181-001
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei