eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo gospodarcze › Zgłoszenie wierzytelności w postępowaniu upadłościowym

Zgłoszenie wierzytelności w postępowaniu upadłościowym

2011-12-14 13:19

Wierzyciele upadłego, w celu udziału w postępowaniu upadłościowym, powinni dokonać zgłoszenia swoich wierzytelności sędziemu-komisarzowi. Należy to zrobić w terminie określonym w postanowieniu o ogłoszeniu upadłości. Zgłoszenie przedsiębiorcy nieodpowiadające wymogom zostanie zwrócone.

Przeczytaj także: Upadłość konsumencka - co się zmieniło?

Rośnie liczba upadłości

W pierwszych trzech kwartałach 2011 r. polskie sądy ogłosiły upadłość 521 podmiotów - wynika z raportu Coface Poland. To wynik o około 64% wyższy niż w analogicznym okresie w 2008 r., a więc jeszcze przed kryzysem. Zauważalny jest spadek upadłości w produkcji przemysłowej i transporcie, a wzrost w budownictwie i handlu detalicznym. Zdecydowana większość (434) upadłości miała na celu likwidację majątku upadłego, pozostałe (47) upadłości ogłoszono z możliwością zawarcia układu.

Termin na zgłoszenie

Termin, w którym należy dokonać zgłoszenia wierzytelności jest wskazany w postanowieniu o ogłoszeniu upadłości. Nie może on być krótszy niż miesiąc ani dłuższy niż trzy miesiące. W postanowieniu znajduje się też wezwanie wierzycieli upadłego do zgłoszenia wierzytelności w wyznaczonym terminie.

Wierzyciele z reguły dowiadują się o upadłości kontrahenta od syndyka. Zawiadamia on o upadłości tych wierzycieli, których adresy są znane na podstawie ksiąg upadłego. Wraz z zawiadomieniem wysyła wzór zgłoszenia wierzytelności. Ponadto postanowienie o ogłoszeniu upadłości jest podawane niezwłocznie do publicznej wiadomości przez obwieszczenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym oraz opublikowanie w dzienniku o zasięgu lokalnym.

W razie zgłoszenia wierzytelności po terminie, czynności już dokonane w postępowaniu upadłościowym są skuteczne wobec spóźnionego wierzyciela. Ponieważ podziału funduszów masy upadłości można dokonać kilkakrotnie, w miarę likwidacji masy upadłości, więc takiego wierzyciela może ominąć któryś z podziałów. Jeżeli wierzytelność zgłoszono po zatwierdzeniu ostatecznego planu podziału funduszów masy upadłości, pozostawia się ją bez rozpoznania. Koszty postępowania upadłościowego wynikłe ze zgłoszenia wierzytelności po upływie wyznaczonego w tym celu terminu, nawet jeżeli opóźnienie powstało bez winy wierzyciela, ponosi wierzyciel, który dokonał zgłoszenia po terminie (art. 235 ust. 1 Prawa upadłościowego i naprawczego).

Treść zgłoszenia

W zgłoszeniu wierzytelności należy podać:
  1. imię i nazwisko bądź nazwę albo firmę wierzyciela i odpowiednio jego miejsce zamieszkania lub siedzibę;
  2. określenie wierzytelności wraz z należnościami ubocznymi (np. odsetkami) oraz wartość wierzytelności niepieniężnej; nie zgłasza się odsetek za okres po ogłoszeniu upadłości, a pozostałe odsetki rozbija na dwie grupy: za ostatni rok przed datą ogłoszenia upadłości i za okres wcześniejszy;
  3. dowody stwierdzające istnienie wierzytelności;
  4. kategorię, do której wierzytelność ma być zaliczona;
  5. zabezpieczenie związane z wierzytelnością oraz oświadczenie wierzyciela, w jakiej prawdopodobnie sumie wierzytelność nie będzie zaspokojona z przedmiotu zabezpieczenia;
  6. przedmiot zabezpieczenia, z którego wierzytelność podlega zaspokojeniu - w razie zgłoszenia wierzytelności, w stosunku do której upadły nie jest dłużnikiem osobistym;
  7. stan sprawy, jeżeli co do wierzytelności toczy się postępowanie sądowe lub administracyjne;
  8. ilość posiadanych udziałów albo akcji oraz ich rodzaj - jeżeli wierzyciel jest wspólnikiem albo akcjonariuszem spółki będącej upadłym.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: