eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie

Rządowy projekt ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie

projekt dotyczy: wyraźnego podporządkowania wojewody Prezesowi Rady Ministrów tak w sferze służbowej, jak i osobowej, przy założeniu możliwości dekoncentracji znacznej części uprawnień Prezesa Rady Ministrów na rzecz ministra właściwego do spraw administracji

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1072
  • Data wpłynięcia: 2008-10-03
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o wojewodzie i administracji rządowej w województwie
  • data uchwalenia: 2009-01-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 31, poz. 206

1072

zatwierdzeniu przez wojewodę. W porównaniu z obecnie obowiązującymi
przepisami zrezygnowano z rozwiązania, na mocy którego regulaminy jednostek
organizacyjnych rządowej administracji zespolonej wchodziły w skład
regulaminu organizacyjnego urzędu wojewódzkiego, co czyniło te dokumenty
w dużym stopniu nieprzejrzystymi. Uregulowano ponadto możliwość wydawania
przez wojewodę aktów kierownictwa wewnętrznego w formie zarządzeń, czego
nie przewidywały dotychczasowe przepisy.
W celu uproszczenia struktur administracji rządowej w województwie,
a w szczególności urzędów wojewódzkich, a także w związku z planowanym
w projekcie ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze zmianami
w
organizacji i podziale zadań administracji publicznej w województwie
przekazaniem części kompetencji wojewodów samorządowi województwa,
likwidacji ulegają delegatury urzędów wojewódzkich.
Utrzymano przepisy dotyczące ustanawiania przez wojewodów, na czas
oznaczony, pełnomocników do prowadzenia spraw w zakresie określonym
w pełnomocnictwie oraz możliwość tworzenia przez wojewodę zespołów
doradczych.
Doprecyzowano przepisy dotyczące upoważniania na piśmie pracowników
urzędu wojewódzkiego do załatwiania określonych spraw w imieniu wojewody.
Przepis w obecnym brzmieniu wyłącza możliwość wydania takich upoważnień
pracownikom zatrudnionym w jednostkach organizacyjnych kierowanych przez
kierowników zespolonych służb, inspekcji i straży, a także stanowi, że
upoważnienie takie nie może dotyczyć wstrzymania egzekucji administracyjnej.
Rozszerzono także dotychczasową możliwość powierzania przez wojewodę
jednostkom samorządu terytorialnego lub organom innych samorządów
z obszaru województwa, a także kierownikom państwowych osób prawnych
i innych
państwowych jednostek organizacyjnych funkcjonujących
w
województwie, prowadzenia niektórych spraw w imieniu wojewody.
W nowym stanie prawnym możliwość taką będą mieli również kierownicy
samorządowych osób prawnych.

10
W związku z działaniami mającymi na celu dokończenie reformy
administracyjnej państwa, w celu zapewnienia jednolitego sposobu tworzenia,
ewidencjonowania, przechowywania dokumentów, ich ochrony oraz sprawnego
obiegu konieczne będzie dokonanie m.in. zmiany instrukcji kancelaryjnej dla
rządowej administracji zespolonej w województwie. Przekazanie powyższej
kompetencji proponuje się Prezesowi Rady Ministrów.
Biorąc pod uwagę wprowadzane zmiany, w tym w szczególności likwidację
delegatur urzędów wojewódzkich, i uchylenie ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r.
o administracji rządowej w województwie, konieczne stało się uregulowanie
w projekcie następujących kwestii:
1) statusu wojewodów i wicewojewodów powołanych na podstawie uchylanej
ustawy,
2) statusu istniejących delegatur komend, inspektoratów i innych jednostek
organizacyjnych stanowiących aparat pomocniczy kierowników zespolonych
służb, inspekcji i straży wojewódzkich – utworzonych na mocy uchylanej
ustawy – oraz ich pracowników,
3) zachowania w mocy: statutów urzędów wojewódzkich wydanych na
podstawie art. 29 ust. 1 uchylanej ustawy i porozumień wojewody zawartych
na podstawie art. 33 ust. 1 uchylanej ustawy,
4) określenia statusu prawnego pracowników likwidowanych delegatur
urzędów wojewódzkich – proponuje się, aby stosunki pracy z pracownikami
wykonującymi pracę w delegaturach urzędu wojewódzkiego wygasały
w dniu likwidacji delegatury urzędu wojewódzkiego, jeżeli w terminie
3 miesięcy przed upływem tego terminu nie zostaną im zaproponowane
nowe warunki pracy lub płacy na dalszy okres albo w razie nieprzyjęcia
nowych warunków pracy lub płacy. Do urzędników służby cywilnej będą
miały natomiast zastosowanie przepisy rozdziału 4 ustawy o służbie
cywilnej.
Termin wejścia w życie ustawy został określony na dzień 1 stycznia 2009 r.

11

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Cel wprowadzenia ustawy
Projekt ustawy o wojewodach i administracji rządowej w województwie ma
m.in. na celu wzmocnienie funkcji wojewody w stosunku do organów
rządowej administracji zespolonej i niezespolonej działających
w województwie, skupienie jego funkcji na reprezentowaniu Rady Ministrów
oraz zwiększenie odpowiedzialności za zarządzanie kryzysowe oraz stan
porządku publicznego i bezpieczeństwa, co pozwoli zwiększyć sprawność
funkcjonowania administracji rządowej w województwie.
2. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Przepisy ustawy będą miały wpływ przede wszystkim na wojewodów,
kierowników zespolonych służb, inspekcji i straży, organy niezespolonej
administracji rządowej i urzędy ich obsługujące, a także na jednostki
samorządu terytorialnego oraz pracowników urzędów wojewódzkich.
3. Konsultacje
Projekt uzgodniono z członkami Rady Ministrów. Projekt przekazano
również wojewodom – przedstawione stanowiska wykorzystano w dalszych
pracach nad projektem i w pełni uwzględniono, o ile nie pozostawały
w sprzeczności z głównymi założeniami projektu. Projekt został pozytywnie
zaopiniowany przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Projekt został umieszczony na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji
Publicznej MSWiA, zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) – nie
zgłoszono zainteresowania pracami nad projektem.



12
4. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety samorządu terytorialnego
Przedmiotowy projekt może w nieznacznym stopniu wywołać skutki
finansowe dla budżetu państwa w związku z likwidacją delegatur urzędów
wojewódzkich do dnia 31 grudnia 2009 r. i wypłatą ewentualnych odpraw dla
pracowników tych delegatur. Jednakże trudno jest przewidzieć, jaka liczba
pracowników nie podejmie pracy w urzędach wojewódzkich czy też innych
urzędach w tej samej miejscowości lub innej w przypadku urzędników służby
cywilnej.
W 34 delegaturach urzędów wojewódzkich zatrudnionych jest łącznie
1.597 osób, w tym w korpusie służby cywilnej: 43 urzędników służby
cywilnej i 1.465 pracowników służby cywilnej (delegatur nie posiadają
Opolski i więtokrzyski Urząd Wojewódzki).
Przy założeniu, że średnie wynagrodzenie brutto dla urzędników służby
cywilnej wynosi 3 000 zł i że ze wszystkimi urzędnikami nastąpi rozwiązanie
stosunku pracy, wówczas budżet państwa maksymalnie poniesie koszt
w wysokości 774 000 zł (3 000 zł x 6 mies. x 43 urzędników).
Przy założeniu, że średnie wynagrodzenie pracowników służby cywilnej oraz
pracowników zatrudnionych na podstawie innych przepisów niż ustawa
o służbie cywilnej wynosi 2 630 zł brutto i że ze wszystkimi pracownikami
nastąpi rozwiązanie stosunku pracy, wówczas budżet państwa poniesie skutki
finansowe w wysokości 12 261 060 zł (2 630 zł x 3 mies. x 1.554
pracowników).
Łącznie maksymalne skutki finansowe wynikające z likwidacji delegatur
urzędów wojewódzkich mogą wynieść 13 035 060 zł.
Przedmiotowy projekt ustawy nie wywoła skutków finansowych dla
budżetów jednostek samorządu terytorialnego.



13
5. Wpływ regulacji na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz sytuację
i rozwój regionalny
Projekt ustawy nie wpłynie na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną
gospodarki oraz przedsiębiorczość, a także nie będzie miał wpływu na rynek
pracy.
Przepisy ustawy nie są objęte zakresem regulacji prawnych Unii
Europejskiej.

8-06-dg

14
strony : 1 ... 8 . [ 9 ] . 10 . 11

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: