eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Bezpieczne zakupy w sieci

Bezpieczne zakupy w sieci

2009-12-02 09:51

Przeczytaj także: Zakupy przez Internet wg nowych zasad


Jeżeli przedsiębiorca nie potwierdził na piśmie istotnych informacji (np. o prawie odstąpienia od umowy), wówczas termin na odstąpienie przez konsumenta od umowy przedłuża się do trzech miesięcy od dnia wydania towaru, a jeśli umowa dotyczy świadczenia usług – do trzech miesięcy od jej zawarcia. Jednak, jeżeli przedsiębiorca w którymś momencie trwania tego terminu prześle konsumentowi potwierdzenie tych informacji, to konsumentowi pozostaje dziesięć dni od dnia otrzymania tego potwierdzenia, by odstąpić od umowy.

Ile to kosztuje?

Konsument odstępując od umowy nie musi nic za to płacić. Oznacza to, że wszelkie żądania zapłaty odstępnego są nieuprawnione. Nie wiążą one konsumenta, którego oświadczenie, o ile złożone jest w terminie, jest skuteczne.

Natomiast po odstąpieniu przez konsumenta od umowy, obie strony w ciągu najpóźniej czternastu dni mają obowiązek zwrócić sobie to, co wcześniej świadczyły. Konsument zatem musi zwrócić towar (jeśli go wcześniej otrzymał), natomiast przedsiębiorca - cenę. Jeśli konsument dokonał jakichkolwiek przedpłat, należą się od nich odsetki ustawowe od daty dokonania przedpłaty. Koszty związane ze zwrotem towaru powinien ponieść przedsiębiorca.

W przypadku umowy o świadczenie usługi – jeśli w ciągu 10 dni od jej zawarcia rozpoczęła się za zgodą konsumenta realizacja umowy (np. montaż drzwi), to niestety konsument nie może już od niej odstąpić.

Pamiętać także należy, że przedsiębiorca po otrzymaniu zwrotu towaru od konsumenta, ma obowiązek poświadczyć to konsumentowi na piśmie. Zawsze należy żądać takiego potwierdzenia.

W jakich sytuacjach prawo odstąpienia od umowy nie przysługuje?

Prawo odstąpienia od umowy nie przysługuje konsumentowi, pomimo zawarcia umowy na odległość, w sytuacji, gdy jej przedmiotem są:
  • świadczenia usług rozpoczęte, za zgodą konsumenta, przed upływem terminu, do skorzystania z prawa odstąpienia od umowy,
  • nagrania audialne i wizualne oraz zapisane na nośnikach programy komputerowe po usunięciu przez konsumenta ich oryginalnego opakowania,
  • świadczenia, za które cena lub wynagrodzenie zależy wyłącznie od ruchu cen na rynku finansowym, jak umowy nabycia za pośrednictwem Internetu akcji, jednostek funduszy inwestycyjnych itp.,
  • świadczenia o właściwościach określonych przez konsumenta w złożonym przez niego zamówieniu lub ściśle związanych z jego osobą, co oznacza zakup towaru lub usługi na indywidualne zamówienie,
  • świadczenia, które z uwagi na ich charakter nie mogą zostać zwrócone, tj. takie które zostały zużyte, lub których przedmiot ulega szybkiemu zepsuciu, dostarczanie prasy, usługi w zakresie gier i zakładów wzajemnych.
Jak reklamować wadliwy towar kupiony przez Internet?

Każdy towar kupiony przez konsumenta, niezależnie od miejsca zakupu (sklep tradycyjny czy sklep internetowy), ani od tego, czy sprzedawca udzielił nań gwarancji, jest objęty dwuletnią odpowiedzialnością sprzedawcy za niezgodność towaru z umową.

Towar posiada wadę (jest niezgodny z umową), gdy nie nadaje się do celu, do jakiego jest zwykle używany oraz gdy nie posiada właściwości cechujących dany rodzaj produktu, a także gdy nie ma właściwości podawanych publicznie przez sprzedawcę, producenta lub ich przedstawiciela. Jeżeli kupujący wskazał cel, w jakim nabywa produkt i sprzedawca potwierdził, że produkt się do realizacji tego celu nadaje, a tak nie jest - to wówczas również uznaje się, że towar jest niezgodny z umową.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: